Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › 911 3.2 olie motor
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 9 maanden geleden door
123.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
[quote=”Dirk1″ post=251272]Hallo,
een 4 tal jaar geleden werden de cilinders en de cilinderkoppen eraf genomen, de cilinderkoppen werden nagekeken en de kleppen terug gerodeerd,( de wagen had toen een 130.000km) alle dichtingen en bouten werden vernieuwd vertrekkende vanaf het motorblok, ik heb olieverlies aan de geperste leiding van de hydraulische kettingspanners langs de kant chauffeur, deze heb al liggen en ga ik volgende week vervangen, en zelfs met dit verlies heb ik maar een verbruik van ongeveer een 0.5 liter op 8000 km, dus ik wil zeker niet overschaken naar minerale olie voor overdreven olieverbruik, ik wil enkel de correcte olie gebruiken voor deze motor.
vanaf dat moment is er synthetische olie op de motor.
raden jullie me dan de halfsynthetische 15w40 aan of ga ik terug naar minerale olie 20 w50?
nogmaals bedankt voor jullie snelle reactie :up: :up:[/quote]Je blok is niet gesplit, en al je pakkingen op je koppen zijn vernieuwd.
Er is geen enkele reden waarom je geen full synthetisch zou gebruiken.Gaat langer mee, heeft betere eigenschappen en je hebt meer opties qua viscositeit.
Het is hier niet echt een koud klimaat, en al helemaal niet als je in de winter niet veel gaat rijden.
Dus jij kan gewoon een 10W60 full syntheet nemenDus een Die heeft het juiste bereik om bij de warmere temperaturen van luchgekoeld te werken, en bij koude start nog voldoende viscositeit te hebben om je motor te smeren bij start up. En je motor blijft properder , minder sludge dan minerale olie.
multigrade wordt niet dunner bij warmworden, hij wordt dikker bij afkoelen.
Warm heeft hij zijn normale viscositeit.Minerale olie verliest ook veel sneller zijn multigrade eigenschappen..
15w40 is wat mij betreft te dun voor een luchtkoeler, das olie voor de eerste watergekoelde Flat 6 Porsche motoren
Moest het blok gesplit zijn, en krukas en lagers allemaal zijn vervangen misschien, maar niet op een origineel 3.2 blok, das nooit gemaakt voor zoeen olie. Porsche classic raad 10w60 aan.“10W-60 for 911 models with a
displacement of 3.0 litres or
more.
From 3.0-litre engines with drysump
lubrication upwards, the
air-cooled six-cylinder flat
engines of the 911 are suitable
for use with fully synthetic oil and
thus benefit from the advances in
oil development technology. ”“What is the difference between the 20W-50 oil and the 10W-60 oil?
There are two main reasons why the 20W-50 oil is recommended for flat engines up to
a displacement of 2.7 litres and the 10W-60 oil is recommended from a displacement of
3.0 litres. Firstly, crucial developments in terms of engine technology, production
tolerances and materials took place between the 2.7- and 3.2-litre models, with the
introduction of the 3.0-litre turbo engine in 1975 representing the greatest enhancement
of engine performance. Secondly, Porsche Classic has drawn here on its extensive
experience in the use of oils in air-cooled flat engines. “Gebruik ik ook al jaren :up:
Om de 12 maanden ongeveer, ongeacht het aantal gereden km, 10 tot 11 litertjes vers sap erin en gaan :driver:
Ik zou voor de classic 15W-40 gaan. 😉
Is op basis half synthetisch, dus perfect voor de 911 als je enkel maar pleziert ritjes maakt..
Hallo,
een 4 tal jaar geleden werden de cilinders en de cilinderkoppen eraf genomen, de cilinderkoppen werden nagekeken en de kleppen terug gerodeerd,( de wagen had toen een 130.000km) alle dichtingen en bouten werden vernieuwd vertrekkende vanaf het motorblok, ik heb olieverlies aan de geperste leiding van de hydraulische kettingspanners langs de kant chauffeur, deze heb al liggen en ga ik volgende week vervangen, en zelfs met dit verlies heb ik maar een verbruik van ongeveer een 0.5 liter op 8000 km, dus ik wil zeker niet overschaken naar minerale olie voor overdreven olieverbruik, ik wil enkel de correcte olie gebruiken voor deze motor.
vanaf dat moment is er synthetische olie op de motor.
raden jullie me dan de halfsynthetische 15w40 aan of ga ik terug naar minerale olie 20 w50?
nogmaals bedankt voor jullie snelle reactie :up: :up:[quote=”cabrio wim” post=251237]Wat een dikke onzin is dit nu deepee wat je schrijft. 😯 😕 [/quote]
ik kan het absoluut niet goedkeuren maar je weet zelf beter dan wie ook met welke indianenverhalen sommigen komen aandraven ! is het uit onkunde of misbruik van de klant zijn/haar onwetendheid; maar het is helaas dagelijkse kost.
[quote=”cabrio wim” post=251237]
Ga je vol synthetische olie gebruiken in een blok waar altijd minerale of half minerale olie ingezeten heeft, kun je zomaar motorproblemen krijgen, en wel door te sterke reiniging van de vol synthetische olie die oude oliekoek losweekt en overal voor verstopping kan zorgen.[/quote]
…en dan riskeer je een olie-infarct.Wat een dikke onzin is dit nu deepee wat je schrijft. 😯 😕
Als je na een complete revisie waarbij het blok volledig gespoeld is over gaat op vol synthetische olie is dat prima.
Ga je vol synthetische olie gebruiken in een blok waar altijd minerale of half minerale olie ingezeten heeft, kun je zomaar motorproblemen krijgen, en wel door te sterke reiniging van de vol synthetische olie die oude oliekoek losweekt en overal voor verstopping kan zorgen.En ook al gebruik je vol synthetisch net als vorige eigenaar, waarom dan de dikte van olie veranderen als voor geschreven.
Of je nu dikkere of dunnere olie gebruikt, als hij lekt lekt die hoor, maakt niks uit.
De dikte van de olie die voor geschreven wordt heeft te maken met waardes speling, en in tijd van ruim 30 jaar is er heel wat veranderd aan motor bouw en waardes.Voorschrift Porsche voor een 3.2 is Classic olie 15W-40, doe je dikwijls trackdays en rally’s, dan adviseert Porsche 15W-50
En in allebei de gevallen minerale of max. half synthetisch, plus elke 20000km of 12 maand olie verversen.My 100x2cnt :engeltje:
via dikkere olie proberen om olieverbruik of lekkage te maskeren ?? my2cnt
[quote=”golf15015″ post=251224]
blijkbaar deed de vorige eigenaar volledig synthetische olie 5w30 op de motor
[/quote]😯
Waarom kunnen mensen nu eens gewoon de voorschriften van fabriek aanhouden.
Maar ja, Porsche zal het blijkbaar niet weten wat de beste olie is voor hun motor.Hoi Golf15015,
En waarom zou je terug willen gaan naar minerale olie? De gunstigere prijs van minerale olie weegt misschien niet op ten opzichte van de voordelen van vol-synthetische olie….Overschakelen kan in principe, maar vol synthetische mengen met minerale is geen aanrader, al zeker niet als de beide oliën een verschillende viscositeit hebben….
Als je wil overschakelen, doe dan een volledige droogloop (met warme motor, oliethermostaat moet open zijn zodat de leidingen en de oliekoeler ook geledigd kunnen worden!), nieuwe olie er in met motorflush of zoiets om te spoelen, laten warm draaien zodat de olie heel het blok rond gegaan is, opnieuw aflaten en dan pas definitieve olie er in.
Juist opletten welke volsynthetische olie gebruikt werd… als dat olie is op basis van polyclycol, zeker geen minerale olie bij gieten…. risico op vlokvorming is groot en dan kan het einde verhaal zijn voor je blok.
Iets meer uitleg over olie:
Minerale olie
Minerale olie wordt verkregen door raffinage van aardolie en is dus een mengsel van koolwaterstoffen. Door thermische belasting kunnen er soms ongewenste reacties ontstaan.
Afhankelijk van de overheersende structuur is minerale olie onder te verdelen in:
1. Paraffinische;
2. Aromatische;
3. Nafteenbasische;
4. Mixed base olie.
De kwaliteit van de olie hangt af van de herkomst en de raffinage van de aardolie en van de toegevoegde additieven.Half-synthetische olie
Dit type motorolie combineert een groot deel van de voordelen van een synthetische motorolie tegen een aantrekkelijke prijs.
Deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen. Dit gebeurt m.b.v. waterstof en katalysatoren. Na dit proces ontstaat een stabielere olie die beter tegen hoge temperaturen bestand is en die een betere viscositeitsindex heeft.Synthetische olie
Deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant. De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie.
Voordelen van synthetische olie zijn:
· Een synthetische motorolie kan door de sterke smeerfilm dunner zijn, waardoor er minder weerstand in de motor optreedt en daardoor wordt het brandstofverbruik gunstig beïnvloed;
· Doordat een synthetische motorolie door de sterke smeerfilm dunner kan zijn, zal de olie bij de koude start sneller toevloeien naar de te smeren onderdelen, waardoor de motorslijtage sterk vermindert;
· De olie veroudert minder snel door gebruik;
· Het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat;
· Synthetische olie is thermisch stabieler . Dit betekent dat de olie langer en beter tegen zware belasting is opgewassen . Synthetische olie is bijgevolg uitstekend geschikt voor extremere belastingscondities;
· Door geringere wrijving een lager brandstofverbruik (zo’n 3 %);
· De slijtage bij koude start wordt zoveel mogelijk beperkt. Doordat synthetische olie ook bij lage temperaturen dun blijft, bereikt de olie direct bij de start ook de cilinderkop. Ook zal er hierdoor minder lawaai zijn in een motor met hydraulisch bediende kleppen.
Doordat synthetische olie minder makkelijk verdampt bij de hoge temperaturen in de motor zal het olieverbruik verminderen.Er zijn ook weer verschillen in synthetische oliën namelijk:
1. Olie op basis van polyglycol.
Deze is niet mengbaar met minerale olie (vlokvorming).
Deze kan verf oplossen.
Deze kan pakkingen aantasten (dus zeker weten dat de pakkingen geschikt zijn voor dit type olie).
2. Olie op basis van poly(alpha)olefin.
Deze is mengbaar met minerale olie.
Deze tast pakkingen niet aan.(http://www.motorolie.info/informatie.html)
Hopelijk iets geholpen.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.