944 gaan bekijken, graag commentaar

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 944 gaan bekijken, graag commentaar

  • Maker
    Discussie

  • herky04
    Deelnemer

      Vandaag men eerste 944 gaan bekijken, eerste indruk was goed! Heb inneens ook een vriend meegenomen, met 2 zie je wat meer dan alleen. Nu ga ik deze week nog eens terug met een 944 rijder, hij zal naturllijk nog meer zien. Hieronder wat feiten en mijn bevindingen

      rode Porsche 944 type II
      Bj 1985
      94699Km
      Manueel geschakeld

      Deze eigenaars hebben hem nu 1,5 jaar in bezit waarvan hij nu al stilstaat sinds juni dit jaar en gaat weg wegens scheiding. Zij hadden hem aangekocht op +- 90000Km bij een VW/audi garage houder met 3 maand garantie op voor 9000eur. (gaat nu weg voor 5500, eventueel bespreekbaar)

      Uiterlijk vertoond deze wagen nergens blutsen, slecht 1 enkele kras boven het rechter achterwiel (10cm lang). Lak in goede staat enkel bovenaan het dak wat sinaas +- 25cm². Geen steenslag op ruiten, carrosserie of bumpers. Auto is herspoten geweest in het rood zonder kleurverschillen (dit was ook de originele kleur) Koffer gaat open en sluit zoals het hoort, blijft ook openstaan. Kabel van het motortje om koffer elektrisch te openen is bijna helemaal kapot. Rubbers van de koffer dienen vervangen te worden. Geen barsten of vocht in de verlichting.

      Velgen zijn van het telephone dial type, maar zijn wel door deze eigenaar in het goed gespoten. Ook geeft hij er nog 4 zwarte Fuch velgen bij met banden. De banden die er nu opliggen hebben nog een zeer goed profiel zonder abnormale slijtage.

      Is voorzien van 4 schijfremmen, dikte in orde maar wel alle 4 gecorodeerd.

      Interieur ziet er goed uit en is volledig droog. Nergens barsten, stoelen zijn in perfecte staat zonder enige scheuren, gaten of wat dan ook. Driverseat elektrisch verstelbaar (werkt ook) passagiersstoel niet. Ramen en spielgels zijn elektrische en werken.
      Seatbelts OK. Alle lichten werken, tevens de indicatieledjes en gauges. Ook de radio en speakers doen het. Sigarettenaansteker is verbleekt en klokje werkt. Hemel is helemaal in orde zonder scheuren of gaten, ook de zonnekleppen en het hadschoenkastje zijn OK. Is tevens voorzien van stuurbekrachtiging.

      Toen we aankwamen was het blok volledig koud en starte de wagen onmiddelijk. Geen abnormale geluiden waar te nemen, geen lekages op de grond. Oliepijl in orde, remvloeistof net onder het minimum. Isolatie onderaan de motorkap was weg, wel nog sporen van te zien. Motorblok zag er schoon uit zonder lekages. Vlak na het starten wat witte rook (condens van het stilstaan?) en oliedruk op 5bar.

      Volldedige onderhoudsgeschiedenis aanwezig.

      Maar toch nog een probleem. Bij het indrukken van de koppeling schoot de pedaal volledig naar achteren. Eerst een bepaalde weerstand waar te nemen bij het indrukken en van een bepaald punt was het precies of de pedaal door een voor naar achteren werd getrokken en de pedaal bleef daar ook staan, het was nodig om de pedaal met de hand terug naar de voorste positie te brengen waar deze dan ook bleef staan. Volgens ons een probleem het remvloeistofpeil (stond onder het minimum) zit bij op het remcircuit als ik het goed heb. Graag uw mening hierover!

      Verder dient er nog verteld te worden dat de distributieriem het op 90000Km begeven heeft en is moeten vervangen worden, tevens hebben ze een revisie van de motor gedaan. (gebeurt bij porsche specialist) Ik heb de eigenaar hier naar papieren gevraagt wat er net allemaal gebeurd is daar en ging er achter horen.

      Heeft altijd binnen gestald gestaan met beschermingshoes.

      Foto’s http://users.telenet.be/jottier/

    3 reacties aan het bekijken - 31 tot 33 (van in totaal 33)
      • Ik zal een paar dingen opnoemen die ik gelezen heb en eventueelkunnen helpen .

        *1,5 jaar geleden 9000€ betaald voor een herspoten 944NA van ’85 . Dat is veel en ook veel te veel betaald.

        *Remschijven die geoxodeert zijn is normaal . Zeker als ik lees dat de wagen al van juni (dus 5 maanden) stil staat . Als de wagen voor de stalling gewassen is of er vochtige lucht was heb je dit al dus geen enkel probleem .

        *Het probleem van het koppelingspedaal hebben wij ook gehad met de race Martini . Daar voor zover ik me herinner ging het om lucht in het remvloeistofcircuit . De koppeling is hydrolisch en gaat via hetzelfde circuit.

        *Waarom is de wagen destijds volledig opgespoten geweest ?

        *94699km op de teller of op de carpas ? De teller gaat maar tot 99.999km

        * Waarom kregen ze maar 3 maanden garantie ? Anderhalf jaar geleden moest een autoverkoper volgens de Europeese wetgeving 1 jaar garantie geven op de verkoop van een tweedehandswagen .

        *Stuurbekrachtiging is standaard op deze wagens alsook de electrische spiegels en ramen

        *Witte rook bij koudstart na lang stilstaan is normaal

        *Het verhaal met de distributieriem baart me grote zorgen . Ten eerste , daar als deze breekt meestal de kleppen etc mee naar de haaien zijn . Ten tweede dat hij de wagen gekocht heeft rond 90.000 km en de riem stuk is gevlogen rond de 90.000km . Had hij de wagen net of heeft de vorige eigenaar dit voor gehad en dan dadelijk verkocht ??? Als het bij de verkoper was voorgevallen moet deze toch de facturen zelf hebben . En die revisie zal wel duiden op alles wat ze hebben MOETEN vervangen om het blok terug draaiende te krijgen .

        *5500€ is voor zover ik lees geen koopje . Ik zou tussen 4000 en 5000€ maximaal betalen met alles wat ik gelezen hebn en als alles wat boven vermeld is opgeklaard is en anders gewoon laten staan

          Zo als ik het lees en zie is dit zeker en vast geen slechte koop, en dat die remschijven roest vertonen is normaal en niet erg. Wat de witte rook betreft gaat die weg bij het rijden en verergerd deze nog ?.
          En 5000 is echt de max die je mag betalen voor deze wagen.

          Anoniem

            Mijn gedacht, voor wat het waard is:
            – ik vind de omstandigheden niet ideaal (echtscheiding). ik vraag me dan meteen af hoelang die problemen al lopen en daarbij aansluitend, hoe goed werd de wagen onderhouden. In je uitleg staat dan ook het antwoord: de riem is “moeten” vervangen worden op 90000 omdat hij het begeven heeft. Niet ideaal, wat was de schade aan de motor hierdoor ? En hoe staat het dan met het andere onderhoud ?
            – een wagen van 1985, met 94699KM ? Dat is 4117km/jaar gemiddeld (ik weet dat je dit zo niet mag berekenen, maar is toch indicatie). Als ik daarvan geen bewijs zwart op wit zie (en meer dan OH boekje alleen), dan geloof ik er niks van. Trouwens, ik denk dat een 944 met die lage km-stand, en indien goed onderhouden, toch in iets betere staat zou moeten zijn. Ze hebben er trouwens goed dik voor betaald blijkbaar 1,5j geleden: 9000Euro is niet weinig voor een standaard 944 ! Voor die prijs zou hij meer dan perfect moeten geweest zijn (ofwel hebben ze zich serieus “in de zak” laten zetten)
            – voor het overige ziet de wagen er redelijk normaal uit voor zijn leeftijd. Als je zeker kan zijn dat hij mechanisch OK is, dan zou ik er persoonlijk zo rond de 4000 à 5000 max voor geven.
            – je probleem met de pedaal snap ik niet: je spreekt eerst van de kopplelingspedaal en iets verder van remvloeistof ? Er is daar geen link tussen dacht ik. Wat wel kan is een lek in de remleidingen en dan kan het zijn dat je hem volledig kan indrukken. Maar dat wijst terug niet op een goed onderhoud. Ik hoop dat de specialisten hier op het forum je meer info kunnen geven hierover.

            Veel geluk, en kijk goed uit en check goed het volledige verhaal. Indien alles klopt dan zal je er zeker veel plezier aan hebben.

          3 reacties aan het bekijken - 31 tot 33 (van in totaal 33)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.