964 ligt te laag!

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 964 ligt te laag!

  • Maker
    Discussie

  • Jan

      Sinds juli ben ik beginnen te rijden met de 964 en nu kom ik tot de vaststelling dat de voorste banden de binnenkant van het spatbord raken. De rand aan de binnenkant is ondertussen al helemaal omgeplooid en aan de banden is al wat slijtage te zien.
      Ik heb gisteren al eens naar de ophanging gekeken en er blijken H&R veren onder te zitten. Welke demper het is weet ik niet. Origineel of iets anders?
      De hoogte RV is 117mm (64cm van grond tot hoogste punt spatbord), LV 120mm (64,5cm). Volgens mij is dit veel te laag?

      Heeft er iemand een idee hoe dit kan opgelost worden liefst met de huidige dempers (veren) of dien ik andere aan te schaffen?
      mvg Jan

      Attachments:
      • 20151230_162901(Small).jpg
      • 20151230_165033(Small).jpg
      • 20151230_165205(Small).jpg
    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
      • je hebt zelf een paar links gepost van Carnewal. ik ken weinig specialisten mbt ophanging 964/993 die het niveau van Gert Carnewal bereiken. dus laat je gerust door hem adviseren, ook al heeft hij enig commercieel belang.

        één tip, laat hem 1 inch lager zetten dan standaard.

          Ik weet het fijne er (nog) niet van, maar heb je ook de Koni’s overwogen?

          http://www.24parts.nl/911-912/koni-schokbreker-porsche-911-912-911-964-carrera-24-coupe-p-143359.html

          Schijnen voor de coupe te zijn? Wat is het verschil dan tussen schokbrekers voor de 964 cabrio en coupe? Ik heb er nu dacht ik een RS set onder liggen. (maar heb tot heden nog geen rs-cabrio’s gezien :mrgreen: )

          Jan

            Ik heb hem vanmorgen nog even op de brug gezet en inderdaad met een goede uitlijning zal het al veel beter zijn. Maar ik ga, zoals wim al aangaf, toch kiezen voor de beste oplossing door de dempers te vervangen. Hoelang deze er onder zitten is niet te bepalen.
            Op de voorste velgen die er onder zitten staat het volgende 965.362.126.00 8Jx17-ET52. Dus normaal zullen deze wel in orde moeten zijn.
            Ik heb al eens rondgekeken en kom eigenlijk ui t op een BILSTEIN set. Hierin zijn er 2 mogelijkheden: een B6 set met hergebruik van de bestaande H&R groene veren of een PSS10 set. Hier zit wel een prijs verschil tussen van 1050 euro. Daar de 964 een cabrio is en ik toch nooit op circuit ga rijden is een PSS10 volgens mij eigenlijk niet nodig.

            http://www.carnewal.com/products/P64/p64014/Bilstein-B6-Shocks
            http://www.carnewal.com/products/P64/p64013/Bilstein-PSS-10-Coil-Over-Kit

            Wat denken Jullie hierover?
            Grts Jan.

            Attachments:
            • DSCN3818(Small).JPG

              [quote=”eysej” post=225554]De 964 is de eerste keer ingeschreven in juni 1990. [/quote]

              Dat was de mijne ook – 90’er registratie …

              Als je J maat en ET waardes OK zijn – zoals Mart schrijft: uitlijning :coolness:

                Hey, wat ze al of niet zien op CT!
                Beging verleden jaar rode kaart voor mijn 964! Reden: 1 stofhoes van besturing gescheurd.
                Dus naar garage om te laten maken, vraagje van de garagist: hebben ze op ct niet gezien dat links voor schokdemper lekt?
                OEPS! nee hoor hebben ze niet gemerkt! Volgende week gaan er nieuwe bilsteins op rondom.
                Dus zoals men al aanhaalde: schokdempers even nakijken ( op de foto is al olie te zien op lichaam).
                Grts floere.

                  Hahaha, dat klopt Olaf! :mrgreen: Bij mij (18 inch speedlines) was het ook op de Italiaanse op en neer lopende bochtige weggetjes waar het probleem ontstond. Daarna opnieuw met de spacers en uitlijning aan de gang gegaan. Sindsdien geen problemen meer. :salut:

                    Mijn 964 staat op dit ogenblik op cup 2 wielen van een 993 en ligt tamelijk laag ( 60.8 bovenkant wielkast tot de grond )en ik raak nergens !

                    Volgens mij zijn die dempers idd versleten en die groene H&R spiralen zijn ook niet van de hardste. Die “afstelling ” op de standaard poten een 964 zitten meestal muurvast en blijf je ook best af.
                    Ik ben zeker dat uw velgen qua maat niet juist zijn en dat uw dempers versleten zijn. In 17 zit je met 7J en 9J ET55 op een standaard cup wiel.

                    Jan

                      De 964 is de eerste keer ingeschreven in juni 1990.
                      Morgen ga ik de ET waarde even nakijken, ben vandaag niet in mijn garage geraakt. Achteraan zitten spacers dat weet ik, vooraan geen idee.
                      De hoogte heb ik gemeten aan de hand van bijgaande tekening. Rechts voor was dit 117mm. Standaard moet dit 165mm zijn en 175mm voor USA.
                      Toch al eens uitkijken om eventueel nieuwe schokdempers te bestellen. Mijn vrouw gaan content zijn. :what:

                      Attachments:
                      • FrontRideHeight.jpg

                        Zou ook wel eens willen meten 🙂 .

                        Op welke plaats meten jullie dit voor een juiste vergelijking!? Midden, zijkanten langs de voorzijde, zijkanten naar het voorwiel toe!?

                        ken

                          hopelijk raakt het probleem snel opgelost.
                          ik ga ook eens meten hoe hoog de onze ligt

                          ik wist niet dat er standaard een ‘schroefregeling’ opzat?

                          Wim

                            Nooit van gehoord Olaf, maar kunnen weer wat bijleren als het zo is met verschil bouwjaar. :salut:

                            Maar de foto trok toch mijn aandacht.

                            Je ziet dat deze nat is aan het vuil wat erin plakt, en nu kan die op de keuring nog wel goed geweest zijn,maar schokbrekers kunnen van het een op het andere moment stuk gaan.

                            Ben benieuwd wat er uitgaat komen.

                              van welk bouwjaar is de 964 ?

                              Heb hetzelfde ondervonden met een 90’er 964 bij het nemen van hele krappen en diepe bochten – dat had niets met de vering te maken, maar (voor wat ik begreep) kunnen de eerste 964 verder insturen … en trad dit euvel op bij het nemen van haarspeldbochten in Italie …

                                Ik heb ook het idee dat ie niet zo laag hangt op de foto. Zitten er soms spacers tussen waardoor de band net wat te veel naar buiten komt bij het bochtenwerk en inremmen? Maar versleten schokbrekers kan ook natuurlijk.

                                Typering 965 klinkt btw als turbo velgen …

                                Jan

                                  ET waarde van de voorste weet ik niet. Moet ik nakijken. Wagen staat spijtig genoeg niet thuis. Achteraan heb ik nog een foto gevonden van de binnenkant van de velg 965.362.128.05 9.5Jx17AH-ET68.

                                  Wim. Als de schokdempers slecht zijn hadden ze dit in juni op de autokeuring wel gezien denk ik. Kun je dit laten testen?

                                  Ik zal eerst de ET waarde eens nakijken en proberen de hoogte via de schroefkit aan te passen. Daarna eens laten uitlijnen

                                    een 964 heeft standaard altijd al een “schroefkit” om de gewichtsverdeling af te regelen, maar je kan er ook ca 2cm mee verhogen/verlagen
                                    zo op het zicht kan je wel 1.5cm hoogte winnen door de schotel omhoog te draaien

                                    vaak zit dit goed vast die veerpoot demonteren, schroefdraad zuiver maken, moer verwarmen en dan omhoog draaien…

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.