911 – 3,2 – 1984 Targa

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 911 – 3,2 – 1984 Targa

  • Maker
    Discussie
  • Dag Heren,

    Ben binnenkort de gelukkige bezitter van een “oer 911” uit 1984, een van de eerste 3,2 gemaakt. Nu hij komt van de US. En is in redelijke staat, maar er moet nog wel wat aan gebeuren vermoed ik.
    Inzake de motor, zeg maar zijn hart, heb ik al verschillende zaken gelezen, maar zie door het bos de bomen niet meer.
    Ik zou eigenlijk een soort checklist voor de wagen willen opzetten.
    Kunnen jullie me wat tips bezorgen wat zeer zeker zou moeten gebeuren en/of wat je moet laten nazien? Ik zal nadien die checklist met vermelding van een “budget” op het forum zetten.
    Een volgende koper van een 911 gaat er dan zeker wat aan hebben denk ik.

    Alvast bedankt!

    PS foto’s komen zodra ik hem binnen heb staan 🙂

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • XXX

      TARGA !! Super Frank, ben ook vol van de mijne – bouwjaar 1984 en 915 versnellingsbak :up:
      Verbruik, vorig jaar tripje Italië heen en weer, via Duitsland gem: 10 liter, terug over Zwitserland gem: 9 liter.
      Ik weet ook niet waarom dat verschil erop zat 😳 😳 😳
      Gewoon, rijden in en rond ‘t Stad kom ik uit op 11 à 12 litertjes.

      Plezante is dat er altijd wel iets te klussen valt, of je ziet iets dat je net iets anders of beter wil.
      Ik heb dat met de stand van die onozele vaste raampjes van uw deur, die komen net niet hoog genoeg om netjes aan te sluiten op het dak.
      Top van Wim, de beugel onderaan (ja binnenbekleding eraf) losmaken of beter boutjes breken zijn meestal rot, en dan de hoogte deftig afregelen. Ik ben benieuwd, de beugeltjes heb ik al via Rose Passion geleverd gekregen.
      Zag op hun site de prijs van het frame van die raampjes, ik dacht niet goed t zien maar voor dat stukje ijzer vragen ze 1.300,- euro, de dieven… ik zal er maar voorzichtig mee zijn

      Dus een oudje is niet enkel het rij maar ook het sleutelplezier.

      Geniet van de jouwe :drink:

        Erg leuke comment Frank, je doet ons ook zin krijgen in zo’n hebbeding, zien ernaar uit ‘m te zien irl donderdag a.s. :first:

          :up:

            mooi verslag en feedback. Veel plezier nog met de P :driver:

              Mooi relaas van je eerste ervaringen met de 3.2 :up:

              Bij het lezen voel je de passie voor de auto er zo afspatten.
              Vergeleken met modern dagelijks vervoer is het idd wennen maar o zo tof.
              Heb gisteren nog een old-timer rally meegereden van zo een 200 Kilometer en het rijden wordt steeds met de kilometer leuker.
              Verbruik, zoals bij bladerunner, zo een 10 liter, ondanks af en toe flink doortrappen.
              Ik zou het in het oog houden na de rodage :think:

              Nog veel plezier en veilige kilometers met de air cooled flat six 3.2 :driver:

                Ik vind weing foto materiaal terug precies

                  Man man, ik wordt fier in uw plaats, er is niets mooier dan een 3.2 Targa, echt het pure met de nodige pit. :applaus:
                  De mijne heeft de G50 boite en ik moet zeggen dat die echt wel zeer soepel gaat. Kwestie verbruik heb je ietwat veel, maar dat kan door de rodage komen, ik heb gemiddeld gemeten op mijn jaarlijkse roadtrips iets van een 10 liter.
                  Eén ding kan ik je ten zeerste aanbevelen en dat is een elektronische servo. Ik heb deze zelf geplaats en is echt niet zo moeilijk maar laten plaatsen is niet echt veel duurder. Als je wil mag je steeds komen testen.
                  Voor de rest kan ik je alleen maar, en ik weet zeker dat dit zo is, veel plezier wensen in je Carrera Targa. :driver:

                    Hey 3.2 Fans,

                    Voila eerste 1000 Km na een volledige motorrevisie zitten erop. Nog 500 km en dan trekken ze alles terug aan, nieuwe olie erop en dan kan het echt van start gaan.
                    Ondertussen is de wagen al redelijk terug verzorgd, (denk dat hij al een keer of zeven gewassen is van binnen en van buiten) en nu begin ik stil aan enkele reacties hier wel te begrijpen 🙂

                    Misschien toch eens even oplijsten voor de volgende mensen die een 3.2 kopen en mogelijk krijg ik enkele reacties waaruit ik nog wat van kan opsteken, dus laat jullie vooral gaan.

                    Aankoop:
                    Tja aangekocht in de US en bij controle hier bij Van Beurden bleek dat er 4 kopbouten waren afgebroken (ondertussen weet ik dat die dingen de cilinderkoppen op hun plaats houden en dus toch wel noodzakelijk zijn). 3 waren afgebroken op eenzelfde cilinder.
                    De wagen had 197.000 miles gelopen op 30 jaar wat op zich aanvaardbaar is ( x 1,6 voor kilometers) .
                    Ik heb quasi de volledige historiek gekregen van de auto en er waren al wel wat dingen vervangen/ terug op punt gezet, maar een volledige motorrevisie had hij nog nooit gehad. Heb hem bij Van Beurden laten afleveren, direct de garage in een wijze beslissing denk ik.
                    We hebben ook de lakdikte gemeten en bleek dat hij overal zijn eerste lak nog had, op uitzondering van de achterklep, was ook een meevaller.
                    Revisie van de motor:
                    Dus …. inderdaad revisie doen he…pijnlijke zaak voor de portemonnee… mag je toch al snel een kleine 10 K voor rekenen en drie maanden garage. Gelukkig dat de garage wel wat soepel is.
                    Dan neem je maar gelijk de het motor compartment mee, wat zaken opnieuw laten zandstralen en poedercoaten, moet zeggen, draait nu als een nieuw klokje en hij ziet er netjes uit.
                    Die mensen weten echt met wat ze bezig zijn, volledige foto reeks gekregen en genoteerd in de garage notulen om later bij verkoop mss te kunnen bewijzen dat de revisie wel echt gebeurd was.
                    Ik ben een keer of vier gaan kijken, man, man … een volledig rek vol aan onderdelen, je begrijpt niet hoe ze dat terug in elkaar krijgen.
                    Maar je krijgt er ook een fijne uitleg bij en men belt je regelmatig of men dit of dat ook moet vervangen met opgave van de prijs, dus dat is correct.
                    Ik heb hem ook door Philip laten testen, daar stond ik wel op, is ook gebeurd en heeft me persoonlijk gebeld nadien met zijn visie.
                    Algemeen onderhoud en nazicht:
                    Tja de wagen staat dan in de garage, gelijk maar onderhoud doen en de keuring, valt mee in prijs, ook achterbandjes laten vervangen door Pirelli’s P6000. Qua onderhoud lijkt me de 3.2 goedkoper dan de 996, is ook logisch gezien de eenvoud aan mechaniek en minder electronica. Tip hier is dus zeker dit altijd laten doen, heb ook al zijn vloeistoffen laten vervangen van A tot Z.
                    Eerste 1000 Km
                    Tja, ik heb die wagen gekocht om er mee rond te rijden, is het goed weer dan ga ik er de baan mee op. Probeer toch gemiddeld een 10 a 15 duizend kilometer te lopen op een jaar. Je hebt al 3 a 4000 km nodig alvorens je de wagen echt begint te kennen, dus er is nog oefening geboden.
                    Ik kwam van een 996 4S, leuk beest, rijdt echt als een fiets.Met zo een wagen kan iedereen rijden eigenlijk. Met de 3.2 is dat toch wel even anders. Je wordt letterlijk terug in een ander tijdperk gecatapulteerd. Geen servo, geen ABS, manueel schakelen, soms met tussengas, als je echt doorduwt dan durft hij al eens te “bokken”. Een heel andere rij ervaring dat moet ik echt zeggen.
                    Maar … wel leuk, nu eindelijk het goede weer er is, het dakje eraf, en genieten van de sound van de motor die spint als een poesje. Als je bolt is het super, de wagen ligt lekker op de weg, je kan aardig wat bochtenwerk doen, remt goed, maar het is anders. In de week rij ik met een moderne wagen, het is steeds wennen.
                    In mijn 996 4S had ik steeds het gevoel dat mijn haren recht komen vanaf ik de motor startte. Hier is dat nog niet het geval, Ik rij nog een beetje net als een moeder in haar porseleinen kast, voorzichtig bij het schakelen, af en toe moet ik nog eens schakelen, hou de toerenteller in het oog (liefst nog niet te veel boven de 3000 toeren de eerste 1500Km) en je luistert continue of alles in orde is.
                    De wegligging is echt top, als je eens door een putje rijdt voel je hem wel, net zoals in de jaren 80 en je bent steeds verwonderd dat deze machine zijn baan houdt.
                    Na 7 wasbeurten:
                    Ken je elke vorm van je 911, je weet elk putje, krasje in de lak wel staan, er zijn er wel enkele, maar ach dat maakt niet uit, dat heb je nu eenmaal met een Porsche, af en toe zuig je gewoon steentjes aan, moet wel zeggen die oude lak heeft goed de tand destijds doorgestaan. Ofwel waren de vorige eigenaars (4 dat ik weet) ook maniakaal inzake het kuisen.
                    Er kan nog heel wat gebeuren en dat gaat ook gebeuren,…rubbers aan het targa dak vervangen, raamrubbers vervangen, targa beugel opfrissen, pompjes koffer vervangen, radio vervangen op termijn, dashboard verlichting en knoppen verlichting nakijken, toerenteller eens nakijken, oliedruk meter nakijken, verbruik lijkt me hoog ofwel heb ik echt een te zware voet ( zit rond de 16 liter) . Zal ook nog veel moeten leren omdat allemaal zelf toch een beetje te willen doen, ben een leek, maar als je met een oude Porsche zelf echt veel wil rijden, zal je ook moeten investeren in tijd om alles een beetje zelf te kunnen.
                    Besluit:
                    Wegdoen of houden? Speelt wel eens even door je hoofd, je verliest er quasi niks op als je hem weg doet, is een voordeel tegenover ieder ander merk bijna. Maar nee…heb een nieuwe wereld ontdekt, speciaal en denk dat ik nog maar net mijn eerste stapjes gezet heb.

                    tom

                      beste ,

                      proficiat met je aankoop en veel veilige km’s gewenst
                      heb zelf ook een 3.2 targa van 1984

                        A downgrade up, proficiat, dat wordt lekker sturen! :up:

                          De motoren van de oude Carrera 3.2 zijn best sterk …..

                          Gebroken kopbouten komen inderdaad weleens voor … heb dat zelf onlangs nog gehad … hoor je gewoon een ‘TIK’ – en that’s it.

                          An Sich kan je met 1 of 2 gebroken kopbouten door blijven rijden .. maar beter wordt het nooit.

                          Gefeli :happydance: met de aankoop van dit (in vergelijking met je 996 4S) sparteense apparaat !!

                          F

                            Goede beslissing zo’n 3.2 :mrgreen:

                              Proficiat met de aankoop.

                                Proficiat met de aankoop. Ik denk enige echt probleem zijn de kopbouten, deze breken vroeg of laat bij alle 3.2’s. Voor de rest makkelijk 500.000km. :driver:

                                  Proficiat :first:

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.