Bij een “specialist/garage” en particulier:
– Lakstaat, denk aan krassen en poetskrassen
– Staat van de rubbers (goed of uitgedroogd)
– Staat van de velgen en origineel aan het model
– Roestvorming op alle naden/rubbers en in de hoeken onderaan de voorruit, bij de koplampen!)
– Roestvorming bij de deuren, onderaan de opening, bij de lasnaad en slot plaat.
– Check even de punten waar het water wegloopt. (Links + Rechts voorin.)
– Is het interieur origineel, en/of past het bij de achterbank
– Kijk uiteraard naar duidelijke olievlekken, ondanks dat de motor snel schoongemaakt is, vergeet men vaak de oprit/garage
-Een Porsche motor is zweten niet vreemd.
– Is alles origineel porsche, of is het “aftermarket” replacement, en zo ja, past dat allemaal wel goed
– Let op krassen, steenslag, dofheid van de voorruit
– Controleer uiteraard de naden bij de koffer- en motor klep, lopen deze scheef, dan is dit vaak (niet altijd!) een teken dat er schade is geweest. Om dit te kunnen beoordelen, moet je veel auto’s zien 😉
– Check ook of de deuren “recht” dichtvallen, of dat ze iets omhoog moeten bij sluiten (vaak schade)
– Is de opening groter bovenaan de deur dan onderaan, waarschijnlijk rotte L verstevigingen.
– Zijn er matching numbers, of klopt in elk geval de motor bij wat aangeboden wordt. Als dit niet zo is, waarom?
Bij een particulier: Let op hoe de persoon met de wagen omgaat, laat hij de koffer klep dicht vallen, of drukt hij hem dicht. Dit geeft vaak al aan hoe de persoon met zijn auto omgaat. Let echter wel op, dat je de wagen niet gaat lopen afkraken, om de prijs te drukken. Een echte liefhebber stoot je voor de borst en het kon wel eens andersom aflopen.
Om de markt eerlijk te houden, een Porsche is geen wagen waar je even naar gaat kijken, proefritje in gaat maken en alleen wat tegen de banden trappen. Dat is niet prettig voor de verkoper en jij als koper bent ook niet echt geloofwaardig!
Nog een hele nuttige als laatste: Neem een onafhankelijk iemand mee, liefst iemand met verstand van de auto’s, maar zonder (of weinig) liefde voor Porsche. Die persoon kan de emotie uitschakelen en is dus heel erg nuttig!
Let wel, dit neemt absoluut de MUST voor een aankoopkeuring niet weg! Dus AKK bij een dealer of specialist laten doen.
Tips voor dit lijstje zijn ook weer van harte welkom!
En wil je je nog wat meer verdiepen waar je op moet letten waar ze kunnen roesten, dan even op onderstaande link klikken.
Eerste foto was voor de restauratie, dus zag er helemaal niet slecht uit.
http://www.mijnalbum.nl/Album=BSH7ZYWV