Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › 911 versus 928
- Dit onderwerp bevat 38 reacties, 19 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 5 maanden geleden door svandamme.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
De 928 IS een schitterende auto, een mooie en opvallende verschijning – zeker de laatste modellen. Is trouwens de enige sportwagen die ooit de titel ‘auto van het jaar’ won 😉 .
Maar vergeleken met een 911…
Zeer hoog verbruik, hoge verkeersbelasting, (zeer) duur in onderhoud.
Daarnaast: exclusiever, comfortabeler.Als je geld genoeg hebt, speelt dat allemaal geen rol. En zo iemand die een 928 auto had, zal die dan ook goed onderhouden hebben. Maar ik denk wel dat er heel veel dubieuze 928’s op de markt te vinden zijn; hiermee bedoel ik auto’s die nooit het juiste onderhoud gehad hebben zoals voorgeschreven door de fabriek.
Opvallend: de 928 wordt veel goedkoper aangeboden dan de 911.
Als je spreekt van een GTS dan heb je één van de beste sport GT wagens die er ooit gebouwd zijn. Die wagen was zo gerijpt dat hij de perfectie benaderde.
Buiten de tax in B (wat je wel al zal weten) is een nadeel de dure kost in onderhoud tov een 911 welke je nu hebt.Het verbruik ligt ook gevoelig hoger.
Wagen is op dit moment nog steeds minder waardevast dan een 911 , ook een nadeel denk ik.
Ik zou wel aanraden een eventuele wagen altijd grondig te laten doorlichten. Een 928 heeft een zeer degelijke mechaniek, een 928 met eerste motor met 300.000 km en meer hoeft geen verbazing te wekken.
Bij de oudere modellen komen er al wel is wat electrische problemen voor. Zelden geeft er al is een motor de geest maar dat is zo extreem buitengewoon dat het eigenlijk niet telt , je vindt hier en daar wel al is een GTS te koop met “nieuwe motor”. Dat zijn meestal trouwens uitvoeringen met automatische versnellingsbak. De koppelomvormer was in de meeste gevallen de aanleiding dat er lagerschade ontstond in de motor. Maar dit “probleem” is normaal gezien nu niet meer van belang.De 928 is een ongelofelijke toffe auto. Een echte Porsche ? Zeker en vast.
Dat zal elke echte Porsche liefhebber beamen.[quote=”924″:3ejl5ixu]Porsche bouwt tegenwoordig ook de 911 die watergekoeld zijn Yvan…
De 911 heeft tegenwoordig boel power, waardoor een luchtgekoelde motor teveel aandacht vraagt. Hele fijne koelribben wat je met gietwerk heel moeilijk krijgt en je zit vervolgens aan de max wat de omgevings lucht vanuit de koelribben aan warmte kan opnemen. Daarom krijg je heel fijn gietwerk wat flink geld gaat kosten. Als een luchtgekoelde motor te hard wordt belast en daarna heel rustig mee wordt gereden koelt de zaak teveel af waardoor de koppen of wat anders te snel gaat krimpen en draait de zaak kapot. Bij een watergekoelde is dat niet zo, want er wordt constant warm water rond gepompt van 80-90 graden.[/quote]Je zal mij toch niet kunnen overtuigen,Bjorn.
Een goede investering zal het volgens mij nooit zijn, daarom ook de tamelijke lage prijzen.
Een banale wagen met zeer weinig “charisma” , als je het mij vraagt : 911 or nothing !!
Yvan
[quote=”ferdy”:3tp2fv5q][quote=”Bjorn”:3tp2fv5q]Hoe meer ik kijk naar een 928 , hoe meer goesting ik krijg om mijn 911 te ruilen voor een 928. Wat denken jullie ?En wat zijn de voor of nadelen van een 928 ? 🙄 [/quote]
Dit is een regelrechte steek in het HART, een watergekoelde 928 heeft niets te maken met een aircooled 911.
Wat mij betreft is er geen vergelijk, zelf de naam PORSCHE niet waard, laat staan AUDI
Yvan
😉 [/quote]Het is maar een gedachte hé.
Maar een 928 is wel degelijk een Porsche hoor!
En trouwens niet verre van de slechste!!!
Er mogen nog veel sportwagens dag van vandaag tegen een 928 (GTS)staan!
Ik denk dat hij ze nog eens serieus een poepke laat ruiken.Maar een 911 is natuurlijk een icoon en daar kan ik niets slechts over zeggen , daar ik zelf met ene rijd.
Ik wacht nog altijd op uitleg van de voor of nadelen.
Porsche bouwt tegenwoordig ook de 911 die watergekoeld zijn Yvan…
De 911 heeft tegenwoordig boel power, waardoor een luchtgekoelde motor teveel aandacht vraagt. Hele fijne koelribben wat je met gietwerk heel moeilijk krijgt en je zit vervolgens aan de max wat de omgevings lucht vanuit de koelribben aan warmte kan opnemen. Daarom krijg je heel fijn gietwerk wat flink geld gaat kosten. Als een luchtgekoelde motor te hard wordt belast en daarna heel rustig mee wordt gereden koelt de zaak teveel af waardoor de koppen of wat anders te snel gaat krimpen en draait de zaak kapot. Bij een watergekoelde is dat niet zo, want er wordt constant warm water rond gepompt van 80-90 graden.[quote=”Bjorn”:1lwjij4a]Hoe meer ik kijk naar een 928 , hoe meer goesting ik krijg om mijn 911 te ruilen voor een 928. Wat denken jullie ?En wat zijn de voor of nadelen van een 928 ? 🙄 [/quote]
Dit is een regelrechte steek in het HART, een watergekoelde 928 heeft niets te maken met een aircooled 911.
Wat mij betreft is er geen vergelijk, zelf de naam PORSCHE niet waard, laat staan AUDI
Yvan
😉
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.