964 nokkenassen in een 3.0 sc

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 964 nokkenassen in een 3.0 sc

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,
    Wat zijn de voor en nadelen van 964 nokkenassen in een sc???
    Heeft er iemand deze op zijn wagen .
    Welke aanpassingen kan je nog doen op een Porsche sc zonder andere cilinders te steken.
    Mijn motor moet open wegens een afgebroken kopbout dus het is nu het moment om hem aan te passen.
    Tevens nog gezocht inox warmtewiselaars of ssi.
    Achterste motorbeplating en een rechter zijruit zonder krassen voor een Targa.
    Welke sportuitlaat neem je het best een pot met 1 of 2 uitgangen of een s bend .
    Dank je alvast voor de info en tips.

10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • J

      [quote=”Drip” post=253519]Volledig RVS warmtewisselaars zijn van SSI, beste prijs bij Van Kessel.
      Dansk heft die ook maar dat is een combinatie van RVS en staal (enfin, 6 jaar terug toch).[/quote]

      SSI maakt geen warmtewisselaars meer.
      Dansk heeft de machines en mallen overgekocht en maakt nu volledig RVS warmtewisselaars die SSi maakte.
      Zelfde product, andere fabrikant. En hopelijk geen kwaliteitsverlies.

        Interessante topic hier!

        Mijn motor gaat normaal gezien deze winter open en is goed om te lezen hoe ik meer vermogen eruit kan krijgen.
        Indien de cilinderwanden dus teveel beschadigd zijn en ze aan vervanging toe zijn, kan ik dus opteren om zo’n
        short stroke 3.2 cilinders te plaatsen

        123

          Ik zit al meer dan 14 jaar op Pelicanparts. Er staat daar staat niets in dat mij tegenspreekt.
          In tegendeel er staat letterlijk dat je een 98mm set kan steken op je SC.

          “To upgrade a stock 3.0 Engine to a 3.2, you need a special “Big Bore” kit.
          This kit turns your 3.0 into what is known as a short-stroke 3.2. The stroke remains the same at 70.4mm because you’re not swapping out the crankshaft. Instead, you are installing what are known as “Big Bore” pistons and cylinders which are 98mm wide (as opposed to the normal 95mm for the 3.0). These are special pistons and cylinders that were never a factory kit available from Porsche (as far as I know). There is no Porsche part number for these – they are an aftermarket kit available from Mahle. These are also sometimes known as the Max-Moritz kit. They are available in various compression ratios – I have a set that is 10.5 and resembles the original RSR setup in design. These sets are “plug-n-play” and do not require modifications to your case or heads. The piston pin offset in these kits is specifically made to work with the 3.0 crankshaft, and these will not work with the 3.2.’

          http://www.patrickmotorsports.com/part/piston-and-cylinder-set-911-sc-30-cis-to-32-liter-mahle-motorsports/

          En of daar nu een 3.0 in zit met 964 cams
          of een 3.2 met SC cams

          Het verschil voel je enkel maar als je er mee rijd en dan nog maar enkel als je net er voor of er na met een originele reed.

          Die uitlaat is meer opvallen niet origineel da een andere set P&C’s.. het enige dat je daarvan merkt, is dat het een sterke motor is. Hij zal er niet anders door klinken of uitzien.

          Kans gemist dus, veel interessanter dan die 964 nokkenassen

            http://forums.pelicanparts.com/911-engine-rebuilding-forum/147128-quick-faq-3-0-3-2-upgrades-3-2-3-4-a.html

            Dit is waarom ik originele genomen heb.
            Ga deze targa toch volledig origineel laten buiten de uitlaat dan toch.

            123
              123

                btw, als je je cyllinder hebt vervangen, dat was dan het moment om meer power te maken.

                Je 70.4 mm krukas vervangen is lastig (en ook niet aangewezen)
                Maar ipv 70.4 x95 kon je een 70.4 x98 gestoken hebben. 3.186 Liter motor maken.
                En eventueel zuigers met iets meer compressie.

                Alle andere power upgrades zijn lastiger dan motor inhoud omhoog krikken.
                En als je de cyllinders toch al aan het vervangen was, is er weinig meerkost, het is net dan dat je zoiets moet doen

                de discussie over nokkenassen is gewoon bijkomstig daaraan..

                123

                  SSI moet gewone banaan demper 2:1 klinkt toch al redelijk goed hoor. zou daar mee beginnen.
                  Al die fancy uitlaten op oude 911’s, tis vooral veel luider en de originele uitlaten waren al niet echt stil vergeleken met de huidige generaties.

                    Dank je voor de info.
                    Blijkt dat de 964 nokkenassen alleen een verschil maken in hoge toeren.
                    Aangezien het voor een targa is die enkel voor weg gebruik dient heeft dit weinig zin.
                    Wel heb ik de alusil cilinders vervangen door nieuwe mahle cilinders duur grapje.
                    Dus nu nog de uitlaat ssi of gewone warmte wisselaars met s bend ?
                    Heeft er iemand hier de s bend op zijn wagen dan kan ik eens komen luisteren 😀

                    XXX

                      Volledig RVS warmtewisselaars zijn van SSI, beste prijs bij Van Kessel.
                      Dansk heft die ook maar dat is een combinatie van RVS en staal (enfin, 6 jaar terug toch).

                      123

                        Als je andere nokkenassen steekt , moet je ook de bijhorende tuimelaars hebben.
                        En ze moeten genummerd zijn zodat ze op dezelfde nok zitten als ze van gedemonteerd waren.

                        t geen ik hoor is dat het toch allemaal een beetje veel gedoe is voor een subjectieve gevoel van meer koppel.
                        Er zijn er die zeggen dat ze bovenin wel iets meer hebben , maar midrange dan weer minder.

                        De meesten die 964 cams staken deden ook andere mods, en er lijkt hel weinig harde data te bestaan die veel power aan slechts de 964 cams toewijst.

                        Voor de rest kun je niet veel meer doen aan die motor, zonder het blok te splitten en met krukas of p&c’s te prutsen blijft dat allemaal redelijk gelijk.. koppen reviseren, flowen, helpt een beetje.. inlaat, tja, als je nog originele CIS hebt kun je er carbs op steken.
                        maar das ook niet echt goed met CIS zuigers..
                        Dan kun je beter EFI megasquirt op monteren.

                        Maar dat zijn allemaal geen easy quick upgrades meer. Zo werkt het niet.

                        de uitlaat zal wel iets helpen.. 2 in 1 of 2 in 2, zal voornamelijk ander geluid zijn, een 5 pk meer of minder afhankelijk van het merk en type

                      10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.