Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › 911 3.2 1987 restauratie…
- Dit onderwerp bevat 194 reacties, 35 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 5 maanden geleden door J.
-
MakerDiscussie
-
30 augustus 2016 om 02:45
Update
De 911 is in Merchtem geraakt… zo een huur-autoambulance is toch gemakkelijk… geen gepruts met een aanhangwagen om 100m achteruit door een smalle oprit te rijden…. electrische takel die het werk voor je doet, veilig vast zetten en vooral stabiel rijden…. wie er eentje te huur zoekt… ACM Cars in Bornem…Karretje afgezet bij Auto Tech, in afwachting van plaats en tijd staat hij droog en in goed gezelschap…
Dit is ook de eerste keer dat ik hem onder garagelicht zag… de lak ziet er in elk geval een stuk beter uit dan ik gehoopt had… en het polieren is zelfs nog niet gedaan… enkel de wondersteen gebruikt en op het eerst zicht zelfs geen swirls gemaakt… goed gedaan zou ik zo zeggen… Natuurlijk moest het eens regenen terwijl ik onderweg was…. is hij terug vuil…. en dat zonder dat hij gereden heeft…. -
MakerDiscussie
-
Best dat je deze 911 cadeau hebt gekregen als ik het lijstje van tot nog toe gemaakte kosten bekijk – er is intussen al een klein fortuintje aan stukken en werkuren ingestoken lijkt me. Dat wordt weer een schitterend juweeltje extra op de baan binnenkort. :coolness:
Update:
Joepie, het is aan de mijne… motor stand is leeg en de mijne zal daar nu op komen…
intussen is deze grondig gereinigd aan de buitenkant, ik zie weer welk kleur ijzer heeft… dacht lang dat het vettig zwart was…
Uitlaatcollectoren zijn niet volledig proper geraakt… daar zal dan nadien nog wel eens wat werk in gestoken worden, de winter duurt lang genoeg…
Motor staat ondertussen ‘leeg te druppen’, laatste restjes olie (of wat daar moest voor doorgaan) zijn er bijna uit…. dan kunnen de demontagewerken beginnen.
Natuurlijk weer een aantal zaken gevonden die eigenlijk beter vervangen worden… motordeksel vooraan is jammer genoeg in dezelfde staat als het deksel links achteraan: doorgeroest op de bevestigingshoeken van de zijdeksels…. niet echt een stevige constructie… zal dus ook moeten vervangen worden.
De verbindingsbuis tussen rechter collector en de knalpot links is afgebroken (doorgeroest) aan de flens… hier zal dus ook een oplossing moeten gevonden worden….Normaal zaterdag beginnen met demontage… ben benieuwd wat we nog gaan vinden…
Wordt zonder twijfel vervolgd!@Bladerunner, bedankt voor de tip, ze zullen in elk geval nagekeken worden en indien nodig vervangen
@Jorge, koken kost nu eenmaal geld… maar dan is het ook goed gedaan en kan ie er weer tegen voor lange tijd.
Ik blijf jullie op de hoogte houden.
:drink:@Bladerunner, bedankt voor de tip, ze zullen in elk geval nagekeken worden en indien nodig vervangen
@Jorge, koken kost nu eenmaal geld… maar dan is het ook goed gedaan en kan ie er weer tegen voor lange tijd.
Ik blijf jullie op de hoogte houden.
:drink:@Bladerunner, bedankt voor de tip, ze zullen in elk geval nagekeken worden en indien nodig vervangen
@Jorge, koken kost nu eenmaal geld… maar dan is het ook goed gedaan en kan ie er weer tegen voor lange tijd.
Ik blijf jullie op de hoogte houden.
:drink:Mooi verslag van de werken, alleen jammer dat er zoveel kosten aan zijn :bounce:
Ik blijf het met aandacht volgen, succes :up:Mooi verslag van de werken, alleen jammer dat er zoveel kosten aan zijn :bounce:
Ik blijf het met aandacht volgen, succes :up:Tip, vervang ineens alle 24 kopbouten. Met een beetje geluk is er nu nog geen afgebroken maar gegarandeerd dat er ooit zullen afbreken en dan kan je opnieuw beginnen. :salut:
Tip, vervang ineens alle 24 kopbouten. Met een beetje geluk is er nu nog geen afgebroken maar gegarandeerd dat er ooit zullen afbreken en dan kan je opnieuw beginnen. :salut:
Update:
traag maar zeker gaan de opgravingen verder… het lijkt wel of we zijn archeoloog aan het spelen…Zo voorzichtig mogelijk demonteren van olieleiding als mogelijk… pech, zo goed als alle aansluitingen zijn zodanig vast geroest, dat afbreken de enige oplossing is … dwz meer kosten, alle olieleidingen vervangen, nieuw thermostaathuis en toebehoren, …
De remmen…. idem dito, alle leidingen gingen we sowieso vernieuwen, maar blijkt dat de remklauwen niet te redden zijn, roest zit te diep en zandstralen geeft niet het gewenste resultaat… beslissing genomen om nieuwe te plaatsen, evenals remschijven die ver ‘op’ waren… uiteraard ook hoofdremcilinder vervangen (zal er eentje van een turbo worden, hoger debiet, dus beter controleerbaar remgedrag)
een vacuüm buis van remmen blijkt ook beschadigd … vlak aan de tunnel… dat wordt prutswerk… :bounce:
Intussen motor ook verder gedemonteerd… verloor olie tussen blok en kleppendeksel… dus open leggen tot op de nokkenas, als hij dan toch open moet, onmiddellijk ook tuimelaars controleren, tuimelaarassen vernieuwen, distributiekettingen en kettingwielen vervangen met bijhorende stukken. (hij heeft per slot van rekening 186.000km… dan beter nu een stapje verder gaan dan hem binnen afzienbare tijd weer moeten open te leggen voor een revisie)
Ondanks dat er een herstelling werd uitgevoerd aan de koppeling vlak voor de aankoop in ’98, blijkt er toch hier ook wat loos te zijn… ontkoppelingsvork werd niet aangepast aan de nieuwe norm (2 draaibussen ipv de vroegere 1), koppelingsschijf blijkt ook zo goed als’op te zijn, dus ook maar nieuwe koppelingsset monteren, gelukkig nog geen slijtage of sporen op vliegwiel, dat mag dus blijven zitten…
Nu we toch gemakkelijk aan de alternator kunnen, ook maar eens laten nakijken. Even binnen gesprongen bij Hoes in Olen en laten testen…. 14.4V… maar geen A onder belasting… intussen al gerepareerd…. voor die prijs kan je geen ruil alternator vast krijgen..
Verder nog wat kleinigheden (nieuwe rotor, nieuwe verdelerkap en bougiekabels) die de prijs nog wat opdrijven… gelukkig is dit een Porsche, aan een andere zou ik de kost niet doen! UItlaat intussen ook gekozen, zal een Dansk worden in inox, welke juist moeten we nog kiezen…. mag een beetje grommen, maar moet vooral niet te luid zijn… (daar heb ik mijn Harley al voor…. zij die er in Sint Pieters Leeuw bij waren op de fotoshoot weten wat ik bedoel 😉 )
Stukken worden volgende week besteld, en dan is het wachten tot de motor op de motormontagestand geraakt en dan kunnen we vooruit. Eerst moet die racemotor klaar geraken die Serge aan het prepareren is voor een klant. Met een beetje geluk midden volgende week is de stand vrij, en dan is het aan de mijne…. Aftellen! (of zou ik beter ‘optellen’ zeggen, hopelijk geen verdere verassingen meer als blok open ligt…)
To be continued!
Update:
traag maar zeker gaan de opgravingen verder… het lijkt wel of we zijn archeoloog aan het spelen…Zo voorzichtig mogelijk demonteren van olieleiding als mogelijk… pech, zo goed als alle aansluitingen zijn zodanig vast geroest, dat afbreken de enige oplossing is … dwz meer kosten, alle olieleidingen vervangen, nieuw thermostaathuis en toebehoren, …
De remmen…. idem dito, alle leidingen gingen we sowieso vernieuwen, maar blijkt dat de remklauwen niet te redden zijn, roest zit te diep en zandstralen geeft niet het gewenste resultaat… beslissing genomen om nieuwe te plaatsen, evenals remschijven die ver ‘op’ waren… uiteraard ook hoofdremcilinder vervangen (zal er eentje van een turbo worden, hoger debiet, dus beter controleerbaar remgedrag)
een vacuüm buis van remmen blijkt ook beschadigd … vlak aan de tunnel… dat wordt prutswerk… :bounce:
Intussen motor ook verder gedemonteerd… verloor olie tussen blok en kleppendeksel… dus open leggen tot op de nokkenas, als hij dan toch open moet, onmiddellijk ook tuimelaars controleren, tuimelaarassen vernieuwen, distributiekettingen en kettingwielen vervangen met bijhorende stukken. (hij heeft per slot van rekening 186.000km… dan beter nu een stapje verder gaan dan hem binnen afzienbare tijd weer moeten open te leggen voor een revisie)
Ondanks dat er een herstelling werd uitgevoerd aan de koppeling vlak voor de aankoop in ’98, blijkt er toch hier ook wat loos te zijn… ontkoppelingsvork werd niet aangepast aan de nieuwe norm (2 draaibussen ipv de vroegere 1), koppelingsschijf blijkt ook zo goed als’op te zijn, dus ook maar nieuwe koppelingsset monteren, gelukkig nog geen slijtage of sporen op vliegwiel, dat mag dus blijven zitten…
Nu we toch gemakkelijk aan de alternator kunnen, ook maar eens laten nakijken. Even binnen gesprongen bij Hoes in Olen en laten testen…. 14.4V… maar geen A onder belasting… intussen al gerepareerd…. voor die prijs kan je geen ruil alternator vast krijgen..
Verder nog wat kleinigheden (nieuwe rotor, nieuwe verdelerkap en bougiekabels) die de prijs nog wat opdrijven… gelukkig is dit een Porsche, aan een andere zou ik de kost niet doen! UItlaat intussen ook gekozen, zal een Dansk worden in inox, welke juist moeten we nog kiezen…. mag een beetje grommen, maar moet vooral niet te luid zijn… (daar heb ik mijn Harley al voor…. zij die er in Sint Pieters Leeuw bij waren op de fotoshoot weten wat ik bedoel 😉 )
Stukken worden volgende week besteld, en dan is het wachten tot de motor op de motormontagestand geraakt en dan kunnen we vooruit. Eerst moet die racemotor klaar geraken die Serge aan het prepareren is voor een klant. Met een beetje geluk midden volgende week is de stand vrij, en dan is het aan de mijne…. Aftellen! (of zou ik beter ‘optellen’ zeggen, hopelijk geen verdere verassingen meer als blok open ligt…)
To be continued!
Zeker weten, bijhouden!
Dat verhaal van die olieleidingen en een krik conflict is me niet onbekend 👿Succes met de herstelwerken.
Dat de motor nog in goede staat verkeert is al een pluspunt.
Laat de fotokes van de vorderingen maar komen!Update:
De P is op de brug geraakt… zag er algemeen gezien goed uit, beetje olie verlies maar dat wordt aangepakt. Koppeling zit inderdaad muurvast…
Olie afgelaten… of wat daar voor moest doorgaan :puke: …. gelukkig dat ik hem niet proberen te starten heb… de jaren stilstand en de vochtige omgeving waar hij stond, hebben er voor gezorgd dat er geen olie maar mayonaise in het reservoir zat…. leek meer op slijk dan op olie…. Reservoir zelf is niet aangetast… grondig spoelen en alle leidingen vervangen…. moet trouwens toch gebeuren, blijkbaar heeft er de ene of de andere ‘specialist’ ooit een kruk onder gezet, recht op de olieleiding naar de oliekoeler… zal niet echt veel doorstroom gehad hebben… :what:we gaan er het blokje eens uit halen dan kunnen we de boel eens grondig inspecteren… natuurlijk de klassieke vaststellingen.. hitteschild boven uitlaatcollector… zo goed als volledig opgeroest…. uitlaatflens doorgeroest… een mooi excuus om de Kat er van tussen te smijten een een mooi Inox potje te monteren. :happy:
Remmen zal nog wat werk zijn, maar dat moet sowieso gebeuren, zandstralen, herlakken en inox pistons erin… nooit meer problemen…
En dan nu het beste nieuws dat ik kon krijgen….compressie en cilinder-lek-test zijn zo goed als perfect op de 6 cilinders :hail: … open hart chirurgie zal dus niet nodig zijn…. (gelukkig voor mij en mijn portefeuille )
Blijkt trouwens een perfecte matching numbers te zijn…. :first:
Intussen staat hij 3 weken bij Serge, en hij heeft al de vraag gekregen van waar “die witte” komt…. en of ik hem niet verkoop…. Pech! Niet dus…. ik verkoop niet, niet nu, niet morgen en zolang ik het voor het zeggen heb thuis, nooit!
De ‘resurection’ is bezig, traag maar zeker komt het wel goed….
Attachments:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.