944 turbo cup (1986)

Home Forum Porscheforum Fotoboek Porsche algemene Foto’s 944 turbo cup (1986)

• Maker
    Discussie
  • Hallo

De 944 turbo cup is een weinig gekend model bij de meeste Porsche liefhebbers. Ze zijn gebouwd tussen 1986 en 1989 voor de “turbo cup” wedstrijden, waarin verschillende teams met 40 +/- identieke autos racen tegen elkaar in 7 of 8 wedstrijden. De Turbo Cup was de voorloper van de Carrera Cup, die nu nog steeds bestaat.
    Ik heb onlangs een 944 turbo cup gekocht van 1986 en het blijkt vrij moeilijk te zijn concrete info over deze autos te vinden. Vooral 1986 is lastig, dit was het eerste jaar dat de cup serie bestond, het was allemaal nog nieuw en niet echt bekend bij het publiek. Later werd eea wel populairder, oa Frankrijk en Zuid Afrika hadden zelfs eigen Turbo Cup series.
    De 1986 serie is vooral herkenbaar aan de Fuchs velgen. De latere series hadden de telefoonvelgen (omwille van introductue ABS, waardoor de Fuchs velgen niet meer pasten). Ook technisch hadden de latere series meer aanpassingen / verbeteringen, tov de eerste serie.

Eén van de cup wedstrijden werd elk jaar ook gereden in Francorchamps ! Oa Marc Duez reed die wedstrijd mee als gastpiloot in een auto van Porsche zelf.

Misschien zin hier porschisten die ooit één van de CUP wedstrijden gezien hebben en er fotos van hebben, of zijn er verzamelaars van oude auto-tijdschriften (vooral 1986) waarin artikels staan over deze autos.

cup86.jpg

Porsche944TurboCup01.JPG.JPG

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
    • Nice, ik heb zelf ook een originele 944 Turbo Cup gehad uit 1989, het laatste jaar dat ze gereden hebben. De mijne was ook een franse met nog alle originele plakkers op de motronic en ABS unit om deze te verzegelen (stickers van Sonauto). De wagen was helemaal origineel met slechts 12000km.

Hallo Kristof.
        Ferme aankoop!!!
        Als die in België op het circuit gestaan heeft heb ik die zeker op de startgrid naar zijn plaats gewezen, maar verder kan ik je niks waardevols vertellen.
        En dat er toen onzacht mee omgesprongen werd is zeker (alle cup klassen trouwens).
        Zinnes om er mee on track te gaan? Succes ermee!

Wat een interessant verhaal. Ik ben alvast heel benieuwd naar de uitkomst. 😀

Veel succes Kristof met het achterhalen van de geschiedenis, maar natuurlijk met de wagen zelf ook. 😉

Het was iemand anders die raad had gevraagd denk ik, want ik heb voor de aankoop nergens iets over de auto gemeld. Mij viel hij ook op in de advertentie destijds, net omdat het zo’n “kale” turbo was, maar volgens verkoper wel met sper. Vooral het ontbreken van het servostuur triggerde mij. Ik wist dus wel waarom ik hem wilde kopen….. 😀

Veel weet ik intussen nog niet over de auto zelf. Hij rijdt reeds sinds eind 1988 in Belgie rond. Bij het Porsche Archief vindt men terug dat hij reeds in april 1986 ongevalschade heeft opgelopen (tijdens trainingen), maar men weet niet bij welk team de auto zat en of hij nadien wel of niet nog geraced heeft. In een artikel in Christophorus wordt gezegd dat het er tijdens de races hard toeging en dat men na de tweede race de piloten aanmaande om toch wat voorzichtiger met het materiaal om te springen om nog meer (dure) reparaties te vermijden :shock:.
            Verder vind ik (via fotos in Christophorussen uit 1986) tot nu toe 10 rode autos terug en 7 zwarte. Alle overige van de +/- 50 autos zijn witte. Er is een Franse site (Asarus.com) waar er een registry is (maar niet echt up to date vrees ik). Daar staan 18 chassisnummers gekend, waarvan 5 rode + mijne = 6.
            Het moeilijke is de chassisnummers te linken aan een specifieke auto in de races (racenummer / team / piloot).

Hey Kristof,

Je had bij de aankoop destijds nog op 944forum.com raad gevraagd, ik reageerde nog dat ik de uitrusting van de wagen zo eenvoudig vond….
              Achteraf bleek het dus zo’n zeldzame cup-versie te zijn.

Het hele verhaal vind ik alvast fascinerend!

Hopelijk lukt het je om de geschiedenis van de wagen te achterhalen.

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.