964 tov 993

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen 964 tov 993

  • Maker
    Discussie
  • Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar welke porsche ik zou willen en mijn smaak gaat naar een 964 of 993.

    Welke voor en nadelen hebben beide modellen?
    Welk model geniet jullie voorkeur onafhankelijk van het feit of je het mooi vind of niet. Puur technische gezien.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
  • 911

      993 look is meer voor vrouwen – geef mij maar de 964 de meer authentiek 911.

        [quote=”filip vanbrabant”:4admld2y]Persoonlijk vind ik de 964 mooier en voller van uiterlijk design dan de 993.

        Mischien ook te maken met mijn leeftijd: 40+ en retro-feeling naar de eerste porsche ‘look and feel’.

        [/quote]

        Idem hier, ook de reden dat ik voor de 964 gegaan ben; de echte klassieke 911 lijn.
        Zal ook wel met onze leeftijd te maken hebben zekers 😉 )

          [quote=”Kustom creations”:3f2oadmu]Wat betreft het budget, momenteel ligt het op 30.000. Het kan nog hoger worden, maar heb net een nieuwe bedrijfshal gekocht en ben met een bouw bezig dus…
          Ik weet dat je voor dat geld wel een 993 koopt, maar is hij voor dat geld wel in goede staat. Het is zo net op het randje van een aankoop van een 993.
          Hetgeen me een beetje afschrik zijn de kilometerstanden van +200.000 als je naar zon wagen gaat kijken.

          hoe staan jullie tegenover USA imports?[/quote]

          Hallo… Ik weet dat dit een oud onderwerp betreft… maar het blijft een courant onderwerp !! Ik dnek dat er velen zijn die bij hun eerste aankoop twijfelen tussen de aankoop van een 964 (al dan niet jubi) of een 993… ook anno 2009… ik hoop in de loop van de komende jaren ook 1 van beiden aan te schaffen…ben me daarom nu al volop aan het informeren… de consumptie van een droom smaakt het best wanneer je die lang laat pruttelen he…

          Mijn vraag is dus.. hoe is dit verhaaltje afgelopen ? 964 of 993 ? en zou je vandaag nog hetzelfde doen wetende wat je nu weet?

          Groetjes,
          Prachtige interieur-cleanings trouwens Kustom Creations !! Als mijne ooit fameus opfrissingswerk nodig heeft weet ik jou te vinden !
          😉
          Pascal

            Persoonlijk vind ik de 964 mooier en voller van uiterlijk design dan de 993.

            Mischien ook te maken met mijn leeftijd: 40+ en retro-feeling naar de eerste porsche ‘look and feel’.

            De Cayman S heb ik eens gehuurd, maar val toch voor het authentieke en het moderne hou ik voor mijn firma wagen: both of best worlds 😉

            Zoals andere reeds zeiden: het blijft een persoonlijke en emotionele keuze, en heb dus respect voor alle gebouwde porsches en iedereens keuzes 😀

              misschien maakt de C4 gewoon een terechte inhaalbeweging… Toen ik in 2000 begon rond te kijken voor mijn eerste Porsche, was de eerste ‘kandidaat’ ook een 964 C4… maar heel wat mensen kwamen af met horrorverhalen over versnellingsbakken die snel stuk zouden gaan, meer verbruik, meer onderhoudskosten, enz enz… Resultaat was dat ook ik mij toen onthouden heb van die aankoop, en een C2 gekocht heb… En inderdaad, op den duur leken de prijzen voor C4’s sneller te dalen dan bij de C2’s.

              Nu, zoveel jaren later, zijn de C4’s (en ook de andere 964’s uiteraard) qua prijs in het bereik van heel wat meer potentiële kopers gekomen… en worden ze gekocht door mensen die ook niet meer naar de officiële (lees dure) netwerken gaan om ze te onderhouden. Dus speelt de prijs van onderhouds een minder groot verschil… en blijft het uiteindelijk een mooie, sportieve wagen met vierwielaandrijving (wat de beginners wat geruststelling kan bieden), die qua betrouwbaarheid en onderhoudskosten de vergelijking met met heel wat andere van zijn tijdsgenoten kan weerstaan, en ondertussen een mooiere waardevastheid behoudt. Kijken we bvb eens naar een BMW 850… kostte destijds evenveel of meer, is nu voor een appel en een ei te krijgen, en kost stukken van mensen als je er vodden mee hebt… en er zijn ook zo goed als geen tweedehandsstukken of piraatstukken te vinden, wat voor veel kopers in die prijsklasse een rol speelt…

              Dus misschien niet zo vreemd dat de C4 een remonte doet… die mijns inziens waarschijnlijk verdiend is! (tegenover de C2!)

              Anoniem

                [quote=”stefx911″:3qdes4h2]
                964 zakken in prijs? Dacht het niet. Vraag maar eens aan Fdeville
                [/quote]
                Absoluut ! Maar blijkbaar is de prijsstijging alleen van toepassing op de C4, niet op de C2. Waarom weet ik ook niet, behalve het feit dat het fantastische wagens zijn om mee te rijden. Zie maar in de Flat6 van de maand mei, p28
                PS net terug uit vankantie…wat een pokkeweer is dat hier zeg…

                  Dat stuurhuis is een bekend probleem bij de 964.
                  Moet je rond de 200.000km vervangen.
                  Stuurhuis zelf in ruil vindt je voor 300€.

                  964 zakken in prijs? Dacht het niet. Vraag maar eens aan Fdeville

                  Als het klopt wat je schrijft heeft je kennis een koopje gedaan, wees daar maar zeker van.

                    Een kennis van me kon onlangs een mooie 964 kopen bij een ‘opkoper – doorverkoper’.
                    De Porsche was voorzien van de nodige toeters en bellen: leder interieur, airco, cruiscontrole, boordcomputer, tiptronic, elek. zetels, metaallak .. etc (ik weet niet wat er allemaal standaard op een 964 zat) voor 17000 euro. Hij staat nog in de originele lak, met -zoals wel vaker- beperkte roest bobbeltjes onder de lak thv de voor en achterruit. Verder alu cup velgen met goede (winter)banden. Er was een volledige geschiedenis bij: van bij aankoop tot laatste onderhoud 6 maand geleden. Hij had 1 eigenares gehad en ging steeds bij dezelfde officiële dealer. Niks op aan te merken.
                    Straffer: als de koper er zelf mee naar de schouwing ging (dus geen keuring -voor-verkoop) mocht hij zelfs voor 15500 weg … ik vertrouwde dit niet, maar die kennis van me is hier mee akkoord gegaan. Bij de schouwing bleek dat het stuurhuis/servo lekte.. er moest dan blijkbaar een nieuw stuurhuis in wat ongeveer 2500 euro zou kosten. Gelukkig heeft hij het zijne kunnen inruilen voor een gereviseerd. Inclusief plaatsing en groot nazicht kostte dit hem 2000 euro.
                    Maar nu rijdt hij dus wel met een mooie 964 met volledige geschiedenis, ongevalvrij en dat voor 15500 + 2000= 17500 euro wat mij wel weinig lijkt voor een 964. En ik heb er nog al mooie gezien tss 16500 en 20000 euro. Het lijkt me alsof de prijzen voor een 964 zakken .. misschien omdat de 993 nu meer gewild is?

                      Dag Spikey, enkel zo een 964 kopen als ze de modificaties gehad heeft.
                      Voor 20 k moet je zeker dergelijke porsche vinden.
                      Als ik jou was nog een paar jaartjes doorsparen en 25000€uitgeven, dan heb je 9 kansen van de 10 een zeer goede 964.

                      Correct me if I’m wrong guys

                        iedereen heeft het hier altijd over een correcte prijs, maar nu we het toch over een 964 hebben: wat is de correcte prijs voor zo een 964 die aan volgende criteria voldoet:

                        ‘betrouwbaar’ (hoewel je hier nooit zeker van bent) onderhoudsboekje
                        bouwjaar tussen 1985 en 1990
                        om en bij de 200.000 kms

                        (ps: het is dat ik zelf op zoek ben naar een porsche van dit type, maar dat ook nog betaalbaar moet blijven. met betaalbaar bedoel ik: maximum 20.000 euro of is dat niet realistisch?
                        pps: ben 24 jaar en iedereen maar dan ook werkelijk iedereen raadt het me af om een tweedehands porsche te kopen wegens te duur in onderhoud en wegens vaak te onbetrouwbare verkopers. nu wil ik me hier niet door laten afschrikken, want met zo een porsche rijden is nu eenmaal een jongensdroom) 😳

                          vorige week met de 964 gereden, deze week met een 993.
                          Ik ga voor de 993 gaan. Rijd net iets anders.

                          Nu op zoek naar iets goeds. Carosserie mag klein beetje werk aan zijn, maar geen overdreven schade of roest. Interieur boeit niet 😆 dat wordt zowiez veranderd, de motor en andere techniek moet perfect zijn.

                            Mich, waardebehoud primeert absoluut niet op rijplezier.
                            De wagen moet gewoon super goed op de baan liggen, desnoods met de nodige verandereingen die er moeten gebeuren. Comfort hoeft voor mij ook niet 😀

                            Ik apprecieer ieder zijn mening hier omtrent de 964 of de 993.

                            Mijn voorkeur gaat stilletjes naar een 993, maar niets staat vast en ik heb tijd genoeg om rustig iets te zoeken.

                              ik deel mijn mening met Stefx911…voor een mooie goede jubi zal je iets meer moeten betalen.

                              bijkomende bemerking: ik denk dat er 911’s zijn die beter de spirit en het rijgedrag van een 911 weerspiegelen dan een Jubi. Dat ding weegt om en bij de 1.5 ton (4wd, boordevol opties) waardoor de rijsensaties toch wel ietwat gefilterd worden (heb een jaar terug met ene gereden).

                              Qua waardebehoud is het zeker niet slecht…versta me niet verkeerd. Maar als je graag een “echte 911” onder de kont hebt, dan zou ‘k gaan voor een gewone 964/993…in geval van de 993, een gewone 272pk Carrera2 is qua rijplezier een aanrader!!! Het hoeft geen 4S te zijn. 😉

                              Maar…het blijft jouw keuze en misschien primeert waardebehoud wel op rijplezier…in ieder geval, succes met je keuze en zoektocht! 😀 8)

                                Voor een zuivere 964 Jubi ga je toch nog 10k bij je huidige budget moeten bijtellen vrees ik.

                                Maar het is idd een pracht van een wagen en staat bij mij ook bovenaan mijn verlanglijstje.

                                HIER een mooie 😉

                                  @ 4S

                                  Inderdaad, en dit op meerdere punten! Het was indeed die garage die enkel Porsche en Ferrari verkocht, doch blijkbaar zouden die ‘verdwenen’ zijn, de website is toch in ieder geval reeds lang niet meer actief. De uitbui.. uitbater was een Marokaanse man, ‘Momo’, die ook een Italiaans restaurant had (multicultureler kan het niet), maar de werkelijke big man achter de schermen had een dianmantzaak in één of andere buurt van heb-ik-jou-daar, en deinsde er niet voor terug om reeds van bij de eerste telefoons met klachten werkelijke (levens)bedreigingen te uiten indien er verdere stappen zouden gezet worden… wat ons zeker niet tegengehouden heeft!
                                  De garage op zich imponeerde (zelfs de helft van de straat stond vol met Porsches en ferrari’s (vaak met Franse nummerplaat) die in onderhoud kwamen, maar inderdaad… het is helaas niet al goud wat blinkt. Achteraf (helaasd ja, steeds ‘achteraf’) bleek het eigenlijk zo makkelijk te zijn om het op voorhand ontdekt te hebben, want via het chassisnummer was het zo makkelijk te ontdekken dat de wagen omnium verzekerd was bij een Belgische verzekeraar, volledig uitbetaald was als een ‘totaalverlies’, en ook bij de BIV gekend stond als een “klasse 8”, wat blijkbaar de zwaarste ongevalscategorie is, en wil zeggen dat de wagen NIET meer hersteld mag worden en in het verkeer gebracht mag worden… Ach ja… hopelijk kunnen anderen profiteren van deze tips…!

                                  En ik vind dat je ook gelijk hebt dat een Jubileum editie van de 964 een uitstekende keuze zou zijn voor zijn budget; een van de mooiste 964’s ooit, en door de genummerde oplage iets waardevaster…

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.