911 SC ’80 aka ‘Black Star’

Home Forum Porscheforum Fotoboek Porsche algemene Foto’s 911 SC ’80 aka ‘Black Star’

  • Maker
    Discussie
  • Hallo allemaal,

    het werd eens tijd dat ik mijn SC’tje voorstel,
    de meeste zullen al wel enkele dingen gelezen hebben over mijn wagen.

    Maar hierbij dus zijn eigen topic over de vooruitgang van de wagen.

    Ik heb hem al de bijnaam Black Star gegeven omdat hij uit Hollywood afkomstig is, en natuurlijk zwart maar ook beetje van de hopelijk valse start met de wagen.

    Hier een foto van bij de aflevering:

    Het gaat hier dus om een 911 SC (1980) geleverd in Amerika,
    de kleur is dus origineel zwart (optiecode:700) van glasurit.
    En de wagen is gebouwd geweest in Stuttgart zelf.

    Verder heeft de wagen 118k miles gelopen, alvorens dat de motor, versnellingsbak, koppeling gereviseerd zijn.
    Dit is gebeurd in 2002. Sindsdien heeft de mijlenteller wss stilgestaan want deze staat er nog altijd op.
    En draait hij op dit moment ook niet.
    Verder geen documentatie voorzien.

    Ondertussen is hij een kleine maand in mijn bezit, maar heeft hij al grotendeels bij een garagist doorgebracht.
    Ik zal er verder niet over uitwijdden, want na een maand is het probleem nog steeds niet aangepakt en neem ik
    hem terug mee naar huis.
    Probleem: hij start moeilijk en schiet dan steeds bij het gas beroeren, een probleem die vermoedelijk geregeld moet worden
    met de K-tronic, of door het losrijden.

    Ook is er een kauwgomachtig iets teruggevonden onder de motor, die volgens de garagist een gat in de motor was.
    Maar bij nader inspectie is het volgens mij een gat in de carterpan waar ze met tweecomponent (vloeibaar metaal) het gat gedicht hebben.

    Beide problemen zal ik dus eens nader laten bekijken bij een specialist.

    Verder nog wat foto’s van de wagen, tijdens z’n eerste weekend toen ik hem al wat aan het verwennen was met een SPA-Wellnes beurt 😀

    [IMG]http://i62.tinypic.com/dgl09i.jpg[/IMG]

    [IMG]http://i62.tinypic.com/2nqfj0i.jpg[/IMG]

    [IMG]http://i58.tinypic.com/1zd99gl.jpg[/IMG]

    Hopelijk kan ik hier nog veel tips krijgen, om hem tot een prachtige machine terug te bouwen.

    Grtjs Wout

15 reacties aan het bekijken - 151 tot 165 (van in totaal 226)
    • Even updaten:

      Enkele weken geleden een Bosch Silver 75 Amp batterij gekocht voor de wagen.

      De koffer werd ook schoongemaakt, deze zat onder een soort van geel poeder, waarschijnlijk was dit opgedroogd lijm van vroeger.
      Tapijtenset werd ook eens onderworpen aan een dieptereiniging.

      De versterker verwijderd die ook rechtstreeks aan de batterij was gekoppeld. Ook al eens zitten kijken naar al die elektriciteit maar ben nog aan het wachten op mijn work shop manual om daar aan te beginnen.

      Enkele foto’ s van de koffer voor en na.
      [IMG]http://i57.tinypic.com/30tl74x.jpg[/IMG]

      [IMG]http://i62.tinypic.com/2gx4l83.jpg[/IMG]

      [IMG]http://i60.tinypic.com/33zb3pf.jpg[/IMG]

      Er liggen nog nieuwe gasveren klaar om de in de koffer gestoken te worden. Dit zal ook een van de volgende werkjes zijn.

      Wel heb ik de passagierstoel uitgehaald om eens na te kijken waarom deze niet meer neerklapt.
      Ik moet zeggen die Turbo stoelen wegen veel!

      Ook te weten gekomen dat de wagen wel gekeurd moest worden zonder identificatieplaatje. Dus binnen enkele maanden teruggaan als de motor goed draait.

        Even updaten:

        Enkele weken geleden een Bosch Silver 75 Amp batterij gekocht voor de wagen.

        De koffer werd ook schoongemaakt, deze zat onder een soort van geel poeder, waarschijnlijk was dit opgedroogd lijm van vroeger.
        Tapijtenset werd ook eens onderworpen aan een dieptereiniging.

        De versterker verwijderd die ook rechtstreeks aan de batterij was gekoppeld. Ook al eens zitten kijken naar al die elektriciteit maar ben nog aan het wachten op mijn work shop manual om daar aan te beginnen.

        Enkele foto’ s van de koffer voor en na.
        [IMG]http://i57.tinypic.com/30tl74x.jpg[/IMG]

        [IMG]http://i62.tinypic.com/2gx4l83.jpg[/IMG]

        [IMG]http://i60.tinypic.com/33zb3pf.jpg[/IMG]

        Er liggen nog nieuwe gasveren klaar om de in de koffer gestoken te worden. Dit zal ook een van de volgende werkjes zijn.

        Wel heb ik de passagierstoel uitgehaald om eens na te kijken waarom deze niet meer neerklapt.
        Ik moet zeggen die Turbo stoelen wegen veel!

        Ook te weten gekomen dat de wagen wel gekeurd moest worden zonder identificatieplaatje. Dus binnen enkele maanden teruggaan als de motor goed draait.

          [hide]Batterij was niet aan het opladen toen het aan het lekken was.

          had hem zelf al afgekoppeld en verzet op mijn werkbank.
          Gisteren dan terug verzet en er was een klein lekje te zien.
          Vanmorgen dus niets te zien, wou hem buitenplaats omdat ik nergens zuur wou verspillen op ongewenste plaats zonder toezicht.

          Dus en 75 of 80 amp is krachtig genoeg voor een SC?[/hide]

            het lekken gaat zich niet herhalen wanneer je de batterij gewoon ‘buiten zet’. het batterijzuur gaat beginnen borrelen en opwarmen bij het laadproces. dus als je wil testen de batterij ontladen voor 50%-75% en dan aan de lader hangen. niet vergeten een plastic + karton op je garagevloer leggen.
            moderne batterijen zijn onderhoudsvrij, niet meer navulbaar en zonder ontluchting (het slangetje aan de zijkant bovenaan past nog wel maar het is een blind gaatje). dus het maakt al niet veel verschil meer of je een droge gel batterij of een natte aanschaft.

            zoals (bijna) altijd heeft Wim weer overschot van gelijk: een iets hogere ampèrage nemen dan standaard (niet overdrijven of je alternator gaat kapot). en naast de bosch silver is de varta silver dynamic een gelijkwaardig product (komt trouwens van dezelfde productielijn/fabricant :-/)

              Komen idd in vss topics terug.

              Kunnen die dingen nog lekken? of wat bedoelen ze met droog type?

              Heb m’n vrouw verteld om de batterij buiten te zetten deze morgen, maar ze vertelde me dat er geen vloeistof meer te vinden was.
              Hoe kan je met zekerheid vertellen dat die aan het lekken is?

              Wim

                Voor mij is er maar een accu voor Porsche, en dat is de Bosch Silver line 75 of 80Amp.
                vergeet niet dat een Porsche bijna 60 Amp wegtrekt als je start.
                En die hayabushi en ander Aziatische shuhis zijn geen drol waard 😉

                Waarom: ik heb toen voor mijn Alfa 1 x zo’n buitenlands ding gekocht was zelfde Amp, maar kreeg daarna allemaal meldingen die ik nooit gehad had.
                Had soms ook start problemen dat relais niet loskoppelde voor starten, en bleek later dat er een losse plaat inzat die soms contact maakte en zich daardoor ontlaadde.
                Terug er een goede in gestopt, en nooit meer meldingen gehad.

                  [hide]De zoektocht naar een nieuwe batterij kan ook beginnen.
                  Ik had de mijne uitgehaald om op te laden en tijdens eens alle elektrische circuits / kofferruimte te bekijken.
                  Nu merk ik dat de batterij aan het lekken is, ook had ik een klein beetje kristallen rond de batterijhouder gevonden.
                  Deze was dan ook al lichtjes aangetast, verder gelukkig niets.

                  Nieuwe batterijhouder is al onderweg.

                  Maar nu nog een nieuwe batterij vinden. Welk type moet dit juist zijn voor een SC van 1980?
                  Onderstaande topics hebben al wat geholpen.
                  https://porscheforum.be/forum/4-911/58172-welke-nieuwe-batterij-voor-911sc-1978#58229
                  http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=34632&hilit=nieuwe+batterij+SC

                  Zijn de genoemde batterijen al van het droge type? Dat ze niet meer kunnen lekken?
                  Of passen die nieuwere types niet in de SC?
                  [/hide]

                    [hide]Oké, je vraag is dus hoe lang het vignet 705, afgeleverd door de douane, geldig blijft. uiteindelijk is dat vignet ook gewoon op een roze aanvraagtormulier tot inschrijving gekleefd, maar bon. in dit stadium is er nergens sprake van beperkte geldigheid op deze site van mobilit.fgov.be
                    stuur voor alle zekerheid je vraag per mail naar hun helpdesk help.div@mobilit.fgov.be

                    Oh ja, en aub hun antwoord hier ook even terug posten op PFB aub?[/hide]

                      Volgens mij is dit niet helemaal hetzelfde?

                      Voertuig is binnengebracht uit Amerika, verkoper heeft de wagen via douane ingeschreven.
                      Ik heb nu het roze formulier om naar de keuring te gaan. Nu hoe lang is dit geldig? Ik ben al lang die 2 maand gepasseerd en ben al eens naar de keuring geweest, maar ze zijn er niet aan begonnen.
                      Verzekering kan ik ook pas nemen eenmaal voertuig gekeurd is.

                        [hide][i]Aanvraag tot inschrijving
                        De nieuwe koper van het voertuig moet deze aanvraag tot inschrijving aan de DIV overmaken via zijn verzekering. Dit document blijft 2 maanden geldig[/i].
                        bron: GOCA[/hide]

                        Wim

                          @Wout, als de klep door de veren naar boven gedrukt wordt moet/kun je daarna met de scharnieren regelen, deze zijn excentrisch.
                          Moet je wel opletten, want kap komt daardoor iets krapper te liggen, dus moet je dan weer bijstellen met moeren op de kap.

                          Dit komt meestal niet omdat de gasdruk veren van Porsche of een ander merk zwaarder zijn, maar meestal door het slapper worden van de scharnieren ouderdom.
                          Dus metaal buigt wat meer.

                            Ik vraag me iets af na het lezen van een ander topic ivm tijd van het keuren na het dedouaneren.

                            De Porsche werd bij verkoop door de douane gehaald om hem te laten keuren. Dus ik heb nu mijn roze papieren.
                            Hoeveel tijd heb ik nu om hem te laten keuren? of vervalt dit niet?

                              @ Wim: als de veren de klep omhoog duwen wat doe je dan: andere en correcte veren steken? of scharnieren aanpassen zodanig dat de klep beter aansluit? Ik zou het probleem normaal gezien niet mogen tegenkomen aangezien ik nu toch originele heb besteld.

                              En idd niets irritanter of werken in de koffer met een bezem die in de weg staat om hem omhoog te houden.

                              Wim

                                [quote=”Wout_RS” post=207238]

                                @ Wim: vervangen jullie dan ook de veren als ze problemen geven of regel je dan de klep?[/quote]

                                Hoe bedoel je dit Wouter veren en of klep regelen.

                                Als de gas dempers kapot zijn vervangen we die, is een van de grootste irritaties als een klep niet blijft staan als je eraan moet werken.

                                  [quote=”Wout_RS” post=207752]Tot je hem omverschopt tijdens het wriemelen :D[/quote]

                                  Kom jij dan zo hoog met uw voeten dat je die omver zult schoppen? hahaha

                                15 reacties aan het bekijken - 151 tot 165 (van in totaal 226)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.