964 RS – Lightweight/Touring/N-GT/America/3.8/Cup

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 964 RS – Lightweight/Touring/N-GT/America/3.8/Cup

  • Maker
    Discussie
  • Porsche 964RS en al z’n varianten…geen makkelijke materie…hier even een overzichtje 😉

    De 964RS is er gekomen in januari 1992 en er zijn uiteindelijk 2447 exemplaren van aan de man gebracht (de Cup versies niet meegerekend)…zowat alle RS’jes zijn gebouwd in datzelfde 1992, al zijn er ook nog vele pas in 1993 ingeschreven.

    De 964RS werd van bij aanvang met groot jolijt verwelkomd…het was immers van 1973 geleden (met de Carrera RS 2.7) dat er nog es een uiterst sportieve variant was uitgekomen…OK, er was in 1989 wel de Carrera 3.2 Club Sport op de markt verschenen, maar die werd nooit voor “vol” aanzien omwille van niet ver genoeg doorgedreven veranderingen tov de standaard Carrera 3.2. Het Porsche publiek zat dus vol ongeduld te wachten op de opvolger van de Carrera 2.7RS.

    Nu, 15 jaar later geniet de 964RS nog stees veel aanzien in Porsche middens…terwijl de oer-RS uit ’73 te waardevol en te zeldzaam is geworden om te gebruiken, is er nog steeds een horde Porschisten die zich in de vorm van de 964RS uitleeft op circuits over heel West-Europa. Ook al wordt deze harde kern elk jaar kleiner en duiken ze meer en meer op in privé-collecties, toch zitten z’n prestaties nog vers genoeg in het geheugen om ‘m als vaste waarde te laten terugkeren in zowat ieder Porschist z’n verlanglijstje.

    Aan reclame heeft het dit model niet gemankeerd…de Porsche Carrra Cup genoot begin jaren ’90 hoogdagen als voorprogramma van de Formule1 (anekdote: Mika Hakkinen zette in 1991 in Monaco alle vaste Cup piloten een hak door met 2 vingers in de neus pole en overwinning weg te kapen in de guest-car 😆 )

    Gedurende de produktiejaren van de 964RS, zijn er maar liefst 6 verschillende uitvoeringen op de markt verschenen…uiteraard zijn deze allemaal gebaseerd op de reguliere 964 Carrera2 (3600cc, 250pk).

    RS Lightweight of (L/W) (code M001)
    De “gewone” 964RS (door de Britten aangeduid als L/W => Lightweight) is de meest bekende variant en de populairste…er zijn er ook de meeste van geproduceerd: 1204 exemplaren.

    Verschillen tov 964 C2:

    – dunnere ruiten
    – beperkt gebruik van isolatiemateriaal
    – alu kofferdeksel
    – andere achterbumper zoals de 965
    – geen schuifdak
    – geen stuurbekrachtiging
    – geen achterbank
    – geen airco
    – geen centrale vergrendeling
    – deuren vanbinnen te openen met lintjes ipv klinken
    – Recaro stoelen, niks electrisch
    – geen electrische spiegels
    – geen electrische ruiten
    – geen radio, wel de pre radio uitrusting met 2 boxen in het dashboard
    – ophanging regelbaar in hoogte
    – remmen van 965, klauwen in lichtmetaal, sportiever afgestelde ABS
    – elektrische rembekrachtiger (zoals op C4, gezoem bij omdraaien contactsleutel)
    – sperdifferentieel variabel 20-100%
    – magnesium wielen cup design in 7.5″ vooraan en 9″ achteraan
    – lichtjes gerolde wielbogen voor meer bewegingsvrijheid van de wielen
    – geen anti-roest coating onderaan omwille van gewicht
    – single-mass vliegwiel
    – de beste motoren van de band werden uitgekozen en kregen een gewijzigde chip => 260 pk
    – massa-schakelaar in koffer
    – kleinere en minder krachtige accu (36Ah ipv 72Ah)
    – aangepaste versnellingsbak (hardere rubbers, sterkere synchromeshen, 1e en 2de langer, schakelwegen korter)
    – hardere ophangingsrubbers voor motor
    – andere draagarmen achter
    – verstelbare antirollbar voor en achter
    40mm/40mm verlaagd, maar ophanging is ietwat regelbaar in hoogte
    – kleinere ruitensproeierreservoir (1l ipv 7l)
    – geen achterruitverwarming (wel aanwezig maar niet aangesloten 😆 )
    – geen alarm
    – geen gasveren voor open houden koffer
    – dunner vloerkleed
    – remschijven achter idem aan 964C2 maar geperforeerd
    – uitgebreid kleurenpakket bovenop bestaand kleurenaanbod
    (Maritime Blue, Rubystone Red, Mint Green, Signal Green, Ferrari Yellow, Speed Yellow, Amethyst)

    – chassisnr begint met WPOZZZ96ZNS49…
    – bij motornr moet 4de character een “8” zijn, bijvoorbeeld 62N81707

    => 130 kg gewichtsbesparing is niet niks

    Opmerking:

    Met de meeste Lightweights is wel op circuit gereden en zeer velen zijn dan ook uitgerust met

    – Heigo rolkooi (niet standaard!!!)
    – 6-punts gordels
    – luchtinlaten voor remkoeling (niet standaard!!!)

    Heel populair op de 964RS’jes is ook volgende motortuning die 285-290pk brengt en een fenomenale brul:

    – cat bypass
    – cup rohr
    – luchtmassameter met hittefilm en K&N cone filter
    – chip

    RS Touring (code M002)

    De Touring is de meest zeldzame 964RS, maar jammer genoeg ook degene met de minste waarde (de RS America buiten beschouwing gelaten)…slechts 76 exemplaren van gebouwd, prijs ligt al gauw 10k euro onder die van de Lightweight!

    De RS Touring is minder radicaal en is iets meer op comfort gericht dan de gewone 964RS.

    – stuurbekrachtiging
    – elektrische ruiten
    – normale leder sportzetels
    – schuifdak
    – minder harde vering, ondanks ook de 50/40mm verlaging
    – eenvoudige radio
    – airco mogelijk op aanvraag
    – behandeling tegen roest
    – alarm en afstandsbediening

    RS America

    Specifiek voor Amerikaanse markt. Deze wordt niet aanschouwd als een echte RS door de Europeanen…in 1992-1993 zijn 701 RS America’s geproduceerd.

    Eigenlijk leunen ze eerder aan bij een gewone Carrera2 maar dan:

    – geen stuurbekrachtiging
    – geen achterbank (1994 modellen wel)
    – minder isolatie
    – airco optie
    – elektrisch open dak optie
    – basic radio optie
    – M030 sport ophanging zoals ook op de gewone Carrera2/4 mogelijk was (echte RS heeft regelbare kit)
    – gewone alu wielen ipv magnesiums
    – fixed grote spoiler achteraan
    – 250pk zoals de gewone C2/C4

    Er is geen significante gewichtsbesparing tov de gewone 964 🙄

    RS N-GT (code M003)

    De RS N-GT (ook wel Club Sport) versie…dit is de meest extreme variant van de hele serie, de raceversie Cup buiten beschouwing gelaten. 290 wagens van gebouwd.
    Je kan dit gerust racewagens voor de openbare weg noemen.

    – geen tapijt als bekleding maar blote kas
    – gelaste volledige rolkooi
    – brandvrije kuipstoelen
    – 6-punts gordels
    – sperdifferentieel 40%

    Omwille van de gelaste kooi waren ze enkel in Groot Brittannie makkelijk op de baan te krijgen…in Duitsland mits speciefieke vermelding op Fahrzeugbrief ook…elders in Europa waren ze minder populair want daar moest aanhanger dienst doen om ze te vervoeren.

    RS 3.8

    Turbo carrosserie, hoge vleugel en 3.8l van 300pk kenmerken deze “ultieme” 964RS…samen met de RSR 3.8 (een soort van N-GT versie van de RS 3.8) zijn er 90 exemplaren van gebouwd…zeer exclusief materiaal dus!

    RS Cup

    Vanaf 1989 tot 1992 de wagen voor de Porsche Carrera Cup, gebaseerd op de 964C2

    – volledig kaal gestript
    – 1 kuipzetel met 6 punts gordel
    – matter rolkooi
    – 1120kg (235kg minder dan de gewone 964C2!!!)
    – vermogen door de jaren gestegen van 265 naar 275pk

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
    • Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat de wagen bedoeld is voor de GT klasse in Groep N van de toen geldende motorsportklasses,

      By the way, ik meen mij te herinneren dat een gele N-GT in de Flat 6 getest werd en dat ie toch nummerplaten had. Ik zou het terug moeten opzoeken maar ik dacht dat ze er toen een punt van maakten dat ie in Belgie ook ingeschreven kon worden.

        Wie weet waar die N-Gt dan voor staat eigenlijk??

          Super draadje Mich
          Enorm leerrijk en perfecte info voor elke Porsche liefhebber

            ppp356, je hebt gelijk!!…De 964RS verkocht in het begin helemaal niet eigenlijk.

            In feite is m’n zinnetje een beetje verkeerd neergepend…wat ik bedoel met “schot in de roos” is dat alle Porschisten zeer blij waren dat er weer een echte “RS” in het gamma zat en dat Porsche weer aandacht schonk aan uiterst sportieve modellen, niettegenstaande dat het verkoopssuccess niet meteen volgde.

            …doet me plezier dat het overzichtje je beviel…thnx 😉

              Mich,

              Mooi overzicht, enkel dit zinnetje klopt niet met wat ik me weet te herinneren.

              De 964RS was van bij aanvang een schot in de roos…

              Verschillende RS zijn verkocht geweest met ruime kortingen. Zelf ken ik ook 2 eigenaars die een RS in Antwerpen gekocht hebben met zo’n korting. Een blauwe en een rode. Beide eigenaars hebben de wagens nog trouwens.
              Er was in het begin ook geen spraken van een beperkte serie. Pas enkele jaren nadien toen het echt duidelijk werd hoe geweldig en zeldzaam de RS was zijn de prijzen ruim boven de middelmaat van de 964 gestegen.

              Meen me nog goed te herinneren dat men in Antwerpen, toen nog ACB, echt blij waren dat die wagens de showroom uit waren.

              Maar prachtig stukje.

                It keeps on coming !!

                Super, nu weten we eindelijk eens iets over de RS. Prachtige wagens overigens 😀 wink:

                  …ik vond dat ik hier nog iets verschuldigd was… 😆

                  Commentaar, verbeteringen gerust welkom…natuurlijk zullen de productiecijfers van bron tot bron verschillen…ik heb Wikipedia genomen en die lijken me vrij correct als ik zo vergelijk (matchte perfect met hetgeen er op de site van RS America bijvoorbeeld aangegeven stond)

                    RS America

                    RS 3.8

                    RSR 3.8

                    Carrera Cup

                      MINT GREEN 😯 😯 😯

                      @Mich: Nice job 8)

                        Interieur 964 RS

                        Interieur 964 RS Touring

                        RS N-GT

                          Effe verduidelijken met wat foto’s…

                          Kleurtjes 8)

                          Grand-Prix White

                          Fly Yellow

                          Midnight Blue

                          Rubystone Red

                          Mint Green

                          Maritime Blue

                          Guards Red

                          Dark Grey

                          Ferrari Yellow

                          Amethyst

                          Signal Green

                          Speed Yellow

                        11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.