911 aankopen, eerste Porsche

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen 911 aankopen, eerste Porsche

  • Maker
    Discussie

  • Dominique
    Deelnemer

      Heren (en dames),

      Ik ben er ernstig over aan het nadenken om me een Porsche 911 te kopen, liefst een vanaf periode 1977 tot 1990, zeker geen latere.
      Ik ben absoluut (nog) geen Porsche kenner. Ik ben wel autoliefhebber en hou van alles wat mooi is op 4 wielen (en 2 maar dat is een ander verhaal).
      Het is ook niet de bedoeling dat ik u hier kom lastig vallen met vragen als “Waar moet ik op letten”, want daar is al genoeg over neergepend denk ik.

      Wat me vooral interesseert is hoe men die auto moet gaan inschrijven. Dankzij de maatregelen van onze vrienden in de regering is het een beetje een nest geworden… Hoe zit het nu met taks? Ik heb gelezen dat de regels vanaf januari 2013 zouden veranderen, is dit al vastgelegd, of is dit weer de zoveelste ‘regel’ waar ze over nadenken?
      Hoe zit het met BIV op zo een wagen, over welk bedrag spreken we, wat is de regel?
      En dan, de laatste (een ingewikkelde…) stel dat ik die auto op mijn zaak wil kopen (mogelijk) dan zit ik met dat hele co2 bijdrage gezeik… ik heb gelezen dat als de co2 bij de DIV voor de wagen niet gekend is het automatisch 205g/km is. Maar wat met de ‘originele cataloguswaarde’… in theorie is het dan 70% daarvan aangezien die wagen ouder is dan 61 maanden, maar wat was de ‘originele cataloguswaarde’… ?
      Of kan ik beter die hele zever vergeten en die privé aankopen? Eerlijk gezegd hebben ze er een serieus zootje van gemaakt in Brussel.

      Alvast bedankt voor de reacties.

      Oh ja, nog een laatste die me te binnen schiet: wat is het nut van de taxatie? Ik begrijp dat iemand een Porsche 911 tot de laatste vijs als ‘origineel’ wil behouden, maar is dit belangrijk? Men kan toch perfect van een Porsche 911 genieten als deze misschien niet volledig origineel is, wat is de impact daarvan (buiten de impact op het ego van een true Porsche liefhebber gerekend 😆 ) ?

      Nog een prettige dag verder,

      Dominique

    14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
      • Hier zijn we weer… ondertussen is mijn Mazda MX5 (wat jammer…) verkocht en ben ik nog steeds aan het speuren naar een leefbare Porsche oplossing.
        Dankzij onze vrienden van de Vlaamsche regering en daar aan gekoppeld Federale broeders is het rijden in een Porsche ook vanaf 2013 duidelijk astronomisch duurder geworden.
        Ik wil gerust centen neertellen voor een mooie wagen, maar om daarvan het grootste deel te gaan ‘afegeven’, no thanks.
        Mijn brein is dus in actie geschoten en ik denk dat het een wijzere beslissing is om te gaan uitkijken naar een Cayman of 996: moderner, minder gezever en als ik binnen de juiste leeftijd blijf nog te doen qua inschrijving.
        Die truuk met de BIV van de Vlaamse regering vanaf dit jaar is gewoon ronduit schadalig, maar ja, wat doe je er aan.

        Overigens, hartelijk dank nogmaals voor alle antwoorden, en beleefdheid gebied mij via deze draad terug de draad (eh) op te nemen, aangezien ik gezien heb dat een of andere onverlaat op terehcte wijze werd gewezen op zijn statuut als ‘forum lurker’ -:))
        (Ja ik zal boekskes lezen haha ;-))

        Een andere vraag, hebben jullie soms een club dag of iets in die aard, gewoon omdat ik eens met iemand face 2 face wil praten over het hebben van een Porsche (Cayman, of andere, maakt niet uit), running costs en alles wat daar rond hangt.
        Een garage is niet de ideale plaats om zoiets te gaan vragen natuurlijk, gezien het commerciële belang (we all have to make money, dat begrijp ik).

        Groeten en geniet van deze mooie lentedag,

        D.

          915-bak niks mis mee, heb zelf SC 3.0 van 1982…

            Absoluut niets verkeerd met een 915- bak .
            En kramp heb ik ook na een dagje schakelen in een gt3 kraam 😳 😳 😉

              Ik :relaxman: G50

              Geen kramp in het linkerbeen na 100 keer schakelen, lekker soepel hydraulisch.

                welkom

                  [quote=”cabrio wim” post=110290]Dan heb je toch niet goed gelezen. ;)[/quote]

                  Haha you’re right, het was tussen de soep en de patatten…
                  Na het posten van mijn bericht dacht ik ‘ola, dit klopt niet’… 🙂

                  Als ik het goed begrijp is de 915 bak het oudere ‘iets Spartaanser’ type en is de G50 bak pas sinds 1987 geïntroduceerd. De voorkeur gaat bij velen naar de G50 bak omdat die precierzer zou zijn maar ik heb ook al gelezen dat men dit met een korrel zout moet nemen en het vooral om persoonlijke voorkeur gaat?

                  Sorry dus hierbij, volgende keer beter mijn huiswerk doen :relaxman:

                  Wim

                    [quote=”king.dirt” post=110281]Na het nodige leeswerk lijkt een G50 boite me de way to go, niet dat ik de 915 boite niet vertrouw,[/quote]

                    Dan heb je toch niet goed gelezen. 😉

                    915 bak is sterker en goedkoper in reparatie, en als deze bak goed is en goed afgesteld staat, is deze sneller als een G50 bak, dus the way to go. 8)

                    Als je voor een 2.7 of 3.0 zou gaan, zit je sowieso vast aan een 915 bak.

                      Ik denk dat de BIV altijd afhankelijk is van de Co2 waarde van de wagen (natuurlijk persoon of rechtspersoon).

                      Hier kan je simuleren voor uw wagen specifiek:

                      https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top

                      Wat betreft de jaarlijkse rijtaks, daar is nog niet zoveel over bekend wat betreft de toekomst maar zeker is dat het ook zal afhankelijk zijn van de Co2 waarde…

                      Als ik me niet vergis zou dat voor 2013-2014 moeten zijn…

                        [quote=”Mushroom” post=110282]Welkom!!
                        Goeie raad: hou je alleen aan je bestelwagen op de zaak…[/quote]

                        +10.000

                          Welkom!!
                          Goeie raad: hou je alleen aan je bestelwagen op de zaak…

                            Na het nodige leeswerk lijkt een G50 boite me de way to go, niet dat ik de 915 boite niet vertrouw, maar als er dan toch de mogelijkheid is om een ‘3rd party’ boite te vinden… 🙂
                            Qua motor alleszins al geen 2.7 want ik heb ook al gevonden dat die blokken niet even betrouwbaar zin als de 3.2’s bvb.
                            Nu, alles is relatief, ik weet dat Internet vol staat met urban legends…


                            @porsche911lover
                            : ik ben me helaas bewust van het feit dat dit niet ‘cheap’ zal zijn 🙂


                            @rodondo
                            : in mijn geval heb ik enkel een bestelwagen op de zaak, maar hoe zit het met die oudere generatie Porsches? Ik heb ook gelezen dat de wetgeving vanaf volgend jaar verandert: oldtimer is dan ineens 30 jaar ipv 25 dus dat wil zeggen veel meer taks?

                            In elk geval, ik zoek verder… ik houd u op de hoogte 🙂

                            Alvast bedankt voor de reacties!

                            XXX

                              Welkom King Drift.
                              Effe de lijst van de topics nazien, er zit er eentje tussen met tips voor een 3.0 of 3.2met 915 of G50 boitte,…
                              Succes met ‘t zoeken :driver:

                                succes met de zoektocht en euh goeie keuze “ne porsche” wel een paar kilo euros reserveren in geval van,…porsche zijn duur speelgoed. Maaaarrrrr plezier kent geen prijs !!!

                                Heel wat vragen man king dirt… anders gewoon effe bellen naar vlaams gewest of surf naar belastingen.vlaanderen.be – staan heel wat antwoorden op je vragen.

                                  Hallo, welkom ! Ik heb mijn P. net voor heel de hetze op de zaak ingeschreven. Staat nu op de privé. Anders was het niet te doen, gezien we nog een leuke daily op de zaak hebben staan.

                                14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.