944 Turbo op LPI

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 944 Turbo op LPI

  • Maker
    Discussie
  • Met het gevaar van een lawine aan reacties over me heen te krijgen dat dit not done is , maar heeft er iemand al ervaring met een 944 turbo op LPI ? Een goede vriend van me is installateur (en ne goeie ook) en heeft al een 996 , een Cayenne, verschilende Subaru impreza sti’s etc. bollen zonder probleem, dus ivm toerental en pk’s enzo in combinatie met LPI heb ik geen schrik, maar heb een beetje vragen ivm de inlaatcollector, ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat die bij de porsche 944 een speciale binnencoating heeft ( Keramisch?) en aangezien er injectors moeten bijgeplaatst worden heb ik een beetje een idee dat dit wel eens moeilijk zou kunnen worden ivm verder afbrokkelen etc. Voor de LPG-tank hebben we er eentje gevonden die mooi rechtop in het reservewielkuipje past , dus dat is ook mooi weggewerkt. En aangezien ik een 40.000 km per jaar doe , heb ik even gerekend en ik maak het eerste jaar al 1700€ zuiver winst , en een 4000€ per jaar dat volgt , ja ook rekening gehouden met de meerkost aan taks etc. dus dat zit wel snor.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
    • Nope, enkel idd lichte vrachten betalen geen LPG taks , geloof me , ik heb op het ogenblik een verzameling van zo’n achttal young- en oldtimers staan, en heb er doorheen de jaren al zo’n 100 verschillende gehad (mijn vriendin zegt altijd als ik ooit bloed moet krijgen dat dat 20W40 moet zijn dan), waarvan verschillende op LPG , je betaalt gewoon de LPG-taks , enkel de lichte vrachten zijn inderdaad vrijgesteld, oldtimer of niet).

        http://www.wegcode.be/index.php

        hier moet je eens tussen zoeken

        ik dacht dat zelfs een klassieker vanaf 18 geen lpg taks meer betaalde ik dacht he mischien vind je hier op bovenstaande site wel de exacte oplossing

          Vreemd op mijn oldtimer heb ik nooit lpg taks betaald en die werd elk jaar gekeurd, was waarschijnlijk omdat het een lichte vracht was dan ?

            Jammer genoeg geldt de vrijstelling van taks voor oldtimers niet voor lpg-taks. (heb ook nog een MB 380 SLC en was aan het denken die ook op LPG te leggen en heb me geinformeerd). Wat er wel veel doen is op oldtimerplaten rijden , dan moet je niet meer naar de keuring en er dan LPG inleggen. Eigenlijk moet je dan elk jaar de LPG laten keuren maar dat vergeten er veel. Maar daar ben ik geen voorstander van. Als je een oldtimer hebt , schrijf hem dan gewoon in en ga elk jaar naar de keuring, anders ben je toch nooit in orde als er iets moest gebeuren, en ik vindt het ook gewoon onveilig. Als je hem elk jaar laat keuren ben je ook zeker dat alles in orde is he. (ben verleden week nog met de Mercedes geweest, beestje is 26 jaar oud : geen enkele opmerking,hoewel ik een zure kerel had die al begon met aiai, die ouwe rommel , die blinken wel maar als je goed kijkt is alles rot en versleten, schrijf hem toch op oldtimer in dan zijn wij er vanaf etc. maar na de vergrootglaskeuring(hij wilde nu natuurlijk wel wat ontdekken na zo’n uitspraak),maar hij had dikke pech , moet wel zeggen dat hij achteraf zijn ongelijk toegaf… 😀 ))

              op een wagen van 1982 wordt geen lpi of lpg tax gehoffen aangezien het een oldtimer is…

              of is die wet intussen ook gewijzigd ?

                Ik ben er ook over aan het denken om lpi te installeren op mijn porsche 944…

                Ga per jaar ongeveer 16000 kilometer doen maar vroeg me eigelijk af hoeveel de lpi tax bedraagd?

                Het gaat om een 944 van 1982 (als oldtimer ingeschreven)

                  Hehe, ben een beetje verbaasd over de positieve reacties. Wat betreft het verbruik: met LPI zou dit inderdaad niet hoger mogen liggen, maar ik reken toch met een 2 liter meerverbruik ( dan kan het alleen maar meevallen), en wat het vergelijk met diesel betreft, dat kan ik niet maken want er is bij mijn weten geen 944 Turbodiesel hee 😀 twisted: ) kom ik steeds een pak goedkoper uit . In de parkeergarages zou men nu wel inmogen, echter alleen als deze al uitgerust zijn met LPG-sensors(naast de brandstofsensors voor diesel en benzine) dus ik denk niet dat dit bij de oudere parkeergarages al gebeurd is, maar aangezien er geen groene sticker meer ophangt , gaan ze je ook niet tegenhouden ofzo hoor.
                  Ik heb een zeer goede prijs bekomen bij een zeer goede installateur die ook reeds veel ervaring heeft met sportieve wagens op LPI ,(hij rijdt ook zelf met Impreza turbo op gas en zijn broer heeft cayenne Turboen 996) We zijn nu zelfs aan het werken aan een ton die in de reservewielkom past ( ton hebben we al , alleen aanpassing aan opzuigstuk binnenin ivm verticale plaatsing maar dat is ook niet lang een probleem meer. Als er nog geinteresseerden zijn, PM me maar eens, kan ik polsen of er geen extra korting te versieren valt op die speciale tonnekes ofzo.

                    Sticker is idd niet meer verplicht, je mag idd in een ondergrondse parking met een nieuw type installatie, en het verbruik ligt volgens mij met een lpi installatie niet hoger dan gewoon brandstofverbruik… ik rijd nu al jaren op gas, destijds met lpg lag het zo een 2 à 3 liter hoger dan het benzineverbruik , maar nu met lpi is dat verbruik gelijk…

                      Met hoeveel % stijgt gasverbruik tov benzine? Dacht niet dat als je nu 10l/100km verbruikt dat met gas ook zo gaat zijn.

                      Heb donderdagavond eens naar gasprijzen gekeken uit nieuwsgierigheid, zijn iets minder dan de helft van Diesel maar verbruik is dubbel zoveel schat ik.

                      Als je je niets van het type wagen aantrekt is er geen verschil tussen gas of diesel als je meerdere 10.000den km per jaar doet, daaronder wel omdat je minder taxen betaalt. Natuurlijk 2dehands diesel blijft meer opbrengen dan benzine.

                      Een (lelijke) LPG sticker moet je niet meer met de moderne installaties op de wagen plakken, correct?
                      Met een moderne gasinstallatie mag je terug in een ondergrondse parking parkeren, correct?

                        er zijn twee soorten lpi

                        namelijk 1 waar de gas via extra geplaatste injektoren vloeibaar wordt ingespoten en de low kost versie waar men de gas via de luchttoevoer gaat inspuiten

                        bij lpi moet je er rekening me houden en zeker bij het vloeibaar inspuiten dat er geharde kleppen in de motor blok zitten om een motor te voorzien van gas injektoren zal de kop en in 99 procent van de gevallen afgehaald worden de injektoren worden verwijderd en meestal worden de kleppen en de klepzittingen evenees versterkt of vervangen worden door geharde varianten

                        kostprijs meestal rond de 4000 euro

                        in de tweede versie worden er gaten gemaakt in het inlaat spruitstuk en hier wordt een gas injektor geplaats 1 per cilinder bij deze oplossing komt de gas eigenlijk in verstoven lucht gas mengsel in de motor terrecht

                        beide versies halen meer rendement uit gas maar zoals u wel zal begrijpen is de eerste versie van vloeibaar ingespoten gas de beste manier om de pk s te behouden en soms wel een heel klein beetje extra vermogen te verkrijgen

                        en dan betsaat er natuurlijk nog de “gewone ” gas installatie in dit geval gaat er een gasspruitstuk in de lucht toevoer geplaatst worden waarin gas verstoven wordt en zo via de inlaatkleppen de motor ingaat

                        de nieuwere versie s van deze gas installaties gaan geregeld worden via de aanwezige lamda sonde om zo een beetje de gevraagde gas toevoer aan te passen aan de gereden toerentallen

                        voordeel vrij lage plaatsings en materiaal kosten,gaat bij mijn weten niet of moeilijk voor turbo motoren

                        kostprijs ongeveer een 1000 euro

                        het verschil in het grote prijsverschil tussen pli en de gewone gas installatie zit hem hoofdzakelijk in de prijs van de lpg gastank bij een lpi zit er een pomp in welke de gas vloeibaar gaat rondpompen en dus onderdrk gaat verplaatsen terwijl bij de gewone gas installaties de gas eigenlijk op iegenkracht uit de ton gaat lopen vandaar dat er bij een bijna lege tank geen gasdruk meer aanwezig is en je dus duidelijk gaat merken dat het hoog tijd wordt om te gaan tanken 😆

                          Groot gelijk!

                          Ik heb die keuze ook gemaakt en geniet van elke kilometer ELKE dag!

                            Wat de toestand van de motor betreft: ik heb al ettelijke auto’s op gas gereden, en er enkele opengedaan vroeger en de motors gingen steeds even lang of zelfs langer mee op gas dan op benzine of diesel en zagen er innerlijk veel beter uit ( ik denk persoonlijk dat het vooral te maken heeft met benzine/diesel die zich met de olie mengt ) en het feit dat LPG rijders iets vaker olie wisselen. Wat betreft het “bewaren” van de turbo : hij heeft net een complete revisie gehad (heeft zo’n 5000€ gekost), staat op 225000km nu en ziet er uit of hij net komt aankijken, en ik gebruik een porsche liever waar hij voor gemaakt is : rijden , niet om stil te staan. Maar als je het echt jammer vindt , doe een goed bod ( zie te koop forum 😀 )(en dan zoek ik me wel terug een n/a om te gassen) en als je nu kon kiezen tussen elke dag met een dieseltje rondtuffen of lekker met de P >>> dat is snel gemaakte keuze, niet.

                              ik ben ook aan het denken om voor woon werk verkeer een 944 op lpi te gaan rijden, wel gene turbo… maar enkel om km’s af te malen…
                              ik vind het een goed idee, wel geen idee wat de vraag betreffende de collector betreft…

                                Op het nederlandse forum heeft men het ook al over Porsches op gas gehad.
                                Alleen is de vraag wat is de toestand van je motor na enkele jaren.

                                Vele Cayennes worden omgebouwd maar men ging dit jaar eigenlijk pas weten of het wel een goed idee was, maar niets meer van vernomen…

                                S2

                                  40.000 km per jaar???

                                  Vind ik persoonlijk een beetje zonde voor een 944 Turbo. Waarom ben je er niet lekker zuinig op, en koop je een goedkope diesel bij voor de dagelijkse verplaatsingen?

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.