964C2-91: Start niet! Hulp gevraagd aan alle startgoeroes

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 964C2-91: Start niet! Hulp gevraagd aan alle startgoeroes

  • Maker
    Discussie
  • Aan alle startgoeroes van ons forum, graag jullie advies.
    PROBLEEM:
    Mijn 964C2 bJ1991 wil plots niet meer starten.
    Wat heb ik reeds gedaan:
    Ik heb de batterij reeds vernieuwd door een VARTA Silver Dynamic 77Ah omdat de vorige niet zo krachtig meer was, en deze ochtend heb ik het DME relais vervangen door een nieuw exemplaar…maar geen succes. 😕

    Wat is het fenomeen?:wanneer ik de motor start, dan slaat deze éénmalig aan na zeker 15-20 sec de startmotor gebruikt te hebben.. het is te zeggen, op het moment dat ik de sleutel opnieuw naar de nulpositie breng, dan pas pakt de motor aarzelend aan en blijkt de benzine te ontsteken. als ik dan wat gas bijgeef dan draait hij….voor een 60-tal seconden, en dan is het precies of de benzine op is, en valt de motor terug stil. 🙁
    Als ik daarna nogmaals probeer te starten, dan lukt dit niet meer..
    Als ik tijdens de tweede en derde poging wat speel met het gaspedaal, dan is er wel opnieuw die aarzeling, de motor pakt even aan, maar dat is slechts 1 seconde of zo…
    Maar in elk geval, spontaan ontsteken lukt dan niet meer….and that’s it.
    Het laat me een beetje denken aan een vlotterkamer van een carburator die traag gevuld wordt met benzine, en eens die leeggetrokken is stopt de motor… het is belachelijk, ik weet het want we spreken hier van elektronische ontsteking en injectie… maar daarmee kan ik het bést vergelijken.
    Och ja… ik kan niet zeggen dat er na dat starten een benzine geurtje hangt in de motor ruimte.

    Het lijkt me te wijzen in de richting van een vuile (verstopte) benzine filter, of een bezinepomp die niet genoeg debiet meer geeft.

    Heeft iemand soortgelijk fenomeen al eens voorgehad? want euh…..HEEEELLPPP !!!
    grtz

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Wim

      Leuk dat probleem weer weg is, kun je nu weer lekker

        Hallo iedereen,

        Vandaag is het er eindelijk van gekomen, ik heb tijd genomen om de oude bobijnen te vervangen door de nieuwe BOSCH bobijnen die ik in de UK besteld had.

        Blijkbaar zat mijn 964 met twee verschillende bobijnen, eentje Made in Brazil (de zilvere) en eentje made in Spain (een zwarte). En het was die laatste die blijbaar problemen had, als je goed kijkt op de foto dan zie je dat deze lekte.
        Vermoedelijk heeft dit de problemen veroorzaakt van slecht starten na gereden te hebben in de regen, of in een vochtige omgeving.
        [attachment=2:1shno0g5]

          Na een dagje foutzoeken ben ik alweer iets verder.

          Ik heb mijn ScanTool (zelfbouw Hammer) aan de OBD plug gekoppeld, en er kwamen geen foutmeldingen wanneer ik de Motronic controleerde (dus de O3, knock sensor, Idle sensor, etc kunnen het al niet zijn.

          De wagen staat reeds enige dagen in mijn verwarmde garage en is nu kurkdroog. En blijkbaar heeft dat een positief effect gehad, want hij startte terug 🙂
          Ik heb de truc dan eens toegepast om de ene, en daarna de andere bobijn eens los te koppelen… en bij de ene bobijn bleef de motor draaien. Bij de andere bobijn viel de motor stil. Dus ik denk dat we de schuldige gevonden hebben. Ik heb de kabels dan eens geswitched en het bleek dat de achterste bobijn geen mooie vonk meer geeft.

          Dus… ik ga me twee nieuwe bobijnen bestellen, en hopelijk zijn we er dan volledig uit!
          Bedankt aan iedereen voor het tips geven

            Hey Luc,

            Het heeft me eventjes geduurd om de draad terug op te pikken, maar deze ochtend hebben we de 964 van een garagebox (waar hij stond sinds aankoop) naar mijn werkplaats gesleept, en nu ga ik pas echt kunnen beginnnen fout-zoeken.

            Je spreekt ervan om de modules te testen of ze nog een vonk geven…maar hoe kan je dit best doen?
            Kan je gewoon de kabel ontkoppelen, en deze tegen het chassis houden om zo de vonk te zien overspringen? Of riskeer je dan om elektronische circuits op te blazen?

              Modul van de ontsteking zou kunnen stuk zijn zoals ik hier lees en er zitten er 2 op dus kijk eens of boven en onder werkt.

                Hey 924_Car_GT,

                Bedankt voor de tips!
                Ik kan je afgaande op mijn indrukken nog het volgende meegeven:
                – De startmotor die draait goed en krachtig de motor voldoende snel rond (nieuwe 77Ah VARTA batterij)
                – De benzinepomp die hoor ik aanslaan wanneer ik de sleutel naar de I-II positie breng, en met een kleine vertraging opnieuw afslaan wanneer ik naar de OFF positie ga.
                – Bobijnen… kan zijn, is er een manier waarop ik deze zou kunnen “uitmeten” of testen? Is het niet zo dat er een heldere vonk moet zijn? Aan de andre kant durf ik die vonk niet zomaar op de massa van de auto te laten springen. Ik ben bang dat er 1 of ander elektronisch circuit zou beginnen flippen…ofis dat ongegrond die vrees?
                – Sensor vliegwiel… kan ook zijn…ik ga eens nakijken of ik die kan uitmeten, en of de gemeten waarde wel overeenstemt met de toleranties.
                – Zekering en relaisdoos links….wel die verdenk ik nog eerlijkgezegd het meest. Ik heb deze ook voordien (toen de auto nog vlot startte) eens opengedaan om te kijken wat er in zat…mss heb ik daarbij iets niet goed (genoeg) meer bevestigd? Kan je me vertellen welke relais er daar insteken? Hebben die iets te maken met het startenvan de auto?

                PS: Vandaag heb ik mijn SCANTOOL ontvangen van een RennLister uit de UK. hiermee zou ik in principe (bijna) dezelfde metingen moeten kunnen doen als een Bosch Hammer. Ik ben eens curieus wat die me zal vertellen als ik hem aan de OBDI stekker hang. Hopelijk krijg ik een foutcode die duidt op het niet starten.

                Alleszins al bedankt voor jullie feedback, en ik hou jullie op de hoogte. Hopelijk krijg ik hem snel terug in orde 🙁
                Grtz

                Ik hou jullie op de hoogte

                  Benzinepomp? Startmotor? Bobijn(en)? Sensor vliegwiel?
                  Kijk eens in de motorruimte in de zekering en relaisdoos links. Kijk of de stekkers nog goed zij n of dat er geen kabels kortsluiten… 🙁

                    Hey Wim,
                    bedankt voor je feedback.De Idle speed switch weet ik te lokaliseren (aan de gaskabel) maar de stappenmotor zegt me niet direct iets. Waar bovenaan aan de gasklep zou ik die kunnen vinden?

                    God ja nog iets…wegens het verwisselen van de batterij neem ik aan dat er maar weinig meer uit te lezen zal zijn, wegens het feit dat het geheugen gereset is geworden…of wordt er ook geregistreert bij een niet startende motor?

                    Grtz

                    Wim

                      Kijk eens naar je stappen motor of de idle speed switch, zitten boven aan bij de gasklep.
                      Als deze blijft hangen of slecht door geeft krijg je inderdaad een bokkige of niet startende motor.
                      Kijk ook even of de stekkers daar goed stroom contact geven.

                      Verder kunnen het ook andere problemen zijn die zich voordoen, benzine druk e.d, maar is weer moeilijk om het op afstand te beoordelen. 💡

                      Anders even bij de specialist aan de Bosch hamer laten aansluiten, zal het probleem ook wel naar buiten komen.

                    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.