Aan de volgers tot het bittere einde… laat ons hopen dat het niet te bitter wordt….
Vandaag ritje van 420km gereden, questie van het blokje gerodeerd te krijgen… 😉
390 probleemloze kilometers… voorbeeldig gedrag, verbruik iets minder dan een volle tank…. valt beter mee dan ik gehoopt had… gewillige motor die reageert op alle bevelen van de gaspedaal, bochten zijn veel gezelliger dan met de dd, en de asfalt in Nederland ligt een stuk beter dan bij ons, geloof me…. al is dat geen nieuws dat ik nu vertel….
De laatste 30km…. Antwerpen voorbij, gelukkig geen file… ondanks het uur dat we er langs reden…. A12 op richting Brussel…. en de gekende rode lichten…. Tijdens het aanschuiven aan één van die lichten, begint de ventilator plots sneller te draaien…. beetje verwarde blikken tussen mij en mijn vrouw, is dit normaal? Geen idee….misschien extra koeling nu we stilstaan? Blijft toch een luchtgekoelde boxer hé…. Groen licht en we rijden door…. plots rook uit de linker verluchtingsrooster…. 😯 sh*t; wat is dat…. onmiddellijk gestopt op een van de vluchtstroken, contact onmiddellijk af en plots kwam er een rookpluim uit de rooster van de luchthapper boven het kofferdeksel…. paniek???? Kofferdeksel open en onmiddellijk stroomonderbreker ingeschakeld….
Na grondige inspectie bleek het nergens warm te zijn, er kwam geen rook meer te voorschijn… wat zou dit geweest zijn?
Rustig de volledige wagen nagelopen voor en achter, nergens iets abnormaals te zien…. stroom weer aangesloten … geen nieuwe rook…. zal dus vermoedelijk geen bedrading of dergelijke geweest zijn, anders had dit onmiddellijk weer beginnen roken… motor terug gestart, alles normaal…. geen rook meer en geen rare geluiden….
Beslist om de laatste kilometers toch maar naar huis te rijden…. en dan heb ik gemerkt dat de ‘koude lucht’ ventilator het niet meer deed…. vermoedelijk probleem gevonden…. af en toe hoorde ik de ventilator al eens wat lawaai maken, schreeuwen of huilen zoals je wil, het schuren van een ventilator tegen een rand… vermoedelijk is die vastgelopen bij het sneller beginnen draaien aan de rode lichten, waardoor de motor beginnen doorslippen is… met als gevolg een verbrande motor? Zou de rook van daar gekomen zijn? Geen idee….
Dat wordt dus open gooien en controleren…. als ik ooit eens 5 minuten (of een namiddagje) tijd heb, in elk geval, de zekering van de blower (7) zal in afwachting van de definitieve vaststelling van het probleem, verwijderd worden… in de zomer heb ik geen achterruitverwarming nodig en dat het lichte van de schakelaar niet brand, daar heb ik tijdelijk geen last van…. zolang er maar geen stroom meer naar die motor loopt….
Gelukkig niet ernstig, maar het doet toch raar als je plots rook ziet tevoorschijn komen in je cabine…. :bounce:
Iemand gelijkaardige ervaringen?