Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › 911 3.2 1987 restauratie…
- Dit onderwerp bevat 194 reacties, 35 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 5 maanden geleden door J.
-
MakerDiscussie
-
30 augustus 2016 om 02:45
Update
De 911 is in Merchtem geraakt… zo een huur-autoambulance is toch gemakkelijk… geen gepruts met een aanhangwagen om 100m achteruit door een smalle oprit te rijden…. electrische takel die het werk voor je doet, veilig vast zetten en vooral stabiel rijden…. wie er eentje te huur zoekt… ACM Cars in Bornem…Karretje afgezet bij Auto Tech, in afwachting van plaats en tijd staat hij droog en in goed gezelschap…
Dit is ook de eerste keer dat ik hem onder garagelicht zag… de lak ziet er in elk geval een stuk beter uit dan ik gehoopt had… en het polieren is zelfs nog niet gedaan… enkel de wondersteen gebruikt en op het eerst zicht zelfs geen swirls gemaakt… goed gedaan zou ik zo zeggen… Natuurlijk moest het eens regenen terwijl ik onderweg was…. is hij terug vuil…. en dat zonder dat hij gereden heeft…. -
MakerDiscussie
-
en de werkzaamheden gaan voort….
voorzien van de langverwachte foto’s
nieuwe verwarmingskraantjes
mooi opgekuist en herspoten onderdelen liggen klaar om gemonteerd te worden….
op maat gemaakte remleidingen intussen gemonteerd en kleine roestplekjes met Tanik behandeld
dedju… hier ontbreken precies wat stukken….
en hier ook….Alles wordt gereinigd, herlakt en mooi klaargemaakt voor montage….
ondertussen verder gekuist en wat kleine werkjes opgeknapt, steenslaglaag bijgewerkt waar nodig, ….Jammer genoeg ook weer enkele ‘probleempjes’ tegen gekomen :sarcastisch … al bekijk ik dat tegenwoordig enkel als een beetje vertraging…. ik heb tijdens de voorbije maanden meer zaken gezien waar ik wakker van lag… dit mag geen domper zijn op de feestvreugde…
Roest achter het krikpunt in buitenplaat…. binnenplaat gelukkig niets aan op te merken… en
de te verwachten plaats…. koplamphuis…. dat kan nog even lastig worden…. nieuwe behuizing of toch stukje plaat uitslijpen en nieuw stuk erin? Die keuze is voor de carrosserie….En tot slot nog een heel groot gat gevonden…. 😯
maar hier weet ik wel raad mee :happy: … nieuwe tank ligt te drogen, nieuwe steenslaglaag is aangebracht, installatieonderdelen zijn besteld….
Ondertussen de laatste stukken aan het reinigen, alle vijsjes, moeren, rondellen, …. gezandstraald en mee naar huis genomen om ook een mooi laagje zink/alu te geven.
Grootste werk zal nog het reiningen van de versnellingsbak zijn :think: … 30 jaar aluminium-oxidatie laten zich niet zomaar wegborstelen… Hier zal wat meer tijd in kruipen….Foto’s van de stukken volgen als ze klaar zijn.
Van één ding zijn we zeker, vandaag was (ga ik toch van uit, als er geen tegenslagen meer opduiken) de laatste dag ‘demonteren’… vanaf nu worden er alleen nog maar stukken terug opgevezen…. :up:
Altijd plezanter monteren als afbreken… nu kan je de tafel geleidelijk aan zien leeg geraken…Aftellen…. :driver:
Mag ik jullie gedacht toch nog even vragen…. ik twijfel over de volgende stap: technisch in orde en laten keuren, zomerseizoen mee rijden en in de winterperiode naar carrosserie brengen, of toch onmiddellijk de cosmetische kant laten bijwerken?
Inderdaad Bollocks, uw omschrijving van de werken spreekt voor zich, maar foto’s daar zijn we echt verlekkerd op :lekker:
Knap lijstje dat je al afgewerkt hebt :up:Intussen weer wat verder gedaan….
zijpaneel gedemonteerd om gemakkelijk aan de olieleidingen te kunnen, … goed nieuws… totaal geen roest terug te vinden onder de rubber of achter de dorpel…. :up: blijkt nochtans één van die gevoelige plaatsjes te zijn…. beugels van de olieleidingen is een ander verhaal evenals de aansluitmoeren en nippels…. hier zal Serge ‘zich eens boos op maken’ als ik niet in de buurt ben…. ik zou gechoqueerd kunnen zijn…. 😯Voorste beschermplaat onder stuurhuis gedemonteerd om vrije toegang te hebben tot de benzinepomp en tank… onmiddellijk vastgesteld dat wat zichtbaar werd niet naar de goesting was… stabilisatiestang vooras ziet er niet uit…. dwarsdrager mag ook eens gekuist worden, de driehoeken kunnen ook een opfrissing gebruiken en het sleepoog…. nu ja, wat ooit sleepoog was… dan maar beslist om de volledige voortrein er onder uit te halen…. zal gedemonteerd worden en opgekuist….
Resterende benzine afgelaten van de tank…. of toch geprobeerd…. niet echt goed nieuws, er zat nog ongeveer 15L benzine (of wat er van over was – rook meer naar vernis dan naar benzine) in, en een dikke bodem hars, roestschilfers en andere rommel die de afloop verstopte…. met behulp van perslucht en plastic darmpje de tank dan toch leeg gekregen, de endoscoop bevestigde het vermoeden…. tank te ver weg om te spoelen en nieuwe coating aan te brengen…. willen geen risico lopen om vuil in de injectoren te blazen (weet er iemand de nieuwe prijs van een injector? x6…. ) dan liever een nieuwe tank…. tot je de prijzen hoort voor een originele tank…. 😯 …. dat meen je niet! 1274€ + BTW, en dan heb je de toebehoren nog niet zoals de nieuwe afsluitband op het chassis, vlotter, … Dat wordt dus een Danks vervangtank, 85L, …. gevonden bij ERPA in Nl…. voor een prijs van net geen 300€, transport inbegrepen…. bestelling is onderweg. (ik vraag me trouwens af of de originele van P ook niet van Dansk komen, zijn identiek hetzelfde!)
Intussen ook chassis zo goed als volledig rond gegaan en de roest vrijgemaakt, losse delen afgeborsteld en opgeschuurd waar nodig, hopelijk deze week behandelen met Tanik en dan een laagje verf er over….
Tijdens de weinige vrije uren wordt verder gewerkt aan de ophangingsarmen achteraan, staan weer mooi in de zinkspray met afwerkingslaagje in aluspray… goed laten drogen en dan laagje ‘motorlakvernis’ op als afwerking…. vernis is wat harder dan gewone verf, en die onderdelen krijgen toch wel wat te verwerken…
Cardanassen hebben dezelfde behandeling ondergaan, zullen dus geen zwarte gepoederlakte stukken meer zijn, alles in alu kleur, oogt wat frisser… enkel de torsiestang staat in het zwart…. vooraan waarschijnlijk net hetzelfde doen…Foto’s volgen….als ik ooit eens 5 minuten tijd heb….. :happy:
Je zal hem van binnen en van buiten kennen en dat is ook altijd een voordeel, elk nadeel hept zijn voordeel :respekt:
In alle opzichten plezier beleven aan uw auto! Daar draait het om!
Goe bezig Bernard!Thanks voor de complimentjes…. :up:
Er is al veel werk gedaan, er ligt nog veel werk op de plank…. maar de vorderingen zijn zichtbaar nu… het afbreken is bijna gedaan (enkel oliekoelsysteem nog en benzineleiding controleren), dan kan de opbouw beginnen…. Hopelijk geen verrassingen meer bij het losmaken van de oliekoelleiding…. ik heb geen zin in gebroken flenzen of aansluitnippels…. hopelijk heeft de degripant zijn werk gedaan…
@Jorge, dat was een van mijn voorwaarden bij de keuze van garage, er waren er genoeg waar ik hem mocht binnen brengen om te restaureren, ze zouden wel bellen als hij klaar was…. niet dus! Bij Auto-tech wandel je binnen wanneer je wil, Serge heeft niets te verbergen, in tegendeel, hij heeft graag dat je eens binnen komt…. zijn manier van werken is zo: hij demonteert en als hij brokken tegen komt die niet voorzien waren, stopt hij tot je langs geweest bent (hij heeft meer dan werk genoeg) om samen te beslissen wat er te doen staat…. alle stukken die vervangen moeten worden liggen ter inspectie klaar en dan beslis je nog altijd zelf of er nieuwe in komen of niet…. op die manier wordt je automatisch betrokken bij het gebeuren en kan je zelf bepalen hoe ver je gaat en hoe duur het wordt…. (al is dat altijd een stuk duurder dan je zelf had gedacht)
Wil je stukken zelf doen, geen probleem… opkuisen van onderdelen zoals uitlaat, motorbeplating, cardanassen, …. wat je kan en wil, geen probleem… andere stukken doet hij zelf (heeft eigen zandstraalinstallatie, chemische ‘vaatwas’ voor motoronderdelen, ….).
Vandaar dat ik inderdaad regelmatig langs ga en een deel van het opkuiswerk zelf kan doen, mechaniek is voor hem, esthetiek is voor mij…. en zolang ik de brug mag gebruiken, (heeft er 4 in gebruik + 2 vaste voor uitlijningen) speelt tijd geen rol…. renoveren volgens je mogelijkheden en beschikbare tijd…. duurt wat langer, maar intussen heb je er ook wel het plezier van!Als de planning een beetje blijft zoals ze is, volgende zaterdag rest van het chassis klaarmaken voor roestbescherming waar nodig en nog wat onderdelen demonteren voor opkuis of vervanging…. aftellen tot zaterdag. :happydance:
Fijn voor je dat je zo betrokken bent bij de werkzaamheden. Ik zou het zelf ook erg interessant vinden. Ik hoop hem deze zomer ergens te kunnen bewonderen.
Succes nog! :up:and the story continues….
Nieuwe koppeling gestoken
Ondertussen begonnen aan het omhulsel van al die bovenstaande schoonheid…
Man, man, daar zijn echt patatten met uitgereden….
Na en grondige reiniging en ontvetten kan ik weer het originele kleur zien….
Terwijl we bezig waren, motorcompartiment ook grondige beurt gegeven en nieuwe kachelpotjes gemonteerd
Nu kan de grondige inspectie van het chassis beginnen… hier en daar toch wat van de steenslagcoating los gekomen, losse delen lospeuteren zover de onthechting loopt, … verder reinigen, losse roest verwijderen … achtercompartiment is gedaan, nog stukje bodem en dan de frontsectie…. weet voorlopig nog wat gedaan…
Bedoeling is te behandelen met TANIK en vervolgens bij te spuiten…. met underbodycoating en vervolgens met witte lak…. via via geraak ik aan verf die gebruikt wordt voor boeien, oceaanstomers, … roestbescherming: 20 jaar garantie in zoutwatermilieu!
Daar zal een gezonde Belgische regenvlaag niets tegen zijn vermoed ik….Draagarmen achteraan inmiddels ook verwijderd, zo kan ik goed aan de veerpoten om op te kuisen. Terwijl de armen er af zijn, kunnen we ook de wiellagers vervangen… na 186.000km bleek hier toch wat speling op te zitten…
Zoals jullie merken, gestaag gaan de werken verder…. doet plezier te zien dat de werken vorderen, al zal rijden nog niet voor de volgende weken zijn….
Plezante bijkomstigheid, tijdens de werkzaamheden leer ik enorm veel bij over mijn 11je… en Serge deelt maar al te graag zijn kennis! Niet dat ik morgen zelf aan een revisie zal beginnen, maar intussen weet ik toch al veel over de werking van mijn speeltje…
Next update will be coming soon (I hope :happy: )
ja, en stap voor stap komt dat moment dichter bij… en jij kent het werk van Serge, is echt iets om naar uit te kijken…. die gaat draaien als een Zwitserse horloge….
Gisteren hele dag bezig geweest met opkuisen motorcompartiment, van ‘grijs,zwart, vuil’ naar opnieuw wit… nieuwe koppeling gemonteerd, voorste remmen klaar voor te monteren, rollementen gereinigd en gevet, alle vuil en smurrie (denk echt dat mijn vader ooit ‘patatten uitgereden heeft’ … meer dan een emmer oud en uitgedroogde modder uit achterste wielkassen gehaald, vooral de bekende plaatsjes (voorkant vleugel achterwiel) waren ongelofelijk… ik kan de olieleidingen en de oliethermostaat terug zien…
Volgende stap is die olieleiding en thermostaat vervangen, achterste remmen klaarmaken voor montage, achterste rollementen vervangen, hier zit net te veel speling op om zo te laten en benzinesysteem grondig controleren en vervangen waar nodig.
Het einde komt in zicht….Deze week zal er niet veel gebeuren, heeft een 911 2.4 staan om vering aan te passen en uit te lijnen, een 996 terug aan de praat krijgen die te hard rookte…. eigenaar (een handelaar die zich ook aan Porsche waagde) heeft een pas gereviseerd blok zelf gemonteerd en olie gegeven. Bij de testrit liep het fout…. rook, rook en nog meer rook… “Serge, kan jij er eens naar kijken?”
16l olie afgetapt! Net iets te veel…. :bounce:t mooiste moet nog komen…eerste maal contactsleutel omdraaien en die eerste rit, met kinderlijke glimlach all the way…
:applaus:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.