987 boven 200 km/h

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman 987 boven 200 km/h

  • Maker
    Discussie
  • Yo mannen,

    Gisteren voor het eerst met de Cayman op Duitse wegen geweest en het beestje eindelijk eens legaal wat losgelaten.
    Al geregeld eens de 200 aangetikt op verlof met oa. Mini, BMW 1, 3 en 4, Audi A3 en A4 en die voelden altijd wel nog redelijk stabiel.
    De Cayman ging met veel groter gemak naar de 200 en voelde daarbij nog vaster op de weg. Daarboven echter kreeg ik het gevoel dat hij precies wat lichtvoetig werd, meer dan 210 heb ik er dan ook niet echt mee aangedurfd. Het was alsof de neus wat licht werd.
    Ik heb geen flauw idee of dat normaal is (er zit dan ook niet echt veel gewicht in die neus) of als er iets meer aan de hand zou kunnen zijn?

    Op zich geen probleem, boven de 180-200 voel ik me toch niet zo stout meer, ook niet ten opzichte van het ander verkeer dat zich dan toch al behoorlijk trager voortbeweegt enz. En voor die paar keren dat de gelegenheid zich voordoet hoeft het voor mij dus ook niet zò snel te gaan. In 3e en 4e 120->180 bracht al heel wat fun met zich mee :-).

    Anyway, wat zijn jullie ervaringen aan die snelheden?

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
    • Ik ben jaloers. 

      Wat die wegen betreft, dat vind ik ook. Haarspeldbochten remmen je heel sterk af, tenzij je deze al driftend neemt 

      Heuvelachtig / laaggebergte is vaak het leukste. 

        Ondertussen eens ‘voor echt’ op roadtrip geweest met de Cayman, en een dikke 3500km gemaakt langs Duitsland, Zwitserland en doorheen Italië.

        De uitlijning heb ik eerder dit jaar laten nazien, en daar was eigenlijk niets verkeerds mee. Bandenspanning goed gezet en met wat gewicht in de neus voelde de auto deze keer heel wat stabieler! Het was een waar plezier om hem eens op constante hogere snelheden te rijden.

        We zijn ook via de Montespluga pas Italië binnengereden en een bergpas is altijd een leuke rit.
        Ik moet wel toegeven dat de langere bochten in de heuvels van de Apennijnen en op de kronkelende snelwegen me nog net iets meer plezier brachten dan de haarspeldbochten op de pas. Italianen trekken zich ook niet veel aan van de snelheidslimieten en hebben altijd zin om het wat plezieriger te maken. Ze zijn ook immer ongeduldig en vaak ronduit roekeloos…
        Het verbaasde me bovendien dat ik op 2 weken in Italië meer Caymans gezien heb dan op een jaar hier in België.

          … en het kan nooit kwaard om de geometrie/uitlijning eens te laten te checken als je toch nieuw rubber laat monteren.

            Bedankt voor de input in elk geval!

            De banden die erop liggen zijn Bridgestone Potenza’s, profiel niet zoveel verschillend rondom. Wel niet meer de jongste (een jaar of 4 gok ik). Ik moet toegeven dat ik de spanning zelf niet meer expliciet gaan controleren ben. Tot 2 weken geleden waren we ook even op reis en heeft ie 7 weken stil gestaan. Het zouden dus wel eens de banden kunnen geweest zijn.

            Ik vind het zeker niet erg dat er nog meer in zit voor een latere keer. Het komt er wel nog eens van, en dan zorg ik dat alles tiptop in orde is, desnoods met nieuw rubber eronder als de tijd er rijp voor is.

              zoals vandanmme schreef is bandendruk enorm belangrijk. mijn ervaringen hiermee is dat je best rondom hetzelfde merk/type banden legt.
              had ooit soortgelijk weggedrag met vooraan oudere pZero en achteraan nieuwe michelins.

              123

                geen enkel probleem met de mijne, heb al 250 gedaan, en de ankers mogen uitgooien aan die snelheid.
                bleef gewoon stabiel.

                Ik kijk wel mijn banden druk expliciet na voor ik zoeen dingen doe.
                Die moet gewoon in orde zijn voor dat soort snelheden.

                nu ja, de eerste keer is het altijd iets spannender natuurlijk.
                250 is inderdaad geen 200 meer en je auto zal nooit het zelfde aanvoelen aan die snelheden..
                En als je dan niet al te zelfzeker bent , kan het misschien een beetje nerveuzer aanvoelen dan je zelf comfy vindt.

                  Ik deel deze ervaring niet. Zelfs bij bij +250 km/u vond ik de Cayman S 987.2 uitstekend op de weg gedrukt worden en stabiel blijven. Ik zal dan ook als de ruimte het toelaat niet schromen om de snelheid verder te verhogen.

                7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.