Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Cayman › 987 Check Engine, visit workshop
- Dit onderwerp bevat 37 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 5 maanden geleden door 123.
-
MakerDiscussie
-
16 april 2019 om 11:38
Gisteren gaf de cayman plots een gele warning: check engine, visit workshop. Geen verdere informatie.
Er is niks abnormaals te voelen, en geel betekent dat je nog mag doorrijden.Ik laat hem deze week uitlezen om de juiste codes te weten, maar vroeg me af of er misschien vaak voorkomende zaken zijn die hier aanleiding voor kunnen zijn?
-
MakerDiscussie
-
ik heb de carnewal mod + sebring 2 in 2 out tips
maar nog originele primaire cats, dus ik gok dat je nu wel iets luider dan de mijne zit..Zeker! Beide kanten, en voor de helft van de prijs. Toegegeven, daar zitten dan wel geen nieuwe lambda sondes bij, wat bij de dealer ook aan 500 + werk kwam.
Goede service bij Gert, vlotjes geholpen en snel aan de beurt. Ik ben de auto daarstraks al gaan ophalen. (even schrikken van de uitlaat wel…)
Ondertussen kwamen de onderdelen maar niet binnen. Ze gingen een spruitstuk vervangen maar hadden er geen gevonden in België. Er was een order geplaatst bij de fabrikant, maar geen levertermijn gekend. De auto heeft meer dan een maand bij de dealer gestaan en na het verlof nog steeds niet geleverd.
Ik ben hem dan maar gaan ophalen en heb hem daarna bij Carnewal afgezet. In de loop van volgende week zou hij terug tiptop moeten zijn, uitlaatupgrade inclusief.Kijk ja, je kan gelijk hebben, waarschijnlijk zelfs. Het is een zak geld voor een oude auto die dan nog niet eens een ‘specialleke’ is. Ik rij er wel graag mee, maar nu heb ik de tijd noch de energie om me er teveel van aan te trekken. Hij staat daar nu en ze moeten hem maar weer in orde brengen.
‘t Zal eens overwegen worden wat we ermee gaan doen. Blijkt dat de markt er wel anders uitziet nu dan 5j geleden. Caymans van 6j oud zijn er niet te vinden onder de 40k, en dat is meer dan de helft duurder dan toen ik de mijne kocht. ‘een beetje opleggen en een jonger exemplaar kopen’ zit er dus niet in.
2700 voor 1 kant?
serieus met een Porsche van 11 jaar kun je echt beter niet naar OPC’s gaan, die gasten zijn rete duur
Het zal niks meer uit maken voor de waarde van je auto, als je full Porsche tax betaalt op dit punt zal je auto er niet meer waard van worden.Bel met Gert van Carnewal die kan je met kennis van zaken verder helpen voor uitlaat werk.
Hij last ze open en steekt er nieuwe core in langs beide kanten voor ene fractie van wat OPC vraagt.
Het is zijn specialiteit, dat en ophanging / uitlijn werk.Porsche centers zijn gespecialiseerd in nieuwe Porsches verkopen en ze in garantie onderhouden..
Dat en geld extracties doen van eigenaars van oudere Porsches.Wat heb je er aan om nu 2700 voor 1 kant te betalen.. .en wat dan met de andere kant de komende jaren ??
Ik heb er allemaal niet veel van gemerkt. Hoog in de toeren ging hij in elk geval nog steeds goed vooruit. Jammergenoeg ben ik het niet die er dagelijks mee rijdt, wel wekelijks, als ik op vrijdag niet over en weer naar Gent moet. De auto doet dus wel hoofdzakelijk trajecten van 10-15km, maandelijks ook wel eens minstens 50 aan een stuk.
Oververhitting zou toch ook te zien moeten zijn, er zit zelfs een rood lampje in de temperatuurmeter, ik neem aan met melding als je erover gaat. Nu, dat meet natuurlijk niet de temperatuur in het uitlaattraject.
Olieverbruik heb ik niet, er gaat elk jaar verse olie in, en dat is bij iets van 10-12d km, daartussen daalt het peil niet.Ik neem trouwens aan dat er maar 1 spruitstuk wordt vervangen, zo klonk het toch aan de telefoon.
Btw, ik zeg het niet graag, maar katalysators verstoppen niet uit zichzelf.
zuigerringen, bore scoring, te rijk lopen.. te arm lopen, veel misfires (slechte bougies, maar zou je melding van moeten krijgen)Er moet iets uit de motor komen om dat ding te doen verstoppen. Hoeveel olie verbruik heb je op die auto?
Ik vraag me af hoe ze dat met zoveel zekerheid kunnen zeggen zonder ze eerst te bekijken
Ik zou verwachten dat de motor dan ook echt al inhoudt op hogere toeren als je primaries verstopt zijn.en heb je dan ook hoge temperatuur gezien op de dashboard?
4 uur lijkt mij redeljik krap om 2 spruitstukken te vervangen…
Zeker als er roestige bouten op zitten ( en die zitten er altijd op na 11 jaar)Voor die prijs was ik naar Carnewal gegaan
987-1 Exchange Sport Cats
for 987 in Exhaust
Factory cats that have been modified with 2x 200cell high flow cats.
Increases the power with 10 HP and makes the exhaust sound louder. 200 cells tri-metal cats, OBD2 compliant, no CEL’s.
No problem with MOT, APK, TUV or GOCA.
These cats are modified original cats with a perfect fitment and an original look.
Price: 695 Euro/set.ConvertConvert to US DollarZal wel iets van uren bij komen, maar je moet er je broek tenminste niet afsteken
Ik heb de auto maar binnengebracht in de garage, beide sensoren moeten worden vervangen alsook het spruitstuk zelf. Oververhitting door verstopping. Geen aanwijsbare oorzaak, en op een auto van 11 jaar moet ik ook niet rekenen op een (gedeeltelijke) tussenkomst van de fabrikant. Ondanks dat de teller nog geen 60.000km aanwijst.
Offerte rond de € 2700. Laat ons hopen dat ze er niet weer een lap bij doen… Ze rekenen 4u werk.
De Schwarzwaldhochstrasse die nu zondag op het programma staat zal ik ook maar met de 120d moeten doen.
Als je weet welke bank het is.
je kan eens kijken hoe goed je er bij kan
et de juiste dop kun je rap zien of hij lost te krijgen is of niet.het grote risico is niet bij de o2 sensor, maar pas later , als je die niet zou los krijgen.
Je kan altijd later nog beslissen om naar shop te rijden als je hem niet los krijgt.de o2 Sensor die kan detecteren dat je katalysator niet werkt, is de 2e, dus weg van de motor.
Ik denk dat die op zich wel bereikbaar moet zijn eventueel met het wiel eraf te nemen en de binnenste wielkast bescherming (er is een access panel)2e o2 zit achter die diagnonale cross members., dunne rode pijl
2 dagen later is de melding er opnieuw.
Ik zal mijn portefeuille maar al voorbereiden.
zelf nog niet gedaan, heb ooit eens eentje ingelast op mijn 73’911 om het tunen wat makkelijker te maken (MFI moet je tunen op belasting, dus op rollen bank of al rijden).
Die dingen zitten na 10 jaar meestal muurvast en op lastige plekken.. je hebt best een goeie o2 sensor socket
De eerste zit voor de 1e kat, de andere er vlak na
en ze zitten dus naar boven toe, vlak onder de motor, uit zicht.er bestaan verschillende soorten en het is nodig omdat je met gewoon steeksleutel meestal er niet goe bij komt.. en je moet goeie grip op de sensor hebben.. wat niet met gewone socket kan ivm de bedrading..
Maar heb er zelf geen en weet nu zelf ook niet welke er juist goed past daar onderaan de cayman..
En de o2 sensors zitten op het spruitstuk, voor en achter de primaire katalysator.. het is daar nogal compact te noemen.Worst case kun je er niet goed bij of zit het ding echt vast.. en dan ga je best iemand met een brug zoeken..
Als ze er niet uit komen kan het nodig zijn om spruitstuk en primaire kat te demonteren, en dan heb je te maken met roestige uitlaat bouten op de culasse. Dan wordt het toch al heel advanced klusje want als je die niet los krijgt moet je met hitte brander verhitten, slag moer sleutel en een schietgebedje…
worst-worst case breken of strippen ze af.. en moet je ze uit de culasse boren en hertappen.
Op dat punt denk ik dat ik het al zou uitbesteden omdat het gewoon klote gedoe is, das busted knuckles cursing and swearing territory,
en ik neem liever geen risico met afgebroken bouten op een blok dat nog in de auto zit..Motor laten zakken is hoedanook niet echt handig want je uitlaat zit onderaan je motor 😀
Alright, ik bestel zo’n dongle. Is er een specifieke iphone app aan te raden voor de Porsche?
Met al je vakkennis, weet je of zo’n sensor ‘makkelijk’ zelf te vervangen is? Ik kan mijn auto achteruit op zo’n ramp rijden voor wat clearance, maar een brug heb ik hier thuis niet. Plug & Play zie ik nog zitten, de motor laten zakken begin ik liever niet aan…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.