Ik ben verloren gelopen in het bos van velgen en ET-waardes.
Ik ben dus wat aan het rondsnuffelen op het net wat de mogelijkheden zijn voor mijn 964 3.3.
Mijn eerste idee was om de huidige velgen (17”cup) te laten herspuiten en alles origineel te houden.
Maar als ik daarover wat opzoek zijn de originele maten 17×7,5 (ET52) en 17×9 (ET47) en wat staat
daar naast het ventiel op mijn velgen… 7/55 en 9/55… zijn dit wel originele porsche velgen ?
Een tweede optie zijn dus Speedline replica’s (originele vind ik écht te duur).
Zijn de volgende een goed idee ?
Wellicht hebben de banden die je hebt besteld wel standaard velgrandbescherming, zo niet dan is het inderdaad wijsheid om je keuze bij te stellen. Als je lekker enthousiast aan het sturen bent op de kleine weggetjes (of met in parkeren bij stoeprandjes), dan hebben de velgrandjes zo een buts of schaaf te pakken met de brede achterkant. Ik hou er inmiddels ernstig rekening mee (omdat m’n velgjes afgelopen winter weer netjes zijn gemaakt). M’n eerste setje banden (Michelins) hadden ook geen bescherming en dat was zonde voor die velgen. M’n 2e setje bandjes Dunlops hadden het wel. Heb nu dezelfde als de Dunlops maar dan Toyo’s (ik dacht maar es een keertje een ‘goedkopere’ variant proberen). Bevalt prima tot heden.
Er worden dacht ik diverse termen gebruikt voor de velgrandbescherming, zoals:
– FSL – wangbescherming
De Proxes T1-R is de opvolger van de Proxes T1-S in het ultra high-performance segement tot 300 km/u. Het vernieuwde V-vormige profiel met brede groeven en stabiele schouderconstructie zorgen voor een fenomenale handling op een natte- en droge ondergrond. De schouderblokken in het profiel hebben een preventieve werking tegen onregelmatige slijtage en reduceren de geluidsproduktie van de band. Alle maten zijn uitgevoerd met een velgrandbeschermer.
“Generation S” Silica, High-Grip Tread Compound
Verhoogde aanwezigheid van Silica zorgt voor een verbetering van de prestaties op zowel droog als nat wegdek.
Richting gebonden profiel design
Biedt excellente prestaties op droog en nat wegdek en zorgt voor een modern design.
V-profiel
Snelle en efficiënte waterafvoer.
Stevige schouder rib
Uitstekende stuurprecisie bij het nemen van bochten.
Voorkomt onregelmatige slijtage.
PS. In mijn geval met de verbrede velgen zijn de bandjes eigenlijk net wat smal uitgevallen, en kan de velgrandbescherming maar net zijn werk doen … ik had wellicht beter nog een maatje bredere banden genomen…of wellicht de velgen terug naar de originele breedte gebracht … toekomstmuziek..
Hier een fotootje van de dunlops 9000 sport met velgrandschade. De velgrand valt terug binnen het uitgespaarde rubber, ofwel het rubber hoort net wat verder uit te steken dan de velgrand, althans dat is het idee …
[quote=”Mart” post=177361]Toch nog even voor de zekerheid, heb je voor banden gekozen met velgrand bescherming? :!:[/quote]
Mmh… niet aan gedacht… Is hier bij mijn lokale bandencentrale (Jan Deboosere, Ingelmunster). Die zal er geen probleem van maken als ik de banden alsnog verander. Is dat gewoon om stoeprandschade te voorkomen ?
Die showbakken in Holland bollen bijna allemaal rond op die maat en ze rijden er mee naar Wörthersee. Voor mij was dat vroeger 1300 km 🙄
Dat van die breedte verschillen hebt ge wel een punt !
Nu krijg ik de wind waarschijnlijk wel vanvoor, maar ik vind dat de velgen met een iets smallere band mooier uitkomen. 18″ velgen zijn sowieso al vrij groot voor de kleine carrosserie van een (narrow-body) 964, en als er dan een 225/40 opligt, vind ik het allemaal net iets te bruut eruit zien. Er staat dan wel geen N-codering op, maar het is niet dat het daardoor een slechtere band is. Kwestie van voorkeur 🙂
0
15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)