964 c2 tiptronic (1991) betrouwbaar of waardeloos

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 964 c2 tiptronic (1991) betrouwbaar of waardeloos

• Maker
    Discussie
  • hallo,

ik heb een optie genomen op een 964 c2 van1991. Alles bevalt mij, kleur, prijs, km, staat etc. Echter…
    hij heeft een tiptronic. Ik rijd al 25 jaar met een manuele bak en zou dan nu plots gaan rijden met een automatic.

Is zo een tiptronic niet synoniem voor onsportief rijden ? (ik wil op niemand zijn tenen trappen)

Is dit een meerkost naar onderhoud toe ? Moet zo iets meer gesmeerd worden dan een traditionele bak ? Verslijt dat rapper ?

a lot of questions from a newbie !

for the record: de auto heeft 100.000 officiele km’s maar daar twijfel ik aan.

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
    • Ik denk dat je de 964 automaat wel kan vergelijken met de 993.
      Ik heb ook met beide gereden maar ben toch blij dat ik de schakelbak gekozen heb.
      Je zit achter een vrachtwagen en kan niet voorbij…plots heb je een mogelijkheid, maar de bak schakelt te laat terug en je kans is verkeken.
      Voordeel is wel…je kan niet verkeerd schakelen, en in file is het een juweel….maar wie rijdt er nu met een 964 naar de file :bounce:

ik had het advies van musch, maarten en deepee al opgevolgd en de auto dus laten staan. Ik zoek verder naar een manueel exemplaar, bedankt iedereen van de feedback.

Denk er ook aan dat dit de automaat is van >20 jaar geleden, wat totaal niet te vergelijken valt met een automaat van nu. Ik raad je toch aan om er zeker eens eerst mee te rijden, want ik heb vroeger ook met verschillende automatiques gereden en echt blij werd je er niet van. Alles gebeurt met een vertraging, en het is die (fractie van een) seconde die je enorm kan frustreren en het sportieve karakter wegneemt. Ik dien er wel bij te zeggen dat ik geen Porsche automaat heb gereden, maar ik kan mij niet voorstellen dat die zoveel beter en sneller zouden zijn dan andere bakken.

Ja, dat kan ik beamen, voor rustig rond te toeren, ideaal. Indien je echt sportief wenst te rijden zorgen dat hij goed op toeren blijft, en eventueel manueel schakelen.

we hebben geen glazen bol maar kunnen wel wat vooruit kijken:
              de trend naar maar meer 70 km/h beperkingen is al lang ingezet en hoe lang zal het nog duren voor er in heel Vlaanderen een max snelheid van 70 ingevoerd wordt?
              als je de 964 als zondagsauto wil gaan gebruiken om en ook je vrouw rond de kerktoren te laten rijden, dan is een tiptronic geen probleem. je moet ook geen extra kosten/onderhoud verwachten.
              ben je een sportieve chauffeur en wil je af en toe onder het vlaamse 70 km/h juk vandaan: eens los gooien op de autobahn of een dagje circuit dan is een manuele versnellingsbak de enige logische keuze.

Over een 964 kan ik niet oordelen maar ik heb wel al gereden met een 997 C4s met 5 traps automaat en eerlijk gezegd voor een *porsche echt not done. Je duwt op het knopje en 1-2 dan schakelt hij pas. Mijn DD (bmw) heeft een 8-traps automaat en niet eens de sportbak en die schakelt heel snel en soepel, was zelf absoluut geen voorstander van een automaat maar achteraf moet ik zeggen super makkelijk. De PDK zal wel heel snel zijn en met de stuurbediening zal dat ook wel fijn zijn maar die was er nog niet voor de 964 :mrgreen:
                Dus voor een *porsche 964 => :driver:

Sta je open voor een automatique of niet?
                  Ik heb hard getwijfeld toen ik de 991 kocht omdat iedereen zo laaiend enthousiast was over de PDK, maar ik ben gewoon geen mens voor een automaat, eender hoe makkelijk en snel het is. Rijden = schakelen. Dat moet allemaal niet te makkelijk zijn.

Sta je ervoor open: doen
                  Is het iets waarvan je denkt “net niet”: niet doen

Qua eventuele kosten hoor je over geen van beide klagen, dus daar zou ik me niet druk in maken.

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.