911 verlagen?????

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 911 verlagen?????

• Maker
    Discussie
  • weet jij hoe je een 911 moet verlagen?????

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Anoniem

Ik heb het nog niet gedaan bij een porsche maar als het helemaal hetzelfde is als bij een kever moet je eerst de plaat een beetje naar achter trekken maar niet van de torsiestaaf trekken. Er zit dan geen spanning meer op de plaat, nu meet je een hoek van de plaat naar een van de ophangingspunten. Nu voorzichtig de plaat van de torsiestang tikken, de staaf moet achteraan wel blijven zitten in de tanden in het chassis. Een tand verzetten en terug meten, 1cm naar boven voor de auto is 1 à 1.5 cm verplaatsing van de plaat. Als 1 tand van de plaat teveel verplaatsing teweegbrengt kan je de binnenste tanden ook verzetten, je kan bijvoorbeeld de plaat twee tandjes verhogen naar de torsiestang toe en dan de torsiestang een tandje verlagen naar het chassis toe om zo een middenmaat te vinden. Maw; de hoogte zal verschillen tussen 1 tand van de plaat naar stang en 1 tand van de stang naar het chassis. Wat ook interessant kan zijn is met een puntslag een markering geven om de originele positie van de plaat naar de stang terug te vinden, als je natuurlijk de positie van de stang naar chassis niet meer weet…maar die geeft een grotere verplaatsing teweeg dus dat zie je wel.
      Belangrijkste is met een rolmeter de juiste afstand tussen de plaat en een ander punt te onthouden voor je begint en hééél belangrijk is die afstand gelijk te zetten links en rechts.
      (Tenzij je 150Kg weegt dan zet je de linkse kant drie tanden hoger. 😉 )

Een paar tandjes maakt al en groot verschil.

Weet er misschien ook iemand hoeveel tandjes je moet verzetten (achter) zonder dat ie al te plat met zn buik op de grond ligt dat spaart al een beetje goochelwerk 😉
          De band net niet in de wielkast vind ik best (Lees: nog net niet te veel vodden op de keuring…) 👿

Omdat er een deal rond was voor een 930 die dan op het allerlaatste (voorschot lag hier) afgehaakt werd door de koper daar hij misschien de weeke rop iemand kreeg die misschien de wagen zou nemen en misschien zou meer betalen.
            Toen kon hij de wagen (die apropos niet verkocht werd aan die misschien kandidaat) houden. Dat zijn geen afspraken.

Ola Koen, ziet er mij een zeer mooi exemplaar uit !

Waarom heb je die weg gedaan ?

Neen , de wagen wordt alleen stuggerder.
                Ik heb het destijds laten doen met mijn elver.

verandert het rijgedrag hiermee?
                  ik veronderstel van wel, maar in welke zin?

oke bedankt 😉

Dan gaat het perfect zoals CarreraGT net schreef.

Zelfde principe als bij een kever.
                      De eerste keer is het wat knoeien maar eens je het een paar keer gedaan hebt…

Voordeel is wel dat je geen geld moet uitgeven aan andere veren.

Het uitlijnen achteraf MOET je zeker laten doen !
                      Maar dat merk je wel als je ermee rijdt 😉

mijn eigen wagen is een 911 van 1980 met een 3.2 erin.

Als het een gewone 911 is.

Achteraan de torsiestangen verstellen, maw ophanging op de uiteinden van de torsievering demonteren en verstellen op de tandjes.
                          Niet zo simpel de eerste keer, en vraagt bij oudere types het juiste gereedschap.
                          Vooraan: stelbout voor de hoogte verdraaien tot je de gewenste hoogte bereikt. Deze bout zit achteraan de beide kanten van de onderste ophangingsarm.

Vooraan simpel, achteraan vraagt meer kennis.

Na het verlagen niet vergeten de auto opnieuw uit te lijnen.

Groeten

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.