931 doen, niet doen ?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 924 931 doen, niet doen ?

  • Maker
    Discussie
  • Ok, ik ben tegen een 931 aangelopen bij iemand die ik al jaren ken. De toestand van de wagen is om van weg te lopen, interieur is gescheurd, dashboard uiteraard ook, matching nrs motor is erbij, maar in onderdelen, matching nrs versnellingsbak is erbij, maar in onderdelen, 2e motor is erbij (compleet maar toestand onbekend, voorste spatborden doorgeroest, motorkap roestig rond de luchthapper, drempels lijken ok maar waarschijnlijk ook roestig, voorruit stuk…. enfin, het ziet er een echt wrak uit… waarom denk ik er nog maar aan om hieraan te gaan knutselen, wel het chassisnr intrigeerde me… 9249400019 volgens wat ik hier en daar sporadisch gelezen heb zou het hier dus om een préproductie porsche kunnen gaan. Iemand die hier meer van weet en of het de moeite is om hieraan te beginnen ? ik weet uiteraard van de dure onderdelen van de 931… maar de vraagprijs voor mij is erg laag… dus… doen ? of niet doen ?

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • 123

      de eerste 924’s waren nog niet volledig gegalvaniserd , enkel de onderste helft van het basis chassis.

      Dus opzich kun je wel roest vinden op panels, maar meestal is de kas zelf , toch zeker de dorpels en zo goed.

        chassisnummer is gewon productienummer van een ’79 924 turbo. Wel een vroege, maar of dat nu zo bijzonder is : nummer 19 of 119, maakt niet veel uit denk ik. Preproductie lijkt me niet. Bovendien een minder betrouwbare type 1 : tenzij je hem kan hebben voor een paar honderd euro als sloper zou ik er niet aan beginnen. Er zijn genoeg nette(re) turbos te koop voor een redelijk bedrag.

          nee ondertussen nogal veel tussen gekomen op beroepsvlak… en hij gaat niet lopen 😉 denk em wel te kopen, al is het maar voor de onderdelen, want volgens mij is hij veel en veel rotter dan op t eerste zicht lijkt, ik heb idd ook al over de hallucinante kosten gehoord die erbij horen… en nee hij staat niet in Koersel, al weet ik wel over welke je het hebt vermoed ik… maar dacht dat die beide in koersel verkocht waren…

            En? Al beslist?
            😉

              Het staat allemaal hier. Schitterende ironische tekst.

              Op het eerste zicht is de laatste Italiaanse 924 turbo veel zeldzamer met 249 stuks over 2 jaar.

              Maar er wordt gezegd dat die eerste 170 pk turbo vlug stuk gingen. De motor mocht je niet zomaar uitschakelen, anders kon de turbo doordraaien zonder smering. Plus nog wat kinderziektes bij niet alleen de eerste P-turbo’s maken dat er van de tussen voorjaar 1979 en augustus 1980 vervaardigde dikke 4000 stuks allicht niet veel meer overblijven met oorspronkelijke motor.

              Het hangt eigenlijk van veel af of het ooit rendabel wordt enen byzonderen 924 in orde te zetten; Ik denk aan de muntontwaarding, die zie ik nu stijgen in B en straks wsch ook in heel de EU. Ik denk aan de wetgeving, kunnen we straks nog binnen in de steden; In Duitsland lukt dat niet meer zonder groene klever, de boete is voorlopig wel nog maar 30€. Ik denk aan de belegger, die nu blijkbaar voor klassieke wagens kiest, maar straks misschien weer voor kunst of goud of wie weet vaten zeldzame oude drank.

              Kortom, zoals Wim al aanduidt, niet doen tenzij je echt gek bent op de slanke leest van de 924 en dit exemplaar zeldzaam genoeg vindt. ‘t Is zoals schilderijen van de 3e Latemse school of van Leiezichten, als je ze graag ziet, geeft het niet dat de waarde op een generatie meer dan gehalveerd is.

                En hoe staat het ervoor?
                Wordt er nog een 924 turbo opgeknapt 😉 ?

                Altijd doen zou ik zeggen.

                Wim

                  De toestand van de wagen is om van weg te lopen

                  Volgens mij heb je antwoord al zelf gegeven. 😉

                  Maar alle gekheid op een stokje.
                  Het enige advies wat is je kan geven is: aankoop 931 + kosten in orde brengen 931 = ???
                  En waarde 931 in topstaat = +/- 15000 euro

                  Is het de turbo die in Koersel staat. 💡

                    Weer typisch eentje die jij dan tegenkomt 😉

                    Is de kas zelf nog hard?

                      idd één van de eerste 20 volgens chassisnr… tenminste, dat denk ik…

                        924 Turbo, of ben ik mis ?

                          Misschien een beetje een domme vraag, maar wat is een 931? 🙄 😳

                          Aha.

                          931 1976 Turbocharged 924 engine for potential record-breaker
                          931 1978 924 Turbo left-hand drive

                            Wou dat ik ,kon helpen, maar ik zo met zo een vraag naar jou komen Dave…

                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.