924 ‘zweet’ achteraan + benzinepomp probleem

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 924 924 ‘zweet’ achteraan + benzinepomp probleem

  • Maker
    Discussie

  • Luc Verdonck
    Deelnemer

      Hoi iedereen,
      ik heb een aantal weken geleden een Porsche 924, bwj 1982 aangeschaft. Hij is gekeurd en uitgelijnd maar nu moeten er een aantal zaken aan ‘verbeterd’ worden. Er zijn nl. 2 zaken die ik snel wil oplossen.
      1, de benzinepomp is lek ==> op zich geen probleem denk ik. Gewoon vervangen. Maar: er zit in het dashboard ook een extra knopje gemonteerd om meer benzine in te spuiten bij de start. (als ik het zo goed verwoord) ‘t Is er achteraf op gezet en mijn (hobby) garagist vindt dit maar raar. Iemand advies hierover? Kunnen we dit afkoppelen? Ik lees wel eens over startproblemen bij deze modellen.
      2, de auto ‘zweet’ bij de achteras. Hij staat nu in een garage (gelukkig met karton ter bescherming van de vloer eronder) en je ziet dat op het karton olie ligt. (en ook benzine van de benzinepomp lekt) Is hier iets aan te doen? Kan dit kwaad.
      sorry voor de vragen maar ‘t is de eerste keer dat ik zelf iets aanpak (of laat doen buiten een officiële garage) en ik wil zeker zijn dat er niets fout wordt gedaan door de garagist. (die wel van wanten weet als ex-werknemer van een Audi filiaal)

      dank voor jullie hulp. Zo snel de wagen ‘echt’ rijdt, komen er foto’s. Beloofd.
      Luc

    7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
      • aha ! ………………… 😀

        123

          Omdat ik zelf ook te lui was om de draad boom te troubleshooten en destijds ook gewoon een draad van injector naar overbodige achterruitwisser knop had getrokken.

            euh…………………………………………………………………………. how do you know ❓ ❓ 😀 😀

            123

              dat extra knopje is een bypass van het koude start circuit.

              Normaal bij koude start moet er op basis van temp sensor een relais voor x aantal seconden, extra injecteren.
              dat gebeurd via een 5e injector in je inlaat spruitstuk.

              Ergens zal er iets mis geweest zijn met dat circuit, sensor, relais of draad kapot
              En nu heeft de vorige eigenaar gewoon 12 volt rechtstreeks op het solenoid van die 5e injector gezet.
              Zou me niet verwonderen als dat zonder zekering is.

              Werkt prima, maar als je die vergeet af te zetten verzuip je de motor

              ask me how i know 😀

                Hoi Hendrik,

                Dank je wel voor je bericht. 🙂
                Eens hij warm staat is er geen probleem heb ik gemerkt. ‘t Is bij koud starten. ‘t Hoeft geen probleem te zijn voor mij, zolang als het maar veilig is/blijft met die extra toevoer. Hopelijk neemt een nieuwe benzinepomp het probleem ook een beetje weg.

                  Als je mij bedoelt :mrgreen:
                  (of niet, er zijn er nog met die naam)

                  924 is natuurlijk helemaal anders qua motor en benzineleidingen. :hail: 924S is eigenlijk een 944, alleen kleiner, lichter, dus met minder rolweerstand en minder luchtweerstand. :driver:

                  Maar goed, met een 924 zijn er 2 mogelijke toevoer problemen,
                  1) het zogenaamde “vapour lock”, doorvoer afgesloten door een luchtbel (en benzinedampen) op het hoogste punt vlak voor de injectoren. Dan is het moeilijk starten eens ie warm staat, of misschien zelfs eerder het tijdsvenster wanneer je de motor aflegt nadat die goed heet was en nog niet helemaal terug afgekoeld is;
                  2)benzine pomp te zwak, met dezelfde verschijnselen. Daarom hebben ze bij oude 924 soms de groffilter in de tank vervangen door nog een pomp, een zgn. opvoerpomp of “boost pump” (die laatste kost het dubbele :sarcastisch :happy: ). Met de juiste vervangpomp heb je maar eentje nodig natuurlijk. (Vraag gewoon OPC.) Als je startmotor dan ook nog eens zwak is, kan je zelfs hebben dat ie gewoon niet meer start tussen heet gereden en weer afgekoeld, typisch een half uurtje wachten dan.

                  Hier heb je een goede uitleg:
                  https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=10135

                    Proficiat met je aankoop.

                    Voor wat het waard is…
                    De 924 van onze zoon (Jens) start steeds bij de eerste draai. Zelfs na lange stilstand. Bij deze 924 hoor je de benzinepomp draaien zodra het contact aan staat.
                    Maar er zijn hier specialisten zoals Hendrik die je zeker verder kunnen helpen.

                    Lekkende olie: probleem, maar hoeft niet dramatisch te zijn.
                    Lekkende benzine: groot probleem wegens mogelijk brandgevaar. Zo snel mogelijk vervangen lijkt me het veiligst.

                  7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.