964 en oliedruk

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 964 en oliedruk

• Maker
    Discussie
  • Hello allemaal,

Vandaag mijn eerste echte rit gemaakt met de 964 cabrio die ik gekocht heb.
    Ik heb er lang naar gezocht en finaal een koop gedaan..
    De 964 is een ex california van 1990 – carrera 4 cabrio – donkerblauw en beige lederen interieur..
    Heel mooie staat (vind ik toch 🙂 ) en 74000 miles (+/-120.000km) op de teller.
    Nieuwe versnellingsbak zit er in sinds +/- 10.000km volgens de facturen die erbij zitten.

Vandaag (eindelijk) mijn eerste echte rit gemaakt. Zo’n 250km gebold… Antwerpen – Aalter- Damme – Antwerpen..
    Heerlijk ritje, vrouw en de kids erin geduwd en cruisen maar 🙂

Nu de auto heeft zowat een dik jaar bijna volledig stil gestaan, hooguit 200 km gereden op dat hele jaar bij de vorige eigenaar. Dus ik ben natuurlijk rustig aan de wagen gaan verkennen en zeker niet voluit op de gas gaan staan.
    Alles bolt lekker eigenlijk, schakelen gaat prima, koppeling doet het goed, motor draait netjes, geen gestotter en onregelmatigheden, zowel bij koudstart als wanneer hij op temperatuur is.

Alleen, de waarden op het dashboard doen me soms rare gevoelens krijgen… Maar wellicht moet ik wennen aan die metertjes die permanent op en neer gaan.
    Ik bedoel dan vooral die van de olie (niveau, temperatuur en druk).

Na rustig warm gereden te hebben heb ik een paar keer iets brutaler het gas ingedrukt maar nooit echt de toeren ingegaan. Altijd tussen de 4000 à 5000 toeren gebleven wanneer ik eens iets harder optrok.

Echter, en nu komt eigenlijk mijn echte vraag, na zowat 150km en een paar stops, stond de motor goed warm en had ik de gelegenheid eens eerst te vertrekken aan de lichten op de E34 expresweeg Knokke – Antwerpen. Daar heb ik hem even opgejaagd in 1ste 2de en 3de tot 5.500 à 6.500 toeren.
    Jongens dat ging heerlijk zeg. Maar na deze “escapade” zag ik dat de oliedruk zowat permanent op 5 bar ging staan.
    Enkel onder de 2000 tpm zakte hij maar eens boven de 2000tpm schiet die meter direct naar 4 bar. Eens 2750 à 3000tpm staat de meter op 5 bar.
    Als ik m terug stationair laat draaien zakt de meter weer naar 1,5 bar..

In bijlage enkele foto’s…
    Zien jullie iets bizars?
    Laat maar horen hoe jullie deze meterstanden interpreteren…

Alvast bedankt om me gerust te stellen of te verwittigen voor …?

IMG_3281.jpg

IMG_3280.jpg

IMG_3278.jpg

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
    • Ik denk dat hij die eerste 150 km nog wat tam was van zo lang stil te staan en heb je hem nadien goed los gereden … de mijne staat bijna constant op 5 bar en die heeft een lage kilometerstand

0

Ik ga u al wat moeten ontgoochelen want ook in de garage zullen ze zeggen dat die 5 bar druk absoluut normaal is 🙂

Ik heb ooit test gereden met een 3.2 en die gaf bij 5000 t/min amper 2 bar… die heb ik laten staan 🙂

0

Ik heb net een 4daagse trip in Engeland achter de rug met de 964. Zo’n goeie 800 km gereden en dat ging vlotjes.
          Zowel rustige stukjes op kleine wegen als af en toe eens stevig doortrekken in de toeren. Alles naar wens… op defecte ruitenwissermotor na.. Daar kom je dan echter als het begint te regenen hé 😉

Gemiddeld verbruik op de snelweg van +/- 11L à zowat 130-140km/u en op de kleine baantjes met veel 2de en 3de versnelling zit ik op zo’n 13,5L… Geen blauwe of witte rook, geen stotteringen in de de motor, alles lijkt netjes te draaien… Meer nog, het was 4 dagen zalig genieten van die heerlijk ronkende flat six :-)))

Oliedruk meter staat nog steeds heel snel op 5 bar maar dit lijkt me idd allemaal best ok te zijn..
          Binnenkort moet ie toch even naar de garage voor die ruitenwissermotor en dan laat ik de druk nog wel eens dubbelchecken om zeker te zijn..

0

Sowieso moet een 964 regelmatig lekker op toeren worden gejaagd. Maakt het blok soepel en schoon!

0

Bedankt voor je feedback Goof!
              Ik blijf het alleen bizar vinden dat ie het de eerste 150km niet had en dus nu quasi vanaf 2500tpm op 5 bar staat..
              Maar als ik al niks kapot kan rijden ben ik alvast gerust..

0

Idem, die van mij staat ook altijd vrij hoog. Is zeker niet abnormaal. Gewoon goed luisteren en beetje letten op onregelmatigheden en genieten maar!

0

Ok Wim.. Dat stelt me toch enigsinds gerust..

Dan voor je antwoord!

0
                  Wim

Is inderdaad geen probleem.

0

Dat is me duidelijk Wim

Maar samengevat, 4 a 5 bar bij 2500 tpm is dus geen probleem?

0
                      Wim

En dat van de olie niveau meter is ook normaal dat die tijdens het gas geven daalt, want dan vraagt hij extra olie uit het oliereservoir.
                        Als je dan even stilstaat b.v voor een stoplicht zal de olie terug in het reservoir gaan en zal de meter stijgen.
                        Let er wel op als je olie peilt dat je dit doet met warme en draaiende motor op een vlakke ondergrond.

0

Hey TArga84,

Dus als ik het goed begrijp is het niet erg dat ie zo snel zo’n hoge druk heeft?
                          Ik vond het voorla bizar omdat ie dat de eerste 150km niet deed..
                          Dan was de druk altijd 3 à 4 bar tussen 2500 tpm en 4500tpm…

Nadat ik 1 keer “zwaar” doortrok ging die druk plots omhoog…

Misschien heb ik me even “proper” geblazen dan ofzo? Auto heeft nl slechts +/- 200km gereden het voorbije jaar..

0

dennis
                            ik lees net op het nl forum
                            dat er veel zijn met een 964
                            en die hebben het over boven de 3000 toeren staat ie op 5 bar
                            dus geen probleem zoals ik dat zag bij deze 964 rijders

0

Hey,

bedankt voor je antwoordje… Ik volg wat je zegt maar ik lees overal dat de druk de toerenteller moet volgen..
                              bv 3000tpm à 3 bar – 4000tpm à 4 bar en eens de 5000tpm mag ie naar 5 bar gaan…

Maar zoals je op de foto ziet is ie op 2300tpm al op 4,5 bar…
                              Is dat niet te snel/veel?

0

hey dennis
                                dat ie op 5 bar staat/komt betekent dat het een goede motor is
                                dat moet ie namelijk doen als je wat meer toeren gaat maken olie meter gaat ook op en neer geen probleem
                                veel plezier met de porsche

0
                              14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.