Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › 911 SC : tapeinden, kettingspanners etc.
- Dit onderwerp bevat 19 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 8 maanden geleden door RSR Motors.
-
MakerDiscussie
-
13 februari 2007 om 23:45
Beste Mensen,
Ik heb sinds een week of drie mijn 911 SC van 80′ (A serie – 188 Pk). Ik heb nu al zoveel gelezen over issues met afbrekende tapeinden en haperende distributieketting spanners. Ik heb bij de aankoop goed gekeken naar sporen
van afgebroken tapeinden (verbrandingsresten aan de cylindervoeten en de
cylinderkoppen, plofgeluiden rond de 3800 toeren), alsook naar geluiden die op het slaan van een distrubitieketting wijzen. Nu begin ik me gewoon af te vragen hoe groot is de kans op dit soort schade. De wagen heeft nu 235.000 km, er is een vrij duidelijk overzicht van het onderhoud van de laatste 7 jaar.Kan je op een min of meer betrouwbare manier vast stellen dat het een of andere probleem zicht kortelings zal voordoen. Ik ben niet onmiddellijk van plan om de hydraulische kettingspanners van de 3.2 te monteren. Het opwarmen van de motor die ik steeds met de nodige voorzichtigheid, en ga pas voluit na een goeie dertig km.
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
Dirk
-
MakerDiscussie
-
Die spanners zijn zijn makelijk te vervangen maar de tapeinden dat is iets moeilijker, daarvoor moet de motor uit elkaar. Nu is het wel zo dat alle modellen zelf de 993 hier last van hebben de rede hiervoor is nog en vraag. Het zou wel kunnen zijn dat bij warme motor en dan plots en koeling dit zou kunnen gebeuren maar dit is tot nu toe nooit bewezen.
Ik heb toch al meer gehoord van eigenaars van een SC waarvan de tapeinden afgebroken waren hoor.
Tik op het nederlandse Porscheforum maar eens bij “zoeken” het woord “tapeinden” in 😉de term bullet proof SC hoor je heel vaak…
SC’s met afgebroken tapeinden heb ik overigens niet veel van gehoord op PelicanParts… en er zit daar nochtans genoeg volk met SC’s…dus ik denk dat het eerder uitzondering is… anders hoor je daar heel vaak van 2.7’s met “pulled headstuds” … maandelijks of zelfs meer komt er daar iemand langs die prijs heeft[quote=”svandamme”:37md0fgd]
ivm tapeinden… voor zover ik weet zijn SC’s daar niet zo gevoelig aan, het is meer een punt voor 2.7’s met magnesium cases, en thermische reactors, en 5 vin’s fan… die lopen warmer, en bij warm worden zet het alu van de cyllinders ongelijk uit vergeleken met het staal van de tapeinden… en dan trekken ze uit het magnesium blok…op een SC is dat minder een punt, omdat het blok om te beginnen al alu is, en een SC heeft 11 vin’s fan, en een olie koeler voorin, geen thermische reactors… [/quote]
Tapeinden van een 2,7 kunnen in uitzonerlijke gevallen uit de blok getrokken worden. Bij de 3.0 (SC) breken ze af. Heb al van meer gevallen gehoord van het afbreken bij een 3.0 dan het uittrekken bij een 2.7…
Voor alle duidelijkheeid: geen zorgen maken hé, dit zijn zaken die kunnen voorvallen maar dat heb je met alles. De SC heeft een zeer betrouwbare motor!
Het zijn uiteraard altijd de zwakste punten die worden besproken waardoor je de indruk zou kunnen krijgen dat het slechte motoren zijn.
Het zijn schitterende en heel betrouwbare motoren waar je nog veel plezier aan zal hebben ![quote=”carrera 3.0″:12vszk1u]Eindelijk een antwoord waar we wat aan hebben, bedankt ❗
[quote=”svandamme”:12vszk1u]
er zit ook normaal gezien in een upgrade kit een updated idler arm , (die hefboom met tandwiel) bij, of je moet met spacers de oude aanpassen , kweet de details niet van buiten, zijn paar thread van op Pelicanparts
[/quote]Dus je bedoelt dat als je de oude hefboom met tandwiel (van de mechanische spanners) recupereert voor de upgrade, men moet gebruik maken van die “spacers” ?
Waar moeten die dan zitten en hoe zien die eruit ?Ik denk niet dat zo een updated idler arm OF spacers bij zo een hydraulische upgradekit zitten.[/quote]
http://forums.pelicanparts.com/search.p … earchuser=
http://forums.pelicanparts.com/showthre … +tensioner
je hebt ook verschillende olie leidingen voor vroege en latere types
omdat latere types de oliedruk sensor op de rechterkant van het blok zitten hebben, en de leiding schroeft daar op inen late kit op vroege motor = 1.5cm te kort
Eindelijk een antwoord waar we wat aan hebben, bedankt ❗
[quote=”svandamme”:12dxw09f]
er zit ook normaal gezien in een upgrade kit een updated idler arm , (die hefboom met tandwiel) bij, of je moet met spacers de oude aanpassen , kweet de details niet van buiten, zijn paar thread van op Pelicanparts
[/quote]Dus je bedoelt dat als je de oude hefboom met tandwiel (van de mechanische spanners) recupereert voor de upgrade, men moet gebruik maken van die “spacers” ?
Waar moeten die dan zitten en hoe zien die eruit ?Ik denk niet dat zo een updated idler arm OF spacers bij zo een hydraulische upgradekit zitten.
[quote=”carrera 3.0″:91yqkzcz]Tiens tiens 😕 ?:
Deze (US) mechanische kettingspanners zijn niet dezelfde als diegenen die Porsche gebruikte op de pré 3.2 ❗
Het zouden spanners zijn zonder veer die ze oa op racewagens gebruikten. Meer weet ik er niet van … (Waar zitten hier de mannen met de getunde P’s 8) )
Bekijk dan toch het prijsverschil op “Pelican Parts” zoals ik hierboven meldde.
Denk niet dat dit dan een [size=150:91yqkzcz]downgrade [/size]zal zijn 😉
Originele mechanische kettingspanners kunnen nog altijd gereviseerd worden voor ong. 85 euro ❗ [/quote]
nu , mechanische /race spanners zullen echt niet duurder zijn dan hydraulische, het zijn namelijk simpele alu blokjes met een stel schroef en bout…
er is weinig mechaniek aan, bovendien zou ik die nooit op een straat motor bouwen, das echt iets voor motoren die toch regelmatig uit elkaar gaan , voor de racers dus
het probleem zit em in dat de ketting na verloop van tijd begint te rekken
en dat er niks op een solid tensioner zit , om slapper ketting meer te spannen, het is dus enkel doenbaar op motor die regelmatig wordt nagezien…ik had ze op mijn 2.4S toen ik hem opfriste, waren de kettingen verre van goed gespannen en ik heb er mooi hydraulische in gestopt…later toch nog moeten rebuilden ivm versleten everything else, maar dat terzijde 😀
hydraulische spanners zijn absoluut geen downgrade van de springloaded tensioners, de prijs is eerder wegens dat het een oud niet courant part is, omdat enkel concours puristen de niet hydraulische wil… de hydraulische zijn meer “peace of mind”, en hebben overigens ook nog altijd een interne veer, je hebt dus EN de veer, EN de hydrauliek om je ketting te spanne… deze keer , more IS better
er zijn overigens wel verhalen bekend dat hydraulische tensioners , kort na installatie falen, ik vermoed dat dit echter niet courant is , eerder een slechte serie die ooit eens is rond gegaan… die dingen zijn meestal fire and forget
er zit ook normaal gezien in een upgrade kit een updated idler arm , (die hefboom met tandwiel) bij, of je moet met spacers de oude aanpassen , kweet de details niet van buiten, zijn paar thread van op Pelicanparts
ik heb overigens een set gebruikte tensioners liggen, inclusief spacers, leidingen, ketting huizen en deksels… prima conditie… voor wie interesse heeft
ivm tapeinden… voor zover ik weet zijn SC’s daar niet zo gevoelig aan, het is meer een punt voor 2.7’s met magnesium cases, en thermische reactors, en 5 vin’s fan… die lopen warmer, en bij warm worden zet het alu van de cyllinders ongelijk uit vergeleken met het staal van de tapeinden… en dan trekken ze uit het magnesium blok…
op een SC is dat minder een punt, omdat het blok om te beginnen al alu is, en een SC heeft 11 vin’s fan, en een olie koeler voorin, geen thermische reactors…
kzeg niet dat het niet kan voor vallen , het is gewoon geen typisch SC probleem
Tiens tiens 😕 ?:
Deze (US) mechanische kettingspanners zijn niet dezelfde als diegenen die Porsche gebruikte op de pré 3.2 ❗
Het zouden spanners zijn zonder veer die ze oa op racewagens gebruikten. Meer weet ik er niet van … (Waar zitten hier de mannen met de getunde P’s 8) )
Bekijk dan toch het prijsverschil op “Pelican Parts” zoals ik hierboven meldde.
Denk niet dat dit dan een [size=150:1ai2w4uk]downgrade [/size]zal zijn 😉
Originele mechanische kettingspanners kunnen nog altijd gereviseerd worden voor ong. 85 euro ❗
[quote=”carrera 3.0″:20jmrw8i]
[size=150:20jmrw8i]:arrow: In de US doen ze een upgrade van hydraulische naar mechanische [/size][/quote]
Een DOWNGRADE dus 😉Begrijp enkel niet waarom je dat überhaupt zou willen doen! 😯
[quote=”stefx911″:2wg681jt]
Je kan enkel nog de hydraulische bestellen.❓ ❓
[size=150:2wg681jt][color=blue]Nee nee : Je kan zeker nog mechanische bestellen ❗ Bij “Pelecan Parts” zijn de mechanische DUURDER dan de hydraulische 😉
“Standard spring loaded chain tensioner 911 (1974 – 1983)” 304,75 dollar;
“Carrera pressure-fed chain tensioner 911 (1983 – 1989)” 233,00 dollar[/color].[/size]
Dus beter upgraden als je ze begint te horen…[size=150:2wg681jt]:arrow: In de US doen ze een upgrade van hydraulische naar mechanische [/size]
❗ Montagekosten zullen bijna gelijk zijn
[size=150:2wg681jt]300 euro + BTW[/quote][/size]
[quote=”jeansprint”:314wfq5j]hallo, als je mijn inziens de niet hydraulische kettingspanners op tijd vervangt en de staat van de ketting en geleiders in het oog houdt, zou je weinig of geen problemen moeten verwachten of zie ik dat volledig verkeerd? welk prijskaartje hangt er vast aan de montage van hydraulische spanners? louter informatief en uit interesse! groeten janneman[/quote]
Je kan enkel nog de hydraulische bestellen. Dus beter upgraden als je ze begint te horen… Montagekosten zullen bijna gelijk zijn
[quote=”jeansprint”:251anbg5]hallo, als je mijn inziens de niet hydraulische kettingspanners op tijd vervangt en de staat van de ketting en geleiders in het oog houdt, zou je weinig of geen problemen moeten verwachten of zie ik dat volledig verkeerd? welk prijskaartje hangt er vast aan de montage van hydraulische spanners? louter informatief en uit interesse! groeten janneman[/quote]Voor de montage van de hydraulische kettingspanners, links én rechts, spreken we over een 700 Euro + montage tijd. Eventueel zijn de kettingen ook te vernieuwen, in functie van kilometer aantal en slijtage, die je ter plaatse moet beoordelen wanneer de distributie ketting deksels
verwijderd zijn. Op Pelicanparts ( http://www.pelicanparts.com/catalog/sho … 1_pg12.htm )
staat een heel artikel hoe dit in zijn werk gaat, al is Luc van RSR hier zeker ook over aan te spreken.In mijn geval, en daar ben ik eerlijk in, wil ik nog een jaar of drie met de wagen rijden, tot ik een Carrera (3.2 motor) vind van +25 jaar waar dit euvel af fabriek reeds verholpen is.
Groeten,
Dirk
hallo, als je mijn inziens de niet hydraulische kettingspanners op tijd vervangt en de staat van de ketting en geleiders in het oog houdt, zou je weinig of geen problemen moeten verwachten of zie ik dat volledig verkeerd? welk prijskaartje hangt er vast aan de montage van hydraulische spanners? louter informatief en uit interesse! groeten janneman
Geen probleem kom gerust eens langs maar liefst op en zaterdag dan heb ik tijd en anders bel je meeens voorje langs komt.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.