911 sc 1978 – Olie loopt rijkelijk uit uitlaat

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 911 sc 1978 – Olie loopt rijkelijk uit uitlaat

  • Maker
    Discussie

  • jan

      Een vriend met een ’79 sc heeft sinds gisteren serieuze problemen.
      Bij draaiende motor vliegt de olie uit de uitlaat met een enorme rookontwikkeling
      tot gevolg.
      Tot voorheen was er geen enkel probleem buiten wat olieverlies.

      iemand een idee , motor kapot ?

    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
      • Beginnersfoutje dus… 🙄 Maar om hier nu over te gaan liegen… 😕

          2 liter teveel olie mag je niet negeren hoor !
          Door teveel olie kan je ook motorschade oplopen.

          Olie die het uitlaatsysteem bereikt kan zelf-onbranden, onnodig te zeggen wat de gevolgen kunnen zijn.

          Voor wagens met katalisator ook nefast, alle olie die dan wordt ‘uitgespuugd’ kan uiteindelijk via de uitlaat in de katalisator terecht komen en dan wordt die onbruikbaar.

          Bij je SC is dat niet het geval.

          jan

            mea culpa, na wat aandringen heeft mijn vriend toegegeven zelf olie te hebben bijgevuld.
            Ik denk zo’n 2 liter te veel (peil genomen bij koude motor)
            Dus wat doet die motor, alles eruitsmijten, langs de uitlaat nota bene !
            Gelukkig, hij doet het weer !!

            bedabkt voor de tips

            *slotje

              Kijk eens of de ontluchtingsdarm van de karter naar de olietank niet doorhangt en/of vol olie zit.

              Hen dit vorig jaar op de Porsche Summertour gehad en der stonden er al 4 klaar met een brandblusser 😳

                [quote=”janullrieg” post=137930]neen, toch niet, zo ver waren wel al[/quote]

                oliepeil gecontroleerd bij warme, draaiende motor?

                jan

                  neen, toch niet, zo ver waren wel al

                    Teveel olie bijgevuld als beginnersfoutje?

                    jan

                      alvast bedankt Wim, we laten er eens een prof naar kijken.
                      Toch al een beetje meer hoop nu, hopelijk valt het nog mee.
                      Bestaande olielekkage was nog niet bekeken, hij heeft de wagen pas een aantal weken gekocht !

                      Wim

                        Hoeft niet perse, kan zijn dat er in de koppen (kleppen seals of geleiders) teveel speling gekomen is , en dat daardoor olie in de verbrandingsruimte komt.
                        En dat olie verlies, waar kwam dat vandaan?

                        Dus een kop revisie kan dan voor de deur staan. 💡

                        Beste is om er even iemand met verstand van zaken naar te laten kijken.

                      9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.