912 met 2.2T motor

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 912 912 met 2.2T motor

  • Maker
    Discussie
  • Hey,

    ik ben dus op zoek naar een eerste porsche (project).

    In m’n zoektocht ben ik op een 912 (1968) gestoot die is omgebouwd naar het G-model.
    De persoon die hem verkoopt heeft wel nog alle onderdelen om het exterieur terug te brengen naar het F-model.

    Enkel heb ik vragen ivm de 2.2T motor die erin ligt.
    Is dit een sterke motor, enige problemen mee?

    op de motor zijn er ook nog eens webers geinstalleerd. De verkoper melde me alvast dat de ontsteking en carburators afgesteld moet worden, kleppendeksel pakkingen zouden ook vervangen moeten worden.
    Volgens hem allemaal simpele ingrepen.
    Mijn technische kennis is heel miniem, dus ik heb hier niet echt een zicht op wat dit allemaal inhoudt en wat dit allemaal zal kosten.

    De motor is nog gekoppeld aan de oude 912 bak (nog voorzien van de oude nadella aandrijfassen)
    schakelstangstelsel is voorzien van nieuwe nylon.
    Is dit voldoende voor de zwaardere motor? of zou dit ook verbeterd moeten worden indien de motor blijft

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
    • jup.. geen oldtimer, dan moet je aan de gewone tuning-wetgeving voldoen en overal een EU-certificaatje bijhebben of je rijdt er niet mee rond..

        [quote=”T-911″ post=190489]
        In geval van de 964 backdating etc, die zijn nog een oldtimer en moeten alle wetgevingen respecteren dus certificaten van alles bij veranderingen van veren, remmen, bumpers, .. 🙄
        Maar maak idd best je huiswerk. Er staan kelly’s genoeg op 2dehands en kapaza die een goede basis zijn met de juiste motor er in die enkel wachten op iemand die er terug de juiste bumpers onder zet en een volledige spuitbeurt geeft etc.. Dat zijn de simpele projectjes. :popcorn:[/quote]

        Je bedoelt dat een 964 nog geen oldtimer is, neem ik aan.

          Probleem ligt bij papieren toch.daar staat dat het om een 1600 gaat. Als er een 2200 in ligt gaan ze het verschil gauw zien

          Verstuurd vanaf mijn Moto G met Tapawalkietalk

            Ik snap ook niet goed wat er hier het probleem is met die andere motor? Als oldtimerkeuring maakt dat toch allemaal niet uit?
            Onlangs nog een Porsche als oldtimer laten keuren met niet EU-pijp er onder en ijzeren remflexibels, geen certificaat van verlaging, gewoon zien dat je 9cm vrij hebt van de grond én klaar. Is er gewoon doorgekomen met groene kaart. :first: :drink:
            In geval van de 964 backdating etc, die zijn nog een oldtimer en moeten alle wetgevingen respecteren dus certificaten van alles bij veranderingen van veren, remmen, bumpers, .. 🙄

            Maar maak idd best je huiswerk. Er staan kelly’s genoeg op 2dehands en kapaza die een goede basis zijn met de juiste motor er in die enkel wachten op iemand die er terug de juiste bumpers onder zet en een volledige spuitbeurt geeft etc.. Dat zijn de simpele projectjes. :popcorn:

              De carburateurs en de ontsteking een beetje afstellen …en dat plaske olie …een paar kleppendeksels en een nieuw pakkingske !
              Da geloofde nu toch zelf nie ? :think:
              Ik begrijp volkomen dat zulke projectjes je doen wegdromen , ikzelf heb het er ook nog moeilijk mee telkens als ik zoiets tegen kom .
              In de jaren aan auto’s prullen heb ik mijn les echter al een paar keer moeten leren en heb ik begrepen dat er in de auto branche zelden iets zo simpel en kosteloos blijkt te zijn als het je werd voorgesteld .
              Ik wil je hiermee niet ontmoedigen of vertellen dat dit per definitie een slechte deal is maar maak je huiswerk goed voor je begint !
              Wat moet je uitbesteden ,wat kan je zelf ,kostprijs en beschikbaarheid van onderdelen en materialen …..
              Mogelijk is de oldtimerkeuring nog het minste van je zorgen !!!

              PB

                Van horen zeggen (heb het niet zelf bekeken/onderzocht) zou elke wagen die ingeschreven is geweest in een Europese lidstaat en minder dan 2 maanden geleden goedgekeurd is, zonder probleem in België “moeten” kunnen ingeschreven worden.

                Wat zou willen zeggen dat bv. Wim’s Karmann hier op de baan zou kunnen.

                Een andere optie is het te proberen via een alleenstaand geval keuring.

                  Patrick en Wim,

                  Een vraagje betreffende oldtimer-keuring: Hoe zit het met omgebouwde wagens maar met de originele (eventueel opgevoerde) motor. Bijvoorbeeld een SC of 3,2 of 964 visueel omgebouwd naar een pré-impact type, eventueel met aangepaste ophanging en remmen? Zeg maar, een type Singer.

                  Geraakt dat er probleemloos door?
                  Hier een voorbeeld van PS Automobile:
                  Porsche_911_ST_PS_Automobile_02pop.jpg

                  http://www.classicdriver.com/en/article/cars/driven-911-st-ps-automobile

                    Ondertussen nog wat gemaild met de eigenaar.

                    Hij heeft met een scan doorgestuurd van de laatste keuring.
                    Deze was het laatst in 1981, daarop staat ook enkel een chassisnr vermeld.
                    De motor zou er nog maar 20 jaar inzitten, dus das ook na de laatste keuring veranderd.

                      Ok toch bedankt!

                      Eventueel ken ik ng iemand die heel wat volkswagen buggys heeft mss dat hij ng ergens een reserve motor heeft om te gebruiken voor keuring.

                      Of zou het ng interessant zijn om eventueel de motor de carosserie apart te verkopen en een kleine winst te behalen?

                      Verstuurd vanaf mijn Moto G met Tapawalkietalk

                        Ik zou aan geen één van de twee beginnen. Als ik lees dat je budget 25 tot 30K is zou ik verder zoeken naar een mooie SC. Laat het restaureren maar aan iemand anders over, dit kost handenvol geld. :salut:

                        Wim

                          Daar moet dan officieel weer een 2.7 motor inloggen 💡

                            Interessant zoekertje voor jou op Kapaza.be:
                            http://www.kapaza.be/nl/vi/91002230.htm.
                            Verstuurd vanaf de Kapaza.be Android App.

                            Dus dit is bv ook eenzelfde project die ik niet zou kunnen starten door de keuring?

                            Verstuurd vanaf mijn Moto G met Tapawalkietalk

                              in NL kan je dergelijke aanpassingen volledig legaal doen.
                              wanneer de conversies precies gebeurd zijn kunnen enkel de (vorige) eigenaren of diens facturen je exact vertellen.

                                Dus de wagen is destijds dan ook omgebouwd na de keuring ? Of zouden er papieren bestaan waarop staat dat deze gekeurd is met een 6 cylinder?

                                Verstuurd vanaf mijn Moto G met Tapawalkietalk

                                PB

                                  :first:

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.