930 Turbo origineel of niet (foto’s)

Home Forum Porsche Talk 930 Turbo origineel of niet (foto’s)

  • Maker
    Discussie

  • Jonathan
    Deelnemer

      Beste Porschisten,

      na mijn recente aankoop is het de beurt aan een volgende: 930 Turbo. Specifieke eisen heb ik niet bepaald buiten:
      -zo origineel mogelijk (liefst alles origineel of heel makkelijk weer origineel te zetten).
      -originele lak, wederom liefst zoveel mogelijk intacte panelen.

      Daarbij had ik nog wat vragen omtrent onderstaande foto’s:
      1) Is het stuur origineel? Heb het nog al gezien op andere maar kan moeilijk zeggen dewelke dit is.
      2) Zijn de speakers die achteraan te zien zijn origineel of nageplaatst? Het gaat hier hoogswaarschijnlijk over een Turbo met powerkit (volgens ik kan zien).
      Stuur930.jpg

      speakers930.jpg
      Nog mensen die goed zijn in het ontfutselen van informatie van de originele sticker? Ga gerust je gang! (originele levering, optielijst, etc…). Heb al een deeltje zelf gevonden maar ben benieuwd of iemand nog wat kan toevoegen :).

      sticker930.jpg

      Mvg,

      Jonathan

    14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
      • deze Harry is wel bespraakt en goed geïnformeerd over z’n 89er turbo:

          deze Harry is wel bespraakt en goed geïnformeerd over z’n 89er turbo:

            De 930 LE werd idd geleverd met 2 dubbele uitlaten maar… Jouw ’86 is geen LE! Het us een super speciale Sonderwunsch 930.

            Mvg,

            Bert

              Beste Bert,
              enorm veel nuttige info dat je hier neerpent. Waarvoor mijn dank :).

              Het gaat hier om een model van 1986, geen Slantnose. Echter wel met 331 PK en luchthappers aan de zijkant. Ik post even een foto:
              930foto2.jpg
              Nu is me de vraag of deze, gezien z’n vermogen, niet normaal 2×2 uitlaten moet hebben? Is niet duidelijk te zien op de foto. Naar mijn weten werden deze met de uitlaat aan weerszijden geproduceerd (of is dit foutieve info?).

                Wel, de 930 was een money spinner voor Porsche AG. Toen de 964 (1989 Carrera 4) werd gecommercialiseerd in sep 1988, sloeg dit in als een bom.
                Dezelfde prestaties als een 911 turbo, met permanente 4wiel aandrijving, en een mini 959 look! DAT was de Porsche om te hebben.

                Aangezien Porsche AG net het 965 biturbo V8 of biturbo boxer 6 project – basically een mini 959- had geschrapt wegens te duur, had men aangekondigd dat het 1989 model jaar 930 de laatste Porsche Turbo ging worden. Die “gewone 930ers” vlogen de deur uit dus Porsche being Porsche =>Een extra speciale 930 ergo 930 limited edition (LE) of 930 SE (LE met flachschnauzer) met tal van extra opties, die allemaal via Rolf Sprengers Sonderwunsch abteilung ( in Werk Eins) werden met de hand afgewerkt. Die dingen gingen voor een serieuze meerprijs voor de verzamelaars en kapitaalkrachtige liefhebbers. Dat was toen al zo, en nu zijn dit de eerste 930-ers die de kaap van >100k euro’s gaan halen.
                Het ZF limited Slip Differential kon worden ingesteld op 40 of 80%.

                Een 930 LE is een zeer gegadigde impact bumper! Verzamelaars werden natuurlijk ontgoocheld toen Porsche AG een 930 met 964 look uitbracht, met alweer een superversie nl. de 964 3.3 turbo S (381pk) en nadien een meer tamme 964 turbo 3.6.

                Maar: einde 1988/begin 1990 was deze 930 LE evenveel een begrip als zeg maar een Ferrari Testarossa.

                Mvg,

                Bert

                  Als de kleur een sonderwunsch is is zwart een rare kleur :think:
                  Zwart had je als “gewone” kleur ook.
                  Ben je zeker dat hij zijn origineel kleur nog heeft?
                  Stuur eens een mailtje naar Marc Noack (oid, zoek effe op ‘t forum) bij Porsche, met een beetje geluk kom je alzo het originele kleur te weten (waarbij ik niet wil gezegd hebben dat het zwart waarin hij nu staat niet origineel zou zijn).

                  Als je vraagt wat wij een originele kleur vinden dan bedoel je (denk ik) wat wij een mooie, speciale kleur vinden? Want wat origineel is staat in het boekje (als het geen sonderwunsch is tenminste).
                  Om op je vraag te antwoorden: dat kan niemand jou zeggen. Hangt af van mens tot mens en van model 911 tot model 911. Die Aetna Blue 991 die ik reeds een paar keer gepost heb fuels my jets, maar de rest van het forum denkt er anders over ( :puke: ). Mijn Murano 964 otoh vind ik dan ook de max en de rest van het forum ook.
                  Je kan daar geen lijn in trekken.

                  Had ik in de markt geweest toen die Aetna Blue te koop kwam dan zou ik daar gaan naar kijken zijn, wat “de markt” van zo’n kleur vindt dat is mijn probleem niet.

                    Ik koop wagens om 2 redenen: ten eerste (of ten tweede, maakt niet uit) omdat ze zullen stijgen in prijs, doen ze dat niet dan wil ik ze om een tweede reden: omdat ik ze mooi vind en aan Porsche verknocht ben. Mooi vind ik hem, maar wil nog niet zeggen dat ‘de markt’ dat ook vindt, vandaar mijn ietwat vreemde vraag misschien :).

                    De buitenkleur is zwart en het interieur is een soort olijfgroen (groengrijs zoals ze zeggen). Wat vind jij PERSOONLIJK een originele kleur? (nu we toch bezig zijn)
                    Alle meningen welkom dus.

                      [quote=”Aikinoodle007″ post=171803]
                      WAT ZEGGEN DE PURISTEN HIER EIGENLIJK VAN ZO’N WAGEN? Opinions? Over die Sonderwunschen dan meerbepaald 🙂
                      [/quote]
                      Strikt bekeken moet jij je dat niet aantrekken, zolang jij die auto wil…

                      Dit gezegd zijnde…
                      Puristen willen de auto zoals hij uit het fabriek kwam. Als een auto met sonderwunsch uit de fabriek gekomen is, tja, dan is hij origineel én aantrekkelijk voor puristen :up:
                      Als de wagen dan ook nog eens -dankzij die sonderwunsch- in een vette kleur staat dan gaat hij het (imo) $-gewijs beter doen dan de zoveelste zilvergrijze/zwarte/rode/blauwe, etc…

                        Betroex, allereerst van harte bedankt voor je grondige antwoord! Is toch een verademing zo’n Porsche forum. Uiteraard bedoel ik een 930 OF een 911 Turbo. Helaas kennen veel mensen (die er weinig van kennen dan) ‘930’ niet en heb ik er gebruiksgewijs 930 Turbo van gemaakt, moet ik mee beginnen opletten ;). Opmerking volledig terecht 🙄 .

                        De wagen waar ik het over heb heeft inderdaad het powerpakket (331pk), niet dat ik hem speciaal daarvoor neem. Heeft ook de extra luchthappers in de spatborden. Zoals je ziet ook het speciale stuurwiel. Ik zal eens kijken voor een foto van die voorspoiler, mogelijk kan jij die ook onderscheiden van een gewone.

                        Dan vroeg ik me nog af wat je bedoelde met ‘40% LSD’? (ik gok op de verdeling)
                        Ben je gevestigd in Belgie of effectief in de UK?

                        Dan nog een vraag aan iedereen (ook wie niet specifiek iets van Turbo’s kent):
                        WAT ZEGGEN DE PURISTEN HIER EIGENLIJK VAN ZO’N WAGEN? Opinions? Over die Sonderwunschen dan meerbepaald 🙂

                        Mvg en nogmaals dank voor antwoord iedereen,
                        Jonathan

                          Z optie is Sonderwunsch.

                          Ik zou dus ook even kijken of de wagen een van de laatste 930 (btw: het is OF een 911 Turbo, OF een 930 volgens het typenummer: een 930 turbo is een 911turbo turbo) wagens is, die afgeleverd zijn met de sleuven in de achterspatborden, voorspoiler, dit Sonderwinsch stuurwiel, Airco, 40% LSD en met de 330PK. In de UK heette zo’n beest een 930LE. (Limited Edition): dit was een feite een 930SE (Special Edition: dwz flagschnauzer) maar met de gewone spatborden.

                          http://www.hexagonmodernclassics.com/car_sales/Porsche-911-Turbo-930-LE/7646.htm

                          Hier een 930SE (flachschnauzer) http://www.gmundcars.com/cars/854/930seflatnose.html

                          Laat maar weten of meer info nodig is.

                          MvG,

                          Bert

                          S2

                            Kleurcode : 9999 = Sonderlackierung (maar dat kon je ook al zien op de sticker onder de optie sticker 🙂 ) en dus een kleur op staal.

                            Het enige wat ik vind over het tapijt is dat 8JK = greyish green en een suffix zou zijn bij het partno. zodat je het juiste onderdeel kan bestellen, maar heeft op zich geen echte benaming.

                              Hieronder een afdruk van de optielijst. Kan iemand hier wat info rond geven? Of is er ergens een sjabloon waar uitgelegd wordt wat alles wil zeggen? Dan bedoel ik niet wat de optienummers willen zeggen maar eerder de kleurencombinaties en lettercodes.

                              optielijst930.jpg


                              @911CabrioG50
                              : het stuur is origineel. Dit zou een zeker ‘ATS-stuur’ zijn. Af-fabriek en een heel dure optie. Net zoals de speakers.

                              Weet iemand wat meer te vertellen over dat ‘ATS-stuur’? Dit zouden ‘Z-auftrag’ opties zijn volgens Porsche maar wat daarmee bedoeld wordt is me niet duidelijk (zal wel aan de afkorting liggen).

                                aan het stiksel op stuur te zien is dit mijn inziens niet origineel, lijkt nogal nieuw net zoals het leder op claxon, heb het zelf ook nog nooit gezien :hail:
                                zal wel een vette kar zijn, 930 turbo *luv kost wel aardig wat centen, heb deze week bij men garagist nog een originele gezien van eerste eigenaar die binnenstond voor onderhoud, hij verkoopt hem niet maar als je ziet wat die nu waard is :relaxman:

                                  Om eerlijk te zijn heb ik dit soort stuur of hoedeplank nog nooit gezien. Maar of ze nooit zo geleverd zijn in bepaalde regio’s durf ik niet met 100% zekerheid zeggen …

                                14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.