- Dit onderwerp bevat 44 reacties, 18 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 10 maanden geleden door .
-
Discussie
-
25 november 2013 om 14:28
Mijn 911 avontuur is gestart.
Heb niet de makkelijkste weg gekozen gezien ik de wagen in Amerika heb gekocht en zelf ga proberen om deze in te schrijven. De 911 is een zwarte coupe uit 1983 met een 3.2 liter motor uit 1986. Inderdaad niet orgineel maar zou te doen moeten zijn. De wagen wil ik als Oldtimer inschrijven.Na lang speurwerk op internet en wat rond te bellen wordt het met de minuut complexer.
De normale stappen zijn
0) Aanschaf
1) Transport/invoer
2) Douane
3) Gelijksvormingheidskeuring
4) Aanvraag via verzekering bij de DIV
5) weer naar de keuring voor inschrijving ?De status nu is dat de wagen het vaste land heeft bereikt.
Stappen 0 en 1 zijn afgerond (hoef je niet te wachten op de lange overtocht) en ga ik deze week bij de douane vignet 705 en het roze aanvraagforumulier regelen. Hier verwacht ik geen problemen maar je weet maar nooit.De volgende stap daarna is keuring om het gelijksvormigheidsattest te bekomen. Porsche D’íeteren doet dit niet meer voor Porsche oldtimers. Heb de stationschef gebeld van het keuringsstation en die meldde me dat ik de volgende items moest meebrengen
1) carfax
2) technische fiche
3) auto en deze aan 1 zijde compleet ontdoen van de remmen zodat ze deze kunnen opmeten ??“Carfax” heb ik niet maar wel een “Autocheck” uitdraai. Wat eigenlijk de concurrent is van Carfax waar ook kilometerstanden op staan en aantal eigenaren. Nee, was niet goed, moest carfax zijn….nergens kan ik deze eis in de wetteksten terugvinden. Iemand een idee of is het meer optioneel ?
Technische fiche mocht geen internet printje zijn maar moet een officieel document zijn. Heb Porsche import gebeld en via wat doorverbindingen sprak ik iemand die zei, kom maar langs met de wagen voor inspectie, dan vragen ze in Duitsland een technische fiche aan. Ik geloof nooit dat 2de hands handelaren die Porsche invoerders dit proces telkens moeten doorlopen. Volgens mij is het boek van Peter Morgan ook voldoende. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Remmen compleet demonteren…dit had ik nog nergens gelezen. Ik moet zelf gereedschap meenemen en terplekke alles demonteren zodat ze de remmen kunnen opmeten. Iemand ervaring met deze praktijken ? Heb nog nooit iemand op de keuring zijn auto zien ontdoen van zijn remmen.
Naar deze keuring mag ik natuurlijk niet zelf met de wagen rijden maar moet ik de wagen via een trailer brengen. Dat snap ik gezien de wagen niet ingeschreven is.
Het rare is als ik naar de keuring voor inschrijving moet gaan, wat daarna pas plaatsvindt als het dossier is goedgekeurd, dan MOET ik zelf rijden op de orginele Amerikaanse platen of handelaren platen en mag ik deze niet via een trailer komen brengen. Hier snap ik niks van de logica of ik heb het verkeerd begrepen maar ik werd verteld dat dit de wet is. Iemand een idee ?Toevallig kwam ik ook dit bericht tegen op internet.
Blijkbaar mag Belgie geen Coc meer eisen maar doen ze toch nog steeds.
http://www.autofans.be/nieuws/overheid/26992-belgie-aanvaardt-buitenlandse-keuringAlle tips welkom, ik hou je op de hoogte van mijn vorderingen en ervaringen zodat leden hiervan kunnen leren.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.