911 SC versnellingsbak problemen

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 911 SC versnellingsbak problemen

  • Maker
    Discussie
  • Nogmaals hallo vrienden.

    De 911SC van mijn kameraad draait al heel wat beter. Rechtervoorwiel kan terug draaien en dat zal al een deel van het hoge verbruik oplossen.

    Maar er is nog een vervelend probleem met deze wagen: de versnellingen blijven niet altijd ‘zitten’

    eerste moet je vasthouden of hij springt eruit
    tweede pakt normaal
    derde is niet thuis (zelfs bij vasthouden geen tractie)
    vierde normaal
    vijfde moet je vasthouden

    Dit is volgens mijn kameraad begonnen nadat er iemand eens de wagen ‘geleend’ heeft en er nogal zwijnachtig mee gereden heeft.

    Zou dit aan de bakbediening liggen ? Ik weet niet of dit met kabels of met stangen is ?

    Of zou de bak inwendig rot zijn ?

    Hebben jullie ervaringen in deze zin ?

    groeten

    frans

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
    • Aha !

      Danke sehr !

      we zullen eens kijken dan of er hundezahne aan de dop hangen…

      hope not… 😥

      Wim

        Heb even een afbeelding geplaatst, zodat je kunt zien wat ik bedoel.
        En die rechtopstaande tandjes zijn dus de Hundezähne, en als er daar een paar van afgebroken zijn, krijg je dus een hele slechte/haperige schakeling.
        In slechte geval ook uit de versnelling springen.

        Wim

          Kan zijn dan dat er door de wilde schakeling een paar van de z.g. hondetanden van het tandwiel zijn afgebroken.
          Dit kun je controleren door de plug onderaan te verwijderen, zitten dan aan magneet vast.
          En dan nog een tip > als de bak later in orde is, gooi en dan Swepco olie op, is voor een 915 bak de perfecte olie. 💡

            Is n.l een van de weinige die kapot gaan met een Porsche 915 bak.
            Meestal is het eerst de tweede, dan eerste en meestal de vijfde synchroon ringen die achter elkaar de geest geven.
            Dus dat synchrone ring van drie weg is.
            Is n.l een van de weinige die kapot gaan met een Porsche 915 bak.
            Meestal is het eerst de tweede, dan eerste en meestal de vijfde synchroon ringen die achter elkaar de geest geven.
            Dus dat synchrone ring van drie weg is. 🙄

            Nu, hieromtrent moet ik eens het hele verhaal kwijt:

            Toen hij die porsche had gekocht, lekte er olie uit de motor. Ze hebben er een nieuwe motor ingezet, maar de oude versnellingsbak behouden. Toen hij in de garage even een kijkje ging nemen, lagen er daar wel 6 versnellingsbakken op de grond en hij vermoed dat ze niet echt zijn bak hebben teruggezet. Dat is één…

            Twee: na een paar weken was de auto klaar en hij begon er mee te rijden. Maar toen heeft er eens een varken mee gereden (bijgenaamd ‘het zwijn’), en de eigenaar zat ernaast en deed het in zijn broek. Met gierende banden, en supersnelle schakelingen ging die zwijnpiloot eens aan mijn kameraad zijn kunsten tonen…. en sindsdien haperen de versnellingen.

            Hopelijk heeft dat zwijn enkel de bediening van de pook gemolesteerd en is er inderdaad niets aan de syncro…

            Maar ondertussen, na mijn ingreep aan de bediening gisteren, schakelt hij netjes in alle versnellingen, behalve die derde… ❓

            Dus, veronderstel ik dat de kruiskoppeling op de pook-as redelijk juist moet staan, maar vraag me dan wel af waarom die drie zo moeilijk doet…

            Wim

              Is n.l een van de weinige die kapot gaan met een Porsche 915 bak.
              Meestal is het eerst de tweede, dan eerste en meestal de vijfde synchroon ringen die achter elkaar de geest geven.
              Dus dat synchrone ring van drie weg is. 🙄

                Ah nee, niet voor de rubbers… :mrgreen:

                Ik dacht aan die syncromesh van de derde…

                Wim

                  Voor een cupje en 2 rubbers. 🙄 😆

                    OK, thanks voor deze nuttige info.

                    Zal vanavond eens met de eigenaar gaan praten en eens zien of zijn spaarvarken slachtrijp staat…. 😆

                    Wim

                      Ongeveer. 🙄
                      Moet precies gedaan worden en het liefst met 2 personen, weet je zeker dat er niks vergaat.
                      Maar denk toch dat je eerst maar eens een nieuw teflon cupje moet plaatsen en een revisie kruisstuk, zodat je zeker weet dat je geen speling hebt.
                      Wat dit is de reden dat veel mensen klagen over de 915 bak, maar meestal is het niet de bak maar de speling die voor ellende zorgt.
                      Hebben deze week de bak van Vetor afgesteld nadat de speling overal af was, en kan je zeggen dat deze nu zo lekker soepel schakelt als een G50 bak.
                      Als je kun peddelen als in een roeiboot zegt dit voor mij al voldoende. :mrgreen:

                        OK, heb ik zo ongeveer gedaan.

                        Maar die derde pakt niet.

                        enkel knarsen, krijg er hem echt niet in…

                        Wim

                          Is geen k@t systeem. 😉
                          Het trucje is > bekleding van schakel pook verwijderen, dan bak in vrij zetten.
                          Daarna gekartelde as los zetten en zorgen dat onderkant pook voor de knik precies aan alle kanten verticaal staat (dus recht) as zal zich dan al centreren op as van de bak voor de schakel slag.
                          Daarna pook naar linker aanslag bewegen en kruis stuk zal op as naar rechts bewegen.
                          Zorg dat deze niet meer vergaat en vast zetten. Dit kun je beter door een tweede persoon laten doen.
                          De bak zal dan weer goed afgesteld staan zoals het hoort.
                          Mits je veel speling op het kruis stuk hebt.
                          Anders eerst nieuwe bussen voor kruis stuk kopen voor je deze handeling uitvoert.
                          Succes.

                            Ziezo, net klaar… 🙁

                            Dat bolletje onderaan de pook is OK.

                            Maar de kruiskoppeling heeft wat speling…

                            Heb de moer losgehaald van de pookas (die met de spie-baan) en even wat dichter gemonteerd.

                            resultaat: geen enkele versnelling meer ! Is dat een kutsysteem zeg om af te stellen ! Is daar een truukje voor ?

                            Na uren sukkelen, terug eerste, tweede , vierde , vijfde en R

                            Derde wil niet pakken, knarst als je hem erin duwt. waarschijnlijk syncromesh op 3 kapot ?

                            Wim

                              Kan ook zijn dat onderaan op de pook dan het teflon cupje kapot is. 💡

                                Ok, thanks.

                                ga ik even bekijken.

                                Moet wel zeggen: die pook kun je alle kanten heen- en weer bewegen….

                                precies een peddel van een roeiboot….

                                Wim

                                  Hebben deze week ook bij 915 kruis stuk vervangen bak afgesteld, en moet zeggen schakelt nu als nieuw.
                                  Het probleem kan zijn dat het koppelstuk teveel speling heeft gekregen, dit gebeurt langzaam en op een bepaalt moment een paar versnellingen minder of slecht schakelen.
                                  Wanner er geen speling is, dan schakelmechanisme opnieuw afstellen.
                                  Het kruis stuk en schakelmechanisme zit achter de 2 voorstoelen onder het klepje.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.