964 SAGA (zeer lang)

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 964 SAGA (zeer lang)

  • Maker
    Discussie
  • De laatste tijd wordt er nogal veel gesproken over de waarde van de normale 964 , er zijn hier en daar mensen naar op zoek en de meningen willen nog al is verschillen.
    Sommigen zeggen dat voor 30000 euro nog een zeer goede te vinden is , anderen denken van niet.
    Ik denk dat het probleem al begint met wat “een goede” juist is.
    De markt van de 964 valt ten eerste al in 2 delen uiteen. De modellen voor 92 en die vanaf 92 met cupsiegels en airbags. Dan zijn er nog de zeer uitzonderlijke 93’ers waarvan er maar relatief weinig zijn verkocht. Die zijn nog extra bijzonder daar ze af fabriek over een paar details beschikken die ze voor de meeste mensen extra interessant maken (denk maar aan de airco , de motorolie , het vliegwiel en de achterste remklauwen voor de C2)

    Nu wat mij betreft moet een “zeer goede” 964 voldoen aan het volgende:

    -100% ongevalvrij + originele lak (bumper herspoten voor steenslag is nog aanvaardbaar)
    -relatief weinig km
    -targa of coupe (geen cabrio)
    -C2 van 92 of 93 (liefst 93)
    -manueel
    -alle kleuren welkom exterieur , lieftst zwart , rood of zilver of een “zotte” kleur zoals mint.
    -interieur moet zwart of bicolor zwart/andere kleur (dus dashboard absoluut zwart)

    Een pre-92 vinden in zeer goede staat is geen enkel probleem want wanneer die op de markt komen met prijzen rond de 30 blijven die lang te koop staan en dus keuze voldoende.
    Een 92 of 93 daarentegen die op de markt komt voor +/- 30 is dus totaal iets anders.

    Een paar voorbeelden:

    In NL stond een 93 te koop voor 37500 euro. 48500km in Amazone groen. 100% originele lak. Stond er al een maand of 2 , de reden was vermoed ik een ietwat speciale (minder gevraagde kleur). Nadat ik voor mezelf uiteindelijk de beslissing had genomen dat ik met de kleur kon leven en contact opnam met de verkoper was de wagen verkocht. Verhaal is iets gecompiceerder dan dat maar in ieder geval is de wagen voor 36500 euro verkocht. Ik vondt initieel niet de kleur de grootste belemmering maar de hoge vraagprijs.

    In D stond een andere te koop , een rode met 51000km , ook van 93 , deze was vooraan herspoten maar heel perfect gedaan en alleen voor steenslag. Alleen een kenner kon het zien aan zeer kleine details. Van binnen als nieuw. Van buiten idem. Doordat de “kop” was herspoten was er natuurlijk geen sprake van steenslag en de wagen leek NIEUW !
    Vraagprijs was 37000 euro. Ik belde voor een afspraak en de tijd tussen de afspraak en er aankomen (2 dagen) was deze wagen ook alweer verkocht. Net een paar uur voor mijn aankomst. De handelaar kon me niet bereiken en heeft het zekere voor het onzekere genomen en een voorschot ontvangen. Heb de wagen dan nog mogen inspecteren vandaar de beschrijving. Vraagprijs werdt volledig betaald !

    Een andere, Rode Targa C4 van 92 met 107000km stond te koop in D voor 29964 Euro. Beschrijving was “als nieuw en ziet er uit alsof hij veel minder km’s heeft”.
    Ik was bereid om voor dat bedrag wat water bij mijn wijn te doen en genoegen te nemen met een C4 en meer dan 100.000km. De handelaar is zeer vriendelijk en laat me de wagen alleen inspecteren. Ik stel vast dat buiten de kop die herspoten is wegens steenslag ook een achterste vleugel (slecht) herspoten is. Ik zei dat dat net iets teveel was voor mij en ik vertelde hem dat ik hem niet zou nemen. Das geen probleem antwoorde hij “de wagen is eigenlijk al besproken maar vermits u eerst een afspraak gemaakt hebt had u eerste keus”. In ieder geval , wagen was idd verkocht want 2 dagen later was hij niet meer op Mobile. En ook de vraagprijs betaald.

    Eergisteren morgen zie ik tot mijn stomme verbazing weer een Rode C2 van 93 geadverteerd met extreem weinig km (65000km) , het was een particulier (zelden) en hij vroeg 30.000 euro. bij de beschrijving stond ” zomer wagen, nooit regen , als nieuw” en nog veel meer lekkers. Full option met open dak en 3 delige 17″ cup velgen en de originele velgen er ook nog bij. Ik werdt bijna onozel van enthousiasme. Ik bel dus onmiddelijk en wat zegt die man ‘ sorry verkocht’ , ik zeg , dat kan toch niet , uw advertentie is pas van deze morgen online. Ja zegt hij maar om 7 deze morgen was hij verkocht.
    Gisteren avond staat die ZELFDE auto terug online bij een handelaar voor 38000 euro !!!! (btw , dit is DEZELFDE handelaar van die rode hierboven met 51000km)
    Ik werdt er bijna ziek van. Zo een buitenkans net gemist.

    Vandaag dus terug gebeld naar de particulier voor wat meer uitleg en nadat ik gezegd had dat hij nu voor 38000 te koop stond en ik nog steeds interesse heb heeft hij me alles verteld. Dus van het ogenblik dat de wagen online is gekomen s’morgens zeer vroeg zijn handelaars beginnen bellen. De eerste bood hem 29000 euro. Hij dacht “das nie slecht en snel verkocht” , dus hij zegt ok. 2 minuten later de volgende belt. Die zegt ik geeft 30.000. Hij beld de eerste terug op en die zegt , ik geef dan 31000 maar dan moet ik nu een bevesting hebben per SMS , de part was zeer blij want hij kreeg dus 1000 euro meer dan zijn vraagprijs. Nadat ik hem vertelde voor wat de auto nu te koop staat was hij minder blij. Dus , die handelaar stond er al om 10H s’morgens om hem op te halen. Die wist dat als hij die nog langer zou laten staan er wel andere zouden komen (ik bv) die bereid waren nog meer te betalen. Dus nu heeft die snelle handelaar hem.

    Maar nu heb ik dus nog wel door de eigenaar langer te spreken veel extra uitleg gekregen over die wagen.
    Zit nog volledig in de originele lak alleen de achterse bumper (plastic) is herspoten wegens een kras van het fietsje van zijn zoon. Hij is de derde eigenaar maar de vorige eigenaars zijn bekenden van hem dus hij kent de auto van het begin. Is 7 jaar eigenaar en heeft alle stempels van off. dealer in boekje. Zit een verlaagde vering op van H&R (originele veren erbij) , een cup uitlaat en de 3 delige cup velgen ook weer met de originele velgen er los bij. Zelfs de originele radio zit er los bij.

    En nu komt het : ik heb de handelaar gebeld en gezegd dat ik hem koop. Nu betaal ik wel een pak meer voor dezelfde auto en voel me wat in het zak gezet maar ja , zo komen ze nog maar zeer zelden voor. Originele lak en weinig km is al zeer zeldzaam maar een wagen die van onder zo proper uitziet als van boven is een naald in een hooiberg. En uiteindelijk betaal ik ongeveer even veel als die andere C2’s hierboven beschreven.
    IK zou kunnen vragen : wat is jullie mening maar uiteindelijk moet ik zelf beslissen. Maar toch … knaagt er iets dat ik zo een koopje ben misgelopen. Ik moet blijkbaar leren veel vroeger opstaan. 🙂 cry:

    Hier de link van de handelaar (staat een fout in de beschrijving maar wat wil je met handelaars , rap rap iets bijzetten en het meeste is gewoon overgenomen tekst van de part. zijn advertentie) :

    Click me

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 43)
    • [quote=”993S”:164fc5l3]Jeep en trailer staat klaar , morgen vertrek ik (6 h rijden).
      Als de inspectie te kennen geeft wat de ex-eigenaar en handelaar vertellen dan zal ik met iets roods thuis komen ja.
      Ik ben wel wat nerveus , we zullen wel zien.[/quote]
      Zal wel een 964 uit de duizend zijn, proficiat ❗

        Jeep en trailer staat klaar , morgen vertrek ik (6 h rijden).
        Als de inspectie te kennen geeft wat de ex-eigenaar en handelaar vertellen dan zal ik met iets roods thuis komen ja.
        Ik ben wel wat nerveus , we zullen wel zien.

          …heb je nog contact gehad met de handelaar die de rode 964 verkoopt? Mogen we je – officieel – proficiat wensen of is er nog niks beslist? 😆

            turbowannes , de top 3.3’s zitten nu ook al over de 50 dus 40 voor de jouwe acht ik een zeer faire prijs. Als de lakfouten bijgewerkt zijn kan het gerust meer worden.

            En genieten door ermee te rijden is voor mij iets gemakkelijker.
            Ik heb hier wat modellen staan waar ik uit kan kiezen. 😉

              en als ik er mijn gedacht van krijg , dan laat ik me er eentje maken op maat….een lichte kas met een recente motor in…

                [quote=”turbowannes”:20dash2p]..vanaf nu zet ik mijn speelgoed al te koop van het moment dat ik het juist kocht..;dus de turbo is te koop ..maar alleen voor de juiste prijs….en alleen maar te bespreken ter plaatse.
                😉 [/quote]

                nog zo geen slechte instelling eigenlijk

                Mijn 964 staat ook te koop op die manier… 😉

                  [quote=”993S”:1rtp7jjk]Dank u voor de goede wensen !

                  Ik heb de gelegenheid gehad uw wagen te inspecteren en ik vindt dat je een prachtige wagen hebt maar (en neem dit aub niet verkeerd op) het is een “gebruikswagen” en geen “verzamelauto” , dat op zich scheelt enorm in de prijs. Hoop dat ik met dit te zeggen niet op tenen heb getrapt.

                  Ik dacht het nuttig dit er in de rand bij te zeggen daar men anders een verkeerd beeld gaat krijgen van de markt voor 964’ers in het algemeen.
                  Een goede normale 964 in de staat van uw turbo zal zo rond de 25000 euro liggen.[/quote]

                  ik weet ook wel dat ik geen collectorsitem kocht , maar zoals hij nu staat gaat hij toch niet meer weg voor minder dan 40k , hij is nu technisch top en wat het kleurverschil aangaat , daar pas ik nog wel ooit een mouw aan, wat voor mij belangrijk is , is het feit dat je er zelf van kan genieten , vroeger had ik een E36 cabrio full M look en die had na 7 jaar 80.000km …en een echt showmodel ( de velgen kwamen precies juist uit de doos)welnu , die kwam nooit buiten in de regen of slecht weer en ik heb er eigenlijk veel te weinig van genoten…de enige die er goed mee was was de marokaan die hem kwam kopen …ik weet het was geen porsche , maar ik geloof dat je wel verstaat wat ik bedoel.

                  dus vanaf nu gebruik ik mijn karren ( het leven is te kort om tijd te verkloten)
                  en waar het op het einde allemaal op aankomt is de juiste zot te vinden die de juiste prijs ervoor wil betalen… ik heb al héél veel auto’s verkocht in mijn leven , en het is altijd hetzelfde …er is altijd wel iets om iets van de prijs te doen…de motor is te zwaar , te licht , de kleuren zijn niet met de goesting , de banden zijn te ver versleten….vanaf nu zet ik mijn speelgoed al te koop van het moment dat ik het juist kocht..;dus de turbo is te koop ..maar alleen voor de juiste prijs….en alleen maar te bespreken ter plaatse.
                  😉

                    Neen , en blijkbaar ik niet alleen want staat al lang te koop !
                    Mocht die een zwart int. hebben was het weer een race geweest wie er het eerst bij zou zijn. Tenminste als de rest klopt.

                      993S…vind je mint interieur echt ni mooi?

                      DEZE vind ik echt wel de max…in combinatie met dat zwart 8)

                      ken

                        ik heb dit zeeeer aandachtig gelezen.
                        Porsche is een begrip voor je denis, het is echt je passie 😀 !:

                        het is soms iets als je op zoek bent naar een goeie wagen en dan nog een die 100% ok is, zoals ongevalvrij, boekje, enz…, maar uiteindelijk ga hebt je dan toch de knoop door gehakt.

                        alvast feli, een 964 hoogst waarschijnlijk erbij, prachtig, in het rood zijn ze super, de wagen op de foto’s ziet er SUPER UIT

                        Anoniem

                          [quote=”993S”:2oeyjhrx]
                          Ik dacht het nuttig dit er in de rand bij te zeggen daar men anders een verkeerd beeld gaat krijgen van de markt voor 964’ers in het algemeen.[/quote]
                          Eerlijk gezegd, ik begon echt wel hopeloos te worden na al die bedragen !

                          Anoniem

                            Dennis, veel geluk met uw 964 ! Ziet er heel knap uit. Maar is dus niets voor mij, ik zoek een “gebruikswagen” 😆 . Ik vind het een goed gevonden woord wat exact zegt wat we eigenlijk bedoelen !
                            Trouwens een heel mooi verhaal en mooie redenering.
                            PS als je me ergens een 964 C4 in “gebruiksuitvoering” weet staan rond die prijs, laat dan maar horen ! Je kent m’n limiet intussen die ik me gesteld heb.

                              Dank u voor de goede wensen !

                              Ik heb de gelegenheid gehad uw wagen te inspecteren en ik vindt dat je een prachtige wagen hebt maar (en neem dit aub niet verkeerd op) het is een “gebruikswagen” en geen “verzamelauto” , dat op zich scheelt enorm in de prijs. Hoop dat ik met dit te zeggen niet op tenen heb getrapt.

                              Ik dacht het nuttig dit er in de rand bij te zeggen daar men anders een verkeerd beeld gaat krijgen van de markt voor 964’ers in het algemeen.
                              Een goede normale 964 in de staat van uw turbo zal zo rond de 25000 euro liggen.

                                is idd een zeer propere wagen ..bijna nieuw die lak 8) ! Ik wist niet dat de ‘gewone’ 964 er’s ook al zo duur gingen… dan heb ik nog geluk gehad met mijn turbo… al moet ik wel toegeven dat ik er voor 10k kosten heb aan gedaan…nu staat hij dan ook perfect. Ik heb wel ook kleurverschil , daar ze de bumper en kofferklep alsook de billen hebben herspoten wegens steenslag… dus daar ga ik wat waarde verliezen… maar heb hem laten onderzoeken , en blijkt geen ongeval te zijn geweest. toch proficiat met uw aankoop.

                                  [quote=”911-lover”:1rwfgzlz]De wagen is idd super net.
                                  En mocht je originele Cup 2 velgjes zoeken en van de jouwe af willen geraken 😉 [/quote]

                                  [quote=”stefx911″:1rwfgzlz]Staan origineel CUP 1 velgen onder hé Koen[/quote]

                                  De CUP1 zijn idd origineel bij de wagen en verkoop ik alleen met de wagen , dus waarschijnlijk nooit. Die komen er weliswaar niet meer want ik heb al een tijdje 18″ duimers klaar liggen voor het geval ik mijn droom 964 zou vinden.

                                  De velgen die er nu op staan gaan wel de deur uit maar naar gelang de maten, toepassing en staat zal ik mijn verkoopprijs bepalen. 3 delige zijn echter nooit goedkoop 😉

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 43)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.