Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › 911 3.2 1987 restauratie…
- Dit onderwerp bevat 194 reacties, 35 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 5 maanden geleden door J.
-
MakerDiscussie
-
30 augustus 2016 om 02:45
Update
De 911 is in Merchtem geraakt… zo een huur-autoambulance is toch gemakkelijk… geen gepruts met een aanhangwagen om 100m achteruit door een smalle oprit te rijden…. electrische takel die het werk voor je doet, veilig vast zetten en vooral stabiel rijden…. wie er eentje te huur zoekt… ACM Cars in Bornem…Karretje afgezet bij Auto Tech, in afwachting van plaats en tijd staat hij droog en in goed gezelschap…
Dit is ook de eerste keer dat ik hem onder garagelicht zag… de lak ziet er in elk geval een stuk beter uit dan ik gehoopt had… en het polieren is zelfs nog niet gedaan… enkel de wondersteen gebruikt en op het eerst zicht zelfs geen swirls gemaakt… goed gedaan zou ik zo zeggen… Natuurlijk moest het eens regenen terwijl ik onderweg was…. is hij terug vuil…. en dat zonder dat hij gereden heeft…. -
MakerDiscussie
-
Serieus lijstje met taken, veel moed. Maar eens dat je kan rijden zal je meer dan tevreden zijn.
Nu, wat schrijf je daar ‘iemand interesse in foto’s’ ???? Dat moet je hier nooit vragen maar altijd doen 😀
If not :what:Update….
Intussen zijn we weer wat verder… beide banken gedemonteerd, kopbouten vervangen… natuurlijk niet zonder slag of stoot… nog eentje afgebroken bij het (proberen) los te draaien :bounce: …. uitboren dus….Cylinders gevlakt, gereinigd en gecontroleerd op beschadigingen langs binnen… niets op aan te merken :happydance: , ze zijn goed, pistons in goede staat, nokkenassen ok, tuimelaars in meer dan redelijke staat, de ene al iets meer sleet dan de andere, maar niets dat buiten de normen valt… eentje vertoont wel afbrokkeling 😯 … gelukkig zonder sporen na te laten op de nokkenas… slechts ééntje te vervangen dus… goed nieuws, eindelijk een beetje besparingen… :happy:
De segmenten gaan we wel vervangen, hopelijk moeten we het blok nooit meer zo ver open leggen, dus nu maar in eens vervangen. een nieuwe motor zal het niet worden, maar hij zal dan toch serieus opgefrist zijn…Deflectors intussen gereinigd, herspoten met hittebestandige verf en gebakken in bbq (de oven in de keuken mocht ik niet gebruiken…. vrouwtje stond me op te wachten…. :what: , dan maar andere oplossing gezocht )
Motorbeplating is zo goed als volledig klaar, wacht nog op 1 stuk waar wat laswerk aan was…. en dan kan de bbq weer eens aan….Uitlaat gaat ook de goede kant uit, (met dank aan een aantal PFB-leden :up: ) 2 collectoren gevonden die in goede staat zijn, verbindingsbuis in uitstekende staat, linker uitlaatpot wordt nog een twijfelaartje… heb de originele cat liggen die er onder hing, in redelijke staat; een originele 3.2L zonder sensor- opening (’86) en eentje met de opening afgestopt met een bout…. die ik niet los krijg! Is blijkbaar dwars door gelast :think: …. nog een beetje aan prutsen dus…
en een banaan heb ik intussen ook…. ontroest (al viel dat nogal meer voor haar ouderdom), een laagje verf erop (zal hittebestendige lak zilverkleurig worden) en klaar is kees…. :drink:
(De ouwe zal aan een grondige inspectie onderworpen worden, hoe ziet die uitlaat er langs binnen uit na bijna 30 jaar? Haakse slijpmolen ligt al klaar, zal iets voor komende weekend zijn… Iemand interesse in foto’s?)God, dat klinkt al een heel stuk positiever dan enkele weken geleden…. ‘t zal nog goed komen…. :driver:
foto’s volgen….:up:
Goei keuze ! Eerst de aandrijflijn tip top :first:
Het is zoals met het water : de rest komt later ……
Update:
Na het nodige hersengekronkel, gedub :think: , gediscuteer thuis ruzie en een goed nachtje :sleep: toch maar laten weten aan Serge dat hij de tweede bank ook nieuwe kopbouten moet in steken, met maximaal recuperatie van stukken….
Zou inderdaad zonde zijn om het niet te doen en dan binnen X aantal kilometers moeten vast te stellen dat de andere kant er ook breken… en dan het volledige plaatje te moeten herbeginnen… :bounce:
Intussen ook overlegt waar we kunnen besparen… zal dus op ‘ombouw’ zijn… maximaal recupereren van motorbeplating, links achter en voorste moet vervangen worden, de rest is nog te redden… mits een (heel) grondige reiniging en eventueel bijwerken.
Hier en daar zullen zaken uitgesteld worden, de uitlaat zal dus geen inox worden maar recup stukken (bedankt trouwens voor de hulp van een aantal forumleden), verwarmingskleppenkast (chauffage kraantjes) zullen ook andere worden, …
Op motordelen wordt niet bespaard…. geen twijfelachtige onderdelen, oem of minstens evenwaardig.De rest is niet dringend, we hebben tijd tot het voorjaar volgend jaar….
Ik kan niet zeggen dat ik het weer totaal rooskleurig in zie, maar de frustratie is toch al weg….
Time is on my side! :drink:
[quote=”bollocks” post=244644]update nr zoveel…
motor draaien op de bok… en dan…. “pok”, even later… “pok”….
Het is van dat! :what: 2 kopbouten gebroken! op twee verschillende cilinders… dat wordt dus verder demonteren van de volledige bank en vervangen van de kopbouten, 12 stuks, :[/quote]TIP: vervang ze alle 24 want zeker dat de andere kant kortelings volgt.. :salut:
Yo de manne,
Bedankt voor de leuke en opbeurende reacties… en zoals Dirk I al zei… ja, je frustraties eens afschrijven helpt, en hier op het forum zitten zeker een aantal mensen die raad en daad geven… dat heb ik intussen al ondervonden! Bedankt! :applaus: :applaus: :applaus:
Intussen wordt – mede dank zij een aantal PFB-leden – al gewerkt aan een oplossing voor het uitlaatsysteem… :up:
Ik hou jullie op de hoogte!Tot binnenkort!
Bernard[quote=”TheFab” post=244647]Suc6 met de verdere restauratie en hopelijk vallen de kosten wat mee. Bij mijn restauratieproject (is niet dringend, heb nog 3 jaar en xx weken) komt er ook steeds meer naar boven wat moet vervangen worden. Ik hou mij vast aan het vooropgesteld budget van 250€ per maand. Momenteel heb ik al wat overschot.[/quote]
Dat maandbudget is nog een goed idee eigenlijk. Zelf ben ik ook een oldtimer aan het (laten) restaureren (geen porsche) en de onderdelenzoektocht is niet goedkoop te noemen…..
Ik heb twee jaar geleden, voor mijn vorige Porsche een inox uitlaat gevonden bij FG Porsche. Heel toevallige eigenlijk. Ik ging mee kijken naar de bak waar de uitlaten in zitten, en toevallig zat er ééntje tussen in inox voor een 3.2. Mijne was wel een 2.7 maar die paste ook. Mss daar eens kijken …
Ja Bollocks, dat is een mooi verhaal, de bolide van vader op zoon en vader op zoon. Maar ja, dan komt alles wel een keertje voorbij natuurlijk. Geen haast hebben, de tijd nemen, de hobby ervan inzien om het allemaal goed voor mekaar te krijgen. Uiteindelijk wordt het feest en je weet nu dat je hem niet te lang uit het oog mag verliezen … :first:
Some day, de P will rise & shine again! :lekker:
+ 1
Hij heeft nu al zo lang eenzaam en verlaten in een hoekje gestaan :what:
Geduld is een schone deugd, stukje bij beetje als het budget het toelaat de auto terug in topstaat brengen.
En als het even wat moeizamer gaat schrijf je de frustratie hier maar van je af. Altijd wel iemand die je raad en wie weet daad kan gevenAls beloning op het einde van de rit ; een automobiel icoon waar je oneindig veel plezier gaat aan beleven :first:
Suc6 met de verdere restauratie en hopelijk vallen de kosten wat mee. Bij mijn restauratieproject (is niet dringend, heb nog 3 jaar en xx weken) komt er ook steeds meer naar boven wat moet vervangen worden. Ik hou mij vast aan het vooropgesteld budget van 250€ per maand. Momenteel heb ik al wat overschot.
update nr zoveel…
Waar zijn we aan begonnen???? 🙄
Demontage verloopt niet zoals gehoopt… warmtecollectors uiteindelijk los gekregen… wel bijna een halve dag aan bezig geweest… alles, maar dan ook alles vastgeroest! Eén flens op de rechter collector afgebroken/doorgeroest (stukje buis boven verbindingsstuk)… wordt dus het zelfde scenario als de verbindingsbuis tussen rechter collector en linker pot ook : vuilbak! :bounce:
Zoektocht naar vervangers is begonnen (occasie indien mogelijk… kostenplaatje begint ervoor te zorgen dat ik toch begin te zoeken naar mogelijke occasie stukken. Toevallig niemand warmtecollectors liggen die verkocht kunnen worden???De motor is eindelijk vrij van aanhangsels die in de weg hangen… demonteren blok kan beginnen…
Linker kant om te beginnen… loopt vrij vlot, niet te veel prutsen en alles lost vrij eenvoudig…. ziet er goed uit… niet te veel vuil, stukken nog in vrij goede toestand qua sleet… misschien kan hier nog meer gerecupereerd worden dan gedacht…tuimelaars lijken goed te zijn, vertonen niet te veel sleetsporen, maar moeten toch opgemeten worden om zeker te zijn…
We kunnen beginnen aan de rechter kant…. motor draaien op de bok… en dan…. “pok”, even later… “pok”….
Het is van dat! :what: 2 kopbouten gebroken! op twee verschillende cilinders… dat wordt dus verder demonteren van de volledige bank en vervangen van de kopbouten, 12 stuks, nieuwe dichtingen, vlakken van de cilinders, … enz….
Bij verdere controle hebben we nog geluk…. blijkbaar is er niet te lang gereden met de gebroken kopbouten, de cilinders zijn nog niet te erg aangetast. :hail: Met opnieuw vlakken kan probleem opgelost worden. Gelukkig nog geen gaten gebrand… maar is wel weer extra kosten en uren…
Dan toch maar aan de rechter kant begonnen (met een klein hartje 😕 … wat gaan we hier vinden?) maar daar bleek alles in prima staat te zijn :happydance: …. gelukkig maar!Intussen wordt hoe langer hoe meer duidelijk dat het budget zal overschreden worden…. de zoektocht naar besparingen kan beginnen… uitlaatsysteem zal dus geen nieuwe inox worden… ik probeer een tweedehands systeem te vinden in redelijke staat.
Iemand tips of eventueel eentje te koop? Tips altijd welkom!Man, man, we zijn weer aan iets begonnen…. en dat in tijden van crisis… ik weet al wat ik ga vragen aan Sinterklaas: een ezeltje dat geld schijt! 😉
Wordt vervolgd… al begin ik soms wel te twijfelen…. :think:
respekt dat je deze in ere hersteld en onmiddellijk de goede aanpak hanteert. :hail:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.