911 Oldtimer invoeren vanuit Amerika

Home Forum Porsche Talk 911 Oldtimer invoeren vanuit Amerika

  • Maker
    Discussie
  • Mijn 911 avontuur is gestart.
    Heb niet de makkelijkste weg gekozen gezien ik de wagen in Amerika heb gekocht en zelf ga proberen om deze in te schrijven. De 911 is een zwarte coupe uit 1983 met een 3.2 liter motor uit 1986. Inderdaad niet orgineel maar zou te doen moeten zijn. De wagen wil ik als Oldtimer inschrijven.

    Na lang speurwerk op internet en wat rond te bellen wordt het met de minuut complexer.

    De normale stappen zijn
    0) Aanschaf
    1) Transport/invoer
    2) Douane
    3) Gelijksvormingheidskeuring
    4) Aanvraag via verzekering bij de DIV
    5) weer naar de keuring voor inschrijving ?

    De status nu is dat de wagen het vaste land heeft bereikt.
    Stappen 0 en 1 zijn afgerond (hoef je niet te wachten op de lange overtocht) en ga ik deze week bij de douane vignet 705 en het roze aanvraagforumulier regelen. Hier verwacht ik geen problemen maar je weet maar nooit.

    De volgende stap daarna is keuring om het gelijksvormigheidsattest te bekomen. Porsche D’íeteren doet dit niet meer voor Porsche oldtimers. Heb de stationschef gebeld van het keuringsstation en die meldde me dat ik de volgende items moest meebrengen
    1) carfax
    2) technische fiche
    3) auto en deze aan 1 zijde compleet ontdoen van de remmen zodat ze deze kunnen opmeten ??

    “Carfax” heb ik niet maar wel een “Autocheck” uitdraai. Wat eigenlijk de concurrent is van Carfax waar ook kilometerstanden op staan en aantal eigenaren. Nee, was niet goed, moest carfax zijn….nergens kan ik deze eis in de wetteksten terugvinden. Iemand een idee of is het meer optioneel ?

    Technische fiche mocht geen internet printje zijn maar moet een officieel document zijn. Heb Porsche import gebeld en via wat doorverbindingen sprak ik iemand die zei, kom maar langs met de wagen voor inspectie, dan vragen ze in Duitsland een technische fiche aan. Ik geloof nooit dat 2de hands handelaren die Porsche invoerders dit proces telkens moeten doorlopen. Volgens mij is het boek van Peter Morgan ook voldoende. Heeft iemand hier ervaring mee ?

    Remmen compleet demonteren…dit had ik nog nergens gelezen. Ik moet zelf gereedschap meenemen en terplekke alles demonteren zodat ze de remmen kunnen opmeten. Iemand ervaring met deze praktijken ? Heb nog nooit iemand op de keuring zijn auto zien ontdoen van zijn remmen.

    Naar deze keuring mag ik natuurlijk niet zelf met de wagen rijden maar moet ik de wagen via een trailer brengen. Dat snap ik gezien de wagen niet ingeschreven is.
    Het rare is als ik naar de keuring voor inschrijving moet gaan, wat daarna pas plaatsvindt als het dossier is goedgekeurd, dan MOET ik zelf rijden op de orginele Amerikaanse platen of handelaren platen en mag ik deze niet via een trailer komen brengen. Hier snap ik niks van de logica of ik heb het verkeerd begrepen maar ik werd verteld dat dit de wet is. Iemand een idee ?

    Toevallig kwam ik ook dit bericht tegen op internet.
    Blijkbaar mag Belgie geen Coc meer eisen maar doen ze toch nog steeds.
    http://www.autofans.be/nieuws/overheid/26992-belgie-aanvaardt-buitenlandse-keuring

    Alle tips welkom, ik hou je op de hoogte van mijn vorderingen en ervaringen zodat leden hiervan kunnen leren.

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 44)
    • Vandaag naar de keuring geweest op de platen van mijn dagelijks vervoer zoals aangegeven door het keuringsstation. Ging vrij vlot eigenlijk.

      Wat ze hebben gechecked;

      • aanwezigheid gevarendriehoek
      • chassisnummer
      • remmen
      • ophanging voor speling

      Lichten hebben ze niet gechecked.
      Heb nu mijn keuringsbewijs welk naar de verzekeringsmaatschappij gaat voor de aanvraag van de platen.
      De optie vierkante plaat gekozen want tussen de amerikaanse bumpers passen die lange platen niet.
      Op naar de volgende stap in het proces.

      Wel gemerkt dat bij hogere toerental (ff op de staart trappen), er uitlaatgassen in het interieur komen en me een lichte hoofdpijn verzorgen :bounce: misschien een interne lek in de uitlaat…

        Gette,
        Het initiele oliegorduin kwam uit de uitlaatpijp…dus echt interne lekkage.
        De retourbuisjes zijn droog.
        De uitlaatlekkage (hopelijk uitlaat en geen gebroken kopbout) moet ik nog nader onderzoeken.
        To be continued.

          De rook komt van de olie die op de verwarming potten is gelopen.
          Vraag is van waar komt de olie ? Retourbuisjes lek ?
          Zeker dat je uitlaat lek is, hoop voor jou dat het geen gebroken kopbouten zijn !

          Btw. Een 911 heeft geen licht maar eerder een zwaar kontje als je het mij vraagt 😉

            hoi
            mooi dat olie toch goed was
            kan best gewoon goede motor zijn en nog vele km genieten
            heb nog uitlaat liggen van mijn 3.2 met de verwarmings potten alles nog heel
            heb ssi met dansk laten plaatsen
            :drink:

              Vandaag was ne goeie dag.
              Deze morgend de US title gaan ophalen bij de transporteur en gelijk door naar het douane kantoor in Antwerpen.
              Ze hadden nodig;

              • US title
              • aankoopcontract
              • paspoort
              • de Sigatta

              Ze waren erg behulpzaam en na 10 minuten stond ik al weer buiten met een vignet 705.
              ff langs Wesco wat olie ophalen voor de bak. Wesco 210 ipv 201 omdat die een betere temperatuur range heeft.
              Thuisgekomen nog rap de vleugel eraf gehaald want die had zijn beste tijd gehad.
              Klepje er weer opgezet met alleen een roosterke…lekker klassiek.
              Daarna een half uur toerekes rijden rond de kerk en olie gechecked op een vlak terrein (al draaiend)…olie stond pal tussen de strepekes..mhhh niet overvol.
              En guess what, geen blauwe rook meer…wel wat misselijk van de dampen in de wagen maar misschien zit er ergens een lek in de uitlaat. Paar keer goed doorgetrokken en hij klimt goed in de toeren, heerlijk. …moet zeggen, dit was mijn eerste rij-ervaring met een 911 -> het kontje is wel erg licht :driver: Nu maar rap nieuwe banden bestellen want de huidige komen niet door de keuring (barsten door de leeftijd) en op naar de keuring.
              Ik hoor dat de uitlaat wat lekt, ik ben bang dat ze em daarvoor afkeuren op de oldtimer keuring. Iemand een idee ?

                denk dat gette het goed inziet
                duurt zeker een halfuur om hem nu warm te rijden
                en te kunnen zien of de olie te veel is of te weining
                succes
                :drink:

                  Scorpion: “eens lekker lang warm laten draaien” :bounce: NIET doen.
                  Eind gaan rijden, bij deze temperaturen een 30 tal kilometer , rustig tot de motorolie op temperatuur is en de thermostaat open staat. DAN inderdaad de olie peilen bij DRAAIENDE motor.
                  Olieniveaumeter zou dan, indien niet defect, ook een normale waarden moeten aangeven.
                  Dit laatste is echter minder belangrijk, enkel de peilstok biedt zekerheid !
                  Succes

                    [quote=”Skorpion” post=149931]Bedankt Gette,
                    Ik zal em morgen hem es goed lang warm laten draaien…misschien klein stukske oprit 100 keer vol gas op/af doen ? (5 meter)…enige is dat als ik iets teveel gas geef hij zich verslikt…misschien is het de olie ? of de benzine afstelling…

                    De vorige eigenaar beweert deze motor 50.000 km geleden is gereviseerd en geen enkel probleem vertoonde alvorens hij de boot op ging.

                    Die leiding is idd een afgetopte vacuumslang. Normaal gezien verwacht je toch dat er iets aanhangt ? Hij gaat naar de massa luchtsensor gebied.[/quote]

                    Wens je veel succes een auto kopen zonder hem te zien 😯 😯

                      Bedankt Gette,
                      Ik zal em morgen hem es goed lang warm laten draaien…misschien klein stukske oprit 100 keer vol gas op/af doen ? (5 meter)…enige is dat als ik iets teveel gas geef hij zich verslikt…misschien is het de olie ? of de benzine afstelling…

                      De vorige eigenaar beweert deze motor 50.000 km geleden is gereviseerd en geen enkel probleem vertoonde alvorens hij de boot op ging.

                      Die leiding is idd een afgetopte vacuumslang. Normaal gezien verwacht je toch dat er iets aanhangt ? Hij gaat naar de massa luchtsensor gebied.

                        11 liter olie = 11 km rustig laten warm worden maw niet boven 3000tr/min gaan

                          Olie meten met WARME motor ➡ met oliethermostaat geopend en warme leidingen naar voorste koeler toe.
                          Om dit te bekomen bij deze temperaturen ga je meer moeten doen dan wat op stationair laten draaien hoor. Ook niet afgaan op de niveaumeter op het dashboard !

                          Die slang lijkt mij 1 of andere vacuumslang te zijn… veel te dun voor de karterontluchting.

                            Helaas…eerder te weinig olie.
                            De meter staat in het rood op het dashboard en de dipstick (bij stationair draaien) komt net bij het onderste strepeke.
                            De eerste seconden na het starten helemaal geen blauwe rook en alles lijkt okay.
                            Na 10 seconden pas komt er een kleine pluim…en bij acceleratie steeds meer blauwe rook.
                            tsu…toch de zuigerveren ? Blijkbaar pas als de oliedruk opbouwt dat er meer olie wordt verbrand.
                            Merk dat de olietemperatuur meter niet oploopt…zal deze ook moeten checken voor de zekerheid.

                            eerste foto staat die verlopen leiding overblijfsel 3.0 ?
                            tweede foto staat een losse draad met omgebogen lug maar misschien overblijfsel 3.0

                            Attachments:
                            • foto.JPG
                            • foto2.JPG

                              Teveel olie, nog niet aan gedacht maar wel ne hele goeie.
                              Misschien dacht de vorige eigenaar voor de zekerheid wat bijkappen ?
                              Ga ik gelijk checken…cross the fingers zoals ze zeggen.
                              Ik merk dat er in de buurt van de oliefilter een adapter niet is aangesloten (met een omgeslagen flensje) en daarnaast ligt een afgetopte leiding die naar klephuisje gaat ? Misschien overblijfsel van de 3.0 naar 3.2 conversie. Er is nog hoop (had ik jullie niet :respekt: )

                              roy

                                GETTE i think the same !!!

                                  VEEL te veel olie in gekapt ??

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 44)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.