914 virus heeft toegeslagen

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 914 914 virus heeft toegeslagen

  • Maker
    Discussie
  • Kort mezelf even voorstellen : 41jaar, autoliefhebber maar geen echte kenner, zoekt al een tijdje naar een porsche 914 van 1972 (mijn geboortejaar) en ja hoor …. eindelijk eentje op het oog die mij bevalt.
    Heb volgende porsche gevonden op internet : http://www.autozone.be/porsche-914-1.7-te-koop/oldtimer-6391998. Na enig opzoekwerk blijkt deze wagen in autowereld gestaan te hebben : http://www.autowereld.be/2011/05/27/de-garage-porsche-914-1972/
    Morgen ga ik met een collega (die toch wat technisch onderlegd is) een kijkje nemen maar alle tips en info zijn welkom.
    Kent iemand deze auto, zaken waar ik specifiek moet op letten, addertjes onder het gras ?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
    • Zopas de 914 gaan bezichtigen, volgende bevindingen :
      Verkoper : vriendelijke, behulpzame man die eerlijk antwoord op de vragen die gesteld werden, hij had eveneens alle facturen van gekochte wisselstukken + andere documenten die van belang waren, testrit kunnen maken in zijn bijzijn.
      Auto : lak in vrij goede staat, hier en daar lichte blaasjes maar beperkt, interieur was zeer netjes, duidelijk goed onderhouden, enkele losse kabeltjes onder dashbord maar bleken van bijgeplaatste radio te zijn, zetels + dashbord in vrij goede staat.
      koffer achteraan : aan gewerkt maar proper en roestvrij
      motorcompartiment : typisch porsche 914 verhaal, lichte roest in de hoek onderaan de batterij, enkele gaatjes zichtbaar aan de zijkant van het paneel. Aan de linkerkant ook lichte sporen van roest.
      Targa dak in vrij goede staat maar dichtingsrubbers aan vervanging toe.
      kofferkap vooraan staat links iets omhoog en sluit bijgevolg niet perfect aan op de klaplichten.
      Rubberen bumper vooraan sluit niet perfect aan op kofferkap vooraan en staan wat golvend.
      Glas achterlichten gescheurd, bij één van de omhulsel van de mistlichten vooraan is een stukje afgebroken.
      Onderaan wagen lichte oliesporen zichtbaar + beperkte olie zichtbaar op de grond.
      Bij de testrit vielen mij volgende zaken op :
      – ZALIG, VERSLAVEND motorgeluid, motor klimt vlot in toeren, geen verdachte rook te zien uit de uitlaat.
      – stuur is héél direct, echt kartgevoel, super !
      – remmen zijn onbekrachtigd maar functioneren volgens mij goed.
      – gaspedaal zeer moeilijk te doseren, men moet hard duwen om gas te geven en pedaal glijdt niet naar beneden maar schokt eerder, keert wel vlot terug, blijft niet hangen.
      – moeilijk om versnellingen te vinden, misschien te wijten aan mijn onervarenheid met porsche versnellingen, wel geen enkel gekraak te horen en eens in versnelling schiet hij er ook niet uit.

      Ga nu alles even laten bezinken, de auto is natuurlijk 41jaar oud dus misschien zijn de opmerkingen die ik heb wel normaal maar toch lijkt 10500€ redelijk veel geld voor deze auto.
      Ik zou hem graag in betere staat brengen met name :
      – roest aanpakken in motorcompartiment
      – olielekken oplossen
      – gaspedaalprobleem aanpakken
      – dichting targadak vervangen
      Gezien het feit dat ikzelf niet echt onderlegd ben in deze zaken zou dit moeten uitbesteed worden en vermoed ik dat dit nog een flinke duit zal kosten.
      Wordt vervolgd….misschien…

        914 was wellicht niet gebouwd om lang mee te gaan, volgens Porsche 914 club Holland is 200 duizend km voor een gewone 4cilinder de motorrevisiegrens. Voor een leeftijdsgenoot 911 ligt dat wel hoger, maar wordt een goede 914 dan niet zeldzamer en waardevoller? Er zijn waarschijnlijk al veel 914 volledig opgeroest of in kringloop gebracht in de staalovens. Voor een 914 in originele staat “zonder” roest wordt dan ook logischerwijze meestal meer dan 10 duizend gevraagd. Maar een uiterlijk mooie blinkende 911 uit dezelfde tijd met broebeltjes rond de raamrubbers gaat nog altijd 15 duizend minimum vraagprijs. Dus eigenlijk voor een wagen om te strippen. Ben je toch nog eens 15 duizend kwijt erbovenop, zonder werkuren?

        Vooral veel aangeboden 914-6 zijn dan weer omgebouwd tot koerswagen met rolkooi of “verbeterd” met GTsets (officiële M471-pakket of namaak) en een jongere zware motor; dan is het niet moeilijk dat de weinige originele wagens 40 duizend minimum gaan, zodra er nog een vloer in ligt.

        Maar ik geef je groot gelijk dat de 944 spotgoedkoop zijn :salut: , voor eigenlijk zeer goede wagens met moderne uitrusting. En een 928 uit 1989 of 1990 heeft standaard uitrusting die bij sommige huidige gewone wagens nog altijd ontbreken :respect2: . (De eerste met cruise control, ABS en airbags zijn al oldtimer …)

        Eerlijk gezegd, vrees ik dat meer en meer mensen het onderhoud van hun (oldtimer) Porsche niet zullen kunnen betalen. Dat gaat in tegen een zwak merkbare wereldwijde trend om in oude wagens te beleggen. Want enkel als je er nog meer geld insteekt, blijft het zijn waarde houden. In tegenstelling met het meestal nutteloze en vreugdeloze goud, dat je eigenlijk als een brandverzekering moet beschouwen. Misschien moeten we toch eens een Porsche beleggingsdraadje opstarten? Dan is de 944 jouw idd waardevolle tip. En voor anderen dan weer misschien de 914.

          Welkom hier,

          Ik blijf verbaasd dat die 914 veel duurder blijven dan de 944-928 serie.

          In ieder geval veel succes met je zoektocht.
          Ciao,
          LUc

            Welkom en success met de zoektocht :up:

            XXX

              oeps, moest Stefco Motorsport zijn 😳

              XXX

                Welkom en succes met de zoektocht naar jouw ideale 914.
                Degene die jij voorsteld lijkt me een nette maar je weet nooit.
                In Antwerpen kan STECO motorsport je wel helpen met een keuring of 911 rescue of 911 Motorsport.
                :relaxman:

                  Webstek gebruikt door mijn buurman, groothandelaar in tweedehandswagens.

                  Hier vind je nog 8 stuks 914 in Frankrijk, waarvan 2 zwarte en 2 zilveren:
                  http://www.lva-auto.fr/petites-annonces.php?idType=AR2100&vue=galerie&idMarque=MA98&idModele=MO514&debut=1885&fin=2013&idCarrosserie=-1&idDepartement=-1&prixmini=&prixmaxi=&motsCles=mots-cl%C3%A9s&idVae=AR110
                  Wel niet zo goedkoop ten opzichte van Nederland, vind ik.

                    Heel veel sukses en hopelijk lukt het om een mooie te vinden.
                    Hou ons op de hoogte

                      Tip.
                      Zet je in de rechterzetel met open dak (Targa dak verwijderd) en open deuren en kijk hoe gemakkelijk de rechterdeur sluit.
                      casse.jpg
                      Uit de webstek http://www.914garage.com/guide.htm ;
                      Reden: Het regent binnen in het motorcompartiment. Rechts zit de batterij en die was vroeger met schroefdoppen om zuur bij te vullen … en de ophanging van het rechterachterwiel zit juist eronder.

                      Een andere aanrader is:
                      http://www.porsche-914-club-holland.nl/PorscheClubs/pc_914holland/pc_main.nsf/web/72B56C07893F7F1DC12577A600441956

                      Op dit Porscheforum BE en NL zal je toch ook iets vinden als je zoekt.

                      Hier staat nog een goedkopere zilveren in het Gentse, maar belangrijkste is natuurlijk de toestand en verwachte kosten:
                      http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/porsche-914-bj-1972-targa-74549260.htm
                      Met originele vierbouts Mahle velgen, denk ik. Het is onduidelijk welke motor erin zit, een 1,7 liter uit 1972 zou niet slecht zijn, een latere 1,8 liter heeft minder vermogen.

                      Hier is een zwarte 2 liter met een vleugeltje dat er niet hoort en mooie edoch geen originele velgen:
                      http://nl.kapaza.be/antwerpen/porsche-914-2-0l-zwart-100-roestvrij-1973-73188708.htm

                      “Jouw” zilveren en de andere hier hebben de originele Targastijl met vinylbekleding. Geverfd is niet origineel, maar is niet zo moeilijk te herstellen; ook dat vind je hier in een filmpje in een 914 draad.

                      Wat betreft het tijdschriftartikel, interessant, enkel het detail dat enkel de originele 914-6 wielen met 5 bouten waren en dat een 914-4 er 4 had af fabriek. Ze zijn hier allemaal zot van Fuchs velgen, Wat wil je 911ers 🙄 ; Maar in België heeft D’Ieteren de eerste jaren weinig Fuchs uitgeleverd, maar zelfs het eerste jaar enkel Mahle
                      Mahle.jpg
                      en (misschien zelfs meest) Pedrini
                      pedrini.jpg

                      Zelf vraag ik altijd naar de nummers van chassis en motor (en versnellingsbak). Als ze die weigeren te geven via telefoon of e-mail doe ik geen moeite meer.

                      Sukses.

                        http://your-antwerp.com/tag/porsche/

                        Nen gele heeft wel iets. Bij zo’n wagen hoort een felle kleur :happydance:

                          Tja, die in de winkel is geel.

                            @ Rodondo Voor de prijs van 19500 en is een 2000 cc als ik het mij goed herinner

                              Bedankt voor de info RODONDO maar zoek specifiek een zilverkleurige of een zwarte, iemand weet van een onafhankelijke porsche 914 specialist die eventueel ingeschakeld kan worden om een porsche 914 aan een grondige inspectie te onderwerpen ?

                                Welkom ! 914 is inderdaad een zeer leuke wagen. In een kledingwinkel te Antwerpen (zuid) staat er ook een zeer propere te koop. (winkel heet YOUR)

                                  Welkom! :first:
                                  Kan jou niet helpen met jouw vragen maar de 914 ziet er prachtig uit!

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.