Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › 964 tov 993
- Dit onderwerp bevat 38 reacties, 17 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 9 maanden geleden door 911.
-
MakerDiscussie
-
10 juni 2007 om 14:49
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar welke porsche ik zou willen en mijn smaak gaat naar een 964 of 993.
Welke voor en nadelen hebben beide modellen?
Welk model geniet jullie voorkeur onafhankelijk van het feit of je het mooi vind of niet. Puur technische gezien. -
MakerDiscussie
-
ik weet dat ik met mijn 30.000 maar op de rand zit voor een 993, maar ik heb geduld, k moet morgen geen hebben, dat mag van mij gerust een jaartje of meer duren ( en tegen die tijd zal het budget misschien ook wat groter geworden zijn)
Geduld is een schoon zaak, maar dat heb ik wel.Wat betreft de nodige diagnoses laten uit te voeren voor aankoop. Dat heb ik altijd bij al mijn 2de hands wagens laten doen. Het kost wat, maar zoals al eerder gezegd, het kan je een hoop ellende besparen.
Is er ergens een lijst te vinden met punten waar ik bij beide modellen moet op letten?
Zo kan ik al de eerste groffe schifting maken voor ik samen met een expert een kijkje ga nemen.[quote=”993S”:3emytaqg]Nu , zeggen dat de 964 een overgangs model is of erger nog “het zegt me niks” kan alleen maar komen van iemand met gebrek aan kennis of ervaring. [/quote]
Vandaar dat ik schreef dat dit zeer persoonlijk was 😉
[quote=”911-lover”:3emytaqg]Ik vind ( en ja , dat is heel persoonlijk) de 964 een tussenmodel tussen de 911 en de 993.
[/quote]Ik heb natuurlijk alle respect voor de 964 en zal nooit zeggen dat dit een slechte wagen is etc. Als ze me eentje aanbieden zal ik zeker niet weigeren doch moest IK eentje aankopen gaat mijn voorkeur naar een 993 . Wil ik een vorig model Porsche heb IK voorkeur voor eentje met impact bumpers.
Maar zoals gezegd , dit is zeer persoonlijk en heeft dus niets met gebrek aan kennis of ervaring te maken. Dat valt onder de noemer persoonlijke smaak en GZD hebben we allemaal een andere 😉@ porschky
rs motorsport Anderlecht?
nooit van gehoord, maar waren dat de mensen die op de Bergensesteenweg (indien niet plaats dan maar gewoon het adres waar ze zaten) zaten (die nog een hele hoop Ferrari’s verkochten)?voor de rest Anderlecht -> hier zou ik nooit iets durven kopen zeker geen porsche ofwel eentje bij d’Ieteren Centre 2 (anderlecht is zowat de gevaarlijkste en slechtste gemeente van de 19 van Brussel eveneens Sint-Jans-Molenbeek)
@ Kustom creations
mijn mening is dat je een porsche (een oudere dan) ofwel koop bij een echte specialist met kennis van zaken, bij een goede kennis, via via ofwel dat je naar Duitsland gaat kijken, niet om de beste prijs te betalen maar wel om een zuivere te kopen, een vaste regel bij aankoop denk ik: koopjes zijn zelden en dusdanig meer de uitzondering dan de regel, een correcte prijs is een goede zaak maar daarvoor zal je de verkoper moeten overtuigen dat jij hem koop en dat vraag wat koopervaring
veel succes, mijn mening over de 964 en 993, de 964 karakteriseert meer een 911 (uiterlijk) dan de 993 maar zijn beide prachtige porsches, met jouw budget zou ik eens kijken voor een prachtige 964 jubileum (gelimiteerde uitvoering dat volgens mij goed in de markt zit)
veel succes met de zoektocht
Nee Luke, mijn prachtige 993 4S, een van de mooiste die ik ooit gezien heb (moest je de foto’s zien, je zou samen met mij huilen denk ik 😥 ), bleek na heel wat problemen een opgelapte perte totale te zijn, met valse keuring (wederom uit Anderlecht!!) en dergelijke. Om een lang en heeeel pijnlijk verhaal kort te maken: wagen bij herkeuring met deskundige onmiddellijk uit verkeer genomen, ik wagen en 50.000 euro (om nog maar van de rest te zwijgen zoals de BIV en dergelijke) kwijt na hem 17 dagen in mijn bezit te hebben, mogen beginnen procederen tegen de malafide verkoper die alles ontkent… wat in ons Belgische gerecht wil zeggen dat er nu na 5.5 jaar nog niets gebeurd is, en de rotz… ik bedoel verkoper zijn matten, zoals ik voorspeld had, reeds opgerold heeft en met de noorderzon verdwenen is… (bij deze dus een prijsvraag voor onze kijkers; wie mij de nieuwe verblijfplaats van de vriendelijke en sympatieke ‘Momo’ uit het voormalige RS Motorsport uit Anderlecht kan geven, evenals een goedkope 9 mm, kan een leuke prijs winnen… 😉 )
Dus een heeeel dure les, die mijn vertrouwen in autootjes kopen niet veel goed gedaan heeft. Sindsdien heb ik zelfs geen rolschaats meer gekocht zonder de nodige diagnoses en dergelijke, en weet dat dit mij van nog enkele miskopen bespaard heeft sindsdien…! Maar dat geld dat je kwijt bent, recupereer je in zekere zin noiit meer, al was het maar omdat je volgende wagen volledig van nul moet gefinancierd worden met ‘nieuw geld’ omdat je de restwaarde van je vorige auto kwijt bent…
En aan ‘Custom’ 😉 Met een budget van 30.000 euro zou een 964 in prachtstaat, waar je misschien nog enkele dingen aan kunt vernieuwen of tunen (een 964 zonder cupuitlaat is soep zonder zout 😉 ) misschien wel een veiliger keuze zijn dan een 993 uit de goedkopere zone van dat marktsegment… Wat niet wegneemt dat mooie koopjes altijd te vinden zijn, doch ik heb gemerkt toen ik de internetaanbiedingen van de laatste tijd volgde, dat de goedkopere particuliere auto’s vaak snel verkocht zijn, om enkele weken later duurder te koop te staan bij handelaars in binnen- of buitenland. En dat zorgt er voor dat je soms op koopjes moet springen, wat ook weer niet goed is… En zo is het altijd weer iets… 😆
Wat betreft het budget, momenteel ligt het op 30.000. Het kan nog hoger worden, maar heb net een nieuwe bedrijfshal gekocht en ben met een bouw bezig dus…
Ik weet dat je voor dat geld wel een 993 koopt, maar is hij voor dat geld wel in goede staat. Het is zo net op het randje van een aankoop van een 993.
Hetgeen me een beetje afschrik zijn de kilometerstanden van +200.000 als je naar zon wagen gaat kijken.hoe staan jullie tegenover USA imports?
[quote=”porschky”:2n0koqjr]het kan je zeeeeer veeeeeel geld en zorgen achteraf besparen, neemt het helaas van deze ‘ervaringsdeskundige’ aan 😕 [/quote]
oei, dat klinkt niet zo best…. 😯
ikzelf heb een 964 car 2 tiptronic gehad, alsook (helaas heel kortstondig) een 993 4S. Voor beide wagens, alsook voor veel andere wagens in dit segment veronderstel ik, geldt dat mits goed onderhouden, beide wagens veel plezier en (nu de grootste waardedalingen reeds lang achter de rug zijn) relatief een goede waardevastheid zullen genieten. De keuze zal dus in ruime mate afhangen van je persoonlijke voorkeur qua schoonheid en het bedrag dat je wil spenderen. Het kan dus misschien een stoute vraag klinken, maar we zouden onze ‘raad’ misschien ook wat kunnen preciezer maken mochten we weten om welk budget het gaat! Want een 694 RS in goede staat zal bvb al vaak heel wat duurder uitkomen dan een basis 993!
Hoe dan ook, een opmerking die gezien mijn soms zeeeeer slechte ervaringen met de aankoop van dergelijke wagens snel opkomt, is dat het natuurlijk belangrijk is op te merken dat de 964’s bijna niet meer te vinden zijn via het officiële dealernetwerk (993’s ook steeds minder), en dus bijna steeds via particulier of via onafhankelijke verkopers dienen gezocht te worden… en we weten dat helaas niet iedereen evenzeer te vertrouwen is. Wat je dus ook kiest of koopt, het blijft veel geld, en laat je dus zeeeeer goed bijstaan, geef liever wat geld uit om enkele extra controles te laten doen… het kan je zeeeeer veeeeeel geld en zorgen achteraf besparen, neemt het helaas van deze ‘ervaringsdeskundige’ aan 😕 P
Ik vindt dat ik als 993S eigenaar en multi Porsche eigenaar ook hier mijn steentje moet bijdragen.
De 993 is een fantastische auto die in vergelijk met de 964 meer comfort biedt wat zeer opvallend is als men van de ene in de andere stapt. Dit is te danken aan zijn multi as achter ophanging. Deze ophanging is dus één van de grote verbeteringen op dit model.
Ook is hij standaard uitgerust met een 6 bak wat ook moderner aanvoelt.
Op motorisch gebied zijn er talloze verbeteringen aangebracht waarvan de belangrijkste voor uw portomonee de hydraulische klepstoters zijn , dus nooit meer kleppen regelen (DAT maakt het verschil in onderhouds kost). Echter , voor iemand die de wagen als hobby wagen gebruikt is dit van geen tel , kleppen stellen zal dan vele jaren uit mekaar liggen.Nu , zeggen dat de 964 een overgangs model is of erger nog “het zegt me niks” kan alleen maar komen van iemand met gebrek aan kennis of ervaring. Een 964 is een FANTASTISCHE auto en één van de beste Porsche’s ooit gemaakt. Zoals iemand al zij , hij combineert klassieke lijnen met modern comfort (na 92 zelfs standaard met dubbele airbag)
en doet dit voortreffelijk. De wagen was destijds voor 80% een nieuw model en werdt zeer lovend in de pers onthaald. Trouwens , de reden dat de 964 eruit zag zoals de “oude” elfjes is omdat Ferry Porsche dat absoluut zo wou. Hij vondt de originele 911 perfect en zag de noodzaak niet in van optische veranderingen. Functionele was hij mee akkoord. De rest kreeg van hem een dikke NJET. Wat goed is (was) voor Ferry Porsche is ook goed voor mij 🙂
Toen de 993 werdt gestart heeft hij moeten toegeven dat er meer nodig was om het merk terug rendabel te krijgen. Het waren de hoogdagen van de yuppies en die wilden wel duidelijk laten zien aan de wereld dat ze een NIEUWE Porsche hadden en niet eentje waar je nauwelijks een verschil in kon zien. De jongere generatie bij Porsche was met deze gang van zaken zeer tevreden en hebben dus van de 993 een super mooie wagen gemaakt ondanks de enorme beperkingen waarmee ze moesten werken.Om concreet op uw vraag te antwoorden : koop de beste occasie die je kan vinden voor het geld dat je wil uitgeven. Er zijn nu al 964’en die duurder worden verkocht dan een 993. Ik zou veel liever een perfecte 964 hebben dan een afgeleefde 993. Maar beide zijn 100% puur Porsche !!
Ik was eerst ook aan het zoeken naar een 964.
964 of 993 rijdt volgens mij bijna zelfde, daar moet je niet echt naar kijken, als je er als hobby mee rijdt, de Carrera 2 of S nemen 😉 .
Taxen zelfde, onderhoud zal wel bijna zelfde zijn, verbruik 993 echter iets hoger maar niet echt veel.993 blijft meer zijn waarde houden, en is als de 3.2 zowat onverslijtbaar (bij goed onderhoud).
Ben zelf voor een 993 gegaan daar de gevonden 964 cabrios allen het nadeel hadden dat het interieur er “versleten” uitzag (vooral zijkant bestuurderszetel door in en uitstappen), daarom heb ik meer geïnvesteerd en de 993 cabrio gekocht. Ben wel geen 964 cabrio met zwart leder tegengekomen, deze zouden dat wel eens minder erg kunnen hebben…
Moest je voor tiptronic gaan, dan heb ik al gehoord dat je zeker 993 moet kiezen, 964 tiptronic zou wat problemen kunnen krijgen (eerste design) heb ik me laten vertellen.
De brede achterkant vind ik ook mooi en een standaar 993 heeft dit al, wel leuk om die uitstekende dijen te zien in je achteruitkijkspiegel.
Het beste is zowel goede 964 als 993 te testen als je niet echt een model in je hoofd hebt en als je het gevoel krijgt, dat is em, dan deze laten nakijken en kopen…
993, zonder twijfel 😀
– ….
– ….
– ….???hmmm…tja, ik vind geen argumenten (louter technisch dan) om mijn keuze te motiveren…
=> 911 blijft voor 70% een gevoelskeuze hé 😉
Het onderhoud zal voor jou niet zo van belang zijn. De 993 is ietsje moderner en rijdt misschien ietsje makkelijker.
Als we het over de gewone 964/993 modellen dan spreekt de laatste me meer aan…de RS echter, zou ik voor geen enkele 993 willen inruilen…luister naar je hart…’k Denk dat we je niet veel kunnen helpen en dat jouw gevoel de doorslag zal moeten geven.Anoniem12 juni 2007 om 00:45het blijkt idd dat de 964 iets duurder is in onderhoud maar in jouw geval is dat te verwaarlozen vanwege je km’s.
Een goed onderhouden 964 is zeker zo betrouwbaar als een 993. Je zal al lang rijden met je 964 vooraleer je in totale kost aan de 993 zal komen (of je moet héél zware kosten maken zoals motor opblazen, crash etc).mocht je naar een 964gaan en budget 993 zou ik ook opteren voor een iets specialere uitvoering vanwege de fun factor en waardebehoud. (zie michm3 met zijn RS). Die specialere uitvoeringen vind ik dan ook weer knapper als een 993.
Best met de 2 es rijden en dan kijken wat je het aangenaamst vind.
[quote=”MRD-Porsche”:37d6fdcb]Persoonlijk vind ik de 964 maar niets. Kan ook zijn omdat nog nooit een 964 ervaren heb.[/quote]
toch maar eerst ns gaan rijden eer je zoiets zegt 😀
want het is echt de moeite 8)
[quote=”fdeville”:111i36tq]Ik denk dat je eens moet rijden met een “gewone” 964…
Elk model heeft zijn charmes, het is waar dat de 993 de mooiste is, hoewel een 997 ook niet mis is.
Technisch is het toch maar logisch dat de meest recente ook de meest moderne is, dus is het normaal dat de 993 “doorontwikkeld” is.
Ik zou ooit zelfs nog een 996 overwegen, want die motorproblemen zijn intussen denk ik bij de meeste verholpen. Was trouwens ook een probleem indertijd met de 964 van voor 1991.[/quote]
Vandaar dat ik ook vermelde dat het mijn persoonlijke mening is.Over het feit dat de meeste recente ook de meest moderne is, dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd de beste zijn.
Anoniem12 juni 2007 om 00:00[quote=”MRD-Porsche”:2j651t3w][quote=”fdeville”:2j651t3w]Ja natuurlijk aangezien recenter…maar dik 10 à 15k€ duurder in aankoop…[/quote]
Persoonlijk vind ik de 964 maar niets. Kan ook zijn omdat nog nooit een 964 ervaren heb.Een 993 blijft, zoals reeds vermeld, een fantastisch doorontwikkelde Porsche. Hoge prijzen zijn te wijten aan (mijn gedachte):
1) de 996 die te kampen had met motorische problemen, waardoor de prijzen elk jaar dalen en dalen.
2) 964 die maar een ‘overgangsfase’ van de 911 naar de 993 was.Moest er voor mij een 964 komen, dan zou dat een Turbo 3.6 zijn of een RS.
T.[/quote]
Ik denk dat je eens moet rijden met een “gewone” 964…
Elk model heeft zijn charmes, het is waar dat de 993 de mooiste is, hoewel een 997 ook niet mis is.
Technisch is het toch maar logisch dat de meest recente ook de meest moderne is, dus is het normaal dat de 993 “doorontwikkeld” is.
Ik zou ooit zelfs nog een 996 overwegen, want die motorproblemen zijn intussen denk ik bij de meeste verholpen. Was trouwens ook een probleem indertijd met de 964 van voor 1991.[quote=”fdeville”:96v9mk03]Ja natuurlijk aangezien recenter…maar dik 10 à 15k€ duurder in aankoop…[/quote]
Persoonlijk vind ik de 964 maar niets. Kan ook zijn omdat nog nooit een 964 ervaren heb.Een 993 blijft, zoals reeds vermeld, een fantastisch doorontwikkelde Porsche. Hoge prijzen zijn te wijten aan (mijn gedachte):
1) de 996 die te kampen had met motorische problemen, waardoor de prijzen elk jaar dalen en dalen.
2) 964 die maar een ‘overgangsfase’ van de 911 naar de 993 was.Moest er voor mij een 964 komen, dan zou dat een Turbo 3.6 zijn of een RS.
T.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.