928 aankooptips

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 928 928 aankooptips

  • Maker
    Discussie

  • deepee
    Deelnemer

      928 Aankoopgids
      [b]
      Introductie[/b]

      De aankoop van iedere auto vraagt om aandacht van de koper, dit geldt niet alleen voor een Porsche. Toch zijn er bij de aankoop van een 928 aandachtspunten waar men extra bedacht op moet zijn.

      Op diverse veilingsite’s worden 928’s aangeboden vanaf een paar duizend euro. Veelal hebben deze auto een kleurrijk leven gehad en een twijfelachtige onderhoudshistorie. Vooral omdat deze auto’s nagenoeg niet roesten en mechanisch sterk zijn is er nog een ruim aanbod.

      De ervaring leert ons dat een Porsche voor heel weinig geld veelal een slechte investering is. Hoewel de aanschaf goedkoop is blijven onderdelen en onderhoud duur. Om van een slechte auto een goede auto te maken kan het uiterste vergen van uw financiële capaciteiten. Daarbij valt ook nog op te merken dat onderdelen tegenwoordig niet het grootste gedeelte van de onderhoudsrekening vormen. Met een arbeidsloon dat bij een gemiddelde garage al gauw boven de 60 euro ligt maakt dit de bulk uit van de reparatiekosten.

      Beter is het je goed te oriënteren op de markt. Bekijk meerdere auto’s en verwacht niet voor een dubbeltje op de eerste rij te kunnen zitten. Een goede 928 is te koop vanaf 9000 euro. Reserveer echter altijd geld voor onverwachte kosten. Reken voor een 928 op minimaal 1000 – 2000 euro aan onderhoud per jaar. Hieronder staan diverse aandachtspunten die je bij de bezichtiging ter hand kan houden. Onderaan het verhaal staan puntsgewijs nog eens de aandachtspunten opgesomd. Het uitprinten van deze lijst en aanvinken van de punten bij de bezichtiging kan een hoop ellende voorkomen.

      Exterieur

      Lak en plaatwerk
      Loop om de auto heen en bekijk de auto van een afstandje. De auto hoort er strak en netjes uit te zien. Controleer de carrosserie op kleurverschillen en kijk of hij wellicht ooit is overgespoten. Dit laatste wordt nog wel eens gedaan zonder rubbers of lijsten te verwijderen waardoor deze ook een laagje verf krijgen. Verder hebben rode auto’s de neiging van kleur te verschieten. Denk niet dat je dit er met een zondagje uitpoetst, meestal is het na twee weken weer even erg. Let er verder op of de blanke laklaag nog in goede staat is en of deze niet loslaat.

      De carrosserienaden horen mooi evenwijdig te lopen met een gelijke afstand tussen de verschillende plaatdelen. De ruimte tussen verschillende panelen hoort overal rond de 7 mm te zijn. Dit geldt vooral voor de deuren, motorkap en zijschermen. Bekijk vooral de voorzijde van de auto nauwkeurig of de auto geen slecht gerepareerde schade heeft gehad. Laat de verkoper de verlichting inschakelen. De lampen horen zonder mechanische herrie omhoog te komen. Bekijk de ruimte onder en achter de koplampen, hier mag je geen gekreukt plaatwerk zien of ingedeukte chassisbalken.

      Open de deur en controleer op er niet teveel speling op de scharnieren zit. De deur hoort netjes in het slot te vallen en gemakkelijk open te gaan. Controleer ook of de deurdrammers niet afgebroken zijn en of deze nog correct aan de deur bevestigd zijn. Controleer ook de achterzijde op ongevalschade. Open de achterruit en haal het tapijt weg aan de binnenzijde bij het reservewiel. Hier mag je evenmin gekreukt plaatwerk zien wat op slecht gerepareerde ongevalschade zou kunnen duiden.

      Onderzijde
      Omdat de auto’s relatief laag bij op de grond staan kan er makkelijk schade ontstaan door verkeersheuvels. Controleer daarom ook de onderzijde van de auto op schade. Kijk meteen naar de kriksteun punten. Vaak wordt de auto verkeerd opgekrikt waardoor deze punten naar binnen worden gedrukt.

      Carrosserierubbers
      Controleer ook de carrosserierubbers. Deurrubbers, achterruitrubber en targadakrubbers horen in goede staat te zijn. Een klein scheurtje in de hoek van de deurrubbers is echter onvermijdelijk. Het targadakrubber en achterruitrubber horen in goede staat te zijn, slechte rubbers leiden tot overmatig windgeruis tijdens het rijden en lekkage in het interieur. Het achterruitrubber verkeert vaak in slechte staat, het leidt ertoe dat de auto zijn eigen uitlaatgassen naar binnen zuigt tijdens het rijden. Ook kan de auto erg naar benzine gaan stinken omdat de tankontluchting ook aan de achterzijde van de auto zit.

      Roest
      Controleer de auto op roest. Hoewel Porsche al zijn auto’s vanaf 1979 volledig gegalvaniseerd kan er roest ontstaan bij dorpels en spatborden. Ernstige roest aan spatborden en voorzijde van de auto kan duiden op slecht gerepareerde schade. Oudere 928’s moeten aan een grondige roestinspectie worden onderworpen. Roest aan dorpels en spatboorden komt bij deze auto’s vaak voor.

      Een lekkende accu tast de accubak aan. Controleer deze goed op doorroesten. Een lekke accubak is moeilijk netjes te reparen en leidt tot natte matten aan de passagierskant. Wees beducht op fiberglas matten in de accubak. Reparaties met fiberglas zijn niet stevig genoeg en gaan na verloop van tijd zal de accubak weer gaan lekken. Ook aan de achterzijde kan de auto roesten, controleer vooral rondom de achterruitvergrendeling op roest.

      Velgen en banden
      Het type velg dat onder de auto zit is sterk bepalend voor de waarde van de auto. De 928 heeft veelal het standaard type 15 inch telefoonschijf velgen, zeldzamer zijn deze velgen in 16 inch.

      De laatste jaren worden steeds meer auto’s verkocht met een ander type Porsche-velg dan er standaard op de auto geleverd kon worden. Zo is er een groot aanbod van 16 en 17 inch Porsche velgen. Ook zijn er veel auto’s te koop met after-market velgen of imitatie Porsche-velgen. Imitatie- of after-market velgen zijn echter minder waard dan een set originele Porsche-velgen.

      Ongeachte welk type velg de auto heeft, banden dienen voldoende profiel te hebben, minimaal drie millimeter, en gelijkmatig te zijn afgesleten. Ook mogen de banden geen droogtescheuren hebben of beschadigingen of bobbels in het canvas. Hoe breder en groter de band, hoe duurder het zal zijn deze te vervangen.
      Ruiten

      Voorruit en zijruiten
      Controleer de voorruit op scheuren, barsten, krassen en melkachtige aanslag in de hoeken. Ook mogen de lijsten niet dichtgekit zijn. Hier hoort een rubber in te zitten. Vooral bij de 944 type 2 en latere modellen is een nette voorruit van belang. Deze ruiten hebben een geïntegreerde antenne en zijn erg duur om te vervangen. Ook de portierruiten en zijruiten horen netjes te zijn en niet te erg bekrast.

      Achterruit
      De achterruit moet eveneens goed geïnspecteerd worden. De ruit kan zich uit de lijst werken wat lekkage en windgeruis bij het rijden veroorzaakt. De enige remedie hiervoor is de ruit opnieuw in de lijst te kitten, wat een duur, tijdrovend en nagenoeg onmogelijk karwei is.

      De achterruit wordt op zijn plek gehouden door twee pinnen en een vergrendelingsmechanisme. Controleer of de achterruit goed sluit en opent. Je mag de achterruit niet uit de vergrendeling kunnen trekken als deze gesloten is. De achterruit hoort uit zichzelf omhooggedrukt te worden door de gasveren zodra je de sleutel van het achterklepslot omdraait.

      De achterruit dient door gasveren omhooggedrukt te worden. Versleten gasveren zijn een veel voorkomen probleem, maar relatief goedkoop op te lossen.

      [b]
      Interieur[/b]

      Lekkage
      Controleer de auto op lekkage in het interieur. De vloer hoort droog te zijn, controleer vooral de passagierskant. Nattigheid kan ondermeer het gevolg zijn van een lekkend targadak, een rotte accubak of een lekkende achterruit. Zowel de tapijten, de deurkaarten, achterpanelen en hemelbekleding rondom het (optionele) targadak horen in goede staat te zijn. Het bol staan van deze panelen duidt op lekkage. De auto gaat er ook muf door ruiken.

      Ook bij de pedalen van de 928 kan het vochtig zijn, als de hoofdkoppelingscilinder lekt dan leidt dit tot nattigheid bij de pedalen.

      Een goed verzorgde auto heeft nette matten, hierdoor wordt slijtage aan het tapijt voorkomen, kijk ook even onder de matten of het tapijt niet te erg gescheurd is. Dit geldt voor zowel voor als achter de stoelen. Ook de mat onder de achterklep hoort in goede staat te zijn, grote gaten in de bekleding voor speakers en dergelijke verlagen de originaliteit en waarde van de auto.

      Stoelen
      De stoelen kunnen best een scheurtje in het skai hebben, volledig doorgezakte en uitgescheurde stoelen verlagen de waarde van de auto echter aanzienlijk. Vooral de bestuurdersstoel heeft hier last van. Een perfecte bestuurdersstoel is verdacht, controleer of er geen passagiersstoel gebruikt is als bestuurdersstoel. Een passagiersstoel op de plaats van de bestuurdersstoel laat zich niet gemakkelijk verstellen omdat de draaiknop dan klem zit tegen de carrosserie. Controleer ook het mechanisch verstelbare gedeelte van de stoel. De stoelen horen gemakkelijk naar voren en naar achter te glijden. De stoelleuning moet eenvoudig te verstellen zijn. Ook horen de stoelen naar voren te klappen.

      De latere modellen 928’s hebben standaard elektrische hoogte verstelling van de bestuurdersstoel, controleer of deze nog werkt, controleer of de passagiersstoel elektrisch verstelbaar is en of deze nog werkt. Contoleer als laatste of de stoelen nog goed vastzitten. De vloermoeren waar de stoelbouten in vastdraaien willen nog wel eens doldraaien. Lassen is de enige remedie. Een loszittende stoel is APK afkeur.

      Gordels
      Controleer of de gordels nog goed afrollen en de stof niet teveel gerafeld is. De gordels moeten natuurlijk correct vastklikken en ook op de achterbank moeten deze goed werken. Het vervangen van een defecte gordel is een tijdrovend karwei omdat het zijpaneel verwijderd moet worden. Om dit netjes te doen moet de zijruit eruit.

      Dashboard
      Staar je niet blind op kleine scheurtjes in het dashboard. Onbeschadigde dashboards zijn erg zeldzaam. De latere type 944’s met het ovalen dashboard hebben hier overigens minder last van. Een enorm gescheurd en bollend dashboard kan echter duiden op lekkage van de voorruit.

      Kijk ook even onder het dashboard of er niet met de bedrading is geknoeid en of er geen verbrande draden hangen als gevolg van kortsluiting. Veel zwart tape, krimpconnectoren en kroonsteentjes betekent dat er gerommeld is met de bedrading. Misschien is er een oud (en inmiddels defect) alarmsysteem ingebouwd dat nooit netjes verwijderd is. Uiteindelijk leidt dit soort knoeiwerk tot kortsluiting of storing in het elektrische systeem.

      Ook de bedrading voor de aansluiting van de radio hoort netjes te zijn. Soms wordt hiervoor nog wel eens een draad direct van de accu gehaald. Dit is een beproefd recept voor kortsluiting, vooral als deze draad niet van een zekering is voorzien. Het mooiste is natuurlijk als iemand alvast netjes ISO-stekkers heeft gemonteerd. Dan schuif je je nieuwe radio zo op zijn plaats. Als er een radio geplaatst is controleer dan of alle boxen het goed doen, deze zijn relatief duur.

      Elektrische bedienbare opties
      Controleer of alle elektrische zaken in het interieur het doen, niet alle typen hebben alle elektrische opties maar indien dit wel het geval is kijk dan of alles nog werkt. Denk hierbij aan het de ramen, zijspiegels, achterklepontgrendeling, ruitenwisser achter en heel belangrijk het targadak. De elektromotoren voor al deze opties zijn erg duur om te vervangen. Controleer verder zaken als verlichting, knipperlichten, ruitenwissers achterruitverwarming, centrale vergrendeling, alarm, etc.

      Het targadak is zowel te kantelen als compleet uitneembaar. In contactstand 1 hoort het dak bij indrukken van de schakelaar te verwijderen te zijn. In contactstand twee is het dak met behulp van dezelfde schakelaar kantelbaar. Een defect targadak is moeilijk te repareren en is een tijdroven karwei.

      Verwarming
      De verwarming is in de 948 een complex apparaat, problemen in dit systeem zijn moeilijk en duur om op te lossen omdat het systeem werkt op zowel vacuüm als gebruik maakt van elektra motoren. Controleer of de verwarming zowel warme als koude lucht blaast en of de voorruitontwaseming goed werkt. Vooral het blazen van alleen warme lucht is een veel voorkomend euvel, maar in de meeste gevallen relatief goedkoop en eenvoudig op te lossen.

      Airco
      Als laatste nog een opmerking over een eventueel aanwezige airco systeem, vaak hoor ik de opmerking “het systeem moet alleen maar een beetje bijgevuld te worden, dan doet ie het wel weer” Nou vergeet het maar! Een aircosysteem is een gesloten systeem en niet zo makkelijk bij te vullen als je ruitenwisservloeistof. Veelal mogen nieuwe aircovloeistoffen niet in een oud systeem worden gebruikt of is het bedrijven als gevolg van milieuwetgeving verboden het systeem bij te vullen met het oudere type voorgeschreven vloeistof. Een defect airco systeem repareren betekent meestal het vervangen van dure onderdelen. Niet een klus die voor een paar honderd euro geklaard is.

      Motor

      Om inzicht te krijgen in de terminologie gebruikt in dit gedeelte van de aankoophandleiding raad ik u aan deze eerst door te nemen. Voor een leek is het verhaal over de motor wellicht moeilijk te begrijpen. Weet je niets van motoren neem dan in ieder geval bij bezichtiging van een auto iemand mee die hier wel enigszins verstand van heeft.

      Motorisch
      Bij het openen van de motorkap is het mooi als deze door de gasveren open blijft staan. Veelal zal dit echter niet het geval zijn. Ook het isolatiemateriaal aan de onderzijde van de motorkap zal veelal niet vervangen zijn en zal veranderd zijn in een kruimelige substantie die de motorruimte voorziet van stukken afgebrokkeld isolatiemateriaal.

      Voel aan de motor of deze koud is, een verkoper die de motor al heeft laten warmdraaien is verdacht. Kijk of er geen sporen zijn van duidelijk lekkage van motorolie of koelvloeistof. Controleer de koelvloeistof in het koelvloeistofreservoir op een mayonaise-achtige substantie. Is deze overmatig aanwezig dan kan dit het gevolg zijn van een lekke koppakking of lekke o-ringen van de interne oliekoeler.

      Laat de verkoper de motor starten, de motor moet meteen lopen zonder bij te gassen. Let op tikken van de motor. Dit kan betekenen dat een hydraulische klepstoter blijft hangen. Spoelen met een reinigingsmiddel en verversen van de motorolie wil dit probleem nog wel eens oplossen, soms is vervanging echter de enige oplossing.

      Controleer de oliedruk bij koude motor moet deze 5 bar zijn, bij een warme motor mag die rond de 1-2 bar hangen. Een oliedruk van 4-5 bar bij warme motor betekent meestal een defecte oliedrukzender. De motor mag niet teveel trillen. Overmatig trillen kan het gevolg zijn van defecte motorsteunen, een verkeerd afgestelde balansasriem of het niet lopen op alle cilinders. Het niet lopen op alle cilinders kan een fout in het ontstekeningssyteem zijn maar kan ook betekenen dat een cilinder geen compressie heeft als gevolg van een defecte klep of zuigerveren.

      Stuurbekrachtiging
      Als de auto uitgerust is met stuurbekrachtiging controleer of de stuurbekrachtiging goed werkt. Het systeem werkt met variabele druk, hierdoor stuurt de auto licht bij inparkeren maar zwaar op de snelweg. Draai het stuur van compleet van links naar rechts met lopende motor. Als u een gierend geluid hoort dan is de het systeem aan revisie toe, in het ergste geval betekent dit eveneens een nieuwe stuurbekrachtigingpomp. Deze pompen zijn nieuw erg duur maar ook gereviseerd of gebruikt verkrijgbaar.

      Uitlaat
      Loop even naar de achterzijde van de auto terwijl de motor nog loopt. Veel witte rook uit de uitlaat met een zoetige geur duidt op verbranding van koelvloeistof in de verbrandingsruimte welke het gevolg is van een lekke koppakking. Veel zwarte rook duidt op olieverbranding. Dit kan het gevolg zijn van slechte zuigerveren of lekke klepseals.

      Druk ook kort de uitlaat even dicht met de palm van uw hand (dit alleen als de motor nog koud is!) De druk van de uitlaatgassen moet zodanig zijn dat deze nauwelijks is dicht te houden. Kunt u uw palm eenvoudig op de uitlaat houden en is er een sissend geluid te horen dan betekend dit een lek in het systeem. Zet de motor uit en controleer de uitlaat op gaten en roest. Een uitlaat is duur en even dichtlassen is bij roest niet mogelijk.

      Onderhoud
      Gedegen onderhoud is van belang bij deze auto’s, vraag de verkoper naar onderhoudsgegevens. Een afgestempeld onderhoudsboekje is echter een zeldzaamheid. Een paar bonnen met uitgevoerde werkzaamheden mogen echter niet ontbreken. Voor een 928 is het tijdig vervangen van de distributieriem belangrijk, het breken van de distributieriem leidt tot ernstige motorschade. Omdat dit een tijdrovend karwei is waarbij veel (dure) onderdelen moeten worden vervangen kost dit minimaal 1000 euro. Hetzelfde geldt voor de koppeling, vervanging hiervan kost veel tijd en de onderdelen zijn erg duur, reken evens op minimaal 1000 euro.

      Een goede indicatie voor zorgvuldig onderhoud bij een 928 is het gemonteerde oliefilter, welke zich aan de onderzijde van het blok bevindt. Dit hoort origineel Porsche, Mann of Mahle te zijn. Deze filters hebben een terugslagklep wat de olie in het filter houdt. Goedkope filters hebben deze klep niet waardoor de auto bij opstarten tijdelijk te weinig olie krijgt.

      [b]
      Remsysteem[/b]

      Remvloeistof
      De eerste controle van het remsysteem begint onder de motorkap. Het remvloeistofniveau hoort op het goede peil te staan, een laag peil kan duiden op een lek in het systeem. Dit kan zowel het remsysteem zijn als het koppelingssysteem omdat zij gebruik maken van hetzelfde reservoir.

      Draai de dop van het reservoir, de vloeistof hoort helder en goudkleurig te zijn. Een troebele en vuile vloeistof betekend dat het systeem al lang niet is doorgespoeld. Ideaal hoort dit elk jaar te gebeuren tijdens groot onderhoud.

      Schijven
      Afhankelijk van het type velg kunt u aan de buitenkant redelijk zien hoe de remschijven eraan toe zijn. Deze mogen niet excessief geroest zijn, dit duidt op lang stilstaan. Daarnaast mag de oppervlakte van de schijf niet diep gegroefd of gegolfd zijn. Ook mag er niet al teveel sprake zijn van een rand op de schijf, dit betekend dat de schijf te dun is en is er een kans dat er scheuren in de schijf optreden. Indien een van het bovenstaande aan de orde is dienen de schijven vervangen te worden. Schijven worden altijd per set vervangen. Bij het vervangen van de schijven dienen ook de remblokken vervangen te worden.

      Remblokken
      Nog moeilijker te zien is of de blokken nog voldoende dikte hebben. Bij een dikte van minder dan 2 mm dienen de blokken vervangen te worden.

      Handremmechanisme
      De handrembediening bevindt zich aan de linkerkant van de bestuurdersstoel. Als deze twee klikken is aangetrokken dient de handrem in werking te treden. Moet de hendel volledig uitgetrokken worden om enige werking te verkrijgen dan hoeft in het minst erge geval alleen de kabel worden afgesteld. Het kan echter ook zo zijn dat de handremschoenen moeten worden afgesteld of vervangen of dat de kabel uitgerekt is en aan vervanging toe is.

      [b]
      Proefrijden[/b]

      Vraag de verkoper of hij bezwaar heeft tegen een proefrit, rij altijd zelf! Als de verkoper huiverachtig is laat hem dan meerijden. Een proefrit duurt minimaal 20 minuten en probeer ook een stukje autoweg of snelweg mee te pakken.

      Let op de oliedruk bij koude en warme motor en zie ertoe dat het koelsysteem op de juiste temperatuur blijft. Controleer of de auto netjes in rechte lijn optrekt en of de motor snel oppakt. Een geluid als een licht gezoem in de auto is acceptabel, dit zijn de lagers van de transaxle, echter een geluid alsof iemand koffie zit te malen betekent dat de transaxle lagers aan vervanging toe zijn. Dit komt echter niet vaak voor.

      De auto moet goed veren, strak door de bocht gaan en niet deinen. Dit laatste duid op versleten schokdemper. Wees verder bedacht op trillende, of bonkende geluiden bij het ingaan van een bocht. Dit kan duiden op versleten lagers of homokineten. Trillen in het stuur bij het remmen duid op versleten draagarmrubbers, naar een kant trekken betekent een defect in de ophanging, een kromme velg of simpelweg dat de auto opnieuw uitgelijnd dient te worden.

      Het schakelen hoort strak te gaan en de pook mag niet veel zijwaartse speling hebben, dit laatste is echter relatief goedkoop en eenvoudig op te lossen. De koppeling hoort licht te gaan en vrijwel direct aan te grijpen. Omdat het systeem hydraulisch werkt hoort de koppeling licht te gaan en automatisch bij te stellen.

      Het aangrijpen van de koppeling hoort soepel te gebeuren, is er echter een metalen “kloink” geluid te horen en heeft u het idee dat er sprake is van een klap bij het aangrijpen van de koppeling dan is de kans groot dat de koppelingsplaat defect is.

      De koppelingsplaat heeft als veermechanisme een rubber schijf, deze schijf kan scheuren met als gevolg het niet soepel aangrijpen van de koppeling zoals hierboven beschreven. Porsche heeft bij de 928 koppeling een mechanische beveiliging ingebouwd mocht het rubber hart breken, anders zou de auto immers niet meer kunnen rijden. De mechanische beveiliging is een metalen stop in de koppelingsplaat. Als het rubber hart gebroken is dan werkt de koppeling alleen nog op deze stop wat het “kloink” geluid veroorzaakt.

      Mooi, hoor ik u denken, als de auto nog rijdt dan hoef ik dus bij een defect rubber hart de koppeling niet te vervangen. Helaas is het niet verstandig met een kapotte koppeling te blijven doorrijden. De klap van het ontkoppelen welke normaal gedempt wordt door de rubber schijf beschadigd na enige tijd de transmissie. Vervanging van de complete transmissie is dan de enige oplossing. Deze zijn bij ons gebruikt verkrijgbaar, klik hier voor meer informatie.

      Porsche heeft vanwege de problemen met de rubberbelaste koppelingsplaat nieuwere types uitgerust met een veerbelaste koppeling. Tegenwoordig rust Sachs nieuwe koppelingen voor de 928 ook uit met een veerbelaste koppelingsplaat, welke kwalitatief beter is en langer meegaat dan de oude rubberbelaste koppeling. Wij leveren alleen deze nieuwe type koppeling.

      [b]
      Op de brug[/b]

      In een ideale wereld zou u met de auto zo naar een lokale garage rijden waar deze kosteloos even op de brug zou worden gezet. Heeft u deze mogelijkheid dan is dit zeker aan te raden. De mensen die deze mogelijkheid niet hebben moeten roeien met de riemen die ze hebben. Een krik en een paar assteunen passen makkelijk achter in je auto.

      Als de auto op de brug staat dat is het verstandig een aantal zaken te controleren. Begin bij het motorblok. Veel olie aan de onderzijde van het blok betekent lekke pakkingen of keerringen. Vooral bij de distributieriemkappen moet het droog zijn. Anders zijn de keerringen van de balansassen en oliepomp aan vervanging toe. Normaal gesproken gebeurt dit bij het vervangen van de distributieriem. Lekke keerringen betekend dat de riemen van de distributie en balansassen bedekt worden met olie wat hun levensduur beperkt. Keerringen en o-ringen zijn los leverbaar en worden ook geleverd bij ons distributieriemset compleet, klik hier voor meer informatie.

      Controleer de stuurhoezen, deze mogen geen scheuren of barsten hebben. Ook de rubbers van de stabilisatorstang horen droog en strak te zitten. Vooral het rubber aan de zijde van het oliefilter zwelt vaak op als gevolg van lekkage bij het verwijderen van het filter. De stuurhoezen beschermen de kogels van de spoorstangen. Ook hierop mag geen speling zitten. Wieg zachtjes het wiel op en neer, als er zichtbare speling is of als de kogel een klikgeluid maakt dan is de spoorstang aan vervanging toe. Bij het rijden manifisteert zich deze speling in een tikgeluid bij de voorwielen, vooral hoorbaar als je een stoepje oprijdt. De stuurkogel bevindt zich bij het wiel, hiervoor geldt hetzelfde verhaal. Speling in de spoorstang of stuurkogel is een bekend APK afkeurpunt. Een nieuwe spoorstang is dan de enige optie.

      Als de auto stuurbekrachtiging heeft trek dan de stuurhoezen terug, stroomt hier vloeistof uit dan bent u toe aan een nieuw of gereviseerd bekrachtigd stuurhuis. Wij kunnenn deze stuurhuizen gereviseerd leveren, klik hier voor meer informatie. Bekijk daarnaast ook even de stuurpomp, deze mag niet lek zijn of overmatige speling op de as hebben. Wij bieden ook gereviseerde stuurpompen aan.

      Remleidingen en brandstofleidingen moeten netjes zijn, niet geknikt en niet geroest. Roestige remleidingen is een bekend APK afkeurpunt. Wij kunnen voor u nieuwe remleidingen op maat maken.

      Ook de transmissie dient droog te zijn. Een transmissie die onder de olie zit heeft nieuwe keerringen nodig waarvoor deze gedemonteerd dient te worden. Controleer ook even de aandrijfashoezen. Deze horen niet gescheurd of gebarsten te zijn. Wij kunnen een compleet set nieuwe keerringen leveren.

      Als laatste de koppeling, bij de 944 is eenvoudig te controleren of het rubber hart van de koppeling nog intact is. Verwijder de rubber plug van het transmissiehuis aan de onderzijde van het huis. De aandrijfas is nu zichtbaar. Probeer deze as met uw hand te bewegen, als de aandrijfas een ruime speling heeft dan is de koppeling aan vervanging toe.

    7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
      • De Porsche 928 is een auto die tussen 1977 en 1995 werd gefabriceerd door Porsche in Duitsland.
        Toen Porsche deze, voor zijn tijd zeer geavanceerde, auto in 1977 op de markt bracht was het de bedoeling dat hij de beroemde Porsche 911 moest gaan opvolgen.
        De kopers dachten hier echter anders over, zij bleven de 911 in grote aantallen afnemen, en daarmee heeft de 928 de 911 nooit kunnen vervangen.
        In het begin verkocht de auto goed, maar door zijn steeds hoger wordende aanschafprijs en de daarbij horende afschrijving verloor de auto aan populariteit.
        De prijs steeg van 55.000,- DM in 1977 tot 164.600,- DM in 1994.
        Van circa 23 voertuigen per dag loopt de productie terug tot minder dan twee per dag. Toch is dit model tot en met 1995 in productie gebleven en zijn er totaal zo’n 61.000 in Zuffenhausen geproduceerd.

        De 928 is een sportcoupé die op een bijzondere manier is opgebouwd. Voorin ligt een watergekoelde aluminium V8, de versnellingsbak ligt boven de achteras, dit wordt transaxle genoemd en zorgt voor een betere gewichtsverdeling.
        De achterwielophanging is zo gemaakt dat de achterwielen in snelle bochten licht meesturen.
        De motorkap, voorschermen en deuren zijn van aluminium. De carrosserie is geheel verzinkt, de voorkant, de achterkant en de dorpelafscherming zijn van kunststof.
        Verder is alles elektrisch of pneumatisch, zit er een automatische klimaatregeling met airco in, en is soms het gehele interieur in leer uitgevoerd (optie).
        Dat het een technisch complex voertuig is blijkt uit de meer dan 1000 stekkerverbindingen en drie kilometer elektrische bekabeling die in de auto zitten.
        Het is één van de eerste auto’s die vanaf modeljaar 1986 met ABS geleverd werd.
        Porsche adverteerde voor deze auto met de leus: ‘van 0 tot 100km/h en terug naar 0 in slechts 10 sec’ om aan te geven dat zowel acceleratie- als remvermogen bovengemiddeld waren.
        De Porsche 928 won in 1978 de titel ‘Auto van het jaar’ en is hiermee de enige sportwagen die deze titel ooit heeft gewonnen.
        Op 7 augustus 1986 verbeterde Al Holbert met de 928 S4 het snelheidsrecord voor sportcoupés op de Bonneville Salt Flats door 171 mph te klokken (275km/u).
        Met een standaard 928 GTS werd het 24-uurs snelheidsrecord gebroken.
        De auto werd gewoon over de openbare weg vanuit Oostenrijk naar het kombaan circuit in Nardò, Italië gereden.
        Op dit circuit werd in 24 uur 6377,25 kilometer afgelegd, hetgeen een gemiddelde snelheid van 265,72 km per uur is.
        Na afloop van deze rit, volbracht door vier Oostenrijkers op initiatief van de privérijder Franz Doppler, werd de Porsche 928 GTS weer op eigen kracht over de openbare weg teruggereden.

          HarrisMonkey_928.JPG

            Porsche 928 Pre-Purchase Inspection

            Thanks to “Rich” from the UK 928 organization for this form: click

              [video width=425 height=344 type=dailymotion]x5g6c9i[/video]

              ASI

                Je kan natuurlijk ook DIT boekje kopen.

                Wat ik niet zie in je indrukwekkende lijst deepee, zijn de motorsteunen (aka hydraulic mount in de PET 928 375 039 00, nummer 3 op bijgesloten tekening)
                Ok ze zijn niet gegeven maar wat een verschil oude vs. nieuwe :applaus:
                Nog meer véél meer rijplezier door minder trillingen/geluid komende van de motor.
                In die rubber steunen zit olie die met de jaren uitgezweet is waardoor je praktisch een staal op staal verbinding hebt.
                Met nieuwe steunen is de motor als het ware los van het frame.
                Echt de moeite!

                Capture.JPG

                  Ben de 928 aan het inrijden nu (motor volledig heropgebouwd na 7 jaar stilstand, heel de wagen eigenlijk)
                  Is wel anders Porsche rijden, GT stijl :mrgreen:

                  Vandaag in de file was ik weer super content van de automaat :driver:

                  En als het snel moest / kon gaan, geeft de V8 pks en koppel met bakken
                  Op natte ondergrond zelfs wat teveel bij kickdown, toch op winterbanden :wtf: 😈 :happydance:

                  7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.