911 Oldtimer invoeren vanuit Amerika

Home Forum Porsche Talk 911 Oldtimer invoeren vanuit Amerika

  • Maker
    Discussie
  • Mijn 911 avontuur is gestart.
    Heb niet de makkelijkste weg gekozen gezien ik de wagen in Amerika heb gekocht en zelf ga proberen om deze in te schrijven. De 911 is een zwarte coupe uit 1983 met een 3.2 liter motor uit 1986. Inderdaad niet orgineel maar zou te doen moeten zijn. De wagen wil ik als Oldtimer inschrijven.

    Na lang speurwerk op internet en wat rond te bellen wordt het met de minuut complexer.

    De normale stappen zijn
    0) Aanschaf
    1) Transport/invoer
    2) Douane
    3) Gelijksvormingheidskeuring
    4) Aanvraag via verzekering bij de DIV
    5) weer naar de keuring voor inschrijving ?

    De status nu is dat de wagen het vaste land heeft bereikt.
    Stappen 0 en 1 zijn afgerond (hoef je niet te wachten op de lange overtocht) en ga ik deze week bij de douane vignet 705 en het roze aanvraagforumulier regelen. Hier verwacht ik geen problemen maar je weet maar nooit.

    De volgende stap daarna is keuring om het gelijksvormigheidsattest te bekomen. Porsche D’íeteren doet dit niet meer voor Porsche oldtimers. Heb de stationschef gebeld van het keuringsstation en die meldde me dat ik de volgende items moest meebrengen
    1) carfax
    2) technische fiche
    3) auto en deze aan 1 zijde compleet ontdoen van de remmen zodat ze deze kunnen opmeten ??

    “Carfax” heb ik niet maar wel een “Autocheck” uitdraai. Wat eigenlijk de concurrent is van Carfax waar ook kilometerstanden op staan en aantal eigenaren. Nee, was niet goed, moest carfax zijn….nergens kan ik deze eis in de wetteksten terugvinden. Iemand een idee of is het meer optioneel ?

    Technische fiche mocht geen internet printje zijn maar moet een officieel document zijn. Heb Porsche import gebeld en via wat doorverbindingen sprak ik iemand die zei, kom maar langs met de wagen voor inspectie, dan vragen ze in Duitsland een technische fiche aan. Ik geloof nooit dat 2de hands handelaren die Porsche invoerders dit proces telkens moeten doorlopen. Volgens mij is het boek van Peter Morgan ook voldoende. Heeft iemand hier ervaring mee ?

    Remmen compleet demonteren…dit had ik nog nergens gelezen. Ik moet zelf gereedschap meenemen en terplekke alles demonteren zodat ze de remmen kunnen opmeten. Iemand ervaring met deze praktijken ? Heb nog nooit iemand op de keuring zijn auto zien ontdoen van zijn remmen.

    Naar deze keuring mag ik natuurlijk niet zelf met de wagen rijden maar moet ik de wagen via een trailer brengen. Dat snap ik gezien de wagen niet ingeschreven is.
    Het rare is als ik naar de keuring voor inschrijving moet gaan, wat daarna pas plaatsvindt als het dossier is goedgekeurd, dan MOET ik zelf rijden op de orginele Amerikaanse platen of handelaren platen en mag ik deze niet via een trailer komen brengen. Hier snap ik niks van de logica of ik heb het verkeerd begrepen maar ik werd verteld dat dit de wet is. Iemand een idee ?

    Toevallig kwam ik ook dit bericht tegen op internet.
    Blijkbaar mag Belgie geen Coc meer eisen maar doen ze toch nog steeds.
    http://www.autofans.be/nieuws/overheid/26992-belgie-aanvaardt-buitenlandse-keuring

    Alle tips welkom, ik hou je op de hoogte van mijn vorderingen en ervaringen zodat leden hiervan kunnen leren.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 44)
    • Volgens de keurmeester van Antwerpen moest ik gereedschap meenemen om ter plekke de blokskes te laten zien. Had nog gevraagd of ik er nieuwe mee mocht nemen om terplekke geklus te voorkomen maar dat mocht ni…had er speciaal voor gebeld. Willekeur ?

        remmen demonteren bij homologatie keuring is enkel bij lichte vracht.

          En jawel…kenteken is toegekend.
          Had lastminute het dienblad geschrapt en de gewone aangekruist…
          de europese bumpers opgezet die ik nog had liggen…was ni gemakkelijk om de amerikaanse eraf te halen want zat goed vastgeroest…de slijptol heeft overuren gemaakt..die krengen wegen nogal..auto is zeker 5kg lichter vanachter.

          Ondertussen al ne waslijst van verbeteren uitgevoerd.

          Hele pedaalblok gereviseerd met kopere busjes.
          De geleiders en bussen van het schakelmechanisme vervangen.
          Een seine shifter geinstalleerd op de schakelpook om mis-schakelen zoveel mogelijk te voorkomen…simpel maar doeltreffend ontwerp en daar hou ik van. Gelukkig past deze ook op de short shifter kit (wist ik niet dus bonus) 🙂
          Merkte dat er toch nog iets speling opzat maar het gat van de shifter zelf rond de pivot is uitgesleten dus nieuwe is onderweg.
          Nieuwe koppelingskabel gestoken, Omega veer vervangen en koppeling afgesteld.
          Gaatje in de bodem dichtgelast (was iemand met de krik doorgegaan)…en oppervlakkige roest op de deurdorpel…in eerste instantie vreesde ik voor de binnenkant maar die is clean. Dus alleen een stukje vervangen (2 x 3 cm).
          De bodem en wielbakken ontdaan van zand, olieprut en modderresten (houdt vocht vast vooral in de hoeken waar het gaat roesten op de bekende plekken).
          De hoofdremcylinder lekte dus die is uitgebouwd en revisiekit ligt klaar.
          Achterste remklauwen gereviseerd want eentje zat vast (toch door de keuring gekomen).
          Alleen de harde remleidingen achteraan moet ik nog vernieuwen want die roesten gewoon vast en anders kon ik de remklauwen ni reviseren.
          Had een revisie kitje besteld voor de harde leidingen maar blijkt niks te kloppen van de maten dus pas op…ga nu zelf remleidingen (flensen) fabriceren.

          Nu dat ik het nummerbord heb, zo rap mogelijk alles afronden en zo lang het droog is… :driver:

          Om af te sluiten. Het hele proces van invoeren liep eigenlijk heel vlot. Zekers als je de wagen als oldtimer inschrijft maar ik denk dat een homologatie keuring ook goed te doen is. Je moet dan wel terplekke de blokjes uitbouwen maar bij de 911 gaat dat met 2 vingers in de neus. *slotje

            Degene die dit ontwormen heeft moesten ze een lijfstraf geven….. :what:

            Dan zullen die blokken bij mij er snel afliggen denk ik :mrgreen:

              Zo’n dienblad wil je echt niet op je klassieker, hier een foto van hoe het eruitziet op een nieuwere. :puke: :puke:

              porsche.jpg

                Die van mij ook een motoplak,
                Maar zou hem mss op o-plaat zetten en dan zal het mss andere koek worden….

                  heb ook met motorplaat gereden, naar controle geweest niks aan de hand tot de politie me daarvoor deed stoppen en me erop wees dat dat niet mocht?!?!.
                  Moest teruggaan om andere te tonen, ze zijn zelfs niet buitengekomen, hebben me enkel gevraagd ‘en heb je ze veranderd of niet”. Brave burger zeg ik ja en dat was het. Het gaat hier wel over de plaat vooraan en niet eens achteraan. Die grote vooraan trekt op niks, bijna even breed als mijn bumper, komt zelfs een beetje voor de luchtinlaten, spuuglelijk op een boxstertje :puke:

                    Mijne is amerikaans en ik heb een moto-plaat.
                    Hebben ze zelfs niet moeilijk over gedaan.

                      Neen, dat wou ik niet op foto, want was echt geen zicht, precies een uitgeklapte luchtrem…

                        Heb je nog een foto van het dienblad op de achterkant ?
                        Is misschien geen zicht. Wel functioneel. Misschien dat ik het nog kan wijzigen.

                          Je krijgt zowiezo de grote vierkante plaat omdat die tussen de Amerikaanse blokken past.
                          De motorplaat krijg je enkel als nog de rechthoekige, noch de vierkante passen. Slechts een paar mm tussen de stootblokken is passen voor de keuring. Heb zelf ook 1 jaar rondgereden met zo,’n dienblad achteraan. Kon het niet meer aanzien en heb de grote US blokken vervangen voor de kleinere EU exemplaren, en dan een normale rechthoekige plaat gevraagd. Zie foto in bijlage.

                          Attachments:
                          • image_2013-12-10.jpg

                            Voor de personenwagens bestaan er drie formaten:

                            rechthoekig: 52 cm op 11 cm
                            “vierkant”: 34 cm op 21 cm
                            klein formaat (21 cm op 14 cm), type motorfiets, enkel indien de specifieke plaats die door de fabrikant is voorzien voor het aanbrengen van een nummerplaat te klein is voor een rechthoekige of vierkante nummerplaat, op voorwaarde dat een instelling belast met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen hiervoor vooraf toelating verleent

                            De vierkante past bij de 911 tussen de amerikaanse bumpers.

                            De lange rechthoekige had ik op de achterklep gemonteerd via de gaatjes van de achterspoiler die eraf ligt. Had de voorste plastieke plaat genomen voor de achterkant om de lak niet te beschadigen.
                            Extra duck-tape eronder gekleefd om de verf te beschermen tegen eventueel schuren van de plaat.
                            De plaat had ik met tie-wraps vastgezet. Tie-wrap door het gaatje van de plaat, door het gaatje van de achterklep en dan de binnenkant een andere tie-wrap erop zodat je als het ware een klem maakt (dus geen lus).

                            De papieren zijn onderweg naar de verzekeringsmaatschappij. Dus afwachten en hopelijk gaan ze niet te snel strooien deze winter…

                            maar eerst de uitlaat fixen want die uitlaatgassen (vooral na flink doortrekken) zijn lethal…

                            Attachments:
                            • europesenummerplaten.jpg

                              Had niet anders verwacht dat ze moeilijk doen….. :think:

                              Als ik mijn 928 ben gaan ophalen, had ik de nr platen van mijn vrouw haar wagen op die zwarte US blokken gekleeft met doorzichtige tape, ertussen was moeilijk 😀

                              De standaard vierkante plakaat past tot op enkele mm juist ertussen, dus vrees het aan mijne rekker te hebben dan zeker?

                              Kga er in elk geval zeker achter vragen :what: 😆

                                Je hebt de keuze uit twee standaard afmeting reclameborden ,dat kan je zelf of de verzekeringsmakelaar aanvinken op je inschrijvingsformulier.
                                Om een klein formaat (motor 210mmx140mm )nummerplaat te bekomen moet men bij de keuring de goedkeuring geven en het op je roze inschrijvingsformulier afstempelen .
                                En daar doen ze (hoe kan het ook anders) meestal nogal moeilijk over 🙄

                                met een oldtimer mag je nog steeds met de platen van je dagelijks voertuig je aanbieden bij de keuring.
                                Er zijn magneten in de handel voor te krijgen om ze op de carrosserie te plakken of hang ze gewoon met een draadje vast tussen de koffer klep bv.
                                Liefst zo stuntelig mogelijk en niet waar ze normaal moeten hangen om duidelijk te maken dat je een klein mini motor nummerplaatje moet hebbe 😈

                                  Moet je normaal ook geen achter mistlicht hebben?
                                  Kan je dan zelf kiezen of je de kleine of grote vierkante nummerplaat neemt? Mijne 928 komt ook uit de US en heeft nog die dikke blokken….

                                  Praktische vraag: waar heb jij de nummerplaat van je daily gehangen?

                                  Na de winter is het mijnen toer om in te schrijven en dan :driver:

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 44)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.