968 amethyst

  • Maker
    Discussie

  • Yannick Delvaux
    Deelnemer

      Zoals reeds aangehaald in mijn voorstelling heb ik onlangs een 968 van ’93 gekocht in de kleur amethyst. Na zeer lang wachten (toch minstens een week of 2) staat zij sinds vandaag bij mij in de garage! Spijtig genoeg is ze wel met de aanhangwagen geleverd, aangezien ze nog niet ingeschreven staat en dus beter niet de baan op gaat, maar daar zoek ik zo snel mogelijk verandering in te brengen! Dit kan echter nog wel even duren, gezien het oorspronkelijk een Japanse is en de dame hiervoor in Nederland vertoeft heeft.

      Foto’s heb ik nog niet kunnen nemen, maar deze volgen hopelijk zo snel mogelijk. Ik kijk er momenteel nog liever naar dan dat ik er foto’s van neem :coolness:
      In dit topic zal ik ook proberen regelmatig updates te plaatsen van zodra ik meer over mijn 968 te weten kom en van zodra er schot in de zaak van de inschrijving komt …

      Met een beetje geluk morgen al een update, alleszins nog een prettige avond voor iedereen! Dit van mij kan alleszins niet direct meer stuk :sleep:

    15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 143)
      • @ domi
        ( -voor optimaal rijplezier dien de nokkenassen worden afgesteld )

        Kun je deze afstellen dan !?

        De nokken zelf kunnen wat afslijten , maar meer toch niet . (Te fel versleten , dan kun je ze vervangen)

        Maar bij de 968 zijn de tandwielen eerder versleten dan de nokken zelf . :coolness:
        Waardoor de nokken altijd wel de juiste grade zulle hebben.

          Hoi,

          Als ervaren garagehouder kan ik u reeds enkele tips geven vooraleer er uitgebreid mee te gaan rondsnorren :
          – check distributie + balansriem, waterpomp, als je geen historiek hebt, vernieuw die dan preventief alsook de nokkenasaandrijving (ketting en glijplaatjes)
          – voor optimaal rijplezier dienen de nokkenassen te worden afgesteld, de Variocam zal hierdoor optimaal functioneren.
          – vanaf 1993 staan ze op volsynthetische olie
          – de kogelgewrichten van de alu control armen preventief invetten (smeernippel plaatsen)
          – indien de wagen lang heeft stilgestaan wiellagers invetten, nieuwe stuurbekrachtigingsvloeistof, remblokken en remolie.

          Hopelijk lukt alles met de homologatieprocedure. Blij dat er binnenkort nog een 968 in Brabant rondrijdt.

            Toen we een paar jaar geleden de bmw cabrio verkochten, wist de koper me nog toepassingen te vertellen die we zelf nog nooit ontdekt hadden. Vorige week heeft de Jeep (nu zo’n 12 jaar in bezit) weer een grote beurt gehad, kwam thuis, bleef de interieurverlichting branden. Heb de polen van de accu af moeten halen en ‘s morgens terug naar de garage. Er bleek nog een interieur stand op de verlichting te zitten… :wtf:

            Dus die Elf zal ook nog wel een paar instellingen hebben die we nog niet scherp hebben. Zo blijf je bij leren, maar ja, we zouden ook de gebruiksaanwijzing een keertje kunnen lezen tuurlijk … 😳

            O ja, over moderne auto’s … ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓

            Een maatje van me krijgt er nu eentje waarbij hij in z’n vooruit ziet hoe hard er daar gereden mag worden. Onze jongste wagen is van ’98 en als het aan mij ligt komt er nooit meer een nieuwere bij!

              Is normaal dat de voorste eerst moeten, branden voor de achterste mistlampen branden.
              Is bij elke moderne auto toch ook 💡

                “dan zou het zo maar kunnen dat dit een bobdebouweringreep is van een vorige eigenaar Mart”

                Meen je dat nou Deepee? :mrgreen: … er zitten in ieder geval 2 aparte knoppen op voor voor en achter … toch es testen dan of ze het ook afzonderlijk doen … wordt vervolgd … :think:

                  [quote=”Hendrik914″ post=219817]Mooi en nog eens iets anders. Die veerpootbrug is ook later ingebouwd, maar is dan hooguit een tuningsrapport?


                  @deepee
                  & DST, Hoe ziet zo een attest eruit of wat staat er dan bijvoorbeeld op? Kan dat voor een zwaardere motor zijn (die een optie was) of spreek je dan bijvoorbeeld over zwaardere stabi’s of een sportophanging ?[/quote]

                  Ik had zelf attesten bij de leverancier voor stoelen, rails en rolbar
                  De keuringattesten is gewoon een extra blad bij het keuringsbewijs waar de extra in zijn opgelijst
                  Wat er allemaal tuning is en wat niet, is volgens mij loterij

                    [quote=”Delvaux” post=219748]Voor zover ik het begrepen heb, levert d’Ieteren geen homologatiebewijzen meer af voor wagens die ingevoerd zijn van buiten de EU. [/quote]

                    ze hangen het daar bij dwieteren ferm uit mijn gedacht.
                    puur onomfloerst protectionisme van de binnenlandse markt is dat. voor een auto die uitgeleverd is in Japan of USA moeten ze toch gewoon dezelfde databank raadplegen in Zuffenhausen. :bounce:

                    ze willen voor een europese auto ook al geen gelijkvormigheidskeuring meer doen als die eerst in belgie als oldtimer gekeurd werd om nadien gewone keuring te ondergaan. dan sturen ze u ook al naar het keuringsstation waar die eerste oldtimerkeuring uitgevoerd is. zo zult ge onwetend maar een oldtimer kopen bij een handelaar in Arlon. 😕

                    @ Hendrik914: geen idee hoe zo’n attesten er uit zien. ik heb mijn wagen terug origineel gezet en had deze dus niet nodig.

                      Mooi en nog eens iets anders. Die veerpootbrug is ook later ingebouwd, maar is dan hooguit een tuningsrapport?


                      @deepee
                      & DST, Hoe ziet zo een attest eruit of wat staat er dan bijvoorbeeld op? Kan dat voor een zwaardere motor zijn (die een optie was) of spreek je dan bijvoorbeeld over zwaardere stabi’s of een sportophanging ?

                        Ik heb u optiecodes kunnen opsnorren, zorg jij voor een filmpje van de sound van de auto?
                        Alleja kom tis goed kzal ze gewoon doorsturen

                          Voor zover ik het begrepen heb, levert d’Ieteren geen homologatiebewijzen meer af voor wagens die ingevoerd zijn van buiten de EU. De wagen zou dan sowieso als alleenstaand geval moeten gekeurd worden. Wel kunnen ze een technische fiche afleveren (let wel, dit kost 500 euro …) waarmee je dan naar de keuring kan voor de procedure alleenstaand geval. Zonder kan je ook naar de keuring maar dan heb je (volgens wat ze mij wijsgemaakt hebben) mogelijks meer problemen met de procedure…

                          Nuja, ik wist dat het een lange weg ging worden toen ik de wagen kocht :hail:

                            yep. keuring alleenstaand geval via de autokeuring duurt gemiddeld 6 mnd.
                            afspraak maken bij dienst homologatie in Anderlecht zal ook wel een paar weken op voorhand moeten. EN let op dat het daar tegen het jaareinde drukker wordt en zeker nu met de aangekondigde prijsverhogingen in de ‘vergroende’ verkeersbelasting (what’s the colour of money?)

                              Deepee,

                              Dikke merci voor je reactie.
                              De wagen lijkt volledig in originele staat te zijn, zonder enige aanpassing. Maw de homologatie kan dan ook gewoon gebeuren door D’ieteren. Dit is wellicht sneller dan via de keuring?

                                beide zijn mogelijk om aan een gelijkvormigheidsattest te geraken:

                                – voor dwieteren moet de auto gewoon origineel staan zoals die uit de fabriek rolde op moment dat je hem daar voorrijd ter keuring. ik heb geen technisch dossier moeten voorleggen daar, behalve dan de duitse fahrzeugbrief.

                                – keuring alleenstaand geval via een keuringsstation van autoveiligheid kan voor een auto waar aanpassingen aan gedaan zijn. voor al deze aanpassingen moet je attesten kunnen voorleggen. dus vermoedelijk bedoelen ze daarmee het “technisch dossier”.

                                  Hallo,

                                  Zelf ook een Japannerke in de garage. Was in Duitsland reeds gekeurd voor verkoop, maar omdat de wagen daar nog niet ongeschreven was geweest, telde dit niet om hem in te schrijven in België. Dus maar het proces van homologatie…
                                  Voor mij echter heel onduidelijk wat de rol van D’Ieteren is in dit verhaal. Als je belt naar D’ieteren zeggen ze dat je een technisch dossier nodig hebt om de wagen te homologerern, waarna je naar de keuring moet voor de homologatie. Als je naar de keuring belt, dan spreken ze niet over een technisch dossier en stellen ze gewoon dat je moet een afspraak maken voor een homologatieals allenstaand geval. Iemand ervaring hiermee en mij duidelijk kan geven?

                                    dan zou het zo maar kunnen dat dit een bobdebouweringreep is van een vorige eigenaar Mart

                                  15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 143)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.