911 SC: probleempje in eerste versnelling

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 911 SC: probleempje in eerste versnelling

  • Maker
    Discussie
  • Hoi forummers

    Ik heb een klein ‘probleempje’ met mijn SC en hoopte dat jullie mij ff konden helpen:

    Bij het vertrekken in eerste (zoals gewoonlijk dus) merk ik soms dat er iets verspringt in de bak/motor/koppeling. Dus niet wanneer ik hem in eerste zet maar zodra ik gas geef en de koppeling laat komen. Het geeft het gevoel alsof er iets in zijn plaats getrokken wordt. Er is dus een kleine ‘klonk’ merkbaar. Eerder voelbaar dan hoorbaar.

    Alle andere versnellingen hebben dit probleem niet en verder schakelt de wagen prima.

    Iemand een idee hoe ik dit probleem(pje) kan troubleshooten ?

    Hartelijk bedankt alvast !

    Tim

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
    • [quote=”RSR”:16far38m][quote=”tvanbroekhoven”:16far38m] Ik wacht dan ook vol ongeduld op de oplossing van je probleem.

      Mvg,
      Luc[/quote][/quote]

      Wel, dan zijn we met 2 🙂 )

        [quote=”tvanbroekhoven”:wb3uqyne]Hoi Luc

        Inderdaad. De wagen is gereden geweest door een mechanieker van Van Beurden en hij heeft op de brug gestaan. Toen ie op de brug stond hebben ze een lange krik gebruikt (geen idee hoe het ding heet) en eens gekeken hoeveel speling er op de steunen van de versnellingsbak stond. Vandaar de mogelijke conclusie.[/quote]

        De naam is een Bwat krik, ja en dit zou het probleem kunnen zijn. Maar ik denk wel dat dit probleem dan ook in 2.3.4.5 moet hoor baar zijn. Ik wacht dan ook vol ongeduld op de oplossing van je probleem.

        Mvg,
        Luc

          Hoi Luc

          Inderdaad. De wagen is gereden geweest door een mechanieker van Van Beurden en hij heeft op de brug gestaan. Toen ie op de brug stond hebben ze een lange krik gebruikt (geen idee hoe het ding heet) en eens gekeken hoeveel speling er op de steunen van de versnellingsbak stond. Vandaar de mogelijke conclusie.

            Ik wil nu niet moeilijk doen maar bij bepaalde gevallen is het altijd beter om de wagen eerst eens te bezien, zodat je echt de zaak kan bezien en horen.
            Maar geen probleem we zijn er enkel maar om te helpen en de meest voorkomende problemen kunnen we dan maar vertellen.

            Luc

              Ben eens even langs geweest bij Van Beurden. Hoogstwaarschijnlijk zijn het toch de transmissie-steunen (heeft er een krik onder gezet en er zat behoorlijk wat spel op + er waren sporen van ‘beweging’.)

              Vrijdag heb ik nieuwe steuntjes. Kga ze dan gelijk plaatsen en zodra ik resultaat heb post ik een update.

                Wim

                Normaliter weet ik volgende week meer en dan post ik een update.

                Het is mij opgevallen dat ie het enkel doet als ie warm staat…

                Wim

                  En al iets bekend over dit probleem, zou graag weten wat er aan de hand was. 💡

                    [quote=”tvanbroekhoven”:6846ux67]RSR, als het de koppeling zou zijn, zou ik het probleem dan ook niet in 2, 3 etc moeten hebben of kan het dat dit zich enkel in eerste uit ?[/quote]

                    Normaal veel meer in eerst ze noemen het dan ook BUTEREN. Als je wil kom dan eens naar hier en dan zal ik de test eens doen GRATIS EN VOOR NIETS als dat geen sevice is hé.

                    Luc

                      RSR, als het de koppeling zou zijn, zou ik het probleem dan ook niet in 2, 3 etc moeten hebben of kan het dat dit zich enkel in eerste uit ?

                        Vervang je koppeling en normaal zou je probleem moeten opgelost zijn, het gaat hem hier over de rubber die op de koppeling zit en deze zal stuk zijn. In het slechtste geval is het as stuk van je prim. as uitgesleten maar dan zou dit probleem ook moeten voorkomen in 2 en 3

                          hmm ok. Klinkt alleszins duur 🙂 cry:

                          Ik ga volgende week eens langs bij Van Beurden zodat er eens een expert mee kan rijden.

                          Wim

                            Dan denk ik eerder aan je vork die het aan het begeven is, gaf dat duiveltje hierboven net als ik ook al aan. 💡
                            Koppeling grijpt dan niet meer gelijkmatig aan, en vandaar dat schokje.
                            In de hogere versnellingen merk je dat inderdaad niet meer.

                              Wim, weet ik wel hoor. Niet makkelijk via internet 🙂 )

                              Wat ik ook gemerkt heb is dat mijn koppeling minder geleidelijk aangrijpt.

                              Ze slipt niet, maar je moet best voorzichtig zijn om er voor te zorgen dat ze zonder schokje aangrijpt. Dit ook enkel in eerste. Alle andere versnellingen lijken hiervan geen last te ondervinden.

                              Verder geen vreemde geluiden bij het nemen van bochten.

                              Wim

                                Als het de homokineten betreft niet, deze worden onderling daarom wel eens omgewisseld, is een tijdelijke oplossing natuurlijk, want kapot is kapot, maar dan krijgen ze even op het andere draagvlak de kracht te verwerken.
                                Vandaar dat die dan nu in de achteruit rijden niet op zijn plek schieten.
                                Je kunt het eens proberen of het daar aan ligt.
                                Hoor je de homokineten zingen of zagen al je rijdt. ❓
                                Of een ander geluid als je een bocht maakt. 💡
                                Zijn allemaal wat maar tips, maar zit hier ook aan de andere kant van de computer hè. 😉

                                  Hier gokken wij op haperende vork, koppeling te vernieuwen.

                                  ❓ 😈 ❓

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.