911 3.2 versus 944S

Home Forum Zeverhoekje 911 3.2 versus 944S

  • Maker
    Discussie
  • Ik wil hier even een balletje opgooien 😉 en hopelijk komt hier geen ruzie van. Ik bezit nu enige tijd een 911 uit 1987 en nu is mijn oog gevallen op een 944S uit hetzelfde jaar. De 944 heb ik altijd een leuke auto gevonden, maar ik heb er nog nooit mee gereden. Je vind niet veel vergelijkingen op het internet, enkel dit heb ik gevonden over 1983:

    If they wanted great performance for a lower price with incredible handling and didn’t care about the emotional connection (or just wanted the latest in technology from Porsche), the 944 was the way to go. However, if they wanted an incredible Porsche with great performance and an emotional connection in a tried a true package, the 911 SC was the only choice.

    Er zitten hier vast wel mensen met ervaring met beide wagens, die zinnige dingen kunnen zeggen over de vergelijking tussen deze porsches. Dit is alvast mijn idee:
    – 911 3.2: iconische klassieke wagen, luchtgekoeld, motor achteraan met alle voordelen en nadelen hiermee verbonden, vergt wat ballen om er mee te rijden en er schuilt altijd een tikkeltje gevaar om de hoek. Zeer waardevast.
    – 944: watergekoeld, motor vooraan, perfecte gewichtsverdeling, dus makkelijker handelbaar. Ziet er leuk uit. Redelijk goedkoop op dit moment en dat zal misschien wel zo blijven. Geen echte klassieker?

    Ze alletwee bezitten is geen optie wegens geen plaats 🙁

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
    • Awel, ik zal nu eens iets zeggen seh. Mijn vorige was een Boxster. Briljante wagen, daar niet van. Maar wel gekocht met mijn verstand, iedereen kent de argument wel, 99% van een 911 voor de helft van de prijs, betere wegligging door zijn middenmotor. En weet je wat, heb altijd spijt gehad dat ik geen 911 had, want die plakte als kleine snotter tegen mijn muur. Dus mijn huidige heb ik met mijn hart gekocht, nog geen seconde spijt van gehad. Ik heb mijn lesje wel geleerd !
      KOOP DE OTTO WAAR GE MEEST GOESTING IN HEBT 😉

      Ter verdediging van die Boxster (want nu lijkt het precies of ik dat een kutbak vind en da’s niet waar), op de AutoBahn naar Stuttgart vorige 2 weekends geleden was er een Boxster bij, en die kon met gemak volgen op de ongelimiteerde stukken, ondanks het feit dat de vergezellende 996 GT2 met 550pk een top haalde van 300km voordat het verkeer hem tegenhield !

        Wel, de 911 heb ik al een tijdje en is ondertussen helemaal in orde. Enkel de airco doet het niet, maar dat is misschien iets voor een ander draadje?

        Samenvattend: de 944 is ook een hele leuke wagen, maar om daarvoor de 911 te verkopen?

        Wim

          Maar wel met volle 100% hersenen, en niet met 100% hart. 😉

            Pffffffff, niet teveel nadenken, welke vind je de mooiste ? Welke doet uw hart sneller slaan. Die kopen !

            Wim

              [quote=”steri2311″ post=183403]Zelf heb ik nooit met een 911 gereden maar denk dat een 914 redelijk in de buurt komt.[/quote]

              Totaal niet vergelijkbaar. 💡

              Op een kort bochtig circuit rijdt een 914 een oudere 911 het snot voor de ogen.

                Ik heb een 968 en die rijdt gewoon subliem….
                Ik zou niet kunnen zeggen welke nu eigrenlijk het beste rijdt.
                Ze zijn allebei geweldig, maar anders

                  De twee zijn zowat tegenpolen van elkaar dus absoluut niet te vergelijken .
                  Welk je voorkeur geniet zal een persoonlijke keuze zijn .

                  De 911 is een ontwerp uit de jaren 60 en al wat er na komt tot pakweg eind jaren 80 is verder geborduurd op dat oude concept ,pas vanaf de jaren 90 (964) zien we technisch toch wel deftige veranderingen aankomen wat de 964 een andere wagen maakt , hij deelt nog wel het uiterlijk van zijn voorgangers maar de rijeigenschappen zijn er een stuk gesofisticeerder op geworden.
                  Van spartaanse 60’er tot de latere modellen toch blijven alle 911’en een typisch gevoel teweeg brengen met zijn achterin geplaatste flat6 ,een gevoel dat moeilijk te beschrijven is in woorden maar wat je gewoon zelf moet ervaren hebben om het te kunnen plaatsen.

                  De 944 verschijnt pas begin jaren 80 , bijna 20 jaar later dus begrijpelijk een heel andere basis van vertrek .
                  Watergekoeld ,2500cc voorin geplaatste 4cil. uitgerust met balans assen en transaxle technologie wat zijn gewichtsverdeling ten goede komt.
                  Door de jaren is er uiteraard ook bij de 944 wel wat aanpassingen gebeurd waardoor er onderling toch wel wat verschil zit motorisch en onderstel maar globaal gezien hebben ze allen een gelijkaardige handeling.
                  Persoonlijk heb ik een voorkeur voor de 944 S2
                  Hij ziet er uiterlijk niet alleen hetzelfde uit als de turbo versie maar deelt ook hetzelfde onderstel (remmen enz.)
                  De atmosferische 3.0 l 16V heeft een gelijkaardig vermogen als de gewone turbo versie maar zijn max koppel ligt lager in toerental zodanig dat hij prettiger rijd in het dagelijks verkeer.
                  Een 944 turbo daartegen doet onder de pakweg 4000 t/pm relatief weinig en dan kickt de turbo in wat op zich natuurlijk ook wel gaaf is maar eigenaren klagen wel eens over het te veel turbo lag .
                  Het voordeel van een turbo versie is dan weer dat je makkelijker meer vermogen kan winnen vergeleken met een atmosferisch model.
                  Ook naar later toe zal een Turbo of zeker de Turbo S versie een meerwaarde behouden .

                    Ik heb al 8 jaar een 944 na met 163 pk. Doe er ca 2000 km per jaar mee.
                    Een 944s heeft boven in de toeren meer lucht en zal ietske rapper zijn.
                    Als ik nu voor een 944 zou gaan, nam ik ineens een S2 (of turbo).
                    Een s2 is niet zoveel duurder, en veel volwassener naar prestaties (koppel onderin) dan een 944 S.

                    Maar qua karakter (motorsound en dergelijke) zal ie nooit in de buurt van een 911 komen he.

                      Heb van’t weekend met Wim zijn 944 mogen rijden en is toch een lekker ding :mrgreen: veel neutraler sturen en vermogen komt redelijk lineair. Mijn 911 heeft wel de luchtgekoelde boxer die vind ik toch leuker voor lekker te cruisen en gezien de prijzen ga ik die zeker houden voor het mooie weer. Als ik nog geld en plaats zou hebben dan graag nog een transaxle erbij voor als het weer wat minder is, die zou ik dan uitkleden om ook eens op circuit te kunnen, maar ja voorlopig nog een droom zeker …

                        Zelf heb ik nooit met een 911 gereden maar denk dat een 914 redelijk in de buurt komt. Niet kwa vermogen misschien maar kwa bruutheid, spartaans zijnde wel. Een 944 is meer inzetbaar zou ik zeggen, sportief en toch vrij comfortabel terwijl een 911 bruter is, sportiever. Mijn 914 had maar 100 pk maar voelde toch bruter en sportiever aan (more fun :coolness:) terwijl de 924S ondanks 50 pk meer softer overkomt. Ik denk dat je die lijn kunt doortrekken 911 versus 944S. De 914 is eigenlijk een schone combinatie van een 911 met 944 (zeker met een 3.2 boxer erin 😈 ). Het brute samen met een perfecte gewichts verdeling.
                        Moest ik nu nog een Porsche in mijn garage willen hebben zou het zonder twijfel een 944 turbo zijn, boven een 911zelfs indien centjes geen probleem was :mrgreen:
                        De 911 heeft een prachtige lijn, uiterlijk maar die gewichtsverdeling van de middenmotor, transaxles heeft voor mij persoonlijk de voorkeur.

                          ik heb nog nooit een 911 onder mijn kont gehad, maar heb wel al een 944 turbo gehad.
                          Ik moet zeggen dat die wagen top reed en een superieure wegligging had. Op dat vlak hoefde hij zelfs niet veel onder te doen voor mijn 987.

                          Echter vond ik (persoonlijk misschien?) de turbo te bruut. Ook kon ik mij met die wagen nauwelijks inhouden…..en ben nochtans geen geweldige rijder

                          Mooie wagens, had ik de plaats gehad, had ik hem gehouden…..dat zegt mss genoeg

                            Zijn twee compleet verschillende auto’s die je niet met elkaar kunt vergelijken.

                            Wim

                              Qua handling is een 944 voor de meeste beter, maar met een oude 911 uit de jaren 80 moet je inderdaad wat handigheid/ervaring voor hebben om daar hard met om de bocht te kunnen. 💡

                              944 zit ook in stijgende lijn, echt veel goede originele zijn er niet meer, dus zit toekomst muziek in.
                              En voor een mooie originele 944 moet je nu ook al 10K meenemen.

                                Ik dacht inderdaad dat een 944 qua handling en dergelijke beter was dan een 911.
                                ALs je dan nog eens de prijzen vergelijkt 🙁
                                Maar een 911 heeft uiteraard in mijn ogen zijn uiterlijk ee :music:

                              14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.