964 Turbo (3.3): enkele vraagjes

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 964 Turbo (3.3): enkele vraagjes

  • Maker
    Discussie
  • Hallo iedereen,

    Ik ben Dominique en zou me graag binnen 1 à 2 jaar een Porsche 964 Turbo (3.3) aanschaffen. Dit is natuurlijke een uitzonderlijke wagen en het is een aankoop die weloverwogen moet worden. Daarom heb ik nog enkele vragen over deze auto en waarschijnlijk zullen jullie hierop wel een antwoord weten.

    1. Deze wagen is heel snel (315 pK, 450 Nm, 0-100 in 4.8 sec), maar hoeveel blijft daar nog van over bij een wagen van pakweg 15 jaar oud?
    2. Weet u een richtprijs van de verzekeringspremie (31 jaar, bonusmalus 0)? Dit kan ik eventueel ook mijn verzekeringsagent vragen.
    3. Zijn de gebruikskosten hoog (verbruik, onderhoud,…)?
    4. En het belangrijkste: hoe betrouwbaar is de wagen (oa motor, versnellingsbak, ophanging, elektronica,…)? Dit is voor mij heel belangrijk (ik rij momenteel met een Subaru Forester 2.5XT en die zijn heel betrouwbaar).

    Voorlopig twijfel ik nog tussen een 964 Turbo en een Lotus Esprit V8. Qua prestaties zijn deze auto’s heel gelijkend (heb het geluk gehad met een Esprit te mogen meerijden en dat was indrukwekkend). Maar de Esprit heeft vooral te lijden onder enkele gebreken (oa versnellingsbak), en ik weet niet hoe het zit bij een 964 Turbo.

    Alvast bedankt voor jullie tijd.

    Groeten,

    Dominique

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
    • kunt er niet naast kijken staat tussen de optie codes , maar heb wel daarna moeten zoeken achter de uitleg wat die X33 code was 😀 D D

        Ik ben vandaag te weten gekomen dat mijn 965 een sper van 40% heeft zitten vanuit het fabriek. Maar jou code staat hier nergens bij 👿 ik zal nog eens goed moeten zien 😆

          ja ik ook ben er na de aankoop op gevallen 😀 D D

            Ja idd, maar ik sta er wel van versteld.

              had je dat niet gevraagt RSR 😀 D D ?:

                Amaai dat is pas een uitleg 😯

                  hier rsr de uitleg over de X33 optie die op de sticker in de capot moet staan dus de zelfde motor als de turboS 3.3L

                  911 Turbo 3.3 – with increased engine output

                  Vehicle Type 911 Turbo 3.3 – with increased engine output
                  Engine Type Type M 30/69 S
                  Model Year ’92 (N)
                  General As of Model Year ’92 (N), the 3.3 Turbo was made available with an engine with increased output under the Exclusive Special Option No. “X 33”.
                  As the specifications of this engine have so far not been published, we herewith provide you with a brief description of this engine.
                  Description 3.3 litre Turbo engine “X 33” with increased output
                  Engine Type M 30/69 S
                  Displacement 3299 c.c. (3.3 I)
                  Output 261 kW (355 HP)
                  Torque 471 Nm (48 kpm) at 5,000 rpm

                  Scope of modifications

                  * Cylinder head, inlet and exhaust ports modified
                  * Inlet manifold modified
                  * modified camshafts
                  * Valve timing (setting) 0.9 – 1.1.

                  Modified Parts
                  Part no. Part designation Quantity
                  930.105.147.50 Camshaft, left-hand 1
                  930.105.148.50 Camshaft, right-hand 1
                  911.105.171.02 Spacer flange, left-hand 1
                  911.105.172.02 Spacer flange, right-hand 1
                  900.067.082.02 Bolt 4
                  N 010.183.1 Bolt 1*
                  930.113.025.03 Gearwheels 1
                  N 013.349.1 Roll pin 2
                  930.100.908.03 Gasket set 1
                  930.104.043.14 Cylinder head 6
                  Note: The parts indicated – without the * symbol – are only available from the Porsche AG – Kundenzentrum (Stuttgart-Zuffenhausen)!
                  Phone 0711-827 5290/5488/5602, Telefax 0711-827 6227, Telex 7252 5141
                  Engine Type M 30/69S With catalytic converter
                  No. of cylinders 6
                  Bore 97 mm
                  Stoke 74.4 mm
                  Displacement to 88/76/EEC 3299 c.c.
                  Compression ratio 7.0:1
                  Engine power to 80/1269/EEC 261 kW (355 HP)
                  At crankshaft speed 5,000 rpm
                  Output per liter 79.1 kW/l (107.6 HP/l)
                  Minimum fuel octance rating RON 95/MON 85 (unleaded Premium to DIN 51 607 only)
                  Fuel consumption (litres/100 km)
                  (to 80/1268/EEC or ECE A 70)
                  at 90 km/h 8.5
                  at 120 km/h 10.4
                  city driving cycle 21.0
                  Engine oil consumption up to 1.5 L/1000 km
                  Max. permissible engine rpm 6,800 + 100 rpm
                  Spark plugs Bosch WR 4 DPO
                  Plug gap 0.6 + 0.1 mm
                  Battery 12 V, 72 Ah
                  Generator Alternator, 1610 W / 115 A
                  Firing order 1-6, 2-4, 3-5
                  Ignition Electronic-map ignition system.
                  Caution: High voltage! Working on the ignition system and rev counter may be hazardous
                  Fan drive belt 9.5 x 776 La Use only genuine fan belts approved by Porsche
                  Drive belt for A/C compressor/alternator Polyrib 14 11 K6
                  Valve clearance (engine cold) Inlet and exhaust valves: 0.10 mm
                  Performance figures *
                  Max speed 280 km/h
                  Acceleration 0 – 100 km/h 4.7 seconds
                  Kilometer with standing start 22.7
                  * At DIN curb weight and half-laden vehicle without performance-reducing special equipment
                  Tire pressure – 911 Turbo S
                  (valid for cold tires)
                  Summer tires Winter tires
                  – front 2.5 bar gauge (36 psi) – front 2.5 bar gauge (36 psi)
                  – front 3.0 bar gauge (44 psi) – front 3.0 bar gauge (44 psi)
                  Back to home page Previous specification Next specification

                    [quote=”beltar”:2texjtm8]De 964 3.3 was mijneerste porsche.
                    Ik vind dit nochtans als eerste porsche geen aanrader.
                    Het was de eerste porscheturbo met catalysator en porsche heeft het verbruik van deze motor nooit onder controle gekregen.
                    Met alle respect voor de 12.5l verbruik van hierboven; ik raakte nooit inder de 17 en bij écht turbogenieten makkelijk aan 26l/100km.
                    Deze p is duur in onderhoud en werd door porsche na korte tijd vervangen door de 964 3.6 die heel wat minder gebreken kende.
                    Staar je niet blind op die 330 pk. Ze zijn slechts boven de 4000/4500 opm beschikbaar, maar geven dan wel de schopinjekontgevoel!
                    Na de 964 3.3 kocht ik een 993 targa 285 pk en met deze auto was het veeeeeeeel meer genieten dan met de turbo. Op gewone achteraf-eggetjes was ik ook stukken sneller en makkeijker te rijden dan de “springgekke” turbo.
                    Wat mij betreft koop je veel beter een atmo 993 met varioram 285pk. Bij deze motor hoeven de kleppen niet bijgesteld te worden en ie is in minder ervaren handen sneller en veiliger dan de 964turbo.

                    Het enige échte voordeel van de 964 is zijn prachtige dikke kont… Die heeft mij in die tijd ook verleid…

                    Maar als je veel wil genieten van je p is om de 300 km tanken niet zo leuk…[/quote]

                    Bedankt voor je reactie beltar, in mijn geval is een 993 dus beter te overwegen (ik ben immers onervaren als het op dat soort wagens aankomt). De 993s zijn recenter en dus technisch beter, en ik vind ze alvast minstens even mooi als de 964. Feit is dat ik de 964 Turbo als de ‘meerdere’ van de 993 zag als het op prestaties aankomt. Maar misschien krijg je dit er enkel uit als je er echt mee overweg kan en constant in hoge toeren rijdt om de duw in je rug te voelen. En dat is zeker niet de rijstijl die ik erop na houd.

                      [quote=”sunshine”:3t1mba2l]je hebt gelijk beltar maar je rijdt ook niet altijd turbo dat is bijna niet meer mogelijk!!! jammer genoeg…
                      het verbruik is voor mij zo geen brobleem heb met veel erger gereden en met erger wil ik zegen jeep cj5 met 7.9L V8 min 40L/100km en dan moet je de kwibus niet uithalen 😛 P P
                      ik vindt juist die schop zo kik gevendt 😀 D D [/quote]

                      Probleem van beltar is dat ik lood in mijn voeten heb… De pompist en bandenleverancier zien mij heel graag komen… Vandaar…

                        je hebt gelijk beltar maar je rijdt ook niet altijd turbo dat is bijna niet meer mogelijk!!! jammer genoeg…
                        het verbruik is voor mij zo geen brobleem heb met veel erger gereden en met erger wil ik zegen jeep cj5 met 7.9L V8 min 40L/100km en dan moet je de kwibus niet uithalen 😛 P P
                        ik vindt juist die schop zo kik gevendt 😀 D D

                          De 964 3.3 was mijneerste porsche.
                          Ik vind dit nochtans als eerste porsche geen aanrader.
                          Het was de eerste porscheturbo met catalysator en porsche heeft het verbruik van deze motor nooit onder controle gekregen.
                          Met alle respect voor de 12.5l verbruik van hierboven; ik raakte nooit inder de 17 en bij écht turbogenieten makkelijk aan 26l/100km.
                          Deze p is duur in onderhoud en werd door porsche na korte tijd vervangen door de 964 3.6 die heel wat minder gebreken kende.
                          Staar je niet blind op die 330 pk. Ze zijn slechts boven de 4000/4500 opm beschikbaar, maar geven dan wel de schopinjekontgevoel!
                          Na de 964 3.3 kocht ik een 993 targa 285 pk en met deze auto was het veeeeeeeel meer genieten dan met de turbo. Op gewone achteraf-eggetjes was ik ook stukken sneller en makkeijker te rijden dan de “springgekke” turbo.
                          Wat mij betreft koop je veel beter een atmo 993 met varioram 285pk. Bij deze motor hoeven de kleppen niet bijgesteld te worden en ie is in minder ervaren handen sneller en veiliger dan de 964turbo.

                          Het enige échte voordeel van de 964 is zijn prachtige dikke kont… Die heeft mij in die tijd ook verleid…

                          Maar als je veel wil genieten van je p is om de 300 km tanken niet zo leuk…

                            [quote=”sunshine”:oqyne5n9]idem heb ook een 3.3L turbo met X33 kit zallige wagen
                            je kan her heel veel mee verbruiken als je goed door rijd en aanders bij gewoon rijgedrag zo een 12L/100Km bij mij wat ik heel korect vindt voor een Porsche van 15 jaar
                            verzekering : 800€ per jaar
                            voor de lotus kan ik niets zegen Porsche is voor mij een kleinejongens droom 😀
                            heb met juist op de vermogen test bank gezet en na 15jaar zijn alle paardjes nog in de motor
                            ik rij er liever en liever mee nu dat ik hem begin te kenen 😀 D D [/quote]

                            X33 kit ? geef eens wat meer uitleg als je wil

                              Hallo iedereen,

                              bedankt voor jullie feedback, het zal geen gemakkelijke keuze zijn 😉 blijkbaar zijn zowel de 964 Turbo als de Esprit V8 schitterende wagens (mits goed onderhouden). Het is niet voor onmiddellijk dus kan ik alles rustig laten bezinken. En hopelijk kan ik beide wagens eens testrijden vooraleer ik er één ga aankopen.

                              Grtz,

                              Dominique

                                idem heb ook een 3.3L turbo met X33 kit zallige wagen
                                je kan her heel veel mee verbruiken als je goed door rijd en aanders bij gewoon rijgedrag zo een 12L/100Km bij mij wat ik heel korect vindt voor een Porsche van 15 jaar
                                verzekering : 800€ per jaar
                                voor de lotus kan ik niets zegen Porsche is voor mij een kleinejongens droom 😀
                                heb met juist op de vermogen test bank gezet en na 15jaar zijn alle paardjes nog in de motor
                                ik rij er liever en liever mee nu dat ik hem begin te kenen 😀 D D

                                  idd , die persoon ben ik 😉 de mijne komt ondertussen kort aan de 50K….en je moet er rekening mee houden dat je elke 20000 km een serieus onderhoud moet laten doen, waarbij de motor eruit moet…maar het is een zalige kar , die in de toekomst alleen maar in prijs zal stijgen.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.