Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › 911 3.2 1987 restauratie…
- Dit onderwerp bevat 194 reacties, 35 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 7 maanden geleden door J.
-
MakerDiscussie
-
30 augustus 2016 om 02:45
Update
De 911 is in Merchtem geraakt… zo een huur-autoambulance is toch gemakkelijk… geen gepruts met een aanhangwagen om 100m achteruit door een smalle oprit te rijden…. electrische takel die het werk voor je doet, veilig vast zetten en vooral stabiel rijden…. wie er eentje te huur zoekt… ACM Cars in Bornem…Karretje afgezet bij Auto Tech, in afwachting van plaats en tijd staat hij droog en in goed gezelschap…
Dit is ook de eerste keer dat ik hem onder garagelicht zag… de lak ziet er in elk geval een stuk beter uit dan ik gehoopt had… en het polieren is zelfs nog niet gedaan… enkel de wondersteen gebruikt en op het eerst zicht zelfs geen swirls gemaakt… goed gedaan zou ik zo zeggen… Natuurlijk moest het eens regenen terwijl ik onderweg was…. is hij terug vuil…. en dat zonder dat hij gereden heeft…. -
MakerDiscussie
-
[quote=”bollocks” post=276700]
Grotere luchtinlaat en K&N High Flow luchtfilter gemonteerd…. meer lucht… meer power….
[/quote]Moest de luchtinlaat nu een probleem zijn dan had je dat met een K&N filter makkelijk opgelost.
Feit is dat de papieren filters van Porsche meer dan genoeg lucht laten passeren. De filter zelf is geen beperkende factor.
Bovendien filteren ze ook nog eens heel goed, beter dan de meeste aftermarket filters.
Als je een tijd met de K&N hebt rondgereden wordt de binnenkant van je luchtmassameter vettig.
Zelfs als ben je voorzichtig met het in-oliën van je K&N. (af fabriek zijn K&N filters dikwijls “over-oliet”, ask me how I know….)
Moest je al een upgrade gedaan hebben naar een hot wire systeem (LB l of LB ll kitje) dan is die vettige aanslag op je sensor helemaal niet wenselijk..Ik zeg niet dat K&N geen degelijke filters maakt maar ik stel me vragen bij het gebruik van die filters voor straatgebruik.
Die 2 of 3 PK dat je wint wegen niet op tegen de superieure filtercapaciteit van een papieren filter, IMO.
En ja, in de racerij gebruiken ze die ook maar de levensduur van die motoren wordt gemeten in uren en niet in KM..
Een verminderde filterwerking is niet erg als je je motor elke 50 of 100 uren helemaal uiteen haalt.Het beetje extra geluid dat een K&N maakt, is leuk, maar doet geen seconde af van je 0-100 tijd, bij wijze van spreken.
En we zijn nog altijd bezig aan ons speeltje…
intussen een dikke 197000km, tijdens laatste garagebezoek voor jaarlijks onderhoud vastgesteld dat er een stofkap gescheurd was… onmiddellijk alle 4 laten vervangen…
Blokje doet het nog altijd prima, en voor het eerst eens kosten gedaan die niet voor herstelling was, maar puur voor het plezier…. luchtinlaat aangepast!
Grotere luchtinlaat en K&N High Flow luchtfilter gemonteerd…. meer lucht… meer power….
en met de klepzetting en overlap een beetje gespeeld…. snellere afvoer, snellere vulling en beter rendement… geeft allemaal een beetje extra koppel…
Uitlaat heeft geen probleem met het verwerken van de extra lucht, in tegendeel… iets meer puf en iets agressiever van geluid… leuk!Wel komisch om te zien/voelen hoe mijn 11je mooi staat te schudden met haar kont, aan elk rood licht voel je gewoon dat het 3.2 blokje wil spelen en dat zij net zoals een hond die zich goed voelt, staat te kwispelen met zijn staart….
Dat wordt genieten!
Btw, carrosserie is er nog niet van gekomen… wanneer gaan de mensen nu eindelijk eens leren rijden zonder ongevallen, dan heeft Rudi eindelijk tijd om de mijne onder handen te pakken….
De volgende queste dient zich aan….
Bij mijn laatste grote poetsbeurt, viel het me op dat er in de verluchtingsopening boven de achterruit, een stukje zwarte mousse zat… ongeveer 4cm lang, verder niks… mijn eerste gedacht… van waar komt dat? Hoe komt dat daar???
Intussen gevonden…. blijkbaar zat daar ooit een volledige mousse over de volledige lengte, maar door ouderdom zal die volledig verteerd en verpulverd zijn door de droogte.
Blijkt ref 911.503.507.01 te zijn.
Weet er iemand waar ik deze nog kan vinden, en hoe ik deze weer in de opening kan krijgen zonder de halve wagen te demonteren?Bedankt voor de hulp.
btw, ik roep nog altijd zelf “Tuuuuuuuut”…. en dat lukt voorlopig nog altijd…. vrees dat als het wat kouder gaat worden, het dak dicht zal blijven en dan kan het wel wat moeilijker worden….:happy:
@Mush, geen idee, zit goed weggestoken achter de oliekoeler in de rechter vleugel, en niet zo simpel om aan te geraken…. zal wel eens van de to do lijst geraken, voorlopig steek ik mijn hoofd door het open dak en roep ik zelf “Tuuuuuuuuut” :happy:
:drink:
[quote=”bollocks” post=268473]
nu die verdomde claxon nog…. :think:[/quote]
Is het de claxon zelf?
Effe demonteren, wat googelen en één of ander vijsje aan- of losdraaien ét voila: werkende claxon :salut:weer een item dat van de to do lijst kan, olieleiding naar hydraulische spanner is vervangen,
@Dirk I, net zoals je zei, 5 minuutjes werk, maar dat stukje taart heb ik niet gevonden hoor…. 😉:applaus: :applaus: :applaus: :respect2: :respect2: :respect2:
Niks zo plezant als je terug leven schenkt aan een defect onderdeel !!!Sproeiertje gerepareerd…. :happydance:
Demonteren pompje, 12V erop en geen beweging in te krijgen, dus toch kapot…. dan maar nieuw bestellen???? Of toch niet…. Hoe noemen ze dat, de stoute schoenen aangetrokken…als ‘t spel kapot is, kan het geen kwaad dat ik de boel open pruts…. kapotter kan toch niet :sarcastisch
Er zitten 4 boutjes aan de onderkant, open gepruts en onderdelen uit elkaar gehaald mits wat wringen en dan kwam het wonder van een tandwieltransport zichtbaar. Wie dankt dat een pompje werkt met een schoepenrad, is eraan voor de moeite… Elektrisch motortje drijft een ‘vleugelmoer’ aan die op haar beurt een stift aandrijft met een tandwieltje, dat past in een tweede tandwieltje….. en dat is het :wtf: Blijkbaar 2 tandwieltjes die in elkaar draaien en daardoor een vacuüm creëren om het water uit het reservoir te zuigen (zit een terugslagklep op het sproeireservoir, als je denkt dat de leiding verstop is omdat je ze niet kan doorblazen, probeer eens met zuigen…., is goed over nagedacht, zelfs met de toevoerleiding losgekoppeld komt er geen water uit gelopen….en krijg je dus geen plas water in je kofferruimte) en tussen de tandwielen door naar de sproeikopjes te persen….die natuurlijk ook verstopt zaten…. gelukkig heeft mijn lieftallige echtgenote nog ergens een grootmoeders naaikoffer staan met nog echte naalden, die waar je nog een mag aan wringen voor de plooien of breken….
Kalk en oude sproeiresten kunnen een perfect werkend systeem stil leggen…. naar niets kan op tegen grootmoeders (ja, daar is ze weer) fles azijn! Tandwieltjes mooi proper gekregen, pomphuis weer proper… en weer monteren, op hoop van zegen…. 12V erop en ‘zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz’ draait als een tol!Dus een tip, als dat spel niet meer werkt, open vijzen, en je bespaart weer enkele 10-tallen Euro’s…zit eenvoudiger in elkaar als je denkt, en – tenzij de motor zelf is opgesmoord – perfect herstelbaar!
Hydraulische leiding voor kettingspanner is onderweg…. zal voor volgend weekend zijn (als het to-do lijstje op de frigo afgewerkt geraakt, moet toch ook wat goede punten scoren…)
Weer een stapje dichter, stapsgewijs komt 31 jaar geschiedenis weer tot leven….
nu die verdomde claxon nog…. :think:
Enkel dit onderdeel besteld bij RP, heeft conische koppelingen :up:
Bedankt voor de reacties…
Zullen dat dan ook eens aanpakken…. als we dan toch bezig zijn, misschien linker kant ook eens grondig inspecteren en preventief veranderen….
@Mart,
die grote uitdagingen zijn gedaan, maar het zijn vaak die kleintjes die het langste duren… ge weet wel, uitstelgedrag, ‘t is niet dringend, ‘t zal er wel eens van komen…. tot dat kleine probleempje toch groter blijkt te worden….en dan kan je herbeginnen…. typische menselijk zeker….
@Dirk I, heb je enkel de leiding vervangen of heb je ook de moer en de tapringen vervangen? Zitten die trouwens bij de leiding bij in set, of los te bestellen? (zijn aparte referenties bij RP)
Thanks
BernardDeze zijn ook bij mij enkele weken terug vervangen tijdens zijn onderhoudsbeurt bij Van Beurden, en dit na 254.000km. :driver:
Ziet er zekers netjes uit Dirkie!! :applaus:
Ennuh Bollocks, van grote naar kleine uitdaginkjes, goeie ontwikkeling! :up:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.