968 cabrio inschrijvingstaks en rijtaks ?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 968 968 cabrio inschrijvingstaks en rijtaks ?

  • Maker
    Discussie

  • ives
    Deelnemer

      hallo

      kan iemand me zeggen wat ongeveer de inschrijvingstaks en rijtaks is van een bj 94 ?

      is nog geen oldtimer dus zal “volle” pot zijn, maar wat is dat dan ? vind te weinig info over co2 uitstoot en andere waardes om het te berekenen op de site van de overheid…
      dank je !

    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
    • 123

        Er was geen enkele wetgeving of richtlijn die je tegenhield om met een O-plaat buiten te komen.
        Das gewoon een beperking die de oldtimer bezitters er zelf bij verzonnen hebben.

        Als je een geldige reden had om je te verplaatsen, kon je dat evengoed met gewone auto, een O-plaat, een moto of te paard, met of zonder kar, speedboot, of roeiboot doen.

        Niets, maar dan ook niets hield je tegen.
        Het enige wat gereglementeerd was, was de aard van de verplaatsing, niet de manier waarop.

          Misschien moet ik een disclaimer plaatsen: “Pas op, Belgische politici zijn niet betrouwbaar. Wat vandaag geldt, heeft grote kans morgen niet meer te gelden in dit land”
          Hetzelfde geldt echter ook voor de wetgeving inzake oldtimers. Dit kan morgen ook veranderen….
          Dit is ook de vrees van de BFOV. Zoals 2de verblijvers die niet mochten naar hun verblijf gaan, kon je ook weinig met je O-plaat buitenkomen, niettegenstaande je ook taks betaald had. De BFOv kreeg veel oproepen om daarop te reageren, maar heeft beslist om braaf te blijven. De schrik zit er daar duidelijk in dat het voordelig fiscaal regime voor oldtimers wel eens in het gedrang zou komen, als ze als federatie zwaar op hun strepen zouden staan.
          Niemand heeft een kristallen bol, maar één ding is een feit: yolo. Dan maakt het niet uit of het met een 92 of een 93 is.

            dank je wel JMB voor deze uitvoerige uitleg ….Het enige wat mij weerhoudt van het ganse verhaaal, wat ik trouwens ook ongeveer zo in gedachten had, maar hier gedetailleerd beschrijven is, is, dat als er eens ne slimme in Brussel of in Europa beslist dat het 40 (!) jaar ipv 30 jaar wordt, voordat je bj 1995 auto een oldtimer wordt, dat dit dan ipv in 2025, wel eens 2035 zou kunnen worden, en dan ben je fiscaal héél ver van huis met uw jaarlijkse taksen tov een 1992 die je nu gelijk als oldtimer kan inschrijven, which is no risk…. 15 jaar extra (zelfs haljaarlijks 600 euro) = 9000 euro extra rijbelasting die je hypothetisch worst case zou betalen voor uw 1995 in dat geval, bovenop uw inschrijving van 2000 euro…

              Indien euronorm noch CO2 waarde niet bekend zijn, gebruikt de overheid forfaitaire waarden:
              https://belastingen.vlaanderen.be/JVKB_vangnet

              Concreet voor een 968 van 1994 gebruikt de overheid volgende waarden:
              euro 1 en 295 gr uitstoot

              simulatie met opgave 176 kw en 2990 cc => € 2.725,36 BIV + € 1.357,69 jaarlijkse verkeersbelasting

              Mits attest D’Ieteren (‘technische fiche’) mbt euro2, daalt ook je forfaitair berekende co2 naar 279 gr

              simulatie met opgave 176 kw en 2990 cc => € 2.000,1 BIV + € 1.275,51 jaarlijkse verkeersbelasting

              Dit attest kostte 229.90 € in 2017 en 2018. Of dit in 2020 nog zo is, weet ik niet.
              Maar de besparing inzake belasting justifieert de uitgave van 230 € (zij het wel dat 230€ om een documentje uit een database uit te printen goed betaald is).

              Je moet ook rekening houden dat jaarlijkse verkeersbelasting stijgt, maar als de wagen binnen 4 jaar oldtimer wordt is dit ook relatief.

              Kostprijs van jaarlijkse verkeersbelasting kan je ook halveren door de wagen slechts een deel van het jaar in te schrijven. Inschrijven begin april en uitschrijven eind oktober betekent 6 maand verkeersbelasting. Je betaalt de begonnen maand (zijnde april), maar niet de eindigende maand, maw of je uitschrijft op 1 oktober of 30 oktober maakt geen verschil of inschrijft op 1 april of 30 april maakt geen verschil.
              Wel heb je dan jaarlijkse andere nummerplaat (maw 30 € voor het kentekenbewijs en 20€ voor een nieuwe voorplaat). BIV betaal je niet meer als de wagen voorheen op je naam reeds ingeschreven was (maw is een herinschrijving) en moet ook geen tweedehandskeuring ondergaan hebben om te kunnen inschrijven.
              Als je dit doet, best wel interessant om je vervaldag van de keuring in de periode van inschrijving te hebben, want anders ben je voor je periodieke keuring altijd te laat en betaal je een boete.

              Onze ervaring vertelt ons dat we sowieso minder ‘plezier’ rijden met de cabrio in de winter, maw was voor ons geen probleem om de wagen maar een paar maand in te schrijven. Belangrijk is natuurlijk wel dat in de periode van stilstand de wagen ‘goed’ stil wordt gezet.

              Als je LEZ-problematiek hebt, zal je sowieso ook de technische fiche van Dieteren nodig hebben of het nu een 91 of een 94 is.
              Een 1991, 1992 en 1993 wordt voor LEZ forfaitair als Euro 0 beschouwd.
              Voor mijn 1992 is de norm op de technische fiche Euro 2. Ik weet wel niet of een 1991 ook geattesteerd wordt als Euro 2? Zou wel eens een Euro 1 kunnen zijn.

              Wat ik wel meestal zie, is dat de gemiddelde tweedehandse kwaliteit van latere modellen beter is dan vroege modellen. In 1994 werden bijna geen wagens meer verkocht, maw toenmalige kopers waren meestal wel meer echte liefhebbers met meer zorg voor hun wagen. Let op: ik spreek over ‘gemiddelde’ kwaliteit. In onze zoektocht toch wel wat wagens gezien die konden omschreven worden als ‘dans son jus’.

              Fiscaal is een 1991/1995 effectief veel interessanter, maar dan liever een ‘goede’ 1994 aan een scherpe prijs dan een ‘slechte’ 1992 aan een slechte prijs.
              Verkopers van een 1994 weten ook dat dit een handicap is in hun prijszetting.
              Total cost of ownership (beter ‘total cost of fun’) moet je bekijken en niet enkel het aankoopbedrag.

                dank u wel allen voor het antwoord !

                  dank u wel voor de info ! IK ga toch iets langer zoeken naar een 92 model, gaat toch een slok op de borrel schelen 🙂

                    Voor mijn 1993 kon Dieteren geen CO2 waarde geven, wel de euronorm.

                    XXX

                      Kan je de CO niet aan een P garage vragen?
                      Heb dat ooit met een Audi 2.3 voor gehad van 1994, aan Dieteren een officieel attest gevraagd want de overheid ging uit van ongekend.
                      Scheelde bijna 2000 euro op de inschrijving…

                        Ik heb voor je gesimuleerd op basis van volgende gegevens:
                        CO2 onbekend dus forfaitair voor 279 gr voor euro2
                        euronorm: volgens bouwjaar forfaitair euro1, maar porscheAG kan je een euro2 attest afleveren tegen betaling
                        KW: 239 pk
                        fiscale PK: gewoon cilinderinhoud ingeven
                        RESULTAAT: vb 1.275€ en biv 2.000€

                        meer info over de forfaits: https://belastingen.vlaanderen.be/JVKB_vangnet

                      9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.