911 3.2 1987 onderweg…

Home Forum Stel jezelf even voor ! 911 3.2 1987 onderweg…

  • Maker
    Discussie
  • Beste forumleden,

    Als toekomstige 911 eigenaar wil ik mezelf even voorstellen. Ik ben 46j en al jaren Harley rijder. “4 wheels move the body, 2 wheels move the soul!”… maar in het geniep ben ik al vele jaren aan het lonken naar de 911 van mijn vader… tot hij eind februari met het fantastische nieuws kwam dat hij de Porsche weer in orde wou laten zetten en inschrijven op mijn naam…. kon me geen mooier verjaardagsgeschenk wensen :happydance:

    Iets meer info, betreft een 911 SCLE 3.2 van 9/87, ooit verkocht door Krauss Sportwagen GmbH – Nürenberg.
    In 1996 werd een katalysator ingebouwd met Tüv keuring (eerste test 01/1996)
    In maart 1998 werd de wagen blanco (ohne mängel) gekeurd door Tüv op 154000km, en ingevoerd in België met een “PV van goedkeuring als enig voertuig”. In hetzelfde jaar nam mijn vader de Porsche in verkeer als hobbywagen … tot 2008… Door omstandigheden werd de Porsche uit het verkeer gehaald en in een garage geparkeerd met 186000km op de teller. Tot 2009 liet hij de motor regelmatig nog eens draaien, maar ook dat gebeurde niet meer sinds eind 2009. Intussen heeft de wagen afgedekt gestaan… Kandidaten genoeg die vroegen of hij de Porsche niet weg deed… gelukkig niet… hij heeft altijd de intentie gehad hem terug in het verkeer te nemen in 2012 als hij 25j oud werd, maar dat is er niet van gekomen… Nu heeft hij beslist er toch werk van te maken, en de Porsche terug in orde te zetten. Hij stelt echter twee voorwaarden voor hij hem op mijn naam wil laten inschrijven:
    1. Ik moet mijn zoon als hij 35j wordt ook de geneugten van het Porsche rijden laten ervaren (net zoals hij bij mij gedaan heeft)
    2. ik moet hem op regelmatige basis nog eens komen oppikken om een ritje te rijden….
    Daar kan ik mee leven, wie niet hé? :applaus:

    Wanneer welke stappen nu eigenlijk gezet zullen worden…???? we zullen wel zien, hij heeft me in elk geval al gevraagd eens uit te kijken naar een garage om hem eens laten na te kijken en technisch in orde te zetten (ik dacht bij Retro Service Ottevaere in Oudenaarde eens langs te gaan – doen oa ook oldtimers voor garage Carrera Motors Gent) Iemand andere tips of gouden raad? Liefst betaalbaar hé…
    Carrosserie ziet er goed uit, op 2 roestplekjes na onder de linker koplamp, dichtingen nog soepel, schuifdak nog altijd waterdicht… Ik heb voorlopig nog geen ‘verborgen gebreken’ gevonden. Wel staat de wagen intussen 7 jaar ‘gesloten’, een grondige interieurreiniging (muffe geur en wat poederschimmel op stuur en versnellingspook) staat sowieso op het verlanglijstje.
    Een bevriende carrossier wil een grondige inspectie doen en indien nodig helpen bij de nodige herstellingen.
    Mechanisch liep de wagen perfect tot de laatste dag gebruik, intussen staat die natuurlijk een hele tijd stil en ik weet niet wat dat kan teweeg gebracht hebben betreffende dichtingen, remleidingen, benzineleiding, …. hier moet in elk geval iemand met verstand van zaken naar kijken…. veiligheid voor alles!

    Hopelijk kan ik binnenkort meer info en een aantal foto’s toevoegen… al moet ik hier vooral wachten tot vader groen licht geeft voor de werken…. het aftellen kan beginnen!

    Groetjes, en tot binnenkort!

    Bollocks

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
    • Omdat het topic ‘stel je even voor’ zwaar uit de hand liep, is dit topic opgesplits….het verhaal kan je verder volgen in https://porscheforum.be/forum/4-911/126974-911-3-2-1987-restauratie

      Bedankt Mod om aan te passen!

        Update:
        vorige zondag de volledige buitenkant eens grondig onder handen genomen… eenvoudig wassen was niet voldoende… zwarte aanslag van jaren onder plastic gestaan te hebben ging niet weg… hier en daar nog wat aangekoekt vuil dat niet weg ging… dan maar “Witte steen” (J&R Wondersteen) gebruikt… en de kas is terug wit! Zelfs de aftekening van de steenslagbescherming die blijkbaar ooit op de achtervleugels zat, is niet meer zichtbaar. .. Product bevat oa klei, dus eigenlijk heb ik de lak lichtjes opgeschuurd. Vervolgens opnieuw gewassen en grondig gedroogd. Volgende stap zal polieren zijn… maar dat zal voor later zijn. (foto’s volgen)
        Intussen ook eens grondig bekeken op beschadigingen: roest onder koplampringen, verfblaasjes langs ruitenwisser bevestiging, roest tussen stootrubber en bumper achteraan (al heb ik al gehoord dat dit een typisch probleem is), hier en daar wat lakschade door steenslag en enkele ‘sterretjes’ op het kofferdeksel… 2 deukjes in de linker vleugel, maar daar dat kan perfect uitgeblutst worden, lak zelf is niet beschadig,… al bij al valt het goed mee voor een wagen van 29j oud. Deuren en dorpels zien er goed uit, wielkassen vertonen geen zichtbare roestschade langs binnen, er zat wel een heel pak smurrie in de bekende hoekjes waar je bij een normale wasbeurt niet aan kan. En zelfs daar onder kon ik geen roestblaasjes vinden…

        Electrisch gedeelte blijkt te werken, elect ruiten, open dak, … behalve de claxon. Zal ook eens moeten bekeken worden…
        Weer iets op het ‘to do’ lijstje… wordt als maar langer…

        Carrosserie zal vermoedelijk voor de winterperiode zijn, nu eerst de technische kant in orde zetten.

        Volgende donderdag wordt hij op de autoambulance gezet en naar de dokter gereden… Mechanisch gedeelte onder handen laten nemen… Serge kon niet beloven dat hij deze zomer nog zou rijden, maar dat is geen ramp, er is geen haast bij … planning was begin volgend jaar terug op de baan… en dat moet zeker lukken…

        Blok is los, daar verwacht ik geen grote problemen, remmen moeten gereviseerd worden, de grootste vraag zal de koppeling zijn… pedaal zit vast tegen de bodem… iemands tips of mogelijke oorzaak?

        Meer info volgt de komende dagen…

        Terug een stapje dichter bij het einddoel.

        Groetjes,
        Bernard

          Bedankt voor de leuke reacties, :respect2:
          de zonnecrème is besteld, Mcguiar zal er weer een mooie omzet bij halen… misschien het moment om aandelen bij te kopen.???
          de bevrijding zal wel lukken, traag maar zeker…. en dan kom ik hem zeker eens laten zien op het ene of andere treffen….

          Intussen staat hij weer te wachten op zijn nieuwe baasje, mooi onder zijn nieuwe pyjama, weggestoken in de krochten waar hij al 9 jaar staat maar nu met het vooruitzicht binnenkort weer asfalt te mogen vreten, en is dat niet waar hij voor gebouwd was? :happydance:

          XXX

              Prachtig verhaal….wie wil nu niet zo’n vader

                na zoveel jaren in het donker verdraagt ze wss slecht het felle zonlicht, haar velleke goed insmeren met zonnebrandolie :sleep:
                bedankt om deze schoonheid weer onder de mensen te brengen :up:

                  Leuk verhaal en verslag!

                  Veel succes nog met de bevrijding :first:

                    update:

                    de 911 heeft zijn eerste meter (enkelvoud) gebold in jaren…. remmen slepen nog wat maar die moeten toch volledig gerenoveerd worden… Serge neemt dat ook voor zijn rekening, klauwen zandstralen en proper maken, nieuwe dichtingset en inox zuiger, zo heeft roest in de toekomst geen kans meer….

                    Eerste foto’s ook gemaakt, al staat hij enkel met zijn neus in het zonnetje… het begint hoe langer hoe meer te kriebelen…. :driver:

                    IMG_20160611_091703.jpg

                    de paardjes in het origineel blok staan te trappelen om weer te mogen ronddraven

                    IMG_20160611_090734.jpg

                    Cosmetisch is er nog wat werk, hopelijk niet te ernstig

                    IMG_20160611_085245.jpg

                    IMG_20160611_085306.jpg

                    Hopelijk binnenkort op de trailer en dan naar de dokter…. afwachten wat de diagnose zal zijn….

                      Update…

                      In afwachting van het vrijmaken van de uitgang van ‘the barn’, ben ik begonnen met het interieur…. silicagel aangekocht (die zakjes in schoendozen, electronica,… om de boel droog te houden) … begonnen met 2kg… en die waren na een week al verzadigd…. nieuwe ingelegd en die doen hun werk rustig verder… daardoor is de muffe geur al grotendeels verdwenen en de witte aanslag op het leder is poederdroog… intussen verwijderd en zo heb ik kunnen vaststellen dat het leder nog in top conditie is… bijna geen sleetplekken te zien.
                      (staat natuurlijk nog altijd in een donkere schuur, zodra de wagen buiten kan staan heb ik hier meer zicht op.) Volgende stap zal demonteren zijn en alle leder grondig reinigen en opnieuw voeden.

                      Tweede probleem is intussen ook aangepakt: vastegelopen remmen (of moet ik vastgeroeste zeggen?) Porsche op assteunen gezet en wielen gedemonteerd…. man man… alles zag zo bruin als iets, ik snap waarom die remmen vast zitten….
                      Kruipolie en remreiniger à volanté en laten intrekken…. :sleep:
                      enkele dagen later hetzelfde procedé herhalen… :think:
                      en nog eens… :what:
                      tot vandaag… :happydance: de roest begon te lossen en met een bandenlichter (als hefboom tussen de wielbouten) kon ik beetje bij beetje beweging krijgen in de vastgelopen remschijven…. ik heb zelfs geen hamer moeten gebruiken, mijn ‘domme kracht’ kon het allen aan…
                      ze schuren nog maar de wielen draaien terug…
                      Belangrijkste probleem is van de baan… ik kan de Porsche buiten duwen en op een trailer krijgen….

                      nu is het wachten tot die berg hout daar weg geraakt en ik met een trailer tot achter in de tuin geraak…. ik vrees dat het snel juli zal zijn voor hier nog iets aan gedaan kan worden…. ondertussen kan het interieur verder uitdrogen en de remreiniger verder zijn werk doen en de roest en opgestapelde remstof losweken….

                      We staan toch al weer een stap dichter…. 😀

                      Gezocht: tijden het demonteren van de wielen heb ik vastgesteld dat 2 van de moersloten defect zijn… waar kan ik originele sloten vinden om te vervangen?

                      Bedankt voor de hulp.

                      Groetjes,
                      Bernard

                      ps, foto’s volgen zodra de wagen buiten in het zonnetje staat…..

                        Remmen vast !

                        Dit is omzichtig demonteren en reviseren. Setje met al het nodige kan bij Porsche besteld worden.

                        :salut:

                          Update….
                          Intussen is de P bijna bevrijdt uit zijn ‘verborgen bestaan’… toegang tot ‘the barn’ is bijna vrij, ik heb intussen al een inspectieronde kunnen maken en op enkele kleine cosmetische foutjes ziet de buitenkant er nog altijd gelikt uit… Onderhuids heb ik voorlopig nog geen zicht…. al weet ik wel dat 8 jaar parkeren met de handrem opgetrokken geen goed idee is…. remmen staan vast…. :bounce: dat wordt dus eerst proberen de remmen los te krijgen, anders wordt het nog een moeilijke onderneming om de P uit de schuur de krijgen…
                          Tips altijd welkom :respect2:

                          Zoals reeds eerder gezegd wordt de tijd intussen nuttig besteed…. schatten op zolder gevonden…. ik dacht dat ze er niet bij waren, maar blijkbaar toch: Originele handleiding en origineel onderhoudsboekje, ingevuld tot 153k km 10/1997(officieel P), ingevoerd 06/1998 op 154k km en nadien heeft vader onderhoud laten doen bij bevriende garagist… natuurlijk zonder stempeltjes in boekje te zetten…. Intussen ongeveer 30k km verder en bijna 10 jaar stil gestaan…

                          Van de tijd ook gebruikt gemaakt om uitgebreid kennis te maken met Serge van Autotech, ik weet al waar de P zal naartoe gebracht worden voor zijn medische check-up… hopelijk is het enkel oplapwerk en komt er geen open hart chirurgie aan te pas… al heeft Serge er wel het volste vertrouwen in….

                          Eerste probleem nu, zijn de remmen…. en dan kunnen we aan de volgende stappen beginnen …. aftellen!

                          ps, ik hoop zo snel mogelijk wat beeldmateriaal te hebben om hier te posten….
                          groetjes,
                          B

                            Neen, nog geen foto’s…. staat momenteel in een ‘garage’ achter een hele hoop rommel, een stapel brandhout (je weet wel, anti diefstal…) enz… zal nog wat tijd en werk vragen om hem terug buiten te krijgen… Zodra foto’s ter beschikking zijn, zal ik ze zeker posten… dus nog even geduld (en bij mijn vader weet ik dat ‘even’ al snel weken tot maanden wordt… :think:

                            Groetjes,

                              Hele mooie jaloersmakende voorstelling :first: :first:
                              Wees welgekomen!

                              Had er al iemand naar fotos gevraagd?

                                Van harte welkom!

                                Ter info: als je reageert op de voorgaande post, liefst niet “quoten”.
                                Thx

                                  Intussen ook meer info gekregen via Marc Noack,

                                  VIN 91HS103282
                                  engine 63H04XXX
                                  color P5=grandprixwhite
                                  interior LT=leatherette black,seats partleather
                                  dealer Porsche Limburg
                                  invoice June’87
                                  options 383=sportseat left
                                  387=sportseat right
                                  401=Fuchs 7/8×15
                                  473=front-and rear spoiler
                                  528=electric mirror right
                                  650=sliding roof

                                  Is dus blijkbaar verkocht door Porsche Zentrum Limburg in Diez (Duitsland) en niet bij Kraus (waar ik wel een factuur van heb voor de herstelling van een koppeling)
                                  De zoektocht naar het verleden van de wagen gaat voort….
                                  Zolang hij niet terug baanvaardig is, hou ik me wel bezig met andere dingen die de Porsche aanbelangen.

                                  Groetjes,

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.