928 S4 specialist

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 928 928 S4 specialist

  • Maker
    Discussie

  • Wim Belmans
    Deelnemer

      Hallo,
      Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog eens iets heb gepost. Ik ben nogsteeds (zowat anderhalf jaar nu) op zoek zijn de ideale P naar mijn smaak en budget.
      Nu heb ik mijn oog laten vallen op de volgende 928 S4:
      http://www.kapaza.be/nl/porsche/porsche-928-s4-320-pk-v8-5000cc-oldtimer-111727121.htm
      Ik was gaan kijken maar op technisch gebied ben ik een groentje …
      Is er hier iemand die mij daarbij zou kunnen helpen en een keertje gaan kijken? (al dan niet met mij erbij en niet gratis natuurlijk)
      Het volgende kan ik al wel meegeven:
      – huidige eigenaar is de 3e (heeft hem sinds 2014), ingevuld onderhoudsboekje, 2e eigenaar (sinds 1998) in Nederland ging niet naar Porsche garage. De 1e eigenaar was Duits.
      – heel klein lekje af en toe aan stuurkant
      – nieuwe radiator
      – airco defect
      – 2e lak, maar zeer slecht gedaan. barstjes op vlak tussen deur en achterste ruit aan beide kanten, verf te dik op baguetten
      – broebels net boven wielkas aan beide zijden, volgens eigenaaris dat een reactie van het aluminium met de nieuwe verf
      – elektrische spiegels en geheugen van stand stoelen defect, rechter elektrische ruit defect, leder van wang stoel stuurkant afgesleten
      – alle boekjes, originele set van reserveband enz. erbij
      Voor de rest klinkt hij volgens mijn ongetrainde oren goed en volgens de eigenaar is hij technisch volledig in orde. Distributieriem vervangen op 200.000km, dat zal in 2012 geweest zijn volgens de gegevens van het onderhoudsboekje.
      Nu ben ik van mening dat de technische kant veel belangrijker is dan de carrosserie, juist? Of zijn er daar addertjes onder het gras?
      Alle reacties zijn meer dan welkom en zeer gewaardeerd.
      Bedankt alvast!
      Groeten,
      WBke

    15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 82)
      • Gefeliciteerd!
        Enkele mnd stilstand is geen probleem, is vergelijkbaar met winterstalling (mits droog weggezet, droog gestald met volle tank).
        Na 3-4mnd starten en rijden, no worries.
        Die 2e zou ik er voorlopig even bijhouden voor als je onderdelen moet vervangen cq verwisselen, kun je hem als donorauto gebruiken.
        Originele onderdelen zijn erg duur en gebruikt worden ze ook alleen maar duurder.

          we duimen mee voor je en hopen op een goede afloop (ook met het acute slaaptekort tem zaterdag).

            Bedankt voor de extra toelichting. Heb ondertussen een overeenkomst gesloten voor een S4 van ’87 😀
            Een automaat met een 170.000km komend van een echte liefhebber.

            Ik moest er wel zijn 928s Strosek van ’80 bijnemen want hij wilde de S4 niet apart verkopen. Iemand interesse? Want 2 ineens is wel wat veel van het goeie voor dit beginnend groentje 😆

            Ik ga ze zaterdag ophalen en de S4 laten nakijken. Ze staan beide al enkele maanden stil. Spannend maar in blijde verwachting :happydance:

              De S4 was er eind 1986 al hoor, de mijne is van okt 1986, een van de eersten.
              Verschil automaat en handbak is trouwens groot, versies met handbak zijn niet alleen 70kg lichter maar rijden meer als sportauto dan als GT.
              Heb beide gereden dus weet er wel iets van, heb inmiddels mijn 3e 928, eerst 2x automaat en nu de zeldzame handbak.

              Let bij aanschaf handbak op een krakende 2e versnelling, dat is vaak een probleem bij de schakelbakken, reparatie is duur.
              Maar niet getreurd: ik heb nog een goede handbak liggen (zonder sper) te koop voor €1000,- schakelt in elke versnelling perfect.

                de S4 is gebouwd vanaf 1987, dus de oldtimerleeftijd van 30 jaar hoeft geen probleem te zijn …

                heb je al eens gereden met een 944 s2 en 928 s4? het zijn qua rijbeleving twee totaal verschillende transaxles !
                stilaan groeit hoe dan ook het besef dat porsches met het hart van voren minstens evenveel rijplezier opleveren dan de klassieke elf.

                  Ik weet het, maar ik heb pas sinds enkele maanden de 928 s4 ontdekt … Daarvoor keek ik naar de 944. Stom, ik weet het. Vorig jaar waren de prijzen van de 928 een stuk lager naar het schijnt.
                  Ondertussen heb ik ook al enkele keren te lang getwijfeld om te gaan zien en zo een kans gemist.

                    Als je al 1.5jaar aan het zoeken bent, moet er toch heel wat beters te vinden zijn, autoscout, mobile en niet enkel in Belgie zoeken.
                    Prijzen waren toen ook nog een pak minder, bijna de helft zelfs

                    hou er ook rekening mee dat de reglementering rond oldtimers wrslk gaat veranderen, taks betalen tot 30jaar, voor een 928 5000cc wordt dat ongeveer jaarlijks 4500€ rijtaks :sarcastisch :mrgreen:

                      Hallo,
                      Na enkele dagen beraadslagen over wat jullie allemaal gezegd hebben lijkt het mij best om even af te wachten zodat misschien de prijs een stuk naar beneden kan. En ondertussen verder rondkijken natuurlijk 😀
                      Ik kan het niet genoeg benadrukken, de hulp van ervaren rotten is onmisbaar voor een groentje als ik. Dikke merci!!
                      Groeten

                        Als ik me niet vergis, hebben we toch van Igor en Wim geleerd dat de 928 mogelijk een cruciaal pijnpunt heeft in de constructie. Dus dat daar eerst heel goed naar moet worden gekeken voordat er met de elektra en overige werken wordt begonnen of tot aanschaf wordt over gegaan.

                        En dat het onbegonnen (kansloos) werk is zonder eerst de nodige bakskes Stella in te slaan. :drink:

                          [quote=”deepee” post=241990] … bedenk dat een 928 een prijzige auto is aan onderhoud, als je budget dat niet toelaat moet je ofwel zelf kunnen sleutelen ofwel een 968, 944, … aanschaffen[/quote]

                          ………of bij igordiver in de leer gaan :first:

                            ik heb zelf ook heeeel lang getwijfeld om het pad te bewandelen van resto-project. maar emotioneel en rationeel was ik beter af door op de tanden te bijten en geduldig te blijven zoeken naar een degelijk exemplaar.
                            ik heb zelden gehoord van een restauratie die is meegevallen, zowel qua tijd als budget. (lees bijv. de topic van deze 993 of het 928 verhaal van igordiver eens door).
                            mijn calculatie zag er uit als volgt: aanschaf auto 12K en raming van uit te voeren werken 12K. hierin begrepen: groot onderhoud motor, auto volledig spuiten, voorruit vervangen, airco fixen, banden, … en dan hopen dat bij een hoge KM stand en krachtige motor bijv. de versnellingsbak geen revisie nodig heeft.

                            maar jij moet zelf kiezen waar je het beste gevoel bij hebt; uitgave in één keer doen, maar weten wat je hebt voor je geld, of kiezen om in een meerjarenavontuur te stappen.

                            meer over de onderhoudsintervallen van de 928 vind je HIER, maar voorzichtige eigenaren vervangen de distributieriem om de 50 dkm of om de 5 jaar met tussentijdse inspecties mbt staat en spanning.

                            bedenk dat een 928 een prijzige auto is aan onderhoud, als je budget dat niet toelaat moet je ofwel zelf kunnen sleutelen ofwel een 968, 944, … aanschaffen

                              [quote=”Igordiver” post=241871] Zoek je een rijdend resto-project dan kan deze een kandidaat zijn.[/quote]
                              +1
                              Kosten kunnen gespreid worden over “onbepaalde” tijd en ondertussen kan je er van genieten.

                                Hallo,
                                Ik moet zeggen dat ik wel geschrokken ben van jullie reacties. Ik dacht de mechanische kant te laten checken en de carrosserie, airco en elektrische probleempjes leken mij bijzaak.
                                De lak, daar had ik niet direct een groot probleem gezien, 2-3000€ kosten, mis gedacht blijkbaar.
                                Aan de distributieriem en kettingen had ik niet direct gedacht omdat dit 10.000km geleden gedaan is volgens een zinnetje handgeschreven in het boekje. Maar best niks riskeren dus dat zou wel moeten gebeuren. Kunnen jullie een idee geven van de prijs daarvoor? En om de hoeveel tijd dit moet gebeuren als je weinig km doet?
                                De elektrische probleempjes dacht ik zelf te bekijken (opleiding elektronica gehad). En buiten het elektrisch raam dat het niet meer doet, zou ik het geen ramp vinden moest ik geen oplossing vinden voor die probleempjes. Het is tenslotte een auto van 30j dus niet nieuw meer. Maar ik neem aan dat dit een persoonlijke mening is dus niet voor iedereen hetzelfde. Hetzelfde geldt voor de airco.
                                Ik zie ook enkele reacties die zeggen dat ik beter eentje kan kopen die in orde is voor 13.000, 18.000-20.000€. Maar voor die prijs zie ik niet direct een S4 te koop staan die volledig in orde is. Misschien kijk ik niet op de juiste plaats of heb ik niet de juiste connecties, dus hier is jullie hulp ook zeer welkom 😀 . Degene die ik zie staan zijn eerder 22.000€ of hoger. En dan kom je misschien/waarschijnlijk ook met deze wel aan die prijs als je hem volledig in orde zet. Maar dan kan je de kosten wel spreiden en ik zou het ook zien als een hobby om het één en ander beetje bij beetje in orde te (laten) zetten. En ondertussen toch van de wagen genieten.
                                De vraagprijs is 16500€, maar toen ik de eigenaar zei dat ik die auto eerder rond de 13.000 zag was hij verontwaardigd en zei hij dat hij niet wegging onder de 15.000 en dat hij hem anders zou bijhouden tot volgend jaar (“want de prijzen stijgen toch”).
                                Ik wist niet dat de vintage garage buiten degene op internet nog andere wagens te koop heeft. Ik kan daar waarschijnlijk best eens een kijkje gaan nemen.
                                Bedankt ook voor alle tips waar ik terecht kan voor controle, ik had van deze mensen allemaal al wel gelezen, maar wist niet dat ze die service ook geven. Hebben jullie een idee van de prijs daarvoor?
                                Wat ik mij nu afvraag is het volgende. Stel dat ik de elektrische probleempjes zelf kan oplossen. De airco laat ik voor wat hij is. Stel dat hij voor de rest (motor, remmen, stuurinrichting, …) ok is. Stel dat ik enkel de slechte stukken carrosserie laat blank zetten. Zou bvb 15.000€ voor deze S4 dan nogsteeds een slechte koop zijn? Dan kom ik bvb aan 18.000€ + distributie, maar dan is hij waarschijnlijk zonder airco.
                                Jullie komen met zeer hulpzame reacties en wat krijgen jullie van mij terug … nog meer vragen 😐 hopelijk vinden jullie dat niet al te erg en krijg ik opnieuw jullie kostbare hulp.
                                Groeten en bedankt alvast (al is het maar om deze lange tekst te lezen 😆 ).

                                  ik zou die ook laten staan, voor die prijs mag hij wel wat beter in orde staan, had Drip het niet vermeld had ik het zeker gedaan, ga best eens kijken bij Vintage garage, die heeft er staan met garantie, zij doen ook onderhoud en dat kan bij een 928 wel nuttig zijn als je leest dat daar wel eens electro problemen kunnen optreden waar weinigen aan durven te beginnen en nog minder de oplossing vinden.
                                  moest die waar je naar gaan kijken bent een koopje zijn was die immers al lang weg, meen me trouwens te herinneren dat die nog al eens te koop heeft gestaan… in zijn geval zal het niet zijn wat hij schrijft: dat hij hoe langer hoe meer waard wordt, als hij daar 13000 van krijgt zal hij al blij mogen zijn, bij Vintage stond enkele weken terug nog een mooie rode voor 13000 euro wel zonder garantie maar in een staat waar diegene waar je naar gaan kijken bent alleen van kan dromen…. afblijven is de boodschap als je geen kater wil oplopen :salut:

                                    Hallo allemaal, heel erg bedankt al voor jullie reacties. Ik ben vandaag nog laat aan het werk dus kan niet direct fatsoenlijk antwoorden. Zo gauw ik kan doe ik dat zeker en vast.
                                    Groeten!

                                  15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 82)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.