915 bak – probleem bij terugschakelen

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 915 bak – probleem bij terugschakelen

  • Maker
    Discussie
  • Vorige zondag een vrij stevig ritje gemaakt in het Pajottenland. Na verloop van tijd had ik een tweetal keren problemen bij het terugschakelen van 5 naar 4: een kort gekerm uit de versnellingsbak. Opschakelen van 3 naar 4 verloopt probleemloos.
    Thuis bij het googelen kwam ik op het onderwerp “downshifting a 915 box: hitting reverse”. Blijkbaar valt het probleem nog voor dat bij het terugschakelen van 5 naar 4 eventjes de achteruit geraakt wordt. Uiteraard niet gezond, ik veronderstel dat de achteruit niet gesynchroniseerd is, en het verschil in snelheid is uiteraard ook veel te groot.

    Iemand hier ervaring mee? Lijkt het simpelweg op te lossen door de kruiskoppeling lichtjes bij te regelen?

10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • 123

      volgens mij nooit gezekerd geweest met 915, kan me vergissen, maar ik denk van niet.
      de 901 bak is iets anders, das van voor mijn tijd, enfin van voor de tijd van de auto’s die ik had.

        Het is inderdaad het boutje dat Vandamme bedoelt. Het is niet gezekerd, althans niet in mijn geval. De vorige eigenaar had er eigenlijk een andere bout in gezet, die hij vervolgens aan beide zijden met een veer verbonden had de behuizing. De bedoeling was wellicht dat de pook zo meer uit zichzelf het midden zocht bij het schakelen van vb. 2 naar 3.

          Dat bedoel ik inderdaad. Maar in 1966 was dat nog geen inbusje. Toen ging er door het kopje nog een ijzerdraadje ter zekering, net als bij de schakelpook. In dit geval zat er nog een 901 bak achter. Dit zijn foto’s van een demontage waarbij ik de ijzerdraad bij de kruiskoppeling reeds verwijderd had en deze bij de schakelpook ook al had doorgeknipt en weggeplooid.

          123

            Volgens mij was dat niet van de fabriek af gezekerd hoor.
            Tenminste, als hij dit inbusje bedoelde :

              Is dat boutje dan niet afgezekerd (ijzerdraadje) zoals bij de eerste 911-kes?

              123

                swepco 201 kan al eens helpen met oude 915 synchros

                  En het was inderdaad dat umbraco-boutje dat voor vodden zorgde. Schakelt weer kraakvrij zoals voorheen. Met koude motor/bak blijft het wel wat lastig om in 2de te geraken. Tussengas is dan de oplossing, tot hij warm is.

                    Ik denk dat het opgelost is. Gisterenmiddag vóór het onweer had ik even tijd. Na wat zoeken bleek het umbraco-boutje waarmee de kruiskoppeling op de bak-ingang is bevestigd enkele slagen losgekomen te zijn. Er zat zo’n 2 à 3 mm vrije slag wanneer ik de pook van links naar rechts bewoog (uiteraard ook vooruit en achteruit). Nu nog even wachten tot de weg er droog bij ligt op het uit te testen:lol: 😆

                      Ik heb hetzelfde probleem en verving de geleidingsbus onder de pook en rond de stang in de middentunnel, maar het probleem blijft.

                      Bij het terugschakelen uit 5 doe ik mijn pook naar 3 en dan naar 4 (zonder koppeling te lossen) en dan is er geen probleem

                        Merk je voor de rest meer speling ? plastic geleidingsbussen vervangen
                        onder de pookhoes zit het klepje met veertje om te voorkomen van 5 naar R te kunnen schakelen.. zit dit niet vast ?

                        regelen van de kruiskoppeling kan, maar ook eerst daar controleren dat er niet te veel speling zit.
                        ik vermoed dat er in combinatie met het warme weer een geleidingsbus doorgebroken is
                        ofwel onder de pook over de bol, ofwel rond de stang in de middentunnel

                      10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.