914-4 uit Florida

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 914 914-4 uit Florida

  • Maker
    Discussie

  • Hendrik
    Deelnemer

      Aangezien ik geen goede EU 2 liter vind, gewoon een slechte uit Florida gekocht. Maar dan wel een die in het Zuiden geleverd is, echt daar rondgereden heeft en sinds 2011 bij ons.

      VIN 472 291 30 XX
      Motor EA 0349XX ist original
      Farbe 1410=signalorange
      Interieur 11=Kunstleder schwarz
      Händler UO=New Orleans
      Rechnung März’72
      Extras 027=Emissionsdatenschild
      567=getönte Frontscheibe
      570=Notsitzkissen

      Echt een slechte bak, zo slecht dat hij op O-platen staat en ik denk niet dat op gewone platen zetten ooit gaat lukken, tenzij met veel tijd en boterhammen. :puke:

      De zetels zijn versleten. ‘k Zal wel eens een fotootje plaatsen. Ze zijn met textielplakband (“ducktape”) beiden heel kunstig in vorm gehouden door een Oranje-onderdaan, een Nederbelg, die netjes voor een roze formulier zorgde en blanco keuring. (Een 1,7L met een USA 2L “title”, straf.) 😎

      De injectie is omgebouwd naar Webers en hij haalt veel teveel pk’s, meer dan ene Amerikaanse 2L uit 1975. :respekt: https://porscheforum.be/New/forum/62-porsche-mening/123161-steve-s-vw-shop#173329 De versnellingsbak schakelt waarschijnlijk “normaal” moeilijk voor een 1972, bij een 1973 moest ik minder voorzichtig schakelen, maar zat ik wel altijd in 4e ipv in 2e.

      De besturing is van een 930. Alles wat onder de voorwielen zit, ziet er nieuw uit, maar niet oorspronkelijk. De voorste ophangpunten van de voorwielscharnierarmen heb ik nog nooit in mijn leven gezien. Stevig ziet het er wel uit. Spijtig genoeg nam ik geen foto bij de onderkantinspectie.

      Alles achter de voorwielen zit er roest en gedeukt uit, maar dat hoort zo bij een 914 bodemplaat. Ik heb trouwens pas beslist tot aankoop toen ik een heel klein zacht plekje vond vlak voor de linkerachterwielnis, anders had ik het niet betrouwd. En mijn plaatslager moet ook leven.

      Alle zichtbare rubbers zijn waarschijnlijk hoogstens 10 jaar oud. Beide koffers zijn nu wel droog en roestvrij, maar ze zijn wel ooit eens heel artistiek gelast en geverfd, ook dat hoort zo.

      De vorige eigenaar heeft de elektriciteit gedeeltelijk vernieuwd, dat hoort eigenlijk niet, een 914 met minder elektrische kuren dan een 924.

      Doe ik nu net een e-berichtje open van de vorige eigenaar, 50 foto’s met wat op een motor in vergevorderde staat van ontbinding lijkt en een hoop roeste veren, roeste schroeven, roeste injectienaalden en roeste buizen, venturi’s & cilinders. Dat had hij me allemaal niet duidelijk verteld voor ik ‘m kocht!

      Plofzicht van de oude Webers:

      ouweWeberplofzicht.jpg

      ouweWeber.jpg

      ouweWeberonderdelen.jpg

      die zijn 2 jaar geleden vernieuwd:

      Weberventurisnieuw.jpg

      Weberventurisingebouwd.jpg

      Weberonderkantnieuw.jpg

      Allicht een slechte belegging dus. Ik kan haast niet wachten om die roestkleurige bak naar huis te rijden dit WE. :happy:

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 44)
      • je vindt dat dit een slechte bak is?
        ik vind dit een geweldige basis! auto is 40 jaar oud, wat had je verwacht?

        succes met het afwerken:)

          Dat zogenaamde mistlampglas noemt natuurlijk anders als het van een verstraler is …
          IMG_0321klein_2015-03-22.jpg

          Ik heb net dankzij de 914 club een complete verstraler (mét kegelspiegel en houder dus) gereserveerd. Losse lamphouders en verstraalkegels zonder glas krijg ik er zo bij, die heeft iedereen al.

          mistlamp:
          mistlampglas1.jpg

          verstraler:
          verstralerglas_2015-03-22.jpg

          Er schijnt ook nog verschil te zijn voor verstralers volgens jaartal. Daarom ga ik mijn huidige verstralerglas met Vitrofix pogen te redden, want het is nog niet gebarsten, enkel heel klein doorboord. Die andere is dan reserve-onderdeel. Spannend zo een 914.

            :respect2: , weer eentje die de redding nabij is :up:

              Heel knappe rapportage Hendrik, complimenten ! :applaus:
              Zo’n sleuteldagen zijn best een goed initiatief, zeker voor diegenen die wel wat technische noties hebben maar ze bij gebrek aan bijstand niet in de praktijk kunnen of durven omzetten. Met een koffie- en bierbar erbij succes gegarandeerd :drink:

                succes alvast 😀

                  :music: Koetswerk laat ik doen hoor.
                  😀 Voor de rest reken ik een beetje op de Porsche 914 Club Holland en hare sleuteldagen. :salut:

                    :respekt: als je dit allemaal kan, zeker als je dit niet voor de dagelijkse kost doet noch (bij)scholing voor gevolgd hebt.

                      Eindelijk eens tijd gemaakt.

                      Zo komt het ophangoog rechts achteraan te voorschijn. Oorspronkelijke lak uit 1972, zonder roest, wel een beetje gebleekt door de batterijzuren en wellicht beschermd door smurrie, de kleppendeksels zitten er vlak naast. Dit is toch uitzonderlijk goed.

                      rostjerechterrachterophangpuntuitleg.jpg

                      Er is in ieder geval werk aan.
                      Ik heb al een lijstje :wtf: 😯 :

                      1. de dure rubber helemaal rond voorruit en A-stijlen lekt bij hevige regenval op de passagier,
                      2. de rubber aan de B-stijl van de passagier,
                      3. de raamzwengel rechts,
                      4. de echte zijspiegel rechts is op de voorbestemde plaats erbijgezet en nu blijkt de linker versleten 😕 te zijn,
                      5. een mistlampglas blijkt doorboord :wtf:
                      6. kleine goedkope en soms verborgen prutsrubbertjes zoals waar de kofferdeksels op rusten (kost 1€ en is 45 jaar oud!) of om de raamafstrijkrubbers op te sluiten (kost ook niets en ontbreekt!),
                      7. die Webers bij nullast en de toevoer eens fatsoenlijk nakijken,
                      8. de kartonnen bak van het handschoenenvak en de linkerdeurbak zijn losgekomen en eigenlijk dood,
                      9. de PUR bovenkant van het instrumentenbord is flink gebarsten,
                      10. de zetels zijn erg lelijk, maar nog gebruiksklaar,
                      11. een paar koetswerkbeschadigingen bijwerken,
                      12. de aanjager voor de verwarmingslucht ontbreekt gewoonweg, pas later gemerkt :loser: (maar er komt desgewenst toch wat warme lucht uit :respect2: ) Kortom, je kan je niet voorstellen wat allemaal kan vervangen of weggelaten zijn …

                      Ongeveer in volgorde tot 8 moet dat in orde komen, misschien plaatselijk de passagiersdeur bijwerken, een roestpuntje met krassen ernaast.

                      De rubbers zijn allemaal nieuw leverbaar en vermijden heel wat dure miserie.
                      Alles wat lampen is, vind je duur tweedehands, zoals het mistlampglas.
                      (Alle koetswerkdelen zijn te vinden, gebruikt en vaak ook nieuw.)

                        Bedankt voor de aanmoedigingen. De foto’s van de kleppen zijn getrokken plat op de buik naast de uitlaat en dan blind mikken met het fototoestel. Je zou de kleppen in geval van nood ook zo kunnen stellen met wat meer moeite.

                        Je kan net tussen de uitlaat en het blok met je handen van langs onderin de put. Het went wel.
                        rostjekleppenstellenrechts_2014-12-01.jpg

                        Na cilinder 1 komt 4, die zit rechtsvoor. De ventilator staat dan 180° verder, eerst zie je een dikkere schoep en dan draai je nog 3,5 gewone schoepen verder. Delco ook op 4. (1 zit op 3u, 4 op 6u, 3 op 9u en 2 terug boven op 12u.) Voor 3, de cilinder rechtsachter, staat de ventilator terug op nul zoals bij 1.

                        Eens we rond waren met de kleppen een paar verse dichtingen met een paar druppels olie in de deksels gekleefd.
                        kleppendekselsmetoudedichting.jpg

                        Het deksel er weer opgeprutst, zonder de dichting te laten vallen. De veerarm met het middenstuk naar boven in de twee gaten klikken, zonder het deksel te laten vallen. Tenslotte terug met wat kracht die veerarm in de voorziene gleuven omhoog dwingen:
                        rostjekleppendeksellinksterugplaatsen.jpg

                        Dat ziet er helemaal uit zoals het hoort met de veerarm naar boven. Wat vuil en oppervlakkige roest op de draagarmen en de uitlaat. 😳 Merk op dat het linkerachter ophangpunt nog mooi in de lak van 1972 zit. 😮 De ontluchting is vrij, dat is een goed teken. (Straks nog eens bij het rechterachter ophangpunt onder de batterij kijken.)
                        rostjelinkerachterophangpunt1uitleg.jpg

                        Oja, de Gunson meter met slang voor benzinemotoren (schaal 20 bar) mat:

                        1. links achter, iets meer dan 8 bar
                        2. links voor, iets meer dan 8,5 bar
                        3. rechts achter iets meer dan 8 bar
                        4. rechts voor tussen 7,5 en 8 bar

                        rostjemotorcilinderdrukmeting.jpg

                        Vooraleer we de kleppen stelden, gingen de bougies, de ontstekingskaarsen, eruit. De twee voorste waren blank, helemaal weggebrand, wat op een arm mengsel duidt. De twee achterste zagen er normaal uit:
                        kaarsjuisteverbranding.jpg
                        :up:
                        Hiermee werd de motor goedgekeurd, maar Marc raadde me wel aan BP6E5 te nemen ipv. de huidige “warmere” kaarsen BP5E5.

                        Met de Webers zijn we wel niet helemaal klaargekomen. Het zijn ook 40 mm, wat normaal op een 2 liter staat. Sproeiers zijn ietsje vergroot, eentje was vuil. Daarna was het afregelen en rustig de straat uit om dan door de verlaten uiterwaarden van een niet nader genoemd Noord-Brabants stadje te razen, terug de stad in langs een flitspaal die niet en eentje die wel werkte. Een mooie wisselende belasting dus. :respekt: Nog twee keer de nullastsproeiers (“ralenti”) moeten reinigen na zo een ritje van geen 5 minuten. De nullast zweeft nog altijd. De ene keer valt het stil. Leuk voor het rood licht of bij het uitbollen, met het gas spelen. Om dan 50 km verder of bij thuiskomst netjes op 900-1000 tevreden te staan tuffen als onze VW-kever uit mijn jeugd. Diagnose: kan vuil zijn, nadruppelen van de pomp of valse lucht.

                        Verder is de versnellingskabel aangespannen, die moet net strak staan. Een eenvoudige ingreep en een wereld van verschil. Er is natuurlijk nog altijd het pre-1973-stangenstelsel. Dat was ook al nagekeken en ik was al helemaal gewend aan tussengas en in eerste mikken bij het uitbollen. 😉

                          Ik vloek soms om dat mijn motorcompartiment zo vol steekt dat ik geen plaats heb om te werken maar daar is ook niet veel plaats precies. Anyway, nice job :up:

                            Ik vind het ook wel iets hebben zo’n 914. Eigenzinnig wagentje :respekt:
                            Proficiat met je aankoop en nog veel plezier met het sleutelen! :applaus:

                              it’s a real beauty *luv mooie kleur en staat echt strak, je hebt een winner in huis. Vind die sleuteldag echt een heeeeel goed idee trouwens :up:

                                De Porsche 914 club Holland houdt jaarlijks verschillende leerrijke sleutelzondagen.
                                technischesleuteldag019october2014.jpg

                                Daar met Marc een snipperdag afgesproken om de kleppen te stellen en de Webers na te kijken.
                                rostjekleppenstellen0.jpg

                                Een magnetisch beschermtapijt op de achterkoffer en …
                                rostjemotorruimte.jpg

                                … Marc kan beginnen:
                                rostjedelcokapafenopdetail.jpg

                                De dop (a) van de ventilator er af, de hoogspanningsspoel (bobijn b) loskoppelen en de verdelerkap eraf zodat de verdeler bloot ligt (delco c).
                                rostjekleppenstellen2pijl.jpg

                                Waar er 3 stekkers op een kluitje zitten, moeten er 2 los. De rode draad (de “plus”) en de roodzwarte voor de brandstofpomp.
                                rostjekleppenstellen_delcovliegwieljuistplaatsen.jpg

                                Eens de radiale ventilator op het nulteken staat met de verdeler op cilinder 1 …
                                rostjebepalennulpuntBDP.jpg

                                … kan je met de diktemaat de kleppenspeling bepalen; 0,15 mm moet wel en 0,20 mm net niet passen. rostjekleppenstellenlinks0.jpg

                                De twee buitenste kleppen zijn de uitgangen, waar het gas naar buiten gaat. Dit is de meest achterste klep links, dus nummer 1 uit.
                                rostjekleppenstellenlinks.jpg

                                Je zet de schroef los, de moer verdraai je en dan de schroef weer vast. Fluitje van een cent toch. :mrgreen: :sarcastisch
                                rostjekleppenstellenlinks1.jpg

                                Hier de nummer 1 in. De twee binnenste kleppen zijn de ingangen, waar het gasmengsel binnenkomt in de cilinder. Gevorderden kunnen proberen met de 0,15 en 0,20 mm voelmaatjes de ingangskleppen ietsjes nauwer te zetten dan de uitgangskleppen. De uitgangskleppen worden warmer en door de grotere uitzetting wordt de speling een ietsjepietsje opgeheven.
                                rostjekleppenstellenlinks2.jpg

                                  @Peter_Targa_84
                                  Het klinkt zeer verleidelijk (en het rostje ook), maar die zondag rijd ik van New Jersey dwars door de staat New York naar Connecticut. Spijtig genoeg niet in een *porsche . Dus als er iemand een goede 914-6 weet staan daaromtrent, slechts 1 adres. :sarcastisch

                                    +1 Peter :up:
                                    Ikke ne oranje *luv
                                    Als ik maar eens plaats moest hebben :bounce:

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 44)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.