911 project gold

Home Forum Porsche Talk 911 project gold

  • Maker
    Discussie

  • deepee
    Deelnemer

      Recreating a Classic on Its Best Modern Platform

      Porsche teased an all-new 911 with a short video revealing design sketches and bodywork in the midst of the shaping process — and hinted at what we can expect. However, if you look close enough and do the math, it’s actually quite obvious what Stuttgart is cooking up.

      Smaller outfits like Singer Vehicle Design, RUF and Gunther Werks make a living by taking old Porsches and making them better. And until now, Porsche has stayed out of that game despite the fervor over the resto-modded rear-engined sportscars and the wave of other brands building their own classic recreations.

      Porsche’s video, The Vision. Found and Risen, the first in a series following the build and completion of Project Gold, only gives fleeting details. But in one clip, the designer has a finished sketch of a 911R right next to what’s apparently a drawing of a 933 Turbo S, albeit with minute alterations. The vents along the front bumper and the angle of the headlights are pulled straight from the ’90s icon, as is the side intake and signature sculpted rear wing.

      But what do the two have to do with each other? The 911R and 933 Turbo S are two of the most desirable Porsches in modern history. The 933 was the last of the air-cooled Porsches and the 2016 911R essentially marked the end of naturally aspirated Porsche engines, plus it was a modern callback to the analog days of old, pure driving experiences. Combine the looks of the former with the platform of the latter (plus a turbo, maybe…probably) and you have a winning combination. A physical manifestation of the essence of Porsche. Another reason: it’s a no-brainer to put the 911R platform under a 933 Turbo S body — it’s a clear gold mine that will sell for an absurd amount money. (Porsche is only building one example and auctioning it off.) Hopefully, Porsche does more projects like this in the future, just, you know, more than just one.

    8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
      • Niet voor de openbare weg
        Tja, dan ga ik niet mee bieden hoor:what: :wtf:

          Porsche bouwt splinternieuwe oude 911 Turbo

          De 991-generatie 993 is alweer twintig jaar uit productie, maar er is nu een splinternieuw exemplaar van en dat wordt binnenkort geveild. Porsche Classic haalt daarmee Gunther Werks en Singer rechts in: deze auto is totaal nieuw, modern en oud tegelijk.

          Waar Aston Martin en Jaguar allerlei smoezen verzinnen om meer geld te verdienen aan oude auto’s geeft Porsche het gewoon weg. Deze 993 Turbo van Project Gold wordt eind oktober geveild in de Amerikaanse stad Atlanta. De opbrengst gaat naar de Ferry Porsche Foundation. Nee, dat is geen fonds om de familie Porsche te ondersteunen, het geld is bedoeld voor opleidingen voor kansarme jongeren.

          De restaurateurs van Porsche Classic bouwden de auto speciaal ter gelegenheid van het 70-jarig bestaan van de autofabriek. De Stuttgarters wilden laten zien dat ze zoveel onderdelen in huis hebben liggen dat ze nog steeds compleet nieuwe auto’s kunnen afleveren.

          Deze 993 Turbo, met de inlaatkanalen van de Turbo S, is de allerbeste 911 van die generatie. Daar kan je echt geen speld tussen krijgen: alle onderdelen zijn splinternieuw, de gebruikte technieken zijn van nu en alles werd in anderhalf jaar in elkaar gezet.

          De zescilinder boxermotor is derhalve ook helemaal nieuw. De 3,6 liter wordt geholpen door een bi-turbo en levert uiteindelijk 450 pk. Natuurlijk zit er een handbak in deze ultra-Porsche de aandrijving gaat via alle vier de wielen. Porsche benadrukt dat de auto een keurig volgend chassisnummer heeft. Het is een getal verder dan het chassis van de laatste 993 Turbo die van de band rolde.

          Uiterlijk heeft deze 911 een laklaag in de kleur Golden Yellow, wat meteen de projectnaam Gold verklaart. Het interieur van de auto is uitgevoerd in stemmig zwart, beide kleuren komen voor op het schild met het steigerende paard in het logo van Porsche. Mocht de gelukkige koper ermee de straat op willen, dan hebben we slecht nieuws: deze 911 is alleen op het circuit (of een niet publiekelijk toegankelijk landgoed) te gebruiken.

          123

            933 (924 SCCA D-PROD) bestaat natuurlijk ook, maar is een stuk zeldzamer dan een 993

            basically een 924 Race spec,
            200 kilo lichter, rol kooi, andere neus
            944 turbo onderstel en remmen.
            LSD
            geen interieur, alle glas vervangen door Lexan
            uitlaat aan de zijkant
            50 cc meer en veel hogere compressie
            individuele throttle bodies met Kugelfischer injectie pomp, goed voor 185 pk.

            slechts 16 stuks gemaakt in 79
            best wel een leuk ding.

              in het eerste artikel, ‘t is toch een 993 en niet 933… :think:

                    Die P-Marketing boys melken het uit totdat het niet fatsoenlijk meer is :bounce: :what:

                    …..

                    maar het werkt wel, ik ben zeer nieuwsgierig :coolness: :applaus: :lekker:

                    123

                      Dat Porsche zich nog niet bezig hield met oude porsches restoreren is gewoon dikke onzin.

                      Porsche Classic was 10 jaar geleden als goed geld aan ‘t verdienen met het overlassen van Vin nummers van uitgeroeste kassen in minder uitgeroeste kassen, Hebben ze destijds al voor Jerry Seinfeld gedaan en ik twijfel er niet aan dat ze het voor anderne met dikke bankrekeningen ook al deden.

                      Ze maakten er gewoon weinig reclame rond.

                    8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.