964 versus 997

Home Forum Porsche Marktplaats Porsche Mening 964 versus 997

  • Maker
    Discussie

  • Joachim
    Deelnemer

      Het forum zit vol met kenners en believers heb ik al gemerkt. Dan kunnen jullie mij hiermee misschien ondersteunen. Ik zou de P gebruiken om gezellig mee rond te toeren en wekelijks een trip van 1:30u mee te doen. Ik zou een P willen aanschaffen waar ik zonder al te veel kennis kan van genieten. Zonder diep in m’n zakken te moeten tasten voor onderhoud en andere kosten. En liefst eentje dat zijn waarde houd. Maar ik geraak er niet uit. Ben altijd zot geweest van een 964, maar leest daar vaak horror verhalen over en vooral dat dit een dure hobby is als je er zelf niets van kent. Nu een 997 vindt ik ook geweldig, maar zal deze binnen 5 a 10 jaar zijn waarde kunnen houden? En tussen de twee zit ook nog 100Pk verschil. Graag jullie ongezouten mening.
      image.jpeg

    11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
      • [quote=”Tony9xx” post=219756]Dus een trip naar t zuiden van Frankrijk … Je gaat er ook komen maar je gaat een stuk vermoeider zijn.
        .[/quote]

        Neen hoor, ik doe jaarlijks een trip door Europa met mijn Carrera 3.2, dus nog iets ouder, met weliswaar servo, en ik ben nooit moe als ik uitstap, integendeel, ik zit beter in mijn oude 3.2 dan in mijn nieuwe X3. :driver:

          “Je moet meer “werken”. Dus een trip naar t zuiden van Frankrijk … Je gaat er ook komen maar je gaat een stuk vermoeider zijn.”

          Fysiek wellicht meer inspannend, als ik ongetraind (door slechts paar ritjes per jaar) een lange rit heb gemaakt met de 964 dan voelen de armen dat er een dagje stevig is gestuurd. Maar ik stap helemaal hyper die auto uit, en heb daarna toch nog wel enige tijd nodig voordat lijf en leden ten ruste kunnen worden gelegd … dus echt vermoeid ben ik er eigenlijk nog nooit van geraakt … :drink:

            Ik heb momenteel een 997S2 gen 2 en heb voordien 10 jr met een 964 c2 gereden.
            Verdomd veel spijt dat ik de 964 verkocht heb .. maar dat is hier niet relevant.
            De 997 rijdt als een moderne auto, gemakkelijk. Met uiteraard het verschil dat er een behoorlijk vermogen mee gemoeid gaat en met een motor die toch ver achteraan is geplaatst (niks nieuw hier, standaard 911 concept). Als je de limieten opzoekt en zijn “gat zet zich” ben je er best als de pinken bij om dit op te vangen, anders belandt je in de rubriek “toch spijtig van die mooie Porsche”. Dus als je met een 997 naar t zuiden van Frankrijk rijdt en je doet mee met de rest dan is dat net alsof je een andere degelijke auto zou hebben.
            De 964 is anders. Daar ben je constant meer betrokken bij het rijden zelf. Je voelt meer de interactie van de wagen met de baan, je bent minder afgeschermd (ik vrees hier in eerder poetische bla bla te vervallen, ik doe mijn best …), Je moet meer “werken”. Dus een trip naar t zuiden van Frankrijk … Je gaat er ook komen maar je gaat een stuk vermoeider zijn.
            Los daarvan staat hetgeen we hier “waarde” noemen. Met andere woorden, ik betaal nu 50kE, wat is die auto binnen 5 jaar waard. De algemene opinie is dat dit met een 964 een stuk meer zal zijn dan met een 997. Dit gezien bvb het aantal 997s die rondlopen een stuk hoger licht dan de 964. Ik zou daar echter heel voorzichtig mee zijn. Je kunt moeilijk de toekomst voorspellen en de tendens zoals we die nu zien kan rap keren (964 en 993 etc. die elke maand stijgen in prijs).
            Maar dan toch hierbij mijn eigen insteek. Als je weet dat de 964 in goede staat is en je bent bereid er een naar de normen van vandaag deftige prijs voor te betalen, dan ga je voor de 964. Neem echter geen risicos met een goedkoop exemplaar, dat gaat je later vrees ik zuur opbreken.

              Ik kan er wel inkomen wat luc993cabrio hier neerpent. Als ik met de 964 meerijdt met een (vlotte 😉 ) toerrit denk ik halverwege de dag ook van ‘had ik maar de 996 4S (ok, is nog geen 997) genomen ‘. Hoewel de recentere modellen ‘betere’ wagens zijn zou ik toch nooit de emoties van mijn 964 willen missen. Alhoewel die emoties ook de andere kant kunnen uitzwaaien als je de facturen krijgt om van een goede 964 een heel goede 964 te maken 😐 Statistisch gezien ga je aan een oudere Porsche toch meer kosten hebben dan aan een 997 tenzij de vorige eigenaar er flink geld in gestoken heeft.

                Heb het geluk om zowel een 964 c2 en een 997 4s cabrio te bezitten. Moet eerlijk zeggen dat als ik een lange rit of aan een rit van gelijk welke organisatie meerij ik steevast de 997 neem.
                Wanneer ik eens met de 964 rij ben ik wel direct terug verkocht aan dit schitterend machien!!!
                Kwa kosten aan onderhoud, ja ze kosten allebei €€€€€€€€€€€€€€

                  Ik ben absoluut geen ervaringsdeskundige maar praat soms weleens met bezitters van zowel het oude “spul” en het nieuwe. In de eerste plaats moet je gaan kijken naar wat jij belangrijk vindt. De emotie (lees geluid, beleving, soms tricky wegligging) van de luchtgekoelde of de ‘luxe” van een moderne, ruime, snellere, comfortabele waterkoker? Dat is iets heel persoonlijks. De 964 kan een kostelijk grapje zijn maar de 997 kan je ook lelijk verrassen als de motor het laat afweten. Een forumlid heeft momenteel zijn 997 blokje op de operatietafel liggen en dat gaat veel centjes kosten.
                  Kortom. Probeer eens met de 2 te rijden/mee te rijden en maak voor jezelf uit wat het belangrijkst is voor jou. En anders koop je ze gewoon allebei, hé :first:

                    als autoliefhebber kies je toch met je hart zeker.

                    Zeker voor de 964 gaan, ga je geen spijt van hebben. Heb zelf mij 964 4 jaar als dd gebruikt, dus daar geen problemen.
                    Heb er ook een 996 mk2 bij gehad… maar slechts 1 jaar, de 964 heb ik al meer dan 9 jaar 😉

                      Dat vindt ik mooi geformuleerd! En daar geraak ik nu net niet uit : hart of verstand?

                        Dag Joa, zelf heb ik alleen ervaring met de 964 (cabrio) en kan me niet indenken dat er op het vlak van rijplezier een leukere auto bestaat. Als je correct rijdt en onderhoud pleegt zal je niet meer kosten hebben dan met een ander Porsche model (goedkoop zal het echter nooit zijn).
                        Ik stelde wel ooit dezelfde vraag aan forumlid Sensa911 die het geluk heeft beide modellen in bezit te hebben en dus best geplaatst is om als geen ander te kunnen oordelen. De 964 won het makkelijk met kop en schouderlengte voorsprong. In die mate zelfs dat hij er liefst nog een bij wou kopen…
                        Haar waarde zal ze wel behouden maar persoonlijk geloof ik niet dat je er winst uit haalt als je de onderhoudskosten in rekening neemt die het effectief rijden met een echte sportwagen onontkomelijk met zich mee brengt.
                        Het is naar mijn mening cijfers of emoties, hoe meer je van het ene wil hoe minder je van het ander over houdt.

                          Als ik jou was en je hebt er het budget voor, zou ik een 964 aanschaffen. Is op termijn met zekerheid de beste investering van de twee.

                          XXX

                            Gast, get a life, koop een 964 daar heb je nog jaren plezier van 😀
                            De mening van een oldie liefhebber.

                          11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.