911 Oldtimer invoeren vanuit Amerika

Home Forum Porsche Talk 911 Oldtimer invoeren vanuit Amerika

  • Maker
    Discussie
  • Mijn 911 avontuur is gestart.
    Heb niet de makkelijkste weg gekozen gezien ik de wagen in Amerika heb gekocht en zelf ga proberen om deze in te schrijven. De 911 is een zwarte coupe uit 1983 met een 3.2 liter motor uit 1986. Inderdaad niet orgineel maar zou te doen moeten zijn. De wagen wil ik als Oldtimer inschrijven.

    Na lang speurwerk op internet en wat rond te bellen wordt het met de minuut complexer.

    De normale stappen zijn
    0) Aanschaf
    1) Transport/invoer
    2) Douane
    3) Gelijksvormingheidskeuring
    4) Aanvraag via verzekering bij de DIV
    5) weer naar de keuring voor inschrijving ?

    De status nu is dat de wagen het vaste land heeft bereikt.
    Stappen 0 en 1 zijn afgerond (hoef je niet te wachten op de lange overtocht) en ga ik deze week bij de douane vignet 705 en het roze aanvraagforumulier regelen. Hier verwacht ik geen problemen maar je weet maar nooit.

    De volgende stap daarna is keuring om het gelijksvormigheidsattest te bekomen. Porsche D’íeteren doet dit niet meer voor Porsche oldtimers. Heb de stationschef gebeld van het keuringsstation en die meldde me dat ik de volgende items moest meebrengen
    1) carfax
    2) technische fiche
    3) auto en deze aan 1 zijde compleet ontdoen van de remmen zodat ze deze kunnen opmeten ??

    “Carfax” heb ik niet maar wel een “Autocheck” uitdraai. Wat eigenlijk de concurrent is van Carfax waar ook kilometerstanden op staan en aantal eigenaren. Nee, was niet goed, moest carfax zijn….nergens kan ik deze eis in de wetteksten terugvinden. Iemand een idee of is het meer optioneel ?

    Technische fiche mocht geen internet printje zijn maar moet een officieel document zijn. Heb Porsche import gebeld en via wat doorverbindingen sprak ik iemand die zei, kom maar langs met de wagen voor inspectie, dan vragen ze in Duitsland een technische fiche aan. Ik geloof nooit dat 2de hands handelaren die Porsche invoerders dit proces telkens moeten doorlopen. Volgens mij is het boek van Peter Morgan ook voldoende. Heeft iemand hier ervaring mee ?

    Remmen compleet demonteren…dit had ik nog nergens gelezen. Ik moet zelf gereedschap meenemen en terplekke alles demonteren zodat ze de remmen kunnen opmeten. Iemand ervaring met deze praktijken ? Heb nog nooit iemand op de keuring zijn auto zien ontdoen van zijn remmen.

    Naar deze keuring mag ik natuurlijk niet zelf met de wagen rijden maar moet ik de wagen via een trailer brengen. Dat snap ik gezien de wagen niet ingeschreven is.
    Het rare is als ik naar de keuring voor inschrijving moet gaan, wat daarna pas plaatsvindt als het dossier is goedgekeurd, dan MOET ik zelf rijden op de orginele Amerikaanse platen of handelaren platen en mag ik deze niet via een trailer komen brengen. Hier snap ik niks van de logica of ik heb het verkeerd begrepen maar ik werd verteld dat dit de wet is. Iemand een idee ?

    Toevallig kwam ik ook dit bericht tegen op internet.
    Blijkbaar mag Belgie geen Coc meer eisen maar doen ze toch nog steeds.
    http://www.autofans.be/nieuws/overheid/26992-belgie-aanvaardt-buitenlandse-keuring

    Alle tips welkom, ik hou je op de hoogte van mijn vorderingen en ervaringen zodat leden hiervan kunnen leren.

14 reacties aan het bekijken - 31 tot 44 (van in totaal 44)
    • Na wat onderzoek blijkt de starter nog prima te zijn maar toch draait de motor niet rond… :wtf:
      De bougies verwijderd…1 cylinder zit tot de nok vol olie.. okay, we proberen het hoofd koel te houden.
      Olie eruit en opnieuw proberen te starten en yes, hij draait. Soepel maar….kuch…binnen een paar seconden stond de garage blauw. In eerste instantie…logisch, alles moet eruit branden.
      Inmiddels een tijdje laten draaien maar hij blijft roken.
      Heb de bougie weer verwijderd van de bewuste cylinder en cylinder is nu kurk droog van binnen en de bougie ook.
      Vooral als ik gas geef dan spuugt er een pluim rook uit (een rookmachine is er niks tegen) en valt de motor bijna stil maar pakt daarna weer op. Dit lijkt niet op een snelle rit naar de keuring.
      Iemand nog een idee wat ik zou kunnen checken wat een easy fix zou kunnen zijn ? (vooraleer de motor uit elkaar moet).

        Misschien een tik met den hamer tegen de starter geven als iemand start .

          Inderdaad, keuringsstation zei dat ik met eigen platen mag komen voorrijden in de strook van herkeuringen…alleen US title nodig voor de oldtimerkeuring… dat is van het ene in het andere uiterste. Dat scheelt een hoop gedoe en kosten.
          Waarom dat ze dat niet gelijk zeggen…enfin.
          Nu eerst de US title afwachten, dan langs de douane voor het vignetteke…wel nog ff de 911 aan de praat krijgen want de starter lijkt de geest te hebben gegeven tijdens de overtocht. De accu is nog sterk genoeg (is maar 6 maand oud en nog wat bijgeladen maar helpt niet voor de starter). alleen de solenoid treed in werking. to be continued.
          Alvast bedankt voor de tip…slaapt beter !

            Doe het dan wel op 6 december, kwestie om minder op te vallen :mrgreen:

              :happy:

              Kan inderdaad wel is lukken…

                Ik denk dat die mannen bij de keuring allemaal een moeilijke jeugd gehad hebben anders moogde daar niet beginnen :wtf:

                Ik heb er uit verstaan dat ge momenteel nog niet langs de douane geweest bent voor het 705 vignet ?
                Wat belangrijk is dat ge alle documenten van de wagen bij hebt ,dus ook US titel en een verkoopakte om uw 705 vignet te bekomen .
                Desnoods maakt ge er zelf een ;
                vb. Ik ondergetekende: Barack Obama
                Adres: Withe House
                Verklaar hiermede een pesonenvoertuig
                Merk : Porsche
                Type : 911 SC
                Cil : 3000 cc
                Chassis : bla bla bla
                kleur : weet ik veel
                Voor de prijs van : zeer weinig
                Verkocht te hebben aan de Heer ……enz
                Getekend
                Kribbel krap …B.Obama
                PS :In het Engels komt waarschijnlijk iets geloofwaardiger over.

                Wagen zelf hoef je bij de douane niet aan te melden.

                  Voor een keuring van een oldtimer heb je geen gelijkvormigheidsattest nodig, heb zelf nog een oldtimer laten keuren
                  over enkele weken.

                  roy

                    Ik ga volgende week mijn us gaan keuren als oldtimer, heb papieren van US en het vignet van de douane en de export papieren van de wagen

                      Reuze benieuwd naar t vervolg!

                        Ga morgen gelijk terugbellen naar de stationschef van de keuring. Als ik geen gelijkvormigheidsattest nodig heb, scheelt dat 90% van de zorgen.
                        Vandaag de wagen opgehaald alleen mist de US title nog…die sturen ze nog na. Althans te hopen natuurlijk. En hij wilde niet meer starten…ik hoor de startmotor wel klikken maar niet ronddraaien.
                        Misschien de accu ietskes te zwak en anders heeft de startmotor de overtocht niet prettig gevonden.
                        to be continued…

                          Juist voor de zekerheid de keuring in Asse gebeld, je hebt dus inderdaad GEEN gelijkvormigheidsattest nodig voor een oldtimerplaat. Enkel de 705 en ik geloof de Amerikaanse inschrijving/title van het voertuig.

                            Porsche zal hem zowieso al niet homologeren gezien er een 3.2 inligt.

                            Met een beetje geluk hebben ze het op de keuring niet door.

                            en anders idd gewoon oldtimerkeuring en met O-platen blijven rijden,
                            is tegenwoordig toch geen probleem meer tenzij je er woon/werk verkeer
                            mee gaat doen.

                              Voor zover ik weet heb je geen gelijkvormigheidsattest nodig voor een oldtimerplaat? Hoop ik toch, want ik ben er nu ook mee bezig :wtf: :wtf: . Ik ben zelf met de invoer bezig, wacht op de levering van mijn auto.

                                Bel is naar een ander keuringsstation… Benieuwd wat ze daar zeggen…

                              14 reacties aan het bekijken - 31 tot 44 (van in totaal 44)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.